نیسان آلتیما یکی از سدانهای خوشساخت و مجهز شرکت نیسان است که با طراحی مدرن، امکانات رفاهی متنوع و عملکرد فنی مناسب، گزینهای جذاب در بازار خودروهای سدان وارداتی محسوب میشود.
نیسان آلتیما؛ ادامهدهنده راه نیسان ماکسیما؟
نیسان ماکسیما در دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی یکی از محبوبترین خودروهای وارداتی بازار ایران بود و به دلیل طراحی جذاب، موتور قدرتمند ۶ سیلندر و کیفیت ساخت بالا، جایگاه ویژهای در بین علاقهمندان به خودرو داشت. حالا، با ورود نیسان آلتیما، این سؤال مطرح میشود که آیا این خودرو میتواند جای خالی ماکسیما را در بازار ایران پر کند؟
نیسان آلتیما یک سدان متوسط (Mid-Size Sedan) است که با رقبایی مانند تویوتا کمری، هوندا آکورد و هیوندای سوناتا رقابت میکند. درحالی که ماکسیما یک سدان فولسایز (Full-Size Sedan) محسوب میشود و در کلاس بالاتری نسبت به آلتیما قرار میگیرد. این خودرو بیشتر با مدلهایی مانند تویوتا آوالون و دوج چارجر مقایسه میشود.
بررسی نیسان آلتیما ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی با گیربکس CVT
نیسان آلتیما یکی از سدانهای شناختهشده و پرفروش در بازار جهانی است که در نسلهای مختلف خود، همواره به عنوان یک گزینهی خانوادگی، راحت و کماستهلاک شناخته شده است. مدل ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی که مورد بررسی ماست، نسخهای اقتصادیتر و کممصرفتر از این خودرو است که برای بازارهایی که به دنبال هزینه نگهداری کمتر و دوام بالاتر هستند، عرضه میشود. این مدل در چین تولید میشود و تفاوتهای با آلتیما مخصوص بازار جهانی دارد. ازجمله موتور تنفس طبیعی آن و تغییرات ظاهری نسبت به مدلهای یادشده.
طراحی و ظاهر
نمای بیرونی:
طراحی نسل جدید آلتیما، زبان طراحی V-Motion نیسان را به نمایش میگذارد که در آن جلوپنجره بزرگ، چراغهای LED باریک و خطوط تیز بدنه، ظاهری مدرن و پویا به خودرو دادهاند.
نمای داخلی:
کابین آلتیما با صفحهنمایش ۸ اینچی لمسی، داشبورد نرم، غربیلک فرمان D شکل و صندلیهای راحت طراحی مناسبی برای یک سدان خانوادگی دارد. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو و عقب مناسب است و صندوق عقب ۵۸۶ لیتری، فضای کافی برای سفرهای خانوادگی فراهم میکند.
تجربه رانندگی و عملکرد گیربکس CVT
قدرت و شتاب:
با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و ۱۹۷ نیوتنمتر گشتاور، این مدل شتابی در حدود ۹.۵ تا ۱۰ ثانیه برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد. این عدد، برای یک سدان خانوادگی قابلقبول است اما در مقایسه با نسخه ۲.۰ توربو (شتاب ۶.۵ ثانیه)، کندتر محسوب میشود.
عملکرد گیربکس CVT:
گیربکس Xtronic CVT نیسان به گونهای طراحی شده که شتابگیری نرم و بدون وقفهای را ارائه دهد. البته همچنان مانند دیگر CVTها، هنگام فشردن ناگهانی پدال گاز، احساس تأخیر و کش آمدن دور موتور وجود دارد.
هندلینگ و کیفیت سواری:
سیستم تعلیق جلو مکفرسون و تعلیق عقب چند اتصالی (Multi-Link) باعث شده آلتیما سواری نرم و راحتی داشته باشد. در جادههای شهری، ضربات ناشی از چالهها و ناهمواریها به خوبی جذب میشوند. در پیچها نیز پایداری مناسبی دارد اما اسپرت و چالاک نیست.
