نیسان

تجربه رانندگی پاترول واریور V8: سالخورده اما توانمند

نیسان پاترول جدید ۲۰۲۴، محصولی برای علاقه‌مندان به آفرود و دنیای آنالوگ است.
نیسان پاترول جدید

پاترول بی‌شک خودرویی بزرگ محسوب می‌شود؛ تنها نگاه کردن به آن کافی است تا این مسئله را به‌خوبی درک کنیم. نیسان هم با طراحی جعبه‌ای و حجم‌‌پردازی گسترده به این امر کمک فراوانی کرده است. این خودرو که نتیجه همکاری نمایندگی استرالیایی نیسان و «پریمکار» اتریشی است به‌عنوان نسخه آفرود نیسان پاترول ۲۰۲۴ شناخته می‌شود؛ با این تفاوت که درازا و پهنای بدنه آن به‌ترتیب با ۹۴ و ۸۴ میلی‌متر افزایش طول را تجربه کرده است و این‌بار ۵۰ میلی‌متر هم فاصله بیشتری با زمین دارد.

پیشرانه

‌یک پیشرانه ۵.۶ لیتری بزرگ ۸ سیلندر V شکل نیروبخش بدنه ۲.۹ تنی بزرگ پاترول واریور است. ۴۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور موتور تنفس‌طبیعی این خودرو وظیفه چرخاندن چرخ‌های ۳۴.۴ اینچی آن را دارد تا بتواند در صورت نیاز وزن ۳.۵ تنی را نیز یدک کند. برخی از کشورها، رانندگان را برای راندن این کلاس خودرویی محبور به دریافت گواهینامه مخصوص می‌کنند. با این وجود کسی که به خرید آن علاقه‌مند باشد از خرید آن امتناع نخواهد کرد. هرچند در برخی بازارها مانند استرالیا، تاج بازار شاسی‌بلندهای ۴×۴ بزرگ بر سر تویوتا لندکروز قرار گرفته است اما نیسان امید دارد با این نسخه ویژه بتواند بازار خود را پیدا کند و حتی رقیب هم‌وطن خود را به چالش بکشاند.

امکانات

پریمکار برای تمایز این مدل از سایر رقبا، آن را به یک سری امکانات مناسب آفرود مجهز کرده که هر دارنده خودروی ۴×۴ به آن علاقه‌مند است. بازار تیونینگ شاسی‌بلندهای بزرگ رونق خوبی دارد و در هر کشور، سالانه میزبان هزاران مالک شاسی‌بلند و وانت در ابعاد گوناگون می‌شود که اقدام به تهیه لوازمی چون گلگیر فولادی، چرخ‌های بزرگ‌تر و چادر سقفی می‌کنند.

جلوی بدنه واریور میزبان یک صفحه محافظ با نشان قرمز «Warrior» شده که درکنار سپرهای جدید جلو و عقب برای ارتفاع بیشتر از زمین و در مقایسه با نسخه عادی پاترول، حال‌وهوای یک محصول آفرود را به بیننده القا می‌کنند. افزونه پلاستیکی طاق چرخ‌ها هم پوششی مناسب برای چرخ‌های بزرگ یوکوهاما جئولندر AT هستند. در بخش‌های دیگر می‌توان گیره‌های ریکاوری حساب‌شده‌ای را دید که با وجود گیره بکسل خودرو برای خروج از گرفتگی‌ها جای نگرانی باقی نمی‌گذارد؛ البته که سیستم تعلیق هیدرولیکی بهبودیافته این خودرو توانایی بالایی دارد و راننده می‌تواند برای گذر از مسیرهای صعب‌العبور روی آن حساب کند.

واریور در ازای افزودن تمامی قطعات و بهبودهای استانداردی که به آن‌ها اشاره شد، ۱۶ هزار دلار هزینه اضافه را بر دوش خریدار می‌گذارد. پیشرانه موجود در این خودرو همان واحد VK استفاده شده در مدل مسابقه‌ای GT-R GT1 است که برای کاربرد آفرود بهینه شده است. نیسان پاترول واریور را به دو اگزوز جانبی هم مجهز کرده که درصورت تمایل راننده و با فشردن یک کلید، دود از آن‌ها خارج می‌شود. هرچند بازخورد پیشرانه به فشار پدال گاز در سربالایی ‌ها نیاز به کمی اصلاح دارد اما جعبه‌دنده ۷ سرعتی هم در کاربردهای عادی و آفرود کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.

