یکی از دستاوردهای برجام که از مدتها پیش انتظار آن میرفت، بازگشت خودروسازان بزرگ جهانی با عرضه محصولات جدید به کشورمان بوده است. با این وجود، این فرآیند کمی بیش از انتظار مردم جامعه به طول انجامیده است و خودروسازان و واردکنندگان هنوز نتوانستهاند آنگونه که بایدوشاید رضایت مردم را در این دوره جلب کنند.
در این میان، یکی از خبرهای خوبی که در روزهای اخیر در میان رسانههای خودرویی به سرعت پخش شد، خبر بازگشت برند خوشنام نیسان به کشورمان بود. نیسان که در گذشته همکاریهای زیادی با پارسخودرو داشت و محصولات آن همواره در زمره محصولات خوشنام و محبوب بازار ما بودهاند، هماکنون تصمیم گرفته است که حداقل برخی از محصولاتش را بهصورت وارداتی در کشورمان عرضه کند.
در واقع به نظر میرسد که اتحادیه رنو-نیسان پس از آزمودن تجربه همکاری با خودروسازان ایرانی، اکنون تصمیم گرفتهاند تا روش جدیدی برای فروش محصولاتشان در ایران را امتحان کنند و محصولات سطح بالایشان را بهصورت مونتاژ شده به ایران بفرستند تا حتیالامکان از گزند داخلی سازی و قیمتگذاری نامناسب خودروسازان ایرانی به دور باشند.
خودرویی که قصد معرفی آن را داریم یک مینی کراس اور با نام جوک (تلفظ جووک و نه جُک) است که یکی از محصولات محبوب نیسان در سراسر جهان به شمار میرود. علاوه بر این، نیسان جوک در مناطق آزاد کشورمان نیز با استقبال به نسبت خوبی مواجه شده است و این امر نشاندهنده ارزشهای بالای این خودرو میباشد.
مهمترین مشخصه نیسان جوک طراحی خاص و منحصربهفرد آن میباشد. این طراحی خاص بهگونهای است که افراد معمولاً یا به شدت آن را میپسندند و یا به شدت از آن انتقاد میکنند و در این میان کمتر افرادی پیدا میشوند که نسبت به این طراحی بیتفاوت باشند.
طراحی نیسان جوک بههیچعنوان رسمی و لوکس نیست، بلکه نیسان تمام تلاش خود را انجام داده است تا خودرویی جوانپسند با چهرهای نهچندان جدی خلق کند و البته در این کار کاملاً موفق بوده است. میتوان بدون اغراق زبان طراحی جوک را متفاوت از هر خودرویی که برندهای شناخته شده در حال حاضر تولید میکنند دانست. نیسان با این طراحی به نوعی ساختارشکنی کرده است و البته جواب این ریسک را هم گرفته است.
عجیبترین بخش طراحی جوک، بخش جلویی آن است. جایی که تقریباً همه بخشهای آن متفاوت با آنچه که در خودروهای فعلی میبینیم است. چراغهای جلوی بزرگ و گرد چندین دهه است که از روی خودروها محو شدهاند، اما نیسان برای جوک دو چراغ گرد و بزرگ قرار داده است تا آن را کاملاً متفاوت با سایر خودروها نماید. در فضای بین دو چراغ، ورودی هوای مشبک سیاه رنگی دیده میشود که آرم نیسان را در مرکز خود احاطه کرده و چهرهای خندان به جوک داده است.
طراحی متفاوت نیسان برای راهنمای جلو نیز ادامه دارد و با ایجاد دو خط کشیده در دو طرف کاپوت، چراغهای راهنما و چراغهای تزئینی را در آن قسمت ایجاد کرده است. خطوط روی کاپوت و جلوپنجره نیز همگی با داشتن فرمی خمیده هماهنگی خوبی را با سایر بخشهای خودرو ایجاد میکنند.
در نهایت، در بخش عقب نیز شاهد همان طراحی سیال با خطوط منحنیوار هستیم که کاملاً در تعادل با سایر بخشهای خودرو قرار دارد و همچنان کاملاً متفاوت با خودروهایی است که عادت به دیدن آنها داریم.
