پس از فاش شدن دستکاری میتسوبیشی در آمار مصرف سوخت خودروهایش و پدید آمدن رسوایی بزرگ، این شرکت ژاپنی در بحرانی عمیق گیر افتاد که بیرون آمدن از آن برایش تقریباً غیرممکن به نظر میرسید. تا اینکه یکی از هموطنان میتسوبیشی یعنی نیسان، طناب نجاتی برای آن انداخته و با خرید ۳۴ درصد از سهام میتسوبیشی به مبلغ ۲.۱۷ میلیارد دلار، آن را از باتلاق ورشکستگی نجات داد. این امر موجب شد نیسان به بزرگترین سهامدار میتسوبیشی تبدیلشده و بتواند کنترل آن را در دست گیرد. هرچند که کارلوس گون، مدیرعامل رنو-نیسان میگوید این شرکت مدیریت خود را بر میتسوبیشی تحمیل نخواهد کرد.
البته خریداری سهام میتسوبیشی برای نیسان هم منافعی به همراه دارد چراکه نیسان در بازارهای جنوب شرقی آسیا همچون تایلند و فیلیپین مشکل دارد درحالیکه محصولات میتسوبیشی در این کشورها محبوب و پرفروش هستند. بدین ترتیب با خرید سهام میتسوبیشی، این ضعف نیسان هم برطرف میشود. حال بهعنوان اولین ثمرهٔ این ادغام، کارلوس گون اعلام کرده است که نسل بعدی وانتهای نیسان ناوارا و میتسوبیشی تریتون بر روی پلت فرم مشترکی ساخته خواهند شد. کارلوس گون دراینباره میگوید:
قطعاً ما در اکثر محصولاتمان به سمت استفاده از پلت فرمهای مشترک خواهیم رفت اما خودروهای متفاوتی تولید میکنیم چراکه سلیقهٔ خریداران متفاوت است. این بدین معنا است که وانتهای آینده علیرغم بهرهگیری از پلت فرم یکسان و تعداد انگشتشماری از قطعات مشترک، هر یک ظاهر و طراحی منحصربهفردی خواهد داشت. این امر موجب کاهش چشمگیر هزینهها میشود که برای میتسوبیشی حیاتی خواهد بود چراکه این شرکت همچنان در حال متضرر شدن از عواقب رسوایی ناشی از تقلب در آمار مصرف سوخت است.
البته هرچند اعلامشده است که نسل آیندهٔ ناوارا و تریتون بر روی پلت فرم مشترکی ساخته خواهند شد اما هیچ گفتهای مبنی بر زمان عرضهٔ نسل بعدی این دو وانت عنوان نشده است و به نظر نمیرسد این اتفاق زودتر از سال ۲۰۲۰ رخ دهد چراکه هر دو شرکت بهتازگی نسل جدید ناوارا و تریتون را راهی بازار کردهاند.
منبع: motor1
Armin
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵خاک بر سر مدیران میتسوبیشی که شرکتی با اون سبقه و عظمت رو به خاک سیاه نشوندن ، تنوع کم محصولات و طراحی های خسته کننده الانم که تیر خلاص و زدن و نیسان شد همه کاره ، حالا رازها و تکنولوژی های ماشینایی مثل لنسر ایوو میفته دست شرکت رنو !!!
بهنام طیبی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵عیب نداره نیسان خودروساز خیلی خوبیه بزار بشه همه کاره
matin
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵نیسان میتونه میتسوبیشی رو بالا بکشه
بهنام طیبی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵عشق است نیسان
(*مهرداد*)
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵فکرمیکنید چند درصد از مشتریهای میتسو به این اخبار توجه دارن ؟؟ والله چیزی که من در خارج از ایران میبینم حاکی از فروش بالای میتسوبیشی هست !
احمد باقری
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی خوب میشد اگه نیسان یه شرکت مستقل بود و زیر نظر رنو نبود، ولی خب این چیزا هم پیش میاد. کاری نمیشه کرد.
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵همین الان دیدی نیسان داره میتسوبیشی رو میکشه بالا؟
چند سال پیش هم رنو همین نیسانو کشید بالا….
حالا چند سال دیگه ملت میگن ای کاش میتسوبیشی مستقل بود و تحت نظارت نیسان نبود
پرسپولیس
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵دوستان من دیدم وشماهم که دیدی دیشب تو اخبار تهران ماشینهای به اصطلاح لوکس پارک شده وگردو خاک میخورند گفت قرار اینها ازکشور خارج شوند بالای دوهزار وپانصد سی سی هست چقدر ضرر وزیان وارد میکنند با وارد کردن وبرگشت دادن خوب حالا که وارد شده چرا پلاک نشوند و استفاده نشوند
mehdi
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵اقا احمد خندم می اندازی….اخه شرکت رنو اندازه این حرفا نیست که بخواد نیسان روزیر نظر بگیره..نیسان یک سر گردن بالاتر از رنوست…شما فقط به محصولات نیسان یک رویت بکنی متوجه میشی چقدر نیسان جلو تر از رنوست….حالا بماند برند اینفینتی که رقیب بنز و بی ام دبلیوست….درسته رنو 35 درصد نیسان خرید و همین طور نیسان 19 درصد سهام رنو در اختیار داره..اما کسی این وسط داره سود میکنه فقط رنوست..چون دارع از تکنولوژی و پلت فرم های نیسان استفاده میکنه…و اینو بدونید تو سه ماه پیش نیسان می خواست تمام سهام اش که دست رنوست بخره……نیسان شرکت بزرگیه…فقط کافیه به محصولان ماکسیما، مورونا، و……اینفتنی Q نگاه بکنید می فهمید چقدر تفاوت وجود داره بین رنو ونیسان
بهنام طیبی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵خودروسازی ژاپن جز سریعترین رشد داشته در صنعت خودروسازی
تویوتا-لکسوس-سوبارو-اینفینیتی-نیسان-مزدا-
سعید
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵واقعا نیسان معرکس بهترین برندخودرو سازژاپنیه
علیرضا
۱۵ مهر ۱۳۹۵عجیبه که شرکت مادر میتسوبیشی که بزرگترین کمپانی خوشه ایه دنیاس کمکی به کوچک ترین بخش خودش ( یعنی میتسوبیشی موتورز) نمیکنه و میزاره که شرکتی مثل نیسان سهام میتسوبیشی موتورز رو بخره…