سیستم تعلیق دو جناغه در جلو و عقب خودرو در هر محور به‌صورت مستقل عمل می‌کند و به فنرهای مولتی‌ریت و کنترل هیدرولیکی حرکت بدنه مجهز شده که به‌جای میل ضدلغزش به یک سیستم هیدرولیکی تکیه می‌کند. نیسان پاترول واریور فاقد سیستم برقی در ۴۸ ولتی است اما از سیستم HBMC سود می‌برد که فشار وزن بالای آن روی میراگری فنربندی را مدیریت می‌کند. هرچند این بلندقامت ژاپنی امکانات جالب‌توجهی دارد اما همچنان از شاسی بدنه‌روی‌قاب استفاده می‌کند و راندمان پیچیده و قیمت بالای نمونه‌های مدرن‌تر اروپایی را ندارد.

آفرود

تجربه آفرود پاترول واریور در یک تست سه روزه در شرایط رودخانه‌ای و سنگی نشان داد که نیسان ذر تولید شاسی‌بلند مهارت زیادی دارد. این شاسی‌بلند برای تطبیق بهتر با شرایط آفرودی متفاوت، از چهار حالت رانندگی (روی جاده، شن، برف و صخره) سود می‌برد که با همراهی یک کلید 4WD قوی و ضعیف و قفل الکترونیکی عقب به یک پکیج آفرودی مناسب تبدیل می‌شود. همچنان تاکید می‌کنیم که خبری از پیچیدگی رقبای اروپایی مانند لندروور دیفندر نیست اما به‌لطف انجام وظیفه بهینه سیستم کنترل کشش، چسبندگی بالا ارزیابی می‌شود.

هرچند در تست یادشده خبری از خرش‌های آرام بر فراز صخره‌های بزرگ نبوده تا تاثیر وزن بالای بدنه به‌خوبی هویدا و آشکار شود اما پاترول به‌خوبی از پس سایر موانع سر راهش برآمد. تایرهای بزرگ به‌راحتی از موانع سرپایینی تپه‌ها عبور کردند. همکاری سیستم فنربندی هم باعث حفظ اتصال چرخ‌ها با سطح مسیر آفرود می‌شود. راندمان واریور در سواحل شنی هم رضایت‌بخش است؛ جعبه‌دنده با سرعت مناسبی از دنده ۱ تا ۳ را می‌پیماید، فنربندی تمام ضربات ناشی از چاله‌ها و پست‌وبلندی‌های کوچک را می‌گیرد و ناگهان حس رانندگی داکار را به راننده منتقل می‌کند.

کابین

متاسفانه حس و حال کابین مانند یک خودروی دست‌دوم ۱۰ سال کار است که عمر خود را کرده است. خوشبختانه شرکت پریمکار از شر چوب داشبورد خلاص شده و آن را با آلکانتارا جایگزین کرده است. همان‌طور که از ظاهر کابین می‌توان حدس زد، خبری از سیستم‌های مدرن چون اپل کارپلی و اندروید اوتو نیست و برای گوش دادن به موسیقی در این پاترول ۲۰۲۴ باید از کابل AUX یا CD استفاده کنید! کابین پارتول واریور برای کسی خوب است که ذره‌ای به فناوری اهمیت نمی‌دهد اما کیفیت ساخت و کارراه‌انداز بودن خودرو برایش اولویت دارد. از سوی دیگر، سرنشینان فضای زیادی دارند، فضای بار مناسب است و تمام ادوات به‌صورت کاملا مکانیکی و آنالوگ کنترل می‌شوند که در عصر نمایشگرها، حکم یک نوع مدیتیشن را دارد.