البته لازم به ذکر است که بر اساس اخبار منتشر شده، نیسان برای نسل دوم جوک که در سال ۲۰۱۷ معرفی خواهد شد، ظاهری کاملا جدید و محافظه کار نسبت به نسل فعلی در نظر گرفته است که آن را بیش از پیش شبیه به رنو کپچر خواهد کرد.
عملکرد فنی:
از میان گزینههای مختلف پیشرانهای که برای نیسان جوک وجود دارد، دو پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۱.۶ لیتری توربوشارژر محتملترین گزینههایی هستند که برای ورود به کشور ما و اخذ پلاک ملی انتخاب خواهند شد. این پیشرانهها با جعبهدندههای ۵ سرعته و ۶ سرعته دستی و CVT همراه میشوند و توان موتور به چرخهای جلو منتقل میشود. هر چند که انتخاب چهار چرخ محرک و پیشرانههای متفاوتی نیز برای جوک در کشورهای دیگر وجود دارد، اما این گزینهها محتملترین انتخابهایی هستند که با توجه به شرایط کشورمان موجود هستند. در این میان، پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر به همراه CVT بیشترین شانس را برای حضور در کشورمان خواهد داشت.
این پیشرانه توانایی تولید ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا صد نیسان جوک با این مشخصات در حدود ۸.۵ ثانیه و مصرف سوخت آن حدوداً ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است و بیشینه سرعت آن به ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
ایمنی:
نیسان جوک مدل ۲۰۱۶ در موسسه ایمنی NHTSA آمریکا چهار ستاره را دریافت کرده است. این خودرو در تست برخورد از جلو سه ستاره، در تست برخورد از کنار پنج ستاره و در تست واژگونی چهار ستاره کسب کرده است. همچنین، نیسان جوک در موسسه IIHS در تستهای برخورد از روبرو، کنار، عقب و مقاومت سقف امتیاز “خوب” و در تست همپوشانی کوچک امتیاز “ضعیف” را کسب کرده است.
طبق اعلام نمایندگی نیسان در ایران، فروش محصولات جدید نیسان بهزودی آغاز میگردد و نیسان جوک قیمتی در بازه ۱۲۰-۱۳۰ میلیون تومان خواهد داشت. هرچند که این قیمت چیزی در حدود دو برابر قیمت اصلی این خودرو است و قیمت این خودرو در مناطق آزاد چیزی در حدود نصف این قیمت است، اما با توجه به تعرفههای گمرکی و قیمتگذاری محصولات سایر برندها، شاید بتوان این قیمت را به نوعی توجیه کرد. نیسان جوک در کلاس خود رقبایی چون سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر دارد که مورد دوم از نظر پلتفرم با جوک مشترک است. همچنین پژو ۲۰۰۸ نیز در همین کلاس و با قیمتی در حدود ۸۰ میلیون تومان به زودی به جمع این رقبا افزوده خواهد شد.
نیسان جوک با داشتن ظاهری خاص و متفاوت و برچسب قیمتی نهچندان اقتصادی، مسلماً نمیتواند همه سلایق را به خود جلب کند، اما میتواند برای جوانانی که طالب خودرویی کاملاً متفاوت با سایر خودروهای بازار هستند، گزینه جذابی باشد. فضای نهچندان زیاد این مینی کراس اور و ظاهر اسپرت آن مواردی هستند که میتوانند خانوادهها را از انتخاب این خودرو منصرف سازند، اما ویژگیهای اسپرت و ظاهر جوانپسند نیسان جوک، آن را به خودرویی عالی برای جوانان و افرادی که میخواهند خاص باشند و به چشم بیایند بدل کرده است.
