نیسان هنوز پیشرانههای درونسوز را رها نکرده و تائید کرده میتواند پیشرانهای با راندمان گرمایی ۵۰ درصدی را تولید کند.
یک پیشرانه تولیدی معمولی راندمان گرمایی حدود ۴۰ درصدی داشته به این معنی که ۴۰ درصد انرژی تولیدی حاصل از سوختن بنزین به نیروی جنبشی تبدیل میشود. در سال ۲۰۱۷ بود که تیم فرمول ۱ مرسدس-ای ام جی اعلام کرد پیشرانه مسابقهای این شرکت به راندمان گرمایی غیرممکن ۵۰ درصدی دست یافته است. نیسان نیز میگوید هماکنون به تکنولوژی و دانش انجام چنین کاری دست یافته و درعینحال مصرف سوخت نیز ۲۵ درصد کاهش یافته است.
البته این یک پیشرانه عادی نیست بلکه برای شارژ باتریای بکار میرود که از پیشرانههای الکتریکی پشتیبانی میکند. پیشرانه تولیدی نیسان برای رسیدن به این راندمان گرمایی میتواند نسبت احتراق بالاتری داشته باشد. آنگونه که رویترز میگوید دستیابی به چنین راندمانی با ورود سوخت و هوای بیشتر به داخل سیلندر و سوزاندن آن با جرقه قویتر حاصل میشود.
این سیستم در تستها به راندمان گرمایی ۴۶ درصدی دست یافته و ۴ درصد بقیه نیز با استفاده از تکنولوژیهای احیای گرمای تلف شده خاصی که اعلام نشدهاند به دست میآید. این پیشرانه جدید بخشی از خانواده قوای محرکه e-Power نیسان بوده و اگرچه هنوز آماده تولید نشده اما به زودی خط تولید آن راهاندازی خواهد شد.
این کمپانی با انتشار بیانیهای گفته است:
جدیدترین روش نیسان در توسعه پیشرانه به سطوح جدیدی رسیده و متوسط راندمان ۴۰ درصدی صنعت خودرو را پشت سر گذاشته و حتی بیش از پیش باعث کاهش آلایندگی دیاکسید کربن میشود.
نایب ریس بخش قوای محرکه و مهندسی الکتریکی نیسان افزوده است:
رسیدن راندمان گرمایی پیشرانههای مرسوم از ۳۰ به ۴۰ درصد ۵۰ سال طول کشیده است اما با وجود قوای محرکه e-Power ما میتوانیم در عرض چند سال آن را به ۵۰ درصد افزایش دهیم. این هدف جامعه مهندسی بوده است.
ツSAMURAIツ
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ای پاور نیسان خیلی ایده خوبیه
از نظر بازدهی و مصرف سوخت بهتر از هایبرید تویوتاست
REZA61
۱۲ اسفند ۱۳۹۹خداوکیلی دمشون گرم. پیشرفت بشریت مرهون انسان های سختکوش و بدون تعصبه که فقط بدنبال افزایش رفاه خود و دیگران و کسب ثروت مشروع هستن.
datsun
۱۲ اسفند ۱۳۹۹نیسان موتور کمپرس متغیر رو که نزدیک صد سال فقط یک ایده بود رو ساخت و تولید انبوه کرد و الان هم این موتور.
Ali_x76
۱۲ اسفند ۱۳۹۹همون طور که نوشته، این پیشرانه برای شارژ باطری به کار میره. علتش هم اینه که یک دور موتور ثابت رو در نظر می گیرن و کل موتور رو بر اساس اون طراحی می کنن. اما این موتور به هیچ وجه نمی تونه در خودروی معمولی استفاده بشه، چون برای کاربری عمومی، باید موتور در تمامی دور ها و شرایط لود، بهینه بشه که باعث میشه اون نقطه ی پیک راندمان 50 درصدی، از بین بره.
حسین دهمرد
۱۲ اسفند ۱۳۹۹این تکنولوژی تراکم متغیر اصلا برای دورهای متفاوت مورد توجه قرار گرفته. اگه بخواد دورش ثابت باشه که چه کاریه دیگه از همین موتورهای ترکم ثابت استفاده میکرد.حتی نیاز به سیستم زمانبندی سوپاپ هم نبود. چون عملا دور موتور ثابت میمونه نیاز نیست چیزی تغییر کنه.
