دهه ۹۰ میلادی بهترین دوران خودروهای اسپورت ژاپنی بوده است. در آن دوران شاهد عرضاندام تویوتا سوپرا، مزدا RX-7، میتسوبیشی 3000GT و نیسان 300ZX بودهایم. تنها دو خودرو از محصولات یاد شده همچنان زنده هستند هرچند فاصلهای ۱۷ ساله بین سومین و چهارمین نسل سوپرا وجود داشته است. البته خودروی Z نیسان هم با فاصلهای ۷ ساله بین دو نسل مواجه بوده است. سال بعد نیز قرار است نسل جدید نیسان Z رونمایی شود.
اما 300ZX Z32 که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ در آمریکا عرضه شد یکی از زیباترین خودروهای اسپورت ژاپنی در طول تاریخ محسوب میشود. این خودرو همچنین یکی از اولین محصولات تولیدی است که کار طراحی آن با نرمافزار CAD صورت گرفته است. تصمیم برجسته نیسان برای طراحی این خودرو به خوبی جواب داده است. 300ZX حتی امروز نیز زیباست که دلیل آن پروفایل گرد و پهن میباشد. همانند نسلهای پیشین Z، این خودرو مدلی ۲+۲ بوده و اکثر نسخههای آن بهصورت T-top تولید شدهاند.
زیر کاپوت این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۲۲۲ اسب بخار قرار داشته اما نسخه توئین توربوی نیسان بود که دلهای طرفداران را ربود. قدرت مدلهای توئین توربو به ۳۰۰ اسب بخار رسید و این مدلها همچنین دارای سیستم تعلیق قابل تنظیم در دو حالت و همان سیستم فرمان پذیری چهار چرخ بکار رفته در R31 اسکای لاین بودند.
نیسان در طول زمان اقدام به بهبود 300ZX کرده و برای مثال در سال ۱۹۹۲ نسخه کانورتیبل دو نفره آن را معرفی نمود. مدل هاردتاپ بجای طراحی چهارنفره T-top فقط بهصورت دونفره در دسترس بود هرچند قیمت این نسل از نیسان Z پایین نبود. قیمت خودرو در سال ۱۹۹۰ از حدود ۳۰ هزار دلار شروع میشد که امروز حدود ۶۰ هزار دلار میشود. در سال آخر تولید هم قیمت خودرو به ۵۰ هزار دلار رسید که با تورم امروز چیزی حدود ۱۰۰ هزار دلار میباشد.
تعجبی ندارد که 300ZX محبوبیت زیادی بین تیونرها داشت به گونهای که یافتن نسخه دستنخورده آن در بازار کار سختی محسوب میشود. چند ماه پیش یک مدل فابریک با کارکرد کم در بازار عرضه شد و فروشنده قیمت ۳۰ هزار دلاری را برای آن تعیین کرد. البته افراد معدودی اقدام به خرید یک خودروی ۳۰ ساله با چنین قیمتی میکنند.
اما حالا یک دستگاه 300ZX 1990 توربو با قیمت ۵۶۰۰ دلار در حراجی عرضه شده است. این خودرو کاملاً فابریک بوده هرچند کارکرد آن بالای ۱۸۰ هزار کیلومتر عنوان شده است.
R@m!n
۲۹ بهمن ۱۳۹۹یکی از شاهکارای نیسان تو دوران طلاییش. بنظرم زیباترین طراحی دهه 90 اسپرتای ژاپنی بود. شبیه سوپراسپرتاس تا یه کوپه.
ツSAMURAIツ
۲۹ بهمن ۱۳۹۹میتونم بگم بعد GTR و پاترول بهترین ماشین نیسان بود ?❤️
NAVID۰۰۹۸
۲۹ بهمن ۱۳۹۹بَهبَه
جیگرمون حال اومد
ممنون پدال
ای کاش همیشه لابهلای مقالات یه نگاهی هم به خودروهای تمیز و خوشگل این دوره و دورههای قدیمیترش هم بندازید ، حال آدم را خوب میکنه و میبردمون به اون قدیما و مجلاتی که میخریدیم و عکس روی جلدشون از این دست خودروها بود با ورقهایی سیاهسفید و نازک که با ذوق میخریدیم و ۱۰۰تا صفحه را در کمتر از ۲۴ ساعت میخوندیم و از هیجان منتظر یک ماه دیگر میماندیم !
دوران طلایی خودروهای ژاپنی یعنی دههی ۹۰
سالهایی که از هر برند یک نامدار ساخته و تحویل جهانیان شد
از مزدا ، S2000
از هوندا ، NSX
از نیسان ، ZX
از تویوتا ، سوپرا
۴ افسانهی تکرار نشدنی
مثل دههی ۶۰ و ۷۰ با سه افسانهایه آمریکایی موستانگ ، کامارو ، چلنجر
دهه ۹۰ کاری با ماسلکارهای آمریکایی کرد که خط اصلیشون را گُم کردند و میخواستند مثل ۴ افسانهی ژاپنی شوند که زدند ماسلکارهاشون هم داغون و خراب کردند که بعد از سال ۲۰۰۰ ، تمام ژاپنیها و آمریکایی تو یه دورهی تقریباً ۱۰ ساله به کُما رفتند به جز موستانگ که همیشه تولید میشده !
