تسلا مدل ۳ را فراموش کنید زیرا زمانی که نسل دوم نیسان لیف به بازار عرضه شود از تکنولوژی رانندگی نیمهخودکار ProPilot سود خواهد برد. مدیرعامل نیسان کارلوس گوسن جزئیات مربوط به نسل بعدی این خودرو را در CES 2017 اعلام کرد.
ProPilot به نسل بعدی لیف این توانایی را میدهد که در یک لاین رانندگی بزرگراه حرکت کند. اگرچه این سیستم به اندازهی سیستم اتوپایلوت تسلا که حتی میتواند در جادههای برفی نیز حرکت کند نیست اما هنوز هم نقطه امید فروش بزرگی برای خودروی الکتریکی قابلابتیاع نیسان به شمار میرود.
تا به اینجا نیسان تنها میگوید که نسل بعدی لیف در آیندهی نزدیک از راه خواهد رسید اما حدس و گمانهای اخیر بیان میدارند این خودرو اواخر سال ۲۰۱۹ تولید خواهد شد. لیف جدید از پلتفرم و قوای محرکهی یکسان با نسل بعدی رنو Zoe استفاده خواهد کرد. انتظار میرود نیسان برای تولید نسل دوم لیف از طراحی مشابه کانسپت IDS الهام بگیرد.
ProPilot نام تکنولوژی خودران نیسان است. نسخهی کنونی این سیستم میتواند کنترل فرمان، شتاب گیری و ترمز را به دست گیرد و راننده باید دستهای خود را روی فرمان بگذارد. این سیستم تا سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت فعال است. مرحلهی بعدی این سیستم در سال ۲۰۱۸ به راه میافتد و نیسان برنامه دارد تا قابلیت رانندگی چند لاین در بزرگراه را به ProPilot اضافه کند. هدف نیسان این است که تا سال ۲۰۲۰ ناوبری تقاطعها و چهارراه را ممکن سازد.
نیسان نسخهی اولیهی ProPilot را در ژاپن و روی مینی ون سرنا معرفی کرده است. این خودروساز در سال ۲۰۱۷ سیستم یاد شده را روی کراس اوور محبوب قشقایی نصب خواهد کرد. نهایتاً تا سال ۲۰۲۰ این سیستم روی ۱۰ خودرو نصب خواهد شد.
نیسان سالهاست که روی این سیستم کار میکند و در سال ۲۰۱۵ کانسپت Piloted Drive 1.0 را معرفی کرد. این مدل قادر بود که هنگام رانندگی تغییر لاین دهد.
نیسان مدل لیف را برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی کرد و با توجه به استانداردهای خودروهای الکتریکی به موفقیتهای عظیمی دست پیدا کرد. نیسان از زمان عرضه تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه از لیف را به فروش رسانده است.
تصاویر متعلق به مدل IDS کانسپت است.
Viper ACR
۲۰ دی ۱۳۹۵آرزو دارم وارد بشه تا آلودگی هوا رو کاهش بدیم.
نوید جهرمی
۲۱ دی ۱۳۹۵من اول آرزو میکنم فرهنگ رانندگی درست شه.