نتیجه

هرچند موتور ۸ سیلندر این خودرو باعث می‌شود برخی روشن‌فکران امروزی به آن نگاهی بد داشته باشند و راننده آن را سهل‌انگار تلقی کنند اما اگر مالک آن در منطقه‌ای به‌دور از شهرهای بزرگ زندگی کند و به ارتباط خود با خودرو و طبیعت اهمیت دهد، می‌تواند پرداخت هزینه ۱۶ هزار دلاری ارتقا به این نسخه را موجه بداند. نظر شما درباره این شاسی‌بلند چیست؟ آیا پاترول جدید می‌تواند جای تثبیت‌شده تویوتا در بازار خودروهای آفرود را بگیرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای
منبع
topgear

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. HessamS500

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (129 ديدگاه)

    من عاشق این ماشین و کابینشم هر چند ممکنه کابین قدیمی بنظر برسه ولی کاربردی تره

    موافقم 16
    مخالفم 1
  2. FJ40

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (231 ديدگاه)

    یعنی عاشق پاترولم . همچنین پسر عموی پولدارش qx80 .
    ژاپن در ساخت شاسی فول سایز و آفرودی ، واقعا کاربلد و عالیه . چه تویوتا چه نیسان . میتسو هم میتونست باشه اما ….
    کاش سوبارو هم یکم اوضاعش بهتر شه و اونم شاسی بلند جعبه ای با همون سیستم چارچرخ محرک همیشگی و فوق العادش عرضه کنه
    ژاپن به علت ذهنیت و تجربه خوشایندی که ماشیناش تو خیلی نقاط دنیا دارند ، به خوبی میتونه از دنیای شاسی بلند پسند امروز بهره ببره . امیدوارم جیباشون پر پول تر و موفق تر باشن

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. احمدی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (99 ديدگاه)

      مزدا را بیشتر ترجیح میدم اول لکسوس بعد نیسان بعد مزدا بعد میتسوبیشی دست آخر تویوتا تویوتا برند متوسط زیاد خوب نیست همون ماشین لندکروز چهار ستاره‌ ایمنی با زور داره موتورش به نسبت مزدا و نیسان بیخود تر

      موافقم 2
      مخالفم 10
  3. ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    یه اینو می‌خوام یه لندکروز یه هایما
    ژاپنی ها خیلی خودروسازای خوبین

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. زیزیگولو

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6035 ديدگاه)

      میشه بگی هایما وسط اون دوتا ژاپنی که گفتی چه صیغه ای بود؟؟!!🤦

      موافقم 20
      مخالفم 1
      1. ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4897 ديدگاه)

        برادر اون درسته چینیه ولی بنیان‌گذارش تویوتا بوده برای همین دوام های خوبی دارن البته شاسیاش خوب نیستن مینی ونش خوبه دوست من.
        سوار نشدی ببینی عجب ماشینیه!!!
        این ماشینو بزرگ ترین خودروساز های جهان انگار به صورت پنهانی با همدیگه همکاری کردن درست شه !!!
        واقعا اگه پولشو داریو نخری از دستت پریده

        موافقم 1
        مخالفم 18
        1. زیزیگولو

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (6035 ديدگاه)

          هرچی بوده مربوط به گذشته بوده و الآن دیگه از سر تا پا چینی هستش

          موافقم 16
          مخالفم 0
        2. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4897 ديدگاه)

          نه اتفاقا لیسانس آلمان هم داره رفیقم گفت

          موافقم 1
          مخالفم 12
        3. زیزیگولو

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (6035 ديدگاه)

          چه ربطی داره خیلی از کالاهای ایرانیم تحت لیسانس آلمان هستن

        4. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4897 ديدگاه)

          خیلی ربط داره چون این لیسانس آمریکا یا کشور اروپا رو داره

        5. aaaaaaa

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (9 ديدگاه)

          شرکت هایما حاصل همکاری مشترک دو شرکت هاینان چین و مزدا ژاپنی است.
          پلتفرم و قوای محرکه خودرو های هایما تماما توسط مزدا تامین می شود.