اما یه بوهایی میاد که اون سالها چه برای آمریکاییها و بخصوص برای ژاپنیها داره زنده و پَروار میشه !!!
NAVID۰۰۹۸
۲۹ بهمن ۱۳۹۹اصلاح میکنم :
مزدا RX7
میتسوبیشی GT
که باید گفت ۵ افسانهی ژاپنی و نه ۴ تا !
hssn
۲۹ بهمن ۱۳۹۹و همینطور اسکایلاین! چقد سخته انتخاب بین سوپرا mk4 و اسکایلاین R34…
datsun
۲۹ بهمن ۱۳۹۹اسکای لاین رو من به شخصه قوی تر از هر اسپورت قدیمی ژاپنی میدونم تو نسخه های تولید محدود مثل r33 400r یا r34 زد تیون نیسمو هیچ رقیب ژاپنی نداشتن و عملکردی مثل سوپر اسپورت های فعلی داشت و رکوردهای که ثبت کردن و پیروزهای پیاپی که در مسابقات سری a داشتن شاید پر افتخار ترین اسپورتی که ژاپن ساخته باشه همین اسکای لاین ها بودن.
hssn
۱ اسفند ۱۳۹۹بله خب نیسان بازوی پرفورمنس نیسمو رو داشت و نیسمو هم سنگ تموم گذاشت واسش
موافقم باهات
Abbas.Lambo
۲۹ بهمن ۱۳۹۹لامبو برای فیس لیفت دیابلو از همین چراغای 300ZX استفاده کرد
NAVID۰۰۹۸
۲۹ بهمن ۱۳۹۹چه جالب ، نمیدونستم !
یعنی اگر یه چراغش بشکنه و خواستیم بخریم ، اگر گفتیم برای دیابلو میخواهیم ، قیمتش میشه ۱۰هزار دلار و اگر گفتیم یه چراغ برای نیسان ZX میخواهیم ، قیمتش میشه ۱۰۰۰ دلار که میخریم میندازیم روی دیابلو و ۹ هزار دلار رفته تو جیبمون (( البته مثلاً گفتمها )) !
مثل قطعات مشترک تویوتا و لکسوس میمونه ، که اگر بگی برای تویوتا میخواهم ، ارزونتر تموم میشه که بگی برای لکسوس میخواهم ، و این در حالیه که مثلاً لکسوس داری و نیاز به قطعات مشترک با تویوتا !!!
مهدی
۲۹ بهمن ۱۳۹۹دو صفر ظاهرا پدال تعداد کامنت هات اضاف نمیکنه روی ۴۷۷۷ گیر کردی
NAVID۰۰۹۸
۲۹ بهمن ۱۳۹۹در جواب مهدی
حسادت یا حقارت !
توجه به کُلیات یا جزئیات !
موفقیت یا ضعف !
جداً تفکرات ما آدمهاست که باعث درجا زدن یا موفق بودنمون میشه و بس !
datsun
۲۹ بهمن ۱۳۹۹بله دقیقا همین چراغ رو استفاده کرده لامبورگینی
https://www.pedal.ir/لامبورگینی/لامبورگینی-دیابلو-چراغ-نیسان/
Farzad
۲۹ بهمن ۱۳۹۹بله درسته ، اشتباه بدی بود این کار که البته چند میلیون دلاری به نفع آئودی شد .
Benz
۲۹ بهمن ۱۳۹۹یادی کردیم از قدیما ……
Farzad
۲۹ بهمن ۱۳۹۹به به ?
سامورایی واقعی
Hamidreza
۲۹ بهمن ۱۳۹۹این چنین محصولات ژاپنی واقعا جذاب و خواستنی هستند! آدم دلش میخواد یه کلکسیون از اینا داشته باشه …
نیسان جی تی ار که بماند ..
محسن
۲۹ بهمن ۱۳۹۹البته این مدل معمولی هست،مدل توربو ۴ اگزوزه هست
Sina
۲۹ بهمن ۱۳۹۹عجب اسطوره ای!!
از پدال میخوام که از اینجور مطالب بیشتر بذاره
Mf1
۳۰ بهمن ۱۳۹۹دهه ۹۰ اوج خودروهای افسانه ایی ژاپنی بود
?Ali Hossein?
۳۰ بهمن ۱۳۹۹عقبش شبیه چلنجر نیست؟
اگه هست لایک.
datsun
۳۰ بهمن ۱۳۹۹نه شبیه جدش 240z اسطوره ای اسپورتهای نیسان انقدر اصالت دارن که نیازی به کپی ندارن.