محمد
۱۰ تیر ۱۳۹۵زشته
بااینکه خودم تو منطقه آزادم و خیلی از دوستانم این ماشینو دارن هنوز عادت نکردم به قیافش و برام زشته بهتر بود اسمشو میذاشتن نیسان قزمیت
البته نا گفته نمونه ماشین عالیی هست
جالبه عکساش قشنگتر از خودشه
فورد
۱۰ تیر ۱۳۹۵نمیشه گفت زشته شاید بهتره بگیم خاصه البته فلسفه طراحی این ماشین یه خودرو ارزان برای قشر جوان و دانشجو هست البته نه تو ایران با قیمت 130 میلیون که بابای دانشجو هم پول خریدشو نداره
Sina
۱۰ تیر ۱۳۹۵از قیافش خوشم نمیاد هرچند فنی و کاربردی بودنش نقصی نداره
اما اگر تویوتاCHR هم سایز و اندازه این باشه من فکر میکنم پولت رو بدی تویوتا بخری خیلی خیلی شیکتر و بهتره
محمد
۱۱ تیر ۱۳۹۵اگه وارد کننده تویوتا chr ایرتویا باشه که بدون زیر ۱۸۰ میلیون دست مشتری نمی ده اونم با کلی تاخیر ومنت.
مکانیک
۱۰ تیر ۱۳۹۵به جرات میتونم بگم من جلوبندی به این زشتی در تمام عمرم ندیدم.
Ali
۱۰ تیر ۱۳۹۵بسی زشت
احمد باقری
۱۰ تیر ۱۳۹۵میگن ماشین خیلی خوبیه.
خسته شده
۱۰ تیر ۱۳۹۵کی میگه استاد؟!
محمدكرمي
۱۹ آبان ۱۳۹۵ماشین خوبه توی کیش سوار شدم قیافه اش هم یکی میپسندی یکی نه بیشتر سلیقه اس
یو اس اس اینترپرایز
۱۰ تیر ۱۳۹۵قدرت موتورش خوبه
مصرف سوخت خوبی هم داره
رامتین
۱۰ تیر ۱۳۹۵جوک در برابر تویوتا CH-R اسباب بازیه. قیمت تویوتا خوب باشه بهترین گزینه خرید یک کراس اور در ایران بشمار میاد.
عیسی
۱۰ تیر ۱۳۹۵کسی میدونه چرا باید قیمتش دو برابر تعرفه منطقه آزاد باشه؟ مگه تعرفه 45 درصد نیست؟
محمد
۱۱ تیر ۱۳۹۵علاوه بر تعرفه گمرکی هزینه های دیگری هم هست که مجموعا حدودا به اندازه ۵۰% کل ارزش جهانی خودرو اضافه میگردد وبه علاوه ۴۵% میشود چیزی حدود ۹۵% ارزش خام خودرو هزینه هایی مثل:
۱_سود بازرگانی
۲_شماره گزاری
۳-عوارض دولت
۳-هزینه ثبت سفارش وحمل ونقل
۴_ گارانتی
۵-تبصره ۱۳ و………
که مجموعا چیزی حدود ۵۰% علاوه بر ۴۵% تعرفه خودرو به قیمت فوب منطقه ازاد خودرو اضافه می شود.
حالا اگر خودرو خاص باشه یا مشتری های زیادی در بازار داشته باشه باید سود های نامعقول شرکت وارد کننده را هم به مبلغ خودرو اضافه کرد.
که شرکت ایرتویا ید طولایی در این زمینه و اجحاف در حق مشتری داره.
مثلا خودروی تویوتا rav4 که در مدل فول ۳۰۰۰۰ دلار قیمت داره ایرتویا میفروشه ۲۴۳میلیون تومان ولی سانتافه که در مدل وارداتی ۲۵۰۰cc حدود ۳۲۰۰۰ دلار قیمت داره به قیمت ۲۱۷ میلیون تومان (به علاوه یک تخفیف در خرید نقدی) که می شود ۲۰۳ میلیون تومان به فروش میرسه .
یعنی rav4 با ا زرش جهانی کمتر در ایران ۴۰میلیون تومان بالاتر از سانتافه با ارزش جهانی بالاتر قیمت خورده.
البته قطعا فروش rav4 بیشتر از سانتافه در ایران نیست ونخواهد بود ولی نکته اینجاست که برند تویوتا در ایران از مقبولیت خاصی بر خورداره و همیشه مشتری های خاص وسنتی خودشو داره. که حاضر هستنند تاوان این بهای بالا رابپردازند و اگر نه سزای گران فروش نخریدنه.
حالا کاش به موقع تحویل می داد.
محمد
۱۱ تیر ۱۳۹۵علاوه بر تعرفه گمرکی هزینه های دیگری هم هست که مجموعا حدودا به اندازه ۵۰% کل ارزش جهانی خودرو اضافه میگردد وبه علاوه ۴۵% میشود چیزی حدود ۹۵% ارزش خام خودرو هزینه هایی مثل:
۱_سود بازرگانی
۲_شماره گزاری
۳-عوارض دولت
۳-هزینه ثبت سفارش وحمل ونقل
۴_ گارانتی
۵-تبصره ۱۳ و………
که مجموعا چیزی حدود ۵۰% علاوه بر ۴۵% تعرفه خودرو به قیمت فوب منطقه ازاد خودرو اضافه می شود.
حالا اگر خودرو خاص باشه یا مشتری های زیادی در بازار داشته باشه باید سود های نامعقول شرکت وارد کننده را هم به مبلغ خودرو اضافه کرد.
محمد م
۱۰ تیر ۱۳۹۵ماشینی که تو مناطق ازاد قیمتش ۴۰ تومن هس معلومه که خیلی خریدار داره.
ولی اینجا میخوان به مردم ظلم کنن که ۱۱۳ تومن میدن…
خدایا راو۴ که قیمتش ۲۴۰ تومن هست واقعا ظلم نیست
سجادی
۱۲ تیر ۱۳۹۵چهل نیست ۵۵
اروند
۲۳ مهر ۱۳۹۵حدود 75 تومن فول 65نیمه فول
ماسل
۱۰ تیر ۱۳۹۵مینی از این قشنگتره.البته پول هیچکدومو ندارم خوشبختانه
logicman
۱۱ تیر ۱۳۹۵من این ماشین و از نزدیک دیدم .فوق العاده زیباست . مخصوصا رنگ زردش. البته زیبایی یا زشتی سلیقه ایه. ولی خیلی دختر پسنده و تو مناطق ازاد خیلی فروش کرده .
علي رضا
۱۱ تیر ۱۳۹۵به نظر من باحاله…
MjM
۱۱ تیر ۱۳۹۵جوک یه رگه هایی از گودزیلا رو تو خودش داره!..ماشین پر فروشیم هست…مثل کیا سول که طراحیش خاصه و پرفروش و خوبه
نادر
۱۱ تیر ۱۳۹۵نمیتونستن دسته دنده مدل اتوماتشو ظریف تر در بیارن چقدر بزرگ و بی ریخته ولی دسته دنده مدل دستیش نرماله.
جواد
۱۱ تیر ۱۳۹۵کلا برند نیسان رو فرغون هم نصب بشه باید خریدش .فوق العاده است.
جواد
۱۱ تیر ۱۳۹۵ازبس ماشین های چینی و کره ای بدرد نخور و بی اصل و نسب سوار شدیم عادت کردیم به ماشین بد حالا یه برند اصل ژاپن که میخاد وارد بشه همه میشن منتقد خودرو ژاپنی.خودرو ژاپنی غیرقابل مقایسه با کره ای و چینی هست.
محمدرضا
۱۱ تیر ۱۳۹۵به نظر من که فوق العاده زشته ولی از کسانی که روندنش یا دارنش چیزی جز تعریف درموردش نشنیدم.به شخصه برای من قیافه ماشین مهم ترین چیز نیست ولی مهمه.هرگز حاضر نمیشم چنین ماشینی رو بخرم.با توجه به سنم و علاقم با این پول یه سراتو کوپ میگیرم،بقیش رو هم میذارم جیبم
محمد
۱۱ تیر ۱۳۹۵پدال جان من یک کامنت در مورد اجحاف به مشتریان در مورد ایرتویا نوشته بودم که نه حاوی ناسزا بود نه به شخصی توهین شده بود. ولی شما منتشرش نکردی علتش را که بماند تا حدودی می دانم .ولی این شیوه درست نیست.
این کاری که شما می کنی همان کاری است که خودرو ساز های ایرانی و وزیر صنعت در جواب انتقادات مردم می دهند.چون زینفع هستند.
پس یک لطفی کن از خودرو ساز های ایرانی انتقاد نکن چون شما هم همان شیوه ان ها را دارید.
ببخشید وقت شما را گرفتم.