      2. احمدی

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (99 ديدگاه)

        تنها برند چینی ها که تا حدودی قابلیت رقابت داره هاوال و برند تانک توی افرود توی لوکس بودن در رقابت با آلمان فقط هونگچی ما بقی از دم بیخود و چرت همون ها هم نمیتونن برسن به پای ژاپن و المان و آمریکا

        موافقم 1
        مخالفم 7
    2. Taha Ayoobi

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      حاجی خدایی چرا اینقدر هایما میخوای؟

      موافقم 11
      1. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4897 ديدگاه)

        داش این هایما ونشو سوار بشی عاشقش میشی
        از تجربه خودم میگم تو عمرم بهترین و گرون ترین ماشینی بود که سوار شدم و مال رفیقم بود
        کاش منم یکی داشتم خیلی هم قشنگه از نزدیک

        موافقم 6
        مخالفم 7
        1. Taha Ayoobi

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          نه، پس الکی نمیگی، یه چیزی دیدی.
          اینجوری که تعریف میکنی منم دلم خواست😂

  4. زیزیگولو

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    با اینکه طراحیش قدیمی شده ولی با این وجود همچنان طراحییش ساده و با ابهت و خشن هستش و یکی از پر فروش ترینا تو کشورای حاشیه خلیج‌ فارس البته پشت سر تویوتا لندکروزر و لکسوس LX

    موافقم 22
  5. 🤡

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (292 ديدگاه)

    ترجیحش میدم به تمام ماشینای ۲۰۲۴

    موافقم 10
    مخالفم 3
  6. جرمی کلارکسون

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (977 ديدگاه)

    ثولطان آفرود پاترول اصن طراحی رو ببین 💯👌
    اون کاربر کی بود می‌گفت پاترول و لند کروز جاش تو سطل اشغال تاریخه؟

    موافقم 7
    مخالفم 4
  7. درود

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (79 ديدگاه)

    ثولطان با چهره ای قدیمی

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. 8Dark8Night8

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    یکم عجیبه داشبورد آدم حس میکنه انگار ایران خودرو داره تولیدش میکنه 😂 طراحی کم کم مال ۲۰۱۳ قطعاً یه هدفی داره پشتش یا اینکه این نسخه پایست 😂

    موافقم 4
    مخالفم 7
  9. Parham

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (752 ديدگاه)

    پاترول رو به چند دلیل ترجیح میدم به لندکروزر.
    اولی اینکه پاترول نسبت به قبل بیشتر پاترول مونده تا لندکروزر.
    دو اینکه پاترول ماشین شهری تریه و مثل لندکروز انقدر خشن نیست.
    سه اینکه لندکروزر خیلی داره دیجیتالی میشه نسب به پاترول که سلیقه من نیستش.
    نمیدونم چرا انقدر به این بچه غول کم لطفی شده

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. احمدی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (99 ديدگاه)

      داداش پاترول ماشین شهریه 🤣 موتور لندکروز نسخه پایه دویست و پنجاه اسب یعنی معادل چینی های بازار روز دنیا ولی این نسخه پایه چهارصد و پنجاه اسب با قابلیت های بیشتر افرود خدا شاهده حتی پاترول قدیمی های ایران توی برف که لندکروز مانده بود برف اردبیل سه متر بود قشنگ عین لودر توی برف میرفت

      موافقم 8
      مخالفم 1
  10. احمدی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    چهار صد و پنجاه اسب بخار تازه نسخه نسیمو داره شیصد اسب بخار موتور V8 تنفس طبیعی این فقط یک ماشین باز میفهمه یک موتورش به ول کمپانی تویوتا و میتسوبیشی و مزدا ارزش داره البته مزدا هم موتور های فوق العاده میزنه ولی اون افراد بی اطلاع که هیچی نمیدونن این ماشین و پیکاپ جدید مزدا که خودش قول هم از نظر جا و و تعداد سرنشین و ابعاد و هم موتوری دو برابر تویوتا لندکروز قدرت دارند حالا بگید حصرت حضرت پیکاپ غول پیکر مزدا را ببینی با موتور پانصد اسب وانکل میفهمی حضرت چیه لندکروز توی ایران شاخ

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. امیر لک

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    خدا شاهد از همه لحاظ از لندکروز بهتره و اینو بگم سومین ماشین با دوام دنیاس مگه داریم نسخه پایه ۴۵۰ اسب نسیمو و… چی بشه

    موافقم 3
    مخالفم 2
  12. A.S.G 27

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    من عاشق این ماشینم . فقط یه کوچولو کابینش زد تو ذوقم .

  13. aradkhodaverdi

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    یه سامورایی با ابهت ژاپنی واقعا چیزی کم نداره نیسمو هم بشه که دیگه نگو تو سیل دبی همین آرمادا یا همون پاترول خودمون از زیر سیل اومد بالا و رد شد این یعنی قدرت ژاپن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا