نیسان لیف، یکی از پیشگامان خودروهای الکتریکی، همچنان گزینهای مقرونبهصرفه برای تردد شهری محسوب میشود اما با عرضهٔ نسل کاملاً جدید در سال ۲۰۲۶، آیا خرید لیف فعلی منطقی است؟
نیسان لیف که در سال ۲۰۱۰ بهعنوان یکی از اولین خودروهای الکتریکی تولید انبوه معرفی شد، حالا در آستانه تحول بزرگی قرار دارد. مدل فعلی در سال ۲۰۲۵ جای خود را به نسلی کاملاً جدید خواهد داد که تنها نام «لیف» را با خود به همراه دارد و در باقی موارد، خودرویی متفاوت خواهد بود؛ اما آیا لیف کنونی، با وجود رقبای قدرتمند و پیشرفتهای سریع در صنعت خودروهای الکتریکی، هنوز ارزش خرید دارد؟ نیسان در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۱ هزار دستگاه لیف در آمریکا فروخت و تا سال ۲۰۲۳، بیش از ۶۵۰ هزار دستگاه از این خودرو در سراسر جهان به فروش رفت. این اعداد نشاندهنده موفقیت اولیه لیف هستند اما در دهه اخیر، این خودرو در مقایسه با رقبا کمی از نفس افتاده است. عرضهٔ نسل دوم در سال ۲۰۱۸ نیز نتوانست هیجان اولیه را بازگرداند و لیف در برابر رقبایی با قیمت مشابه که برد و عملکرد بهتری داشتند عقب ماند.
با وجود اینها، نیسان لیف همیشه یک گزینه اقتصادی بوده و خودرویی قابلاعتماد و ایمن برای تردد شهری ارائه کرده است. رانندگی با لیف آسان، کاربردی و نرم است و برای مسافتهای کوتاه ایدهآل به نظر میرسد. مدل پایه لیف S مجهز به موتور الکتریکی با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و باتری ۴۰ کیلووات ساعت است که بردی حدود ۲۴۰ کیلومتر ارائه میدهد. مدل بالاتر، لیف SV Plus، با موتور قویتر ۲۱۴ اسب بخاری و باتری ۶۲ کیلووات ساعتی، بردی حدود ۳۴۰ کیلومتر دارد. تجربیات شخصی نیز این نقاط قوت را تأیید میکنند. یکی از نزدیکان من یک لیف نسل اول را برای فرزندش در دوران تحصیل خریداری کرد. با وجود کاهش برد به دلیل فرسودگی باتری و استفاده در مناطق برفی، این خودرو بهعنوان اولین ماشین، عملکردی بینقص داشت و حتی با برخورد به موانع و چالههای خیابانهای دنور، لیف نیازی به تعمیرات اساسی پیدا نکرد.
یکی دیگر از اعضای خانواده نیز مدل جدیدتری دارد و تجربه مشابهی گزارش کرده است. دوستان فعال در صنعت خودرو نیز لیف را خودرویی ساده، اقتصادی و بدون دردسر توصیف میکنند، بهویژه برای رفتوآمدهای شهری. بااینحال، همه آنها متفقالقول هستند که لیف چندان هیجانانگیز نیست. در ۱۵ سال گذشته، بارها لیف را رانندگی و آزمایش کردهام. این خودرو نمونهای عالی از حملونقل ساده و بیحاشیه است. شاید جذابیت چندانی نداشته باشد اما کارش را بهخوبی انجام میدهد. قیمت پایه لیف ۲۰۲۵ حدود ۲۸ هزار دلار است و قیمت مدل SV Plus با باتری بزرگتر و موتور قویتر، از حدود ۳۶ هزار دلار شروع میشود. تخفیفها و مشوقهای خرید خودروهای الکتریکی میتوانند هزینه را بهشدت کاهش دهند. البته مدل ۲۰۲۴ واجد شرایط اعتبار مالیاتی فدرال ۳,۷۵۰ دلاری در آمریکا بود اما این اعتبار برای مدل ۲۰۲۵ اعمال نمیشود.
نسل بعدی نیسان لیف در سال ۲۰۲۶ راهی بازار خواهد شد و بر پایه پلتفرم CMF-EV ساخته شده که در نیسان آریا نیز استفاده شده است. این خودرو با بدنهای بلندتر و مرتفعتر، ممکن است بهعنوان یک شاسیبلند یا کراساوور توصیف شود اما بدون سامانه چهارچرخ محرک، بیشتر شبیه یک هاچبک بلندقامت محرک جلو خواهد بود. نیسان وعده داده که برد و عملکرد لیف جدید بهبود یابد. همچنین شارژر سریع قبلی با توان حدود ۴۹ کیلووات که عملکرد ضعیفی داشت، کنار گذاشته خواهد شد و احتمالاً از سیستم NACS سازگار با تسلا استفاده میشود. باتریهای قدیمی لیف هم با سلولهای منشوری مدرنتر، مشابه آریا، جایگزین خواهند شد. هنوز اطلاعاتی درباره اعداد دقیق عملکرد، برد یا قیمت منتشر نشده است اما با توجه به چالشهای مالی کنونی نیسان و تجربه قیمتگذاری نامناسب آریا در زمان عرضه، انتظار میرود قیمتگذاری لیف جدید رقابتی باشد.