میرخان
۱۲ اسفند ۱۳۹۹این نگاه متفاوت به قضیه سوخت واقعا تحسین برانگیزه .
Sina10
۱۲ اسفند ۱۳۹۹آفرین به نیسان
عجب راهکاری
مزدا با اسکای اکتیو ، نیسان با این موتور تازه و تویوتا با موتور های کم استهلاکش
واقعا ژاپنی ها عالی بودن
این روش ، میتونه در کنار راهوار سوخت های مصنوعی پورشه به حفظ درونسوز ها برای خودرو های اسپرت و آفرودر های نیازمند استهلاک پایین کم بکنه
پس نیسان GT-R بنزینی میمونه!!!
Sina10
۱۲ اسفند ۱۳۹۹البته همونطور که تو متن گفته این روش برای شارژ باتری ها هستش
ولی خب تکنولوژی های بکار رفته داخلش میتوته بقیه موتور های بنزینی هم انتقال پیدا کنه
حسین
۱۲ اسفند ۱۳۹۹موتور پراید و بقیهی ماشینهای ساخت ایران راندمان گرمایی چند درصد دارن؟
Ali_x76
۱۲ اسفند ۱۳۹۹نهایتا ۳۰-۳۵ درصد در صورت سلامت
Sina10
۱۲ اسفند ۱۳۹۹حدس میزنم انرژی جنبشی که از بنزین توی ماشین های ایرانی درست میشه ، زیر ۱ درصد باشه و رقم اعشاری شروع بشه ?
ولی میگن کوئیک پلاس R آپشنال دنده اتومات ۱ درصد باشه?
بهزاد
۱۲ اسفند ۱۳۹۹آخرین فن آوری نیروگاه سیکل ترکیبی میتونه تا 60 درصد بازدهی داشته باشه و برق اون تا رسیدن به شهرها و خانه ها چند درصدی هم تلفات داره و با این پیشرفت در ساخت موتور احتمالا قوانین بزارن درون سوزها یا به عبارت بهتر ژنراتورها در خودروها باقی بمونن.
از الان دوستان به خاطر بسپارن که ممکنه در سال مثلا 2032 اینطور در خبرها بخونیم که به علت تقاضای بالا برای مصرف برق و همینطور استفاده از تکنولوژی های پاک قیمت برق تا 4 برابر افزایش یافته و دولت هایی که قرار بود فروش درون سوزها را ممنوع کنند به ادامه ی کار خودروهای هیبرید برای چند سال آینده رای مثبت دادن و شرکت هایی که خیلی زود اقدام به حذف پیشرانه ها کردن ممکنه در یکسری از بازارها متضرر بشن.
مهدی
۱۲ اسفند ۱۳۹۹برق تولیدی فقط از فسلی ها نیستن این ادعا منطقی پشتش نیست تولید برق در اروپا در حال حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر هستش
محمد
۱۲ اسفند ۱۳۹۹برنامه اینه تولید انرژی توسط سوخت های فسیلی متوقف بشه.خودرو ها بخشی از این برنامه هستن.ونیروگاه تولید برق هم به موازات از سوخت پاک بهره میبرن
مانی
۱۳ اسفند ۱۳۹۹کشورهای پیشرفته نیروگاه با سوخت فسیلی و بازده بالای ۸۰ در صد میسازن
اما اگه بازده موتور ماشین بالای ۵۰ درصد باشه و از اون سوختهای طبیعی
پورشه استفاده کنه عملا آلودگیش کمتر از ماشینهای برقی میشه
Navid_bivaN
۱۳ اسفند ۱۳۹۹بالای 80 درصد؟ تو همون درسای مکانیک توی تئوری بازده 60 درصدبه زور به دست میاد. بازده عملی هم تا اونجایی که خوندم بین 40 تا 50 درصده.
مانی
۱۵ اسفند ۱۳۹۹برادر نسل جدید هست چندین ساله میسازن
اسم سه حرفی قشنگی هم داره که یادم نمیاد
۶۰ درصد رو راحت جواب میده خیلی سفت و سخت بگیرن بالای ۸۰ هم میزنه
Elmiraj
۱۲ اسفند ۱۳۹۹۶۰ درصد گرما…!!!