سردبیر
۱۱ تیر ۱۳۹۵محمد عزیز، کامنت شما منتشر شده، البته چون دو کامنت مشابه ذخیره کرده بودید، سیستم به صورت اتوماتیک احتمال اسپم داده بود. با این حال تمامی کامنت ها حتی موجود در پوشه اسپم نیز به صورت دستی بازنگری شده و در صورت صحت منتشر خواهند شد. به شما و سایر مخاطبان گرامی اطمینان می دهیم که هیچ گاه رسالت اطلاع رسانی بی طرفانه را فدای تبلیغات و درآمد نخواهیم کرد. بنابراین بهتر است زود قضاوت ننماییم.
ارادتمند شما
محمد
۱۱ تیر ۱۳۹۵باعرض معذرت از شما سر دبیر محترم.
تشکر.
بهرام
۱۱ تیر ۱۳۹۵قرار بود شورولت وارد ایران بشه ولی خبری نشد . الانم میگن ک نیسان قراره بیاد ولی من که چشم آب نمیخوره. کسی میدونه که کی قراره وارد بازار بشه؟
علی
۱۹ آبان ۱۳۹۵اومده
تو گوگل سرچ کنین :
Jna nissan
سایت اول، سایت نمایندگی نیسان است به نام جهان نوین آریا
امير
۱۶ دی ۱۳۹۵وارد بازار شده توی بعضی نمایشگاه ها هستش
نیما
۱۱ تیر ۱۳۹۵من ساکن رشت هستم این ماشین چندتا نقطه قوت و ضعف داره که براتون میگم
نقاط قوت
کشش خیلی خوب نسبت به موتور 1600
مصرف بسیار پایین سوخت
سواری نرم و لذت بخش
نقاط ضعف
فضای داخلی بسیار کم در برابر ابعاد خودرو. مخصوصا در صندلی های عقب
گیربکس بی کیفیت چینی که تو منطقه خیلی خرابی داده بیشترین خرابی گیربکس مال این ماشین هست
استفاده بسیار زیاد از پلاستیک حتی رکاب ماشین هم از جنس پلاستیک هست
انتقال شدید صدای موتور به کابین
سعید
۱۱ تیر ۱۳۹۵برای خاص پسندها خوبه
mahan
۱۷ تیر ۱۳۹۵دوستان قصد خرید این خودرو دارم…وارد ایران شده؟؟؟؟
امير
۱۶ دی ۱۳۹۵بله به نظر من زود تر بخر
امير
۱۶ دی ۱۳۹۵بله وارد شده و در نمایشگاه ها موجوده
حسین
۱۶ مهر ۱۳۹۵خیلی کوچیکه هم صندوقش هم فضای داخلش هیچ اپشن خاصی هم نداره
اهورا
۲۰ مهر ۱۳۹۵من که راضیم
سواری خوبی داره، خیلی تند وتیزه، سیستم کنترل سوخت هم داره
تنها ایرادش فضای کم درردیف صندلی عقبه
صدای موتور به داخل اتاق میاد رو قبول ندارم
سیستم ۳۶۰ درجه اش برای پارک کردن واخطار نزدیک شدن هر چیزی به دور تا دور ماشین بینظیره
رامتین
۲۴ آبان ۱۳۹۵چهره جنتلمنی نداره و برازنده جوانهای 20ساله هست نه یه استاد دانشگاه با پرستیژ :)
غامرضا قره ویسکی
۶ آذر ۱۳۹۵در کیش سوار نیسان جوک شدم و از همه نظر بهش ور رفتم و هر بازی سرش در آوردم . می تونم بگم در این کلاس و قیمت میشه با رنو داستر و تیولی مقایسه کرد. در مورد رنو داستر که متاسفانه نماینده ایران رنو – نگین خودرو جزموتور و فرمون همه چیز رو حذف کرده و مدل خاص ایران داده . در اروپا و ژاپن خیلی چیزها دیگه آپشن نیست و شده الزام . سواری داستر خیلی خشک هست . کیفیت مواد داخل کابین افتضاحه – کار نماینده ایرانه – اما از نظر شتاب و قدرت خوبه . تیوولی از نظر آپشن با نیسان جوک برابره – شتاب هر دو در یک حده اما از نظر سواری تیوولی و داستر خشک تر از نیسان جوک هستند . و رانندگی با جوک کمتر خسته کننده است .