ترمزها:
ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ همراه با سیستمهای ABS، EBD و ترمز پارک برقی، عملکردی اطمینانبخش ارائه میدهند.
مصرف سوخت و هزینههای نگهداری
مصرف سوخت اقتصادی:
یکی از مهمترین مزایای این مدل، مصرف سوخت بهینهی آن است. در شرایط واقعی، مصرف ترکیبی حدود ۷.۲ تا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد که برای یک سدان سایز متوسط، رقم مناسبی است.
هزینههای نگهداری پایین:
برخلاف نسخه توربوشارژ که به روغن موتور و بنزین با کیفیت بالاتر نیاز دارد، این مدل از نظر استهلاک پایینتر است و در بلندمدت هزینههای کمتری برای تعمیرات دارد.
مقایسه نیسان آلتیما با نیسان ماکسیما
نیسان ماکسیما که در دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی در ایران عرضه شد، به دلیل موتور ۳.۵ لیتری V6 قدرتمند و کیفیت بالای ساخت، محبوبیت زیادی داشت. آلتیما ۲.۰ لیتری در مقایسه با آن:
- قدرت کمتری دارد (۱۵۶ اسب بخار در مقابل ۲۹۰ اسب بخار ماکسیما)
- مصرف سوخت پایینتری دارد (۷.۵ لیتر در مقابل ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)
- هندلینگ و ایمنی بهتری دارد به دلیل تکنولوژیهای جدیدتر
- نرمی سواری بیشتری دارد ولی حس اسپرتی کمتری ارائه میدهد
در نتیجه آلتیما ۲.۰ لیتری از نظر قدرت و هیجان رانندگی، یادآور ماکسیما نیست، اما از نظر راحتی، امکانات، مصرف سوخت اقتصادی و تکنولوژیهای جدید، یک جایگزین منطقی محسوب میشود.
مشخصات فنی نیسان آلتیما ۲.۰ نامی خودرو
مشخصات | جزئیات |
---|---|
نوع موتور | بنزینی، احتراق داخلی |
حجم موتور (سیسی) | ۲۰۰۰ |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر خطی |
حداکثر توان (اسب بخار) | ۱۵۶ در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | ۱۹۷ در ۴۴۰۰ دور در دقیقه |
سیستم انتقال قدرت | XTRONIC CVT (محرک جلو – FWD) |
حجم باک بنزین (لیتر) | ۵۶ |
ابعاد (میلیمتر) | ۴۹۰۶ × ۱۸۵۰ × ۱۴۴۷ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۵۱۸ |
فاصله بین دو محور (میلیمتر) | ۲۸۲۵ |
ظرفیت صندوق عقب (لیتر) | ۵۸۶ |
سیستم تعلیق و فرمان
بخش | مشخصات |
---|---|
تعلیق جلو | مکفرسون |
تعلیق عقب | مولتیلینک (Multi-Link) |
سایز تایر | ۲۱۵/55R17 |
رینگ | آلومینیومی |
فاصله کف خودرو تا سطح زمین (میلیمتر) | ۱۳۲ |
سیستم فرمان | فرمان کمکی برقی (DPEPS) |
حداقل شعاع گردش (متر) | ۵.۷ |
سیستم ترمز و ایمنی
ویژگی | توضیحات |
---|---|
ترمز جلو و عقب | دیسکی |
ترمز پارک برقی (EPB) | دارد |
سیستم ترمز ضد قفل (ABS) | دارد |
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) | دارد |
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) | دارد |
سیستم کنترل کمکی حرکت در سربالایی (HAC) | دارد |
هشدار فشار باد تایر (TPMS) | دارد، نمایش مجزا برای هر چرخ |