در بدترین حالت یک خودروی درون سوز ۸۸ درصد انرژی بنزین به صورت گرما و در سیستم انتقال قدرت تلف میشه و ۱۲ درصد از نیروی بنزین به چرخ ها میره ، در بهترین حالت هم باز ۶۷ درصد تلف و ۳۳ درصد انرژی سر از چرخ ها در میاره…
در یک موتور الکتریکی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد انرژی برق به گرما و ۸۵ تا ۹۰ درصد الکتریسیته به انرژی جنبشی تبدیل میشه و بین ۸ تا ۱۳ درصد انرژی الکتریکی هم در سیستم انتقال قدرت تلف میشه…
.
.
اتلاف ۸۸ درصدی یک خودروی درون سوز کجا و اتلاف ۲۳ درصدی یک خودروی الکتریکی کجا…!!!!
محمد
۱۲ اسفند ۱۳۹۹اقا این بنده خدا که جواب علمی و قابل تحقیق داده چرا بهش منفی دادید من نمیفهمم این همه تعصب بیخود از کجا میاد مگه فراری زیر پامون بوده از رفتن احتراقی ناراحتید این کار نیسان برای جا به جایی مرز های مهندسی قابل تحسینه ولی همه میدونن که اینده خیلی هیجان انگیز تر از این موتور ها میتونه باشه
بهزاد
۱۲ اسفند ۱۳۹۹شما دوباره میای ارقامی اعلام میکنی که تو ذهنت شیرین اومده و نمیدونم مشکل در ذهن هست یا اون دیوایسی که باهاش مطلب سرچ میکنی.
میانگین بازدهی تمام نیروگاه های جهان که در حال حاضر مشغول تولید برق هستند بین 30 الی 40 درصده و اون مقاله هایی که داره از نروژ حرف میزنه بریز دور چون بیش از 90 درصد از کشورها بودجه و توانایی رسیدن به این شکل از انرژی را ندارن حتی آمریکا و چین.
باطری ماشین در هوای سرد مثل کشورهای شمالی اروپا و امریکا و حتی خود چین و… و گرم و خشک در بهترین حالت 60 الی 70 درصد بازدهی داره و مابقی اتلاف انرژی داره.
بازدهی مورد محاسبه در باطری ها در همان نخستین روزهای تولید انجام میگیره و به طور میانگین در معمولی ترین حالت سالی 5 درصد از کارایی باطری کم میشه و مثلا در سال پنجم یک پک باطری 20 الی 30 درصد از انرژی را حرام میکنه.
این احمق هایی که لابی گری میکنند و از این دولت به اون دولت مشغول ارائه ی نتایج بهره وری هستند بسیاری از مسائل رو از قلم میندازن و انگار یک خودروی الکتریکی فقط در طول روز با شیشه ی بالا و سرعت 30 کیلومتر حرکت میکنه و کل آمارشون رو همین محور میچرخه! در حالی که یک خودروی برقی اگر چراغ هاش روشن بشه به همراه ایرکاندیشن و سیستم ره یاب و صوتی و با سرعت بیش از 60 کیلومتر هم حرکت کنه محاله ممکنه بازدهیش بیش از 60 درصد باشه.
میانگین 30 الی 40 درصد تلفات خودروهای برقی به اضافه 60 درصد تلفات نیروگاهها و حداقل 10 درصد تلفات خطوط انتقال برق را محاسبه کنید و مقایسه کنید با خودروهای هیبرید که تا 45 درصد بهره وری دارند و اون نادانهایی که میگن 12 درصد انرژی به چرخ ها میرسه احتمالا رفتن موتورهای 8 سیلندر 6 لیتری 20 سال پیش رو تو گزارشات ذکر کردن وگرنه خودروهای به روز اروپا و ژاپن بالای 30 درصد بهره وری دارند.
بازدهی انتقال قدرت از موتور به چرخ ها اگر 10 الی 20 درصد باشه در بهره وری نهایی نمیاد با اتلاف انرژی گرمایی جمع بشه و متفاوت محاسبه خواهد شد و در خودروهایی که دارای محور جلو هستند درصد اتلاف کمتره.
Elmiraj
۱۲ اسفند ۱۳۹۹بازم اعداد من درآوردی……
.
.
شما لینک معتبر بده که نشون بده بازدهی یک خودروی درونسوز در کوتاه مدت و بلند مدت بیشتر از یک خودروی الکتریکی هست…..
