نیسان برای رسیدن به فرمول بینقص یک خودروی اسپرت بیشاز ۵ دهه تلاش کرده و در این مسیر برخی از بهترینهای زمانش را تولید کرده است.
شرکت نیسانموتور پیش از آنکه وارد صنعت ساخت و تولید شود، کار خود را بهعنوان یک نمایندگی قطعات خودرو آغاز کرد. این مجموعه در سال ۱۹۵۸ با نام داتسون وارد ایالاتمتحده شد و نخستین خودروی اسپرت آمریکایی را با نام «SPL 201» رونمایی کرد که به پیشرانهای ۴۸ اسب بخاری مجهز بود. در دهه هفتاد مدل Z وارد بازار شد و خیلی زود لقب «جگوار فقرا» را از آن خود کرد. هرچند برخی باور دارند که خانواده Z بهترین خودروهای این برند هستند اما در ادامه فهرستی را آماده کردهایم که با توجه به پاسخ پیشرانه، فرمانپذیری، توانایی مسابقهای و ظاهر بهترینهای نیسان بودهاند.
۱۰. نیسان اسکایلاین 2000GT-R
نسل نخست نیسان اسکایلاین یکی مهمترین خودروهای این برند ژاپنی به شمار میرود. اسکایلاین 2000GT-R در دهه هفتاد به کررات در مسابقات استفاده میشد. این خودرو که در زمان خود با عملکردی بالا معرفی شده بود، از سیستم فرمانپذیری چهار چرخ «سوپر HICAS» سود میبرد. نسخههای تقویتشده و عادی این خودرو هنوز هم در رویدادهای گوناگون درگ و… شرکت میکنند.
۹. نیسان سیلویا اسپک R آئرو (240SX)
نیسان سیلویا اسپک R آئرو ۱۹۸۹ تیری مستقیم به قلب هواداران نیسان بود تا برای همیشه شیفته این برند باقی بمانند. این خودرو به پیشرانه ۲.۴ لیتری خطی ۴ سیلندر مجهز شده بود که در بسیاری از خودروهای مسابقهای روز مانند مازراتی 4CL استفاده میشد. با وجود اینکه نیسان سیلویا 240SX از خط تولید خارج شد اما از مدلهای تقویتشده آن همچنان در رویدادهای دریفت توکیو و… استفاده گسترده میشود.
۸. نیسان 370Z
370Z نسل ششم خودروی اسپرت دو سرنشینی نیسان Z محسوب میشد که برای بار نخست در جریان نمایشگاه بینالمللی لسآنجلس به نمایش عموم درآمد. نیسان 370Z را به یک پیشرانه ۳۳۲ اسب بخاری V6 با قابلیت دورگیری تا دورموتورهای بالا معرفی کرد که قدرت خود را ازطریق یک جعبهدنده دستی به چرخها منتقل میکرد. از مهمترین ویژگیهای این خودرو میتوان به فرمانپذیری مناسب آن اشاره کرد. فرمان هیدرولیکی با سیستم دستیار راننده به مالک اجازه میداد تا حد زیادی از توان 370Z خود استفاده کند.
۷. نیسان جوک R
جوک یک بار درطول زندگی خود به قطعاتی از نیسمو مجهز شد و نگاههای بسیاری را به خود جلب کرد؛ زمانی که نیسان کراساوور کوچک خود را به موتور ۷۰۰ اسب بخاری ۳.۸ لیتری V6 توربوشارژر مجهز کرد. جوک R برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، بهلطف بهرهوری از این پیشرانه قدرتمندش تنها به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز داشت. البته که تلاش قابل تحسین نیسان برای تبدیل یک خودروی حوصلهسربر به سطح یک سوپرخودرو هزینهبر خواهد بود؛ پیشتر یک دستگاه جوک R با ۲۰ کیلومتر کارکرد با قیمت ۷۰۶ هزار دلار به فروش گذاشته شده بود.
۶. نیسان 300ZX
این خودرو که در سال ۱۹۸۴ وارد ایالاتمتحده شد، به ویژگیهای آیرودینامیکی بیشتری نسبتبه نسل اول خود مجهز شده بود. نیروگاه 300ZX یک موتور ۳ لیتری V6 بود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت و برای ۷ سال متمادی جزو ۱۰ خودروی برتر مجله «کار اند درایور» بود.