کیسههای هوا | راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای |
سیستم ترمز کمکی (BA/EBA) | دارد |
سیستم ضد سرقت ایموبلایزر | دارد |
قفل مرکزی | دارد |
اتصال صندلی کودک (ISOFIX) | دارد |
سیستمهای رفاهی و امکانات داخلی
ویژگی | توضیحات |
---|---|
سیستم تهویه مطبوع | اتوماتیک دوگانه |
پورت USB | Type-C (جلو و عقب) |
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای | دارد |
قابلیت اتصال بلوتوث | چندگانه |
کنسول وسط عقب | دارد |
فرمان با قابلیت تنظیم در ۴ جهت | بهصورت دستی |
سیستم روشنایی، شیشه و آینهها
ویژگی | توضیحات |
---|---|
چراغ روشنایی روز (Day Light) | دارد |
مهشکن عقب | دارد |
شیشههای بالابر برقی | دارد |
نقاط قوت نیسان آلتیما:
✔️ مصرف سوخت اقتصادی
✔️ کیفیت سواری نرم و راحت
✔️ کابین جادار و مناسب برای خانواده
✔️ امکانات رفاهی و ایمنی بهروز
✔️ هزینههای نگهداری پایینتر نسبت به نسخه توربو
نقاط ضعف نیسان آلتیما:
➖ شتاب پایینتر نسبت به نسخه توربو
➖ گیربکس CVT که حس اسپرتی ندارد
➖ فاقد برخی امکانات لوکس مانند سیستم صوتی BOSE و سقف پانوراما
- مناسب برای: خریدارانی که به دنبال یک سدان خانوادگی کممصرف، راحت و اقتصادی هستند.
- نامناسب برای: کسانی که انتظار شتاب و هیجان بالایی از خودرو دارند.
در نهایت، آلتیما ۲.۰ لیتری یک گزینه مقرونبهصرفه و مناسب برای استفاده روزمره است که در عین داشتن طراحی جذاب و امکانات خوب، هزینه نگهداری بالایی ندارد.
قیمت نیسان آلتیمای وارداتی
قیمت علیالحساب نیسان آلتیما در مبادی ورودی کشور ۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان تعیین شده تا کسانی که از طریق سامانه خودروهای وارداتی، این خودرو را انتخاب و برنده شدند، بتوانند آن را با زمان تحویل جدود ۱۲۰ روز کاری دریافت کنند. بدیهی است قیمت نهایی این خودرو باتوجه به عوارض واردات و سایر هزینههای دولتی و سود واردکننده به مراتب بالاتر از این رقم خواهد بود. در بازار کشور این خودرو میتواند با رقبایی چون چری آریزو ۸ و کیا K5 مقابله کند.
نیسان آلتیما، که توسط نامی خودرو به ایران وارد شده، میتواند گزینهای ایدهآل برای کسانی باشد که به دنبال یک سدان خانوادگی مدرن و مجهز هستند. هرچند که این خودرو به لحاظ مشخصات فنی و نوع پیشرانه با نیسان ماکسیما تفاوت دارد، اما همچنان یک انتخاب باکیفیت و مقرونبهصرفه در بازار خودروهای وارداتی محسوب میشود. با توجه به امکانات ایمنی و رفاهی بالا، طراحی زیبا و مصرف سوخت مناسب، آلتیما میتواند برای بسیاری از خریداران، جایگزین منطقی و بهروزتری نسبت به ماکسیما باشد.
کورش
۲۰ اسفند ۱۴۰۳انتخاب خوبیه
Taha Ayoobi
۲۰ اسفند ۱۴۰۳نیسان ماکسیما که اومده بود ایران در اصل نسل 3 نیسان سفیرو بود که با اسم ماکسیما اومد
محمد ب
۲۰ اسفند ۱۴۰۳ماکسیما هنوز تولید میشه؟
مهدی
۲۰ اسفند ۱۴۰۳اگر با این قیمت باشه بیشتر از تویوتا کرولا و لوین می ارزه.