بهزاد
۱۲ اسفند ۱۳۹۹https://www.sae.org/news/2018/04/toyota-unveils-more-new-gasoline-ices-with-40-thermal-efficiency
الان بسیاری از انجین های bmw و بنز براحتی 38 درصد بهره وری دارند و همراهی سیستم هیبرید این عدد را بیشتر میکنه و اگر قرار بود رو 12 درصدی که شما عنوان میکنی میموندن تا الان نمیتونستن استانداردهارو پاس کنن.
شما خود متن را به خوبی نمیخونی که میگه در حال حاضر به راندمان 40 درصد رسیدن و در مرحله ی بعدی به 50 و در صورت استفاده به صورت ژنراتور به 60 درصد هم خواهند رسید.
تصور شما و بسیاری از کاربران اینجوریه که انرژی ماشین های تسلا از خونه ی عمه ی ایلان ماسک یا به صورت امداد غیبی تامین میشه و بهره وری هم اون قسمتی که در حالت ایده آل آزمایشگاهی گفته 85 درصد لحاظ میشه.
اگر تمام برق مورد نیاز خودروها بوسیله نیروگاه هایی با بازدهی بالا و بدون آلایندگی تامین بشه بدون تلفات خطوط انتقال برق و از دست رفتن ظرفیت باتری ها حداقل در یک بازه ی 10 ساله و همینطور اثر دمای محیط بر باتری ها اونموقع قطعا خودروهای برقی پاک ترین راه حل صنعت حمل و نقل خواهند بود و هیچ بحثی وجود نداره.
در آخر این مورد را عنوان کنم بنده بین خودرو برقی و درون سوز به احتمال 99.99 درصد برقی انتخابم خواهد بود و از بنزین و روغن و واسکازین و رادیاتور و پمپ هیدرولیک و هر چیزی که در یک خودروی کلاسیک وجود داره متنفرم و امیدوارم هرچه زودتر بساط این چیزها برچیده بشه منتهی شرایط جوری هست که ممکنه عمر ما به دیدن اون روز قد نده.
Elmiraj
۱۳ اسفند ۱۳۹۹خب این داره میگه که تویوتا سال ۲۰۱۸ یک موتور ۲ لیتری برای پریوس توسعه داده که در حالت هیبرید ، بالاترین راندمان گرمایی آن طبق ادعای تویوتا به ۴۱ درصد رسیده که هنوزم ۵۹ درصد انرژی بنزین به گرمای بلااستفاده تبدیل میشه…
از میل لنگ تا چرخ ها هم حداقل ۲۱ درصد دیگر اتلاف داره که میشه ۸۰ درصد اتلاف انرژی بنزین از لحظه ورود به سیلندر ها تا کف لاستیک ها .
یعنی اون پریوس ۲۰۱۸ تویوتا در بهترین حالت تنها ۲۰ درصد از انرژی بنزین را به چرخ ها منقل کرده که میشه نقطه مقابل تسلا model 3 long range AWD که طبق آزمایشات EPA پر بازده ترین خودروی حال حاظر دنیاست و نزدیک ۸۰ درصد انرژی الکتریسیته را به چرخ ها میفرسته…!!!!
.
.
.
حال سوال اینجاست که این لینک چه ربطی به خواسته من داشت…!؟!؟
مانی
۱۳ اسفند ۱۳۹۹وقتی اون پریوس رو مثال زدی اگه حرفت درست باشه
از ۴۱ درصد باقی مونده ۲۱ درصد تلف بشه میشه ۰.۲۱*۴۱=۸.۶۱
یعنی ۸.۶۱ درصد از کل و ۴۱-۸.۶۱=۳۲.۳۹ پس بر طبق حرف خودت ۳۲.۳۹درصد
انرژی اولیه به چرخها میرسه،همینجور ۲۰ رو از ۴۰ کم میکنی میشه ۲۰؟خیلی جالبه
و جالب تر که با اطمینان میگی
Sina10
۱۲ اسفند ۱۳۹۹شما رفتی بدترین حالت رو در نظر گرفتی بعدش میگا برقی بهتره?
خب معلومه بدترین حالت رو میشه در نظر گرفت مثل اینه که بگی:
خب یه موتور بنزینی متوسط ۴۰ درصد راندمان داره
ولی به ماشین برقی در بدترین حالت، یعنی اگه تصادف کنه و چپ کنه و از بین بره ، بدرد نمیخوره پس بنزینی بهتره?
همیشه باید بهترین حالت رو در نظر گرفت
مقایسه شما کاملا ناعادلانه هستش