نیسان مورانو یکی از کراساوورهای میانسایز است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. اکنون در نسل چهارم خود، این خودرو با طراحی جدید و ویژگیهای پیشرفتهتری به بازار آمده است. با این حال، برخی کاستیها و تصمیمات عجیب در طراحی و فناوری آن باعث شدهاند تا نتواند در برابر رقبا کاملاً بدرخشد. در ادامه، بررسی کاملی از طراحی، مشخصات فنی، امکانات و نقاط قوت و ضعف نیسان مورانو ۲۰۲۵ خواهیم داشت.
نقاط قوت و ضعف نیسان مورانو ۲۰۲۵
نقاط قوت:
- طراحی بیرونی زیبا و مدرن
- کابین راحت و جادار با مواد باکیفیت
- تجهیزات استاندارد قابل توجه حتی در تیپ پایه
- سیستم تعلیق نرم و سواری آرام
- گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به جای CVT قدیمی
نقاط ضعف:
- عدم ارائه سیستم رانندگی نیمهخودکار بدون نیاز به دست
- کاهش قدرت پیشرانه نسبت به نسل قبل
- برخی انتخابهای عجیب در طراحی داخلی
- فضای کمتر در صندلیهای ردیف دوم نسبت به رقبا
طراحی خارجی: مدرن و جذاب
نیسان مورانو ۲۰۲۵ از زبان طراحی جدیدی بهره میبرد که شباهت زیادی به مدل الکتریکی آریا (Ariya) دارد. این کراساوور ظاهر نرمتر و پویاتری نسبت به نسل قبل پیدا کرده و از چراغهای LED باریک، جلوپنجرهای عریض و جزئیات مدرن در نمای جلو بهره میبرد.
ویژگیهای طراحی:
- ابعاد کلی:
- طول: ۴۸۹۹ میلیمتر
- عرض: ۱۹۸۱ میلیمتر (۲۶ میلیمتر عریضتر از قبل)
- ارتفاع: ۱۷۲۴ میلیمتر
- فاصله محوری: ۲۸۲۴ میلیمتر (بدون تغییر نسبت به نسل قبل)
- سقف شیبدار که نمای اسپرتی به خودرو میدهد
- گلگیرهای عضلانی و خطوط سیال بدنه
- رینگهای استاندارد ۲۰ اینچی و در نسخه پلاتینیوم، رینگهای ۲۱ اینچی
- سقف پانورامیک برقی و سنسورهای باران در نسخههای بالاتر
یکی از نکات جالب، امکان سفارش رنگ دوگانه است که شامل سقف و ستونهای مشکی Super Black میشود و نمایی شیک و لوکستر ایجاد میکند.
کابین: ترکیبی از لوکس و عجیب!
نیسان تلاش کرده کابین مورانو جدید را از فضای یکنواخت کراساوورهای دیگر خارج کند. ترکیب رنگ عاجی و کاراملی برای صندلیها با تریمهای مشکی و الهامگرفته از شیشه ونیزی، جلوهای خاص به فضای داخلی داده است.
تریمهایی با الهام از شیشه ونیزی جایگزین پوششهای مشکی براق شدهاند که جلوه مدرنتری دارند. اما در مقابل، تریم چوبی مصنوعی کیفیت پایینی دارد و چندان متقاعدکننده نیست.
در بخش فناوری، دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای صفحه کیلومتر دیجیتال و سیستم اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته شده است. نسخههای بالاتر (SL و پلاتینیوم) دارای سیستم Google Built-in با Google Assistant و Google Maps هستند.
نقاط مثبت:
- صندلیهای نیمهآنالین چرمی با تنظیمات برقی ۸ جهته، گرمکن، سردکن و ماساژور در تیپ پلاتینیوم
- کنسول شناور با شارژر بیسیم
- نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیجیتال و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی با سیستم گوگل داخلی
- فضای خوب در ردیف اول
نقاط منفی:
- طراحی برخی قطعات مانند تریم چوبی پلاستیکی که حس لوکس ندارد
- کنترلهای لمسی روی داشبورد که تجربه لمسی ضعیفی دارند
- فضای پای محدود در صندلیهای عقب (۹۲۲ میلیمتر) که کمتر از نیسان روگ است
- کنسول وسط که در بخش پای راننده مزاحمت ایجاد میکند
فضای صندوق عقب ۹۳۲ لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب به ۱۷۹۸ لیتر میرسد. این اعداد خوب هستند، اما از رقبا عقبتر است:
- تویوتا کراون سیگنیا: ۱۹۴۸ لیتر
- شورولت بلیزر: ۱۸۱۸ لیتر
- هوندا پاسپورت: ۲۳۷۳ لیتر (بسیار جادارتر!)