۵. داتسون 280Z
280Z در دهه ۷۰ میلادی با یک جعبهدنده ۵ سرعتی و سیستم تزریق سوخت «بوش» روانه بازار شد و با نمونه 280ZX تفاوت دارد. این خودرو به لطف موتور ۱۷۰ اسب بخاری و موفقیت در ارائه عملکرد مناسب، بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه فروخت تا اینکه در سال ۱۹۷۸ توسط 280ZX کنار گذاشته شد.
۴. نیسان استاگی اوتک 260RS
یکی از بهترین و کمیابترین خودروهای نیسان، مدل استیشن استاگی اوتک 260R به شمار میرود که به موتور ۲.۶ لیتری RB26DETT اسکایلاین مجهز شده بود و قدرت خود را از طریق یک جعبهدنده ۵ سرعتی به چرخها منتقل میکرد. موتور یادشده در 260R توان تولید ۲۷۶ اسب بخار قدرت را داشت. این خودرو پس از رقابت ۱۱ ساله به سوبارو لگاسی، سرانجام در سال ۲۰۰۷ از خط تولید خارج شد.
۳. نیسان GT-R R35
در سال ۲۰۰۷، نیسان نام اسکایلاین GT-R را به GT-R تبدیل کرد و به این ترتیب، یکی از بهترین محصولات تاریخ خود را روانه بازار کرد. این هیولای ژاپنی قدرتش را از یک موتور ۳.۶ لیتری V6 توربوشارژر میگرفت که قدرتش را بهوسیله جعبهدنده دوکلاچه به چهارچرخ منتقل میکرد. نسل نخست GT-R در دو نسخه عادی و نیسمو بهترتیب ۴۷۸ و ۶۰۰ اسب بخار تولید میکردند.
۲. نیسان R390 GT1
نیسان در سال ۱۹۹۷ و برای شرکت در رقابت ۲۴ ساعتی لمان از R390 GT1 رونمایی کرد که فرم بدنهای مشابه خودروهای پروتوتایپ لمان (LMP) داشت و برای رانندگی در سرعتهای بالا و مسیرهای طولانی طراحی شده بود. موتور ۳.۵ لیتری V8 این خودروی تکتولیدی قدرتش را از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی به چرخهای عقب آن منتقل میکرد. R390 GT1 برای پیمایش مسافت ۴۰۰ متر تنها به ۱۱ ثانیه زمان نیاز داشت که او را به یکی از سریعترین خودروهای زمانش تبدیل کرده بود.
۱. نیسان اسکایلاین R32-R34
نیسان بهلطف نسل سوم نیسان اسکایلاین (مدلهای R32، R33 و R34) موفق شد لقب «گودزیلا» را از آن خودروی اسپرت خود کند. نسخه ابتدایی R32 که در میان سالهای ۸۹ تا ۹۴ میلادی معرفی شد با یک موتور ۲.۳۵ لیتری روانه بازار شد که بعدا با نمونه ۲.۶ لیتریر تعویض شد. سپس نسل R33 عرضه شد و پس از آن، R34 بهعنوان گرانترین و آخرین نسخه این نسل چشم به جهان گشود. R34 تا جایی خوب بود که حتی GT-R R35 هم نتوانست فرمانپذیری مناسب آن را ارائه کند. بهترین خودروی نیسان از دیدگاه شما کدام است؟ به نظر شما کدام خودروهای نیسان لایق حضور در این فهرست بودهاند اما نامشان ذکر نشده است؟
فری
۱۸ دی ۱۴۰۲سافاری چرا نیست تو لیست؟
اسی
۱۸ دی ۱۴۰۲ژاپنی همه چیش عالیه موتور سیکلت هوندا ده سال بیشتر کار میده اما ایرانی نهایت دوسال تفاوت
تویوتا راو ۴ یک میلیون کار کرده بدون اینکه تعمیر بشه فقط لوازم مصرفی عوض شده مثل روغن بنزین و لنت و …ولی ایرانی قربونش برم صفرش روغن سوزی داره