از نظر هنلدینگ هم تیوولی و جوک در یک حد هستند و البته داستر عقب تره . از نظر فرمان پذیری جوک بهتره – دخترم فقز با بی ام و i8 بلده پارک دوبله کنه در کمال تعجب دیدم با جوک هم تونست . و خودم هم حس کردم که بهتره .
ظاهر جوک جدید تره نیسان گپی کار نیست و خواسته مرزهای جدیدی رو ایجاد کنه که البته با انحناهای زیبای جوک تونسته خیلی خوب از عهده این کار بر بیاد . از نظر طراحی داستر شبیه جیپ های صد سال پیش انگلیسی می مونه و هیچ خلاقیتی نداره . تیوولی خیلی بهتر از داستره اما نسبت به جوک عقب تره . (زیبایی بحث سلیقه است منظورم خلاقیت در طراحی هست)
از نظر ترمز در سرعت بالا و در سر پیچ جوک و تیوولی در یک حد هستند اما داستر افتضاحه
از نظر سرعت در تعویض دنده جوک به مقدار کمی بهتر از تیوولی هست اما تیوولی هم رضایت بخشه . داستر از این نظر حرص در بیاره .
با سرعت 120 در پیچ Z رفتم . جوک و تیوولی هر دو خوب بودن . داستر اصلا جرات این کار رو نکردم .
لازمه بگم که این سه تا در محدوده قیمت 17 تا 20 هزار دلار هستند و نمیشه با خودروهای 40 یا 50 هزار دلاری مقایسه شون کرد .
اگر بخوام بین این سه تا انتخاب کنم داستر که اصلا فکرشم نمی کنم بین جوک و تیوولی انتخابم جوک هست .
شهاب
۱۳ آذر ۱۳۹۵من فقط با i8 میتونم پارک دوبل کنم اما با کمال تعجب با اینم تونستم ، 50 درصدش حله ، تفاهم
س.مرتضوي
۹ دی ۱۳۹۵با عرض سلام، من بارها در مناطق آزاد اسم این خودرو رو نیسان جووکی شنیدم! با توجه به املای کلمه NIKE که همه جای دنیا نایکی گفته میشه و فقط در ایران اشنباها نایک گفته میشه، بعید نیست که با توجه به املای مشابه JUKE ، این مدل نیز در اصل جووکی باشه که در ایران اشتباها جوک خوانده میشه!
بهتره نمایندگیهای نیسان، با سوال از شرکت اصلی نیسان، در صورت تایید، مانع از جا افتادن یک اسم اشتباه برای این مدل بشن.
محمد
۱۱ دی ۱۳۹۵ماشین خوبیه، هم شتابش و هم قدرتش…به هر حا ل ماشین ژاپنی و پدر مادر داره…هیکلش به این چینی ها و کره ایها می ارزه!
فرزاد
۱۵ دی ۱۳۹۵سلام
من تو کیش یک روز جوک سوار شدم دو روز سانتافه و نیم ساعت هم با کامارو رانندگی کردم، با اینکه پیش زمینه بسیار منفی به خاطر ظاهر جوک داشتم، ولی از رانندگیش بسیار لذت بردم و از سانتافه هم لذت رانندگی بیشتری داشت، و راست میگن به شکل عجیبی دختر پسنده!
در مورد کامارو هم بگم ظاهر بسیار جذاب، صدای موتور گوش نواز ولی رانندگیش اونقدر که انتظار داشتم با حال نبود، تو برنامه تاپ گیر هم زیاد تعریف از ماشین آمریکایی نمی کردن
امير
۱۶ دی ۱۳۹۵به نظر من ماشین عالییه رخ خوبیم داره در مورد فضای کم صندوق هم تو ی فیلم نشون داده چه راه حلی داره به نظر من فیلمشو ببینید
توی تست آفرود هم کم نیاورده قیمتش که با توجه به بازار فوق العاده است . شاستی بلندم که هست شتابشم که عالیه مصرفشم که پایینه
من که می خوام بخرمش
ماکان خان
۲۲ دی ۱۳۹۵من تازه خریدمش 30 روز دیگه میگیرمش دوستان