مشخصات فنی: کاهش قدرت اما با گیربکس بهتر
مورانو ۲۰۲۵ دیگر از موتور ۳.۵ لیتری V6 قدیمی استفاده نمیکند و به جای آن، یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با تکنولوژی VC-Turbo جایگزین شده است.
مشخصات فنی:
مشخصه | مقدار |
---|---|
موتور | ۲.۰ لیتری توربوشارژ VC-Turbo |
قدرت | ۲۴۱ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۲ نیوتنمتر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شهر / ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه / ۱۰.۲ لیتر در ترکیبی |
ظرفیت بکسل | ۶۸۰ کیلوگرم |
کاهش قدرت نسبت به مدل قبلی کمی ناامیدکننده است، اما در عوض، گیربکس ۹ سرعته جدید عملکرد بهتری نسبت به گیربکس CVT قبلی دارد. همچنین، موتور جدید نیازی به بنزین سوپر ندارد که میتواند هزینههای سوخت را کاهش دهد.
رقبا در این بخش بهتر عمل کردهاند:
- تویوتا کراون سیگنیا: ۲۴۰ اسب بخار + سیستم هیبریدی با مصرف سوخت ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
- هوندا پاسپورت: ۲۸۰ اسب بخار
تجربه رانندگی: راحت و آرام، اما نه مهیج
نیسان مورانو همچنان بر راحتی تمرکز دارد. تعلیق مستقل در هر چهار چرخ آن سواری نرمی ارائه میدهد و سیستم کاهش نویز به افزایش آرامش کابین کمک میکند. فرمان برقی با ضرایب جدید نسبت به قبل سریعتر و سبکتر شده است.
حالت اسپرت، تنظیمات موتور، گیربکس و فرمان را تغییر میدهد اما صدای موتور را خشنتر میکند. در بخش ترمزها نیز دیسکهای جلو به ۳۵۱ میلیمتر و عقب به ۳۳۰ میلیمتر افزایش یافتهاند.
سیستم تمامچرخمتحرک AWD عملکرد خوبی در برف سبک دارد اما همچنان برای مسیرهای شهری بهینه شده است. ظرفیت بکسل نیز تنها ۶۸۰ کیلوگرم است که از رقبایی مانند نیسان پثفایندر (۲۷۲۲ کیلوگرم) بسیار پایینتر است.
ویژگیهای رانندگی:
- فرمان برقی با ۴٪ سرعت بیشتر در پاسخگویی نسبت به مدل قبلی
- حالت اسپرت برای تنظیم موتور، گیربکس و فرمان (اما صدای موتور ناخوشایند میشود)
- سیستم ترمز با دیسکهای ۳۵۱ میلیمتری جلو و ۳۳۰ میلیمتری عقب (بزرگتر از قبل)
- عملکرد قابل قبول در برف سبک با سیستم AWD
فناوریهای ایمنی و کمکی راننده
تمام مدلهای مورانو به سیستم ProPILOT Assist مجهز هستند، اما متأسفانه نسخه قدیمی ProPILOT Assist 1.1 را ارائه میدهند، درحالیکه بسیاری از مدلهای نیسان مانند روگ از نسخه جدیدتر ۲.۱ با قابلیت رانندگی بدون نیاز به دست استفاده میکنند.
ویژگیهای ایمنی:
- کروز کنترل هوشمند
- ترمز اضطراری خودکار
- هشدار نقاط کور و مداخله فعال
- کمک به حفظ خط حرکت
- هشدار ترافیک عقب و ترمز خودکار
عدم وجود رانندگی نیمهخودکار پیشرفته یک نقطه ضعف بزرگ است، مخصوصاً وقتی رقبا مانند هوندا پایلوت و فورد اج این قابلیت را دارند.
جمعبندی: ارزش خرید دارد؟
نیسان مورانو ۲۰۲۵ در بازاری عرضه شده که در آن، رقبا یکی پس از دیگری از بین میروند (مانند فورد اج و نسخه بنزینی شورولت بلیزر). طراحی شیک، امکانات مناسب و راحتی سواری از نکات مثبت آن هستند. ولی برخی تصمیمات عجیب باعث شدهاند در برابر رقبا ضعیفتر به نظر برسد. ضعفهایی مانند فضای کمتر، مصرف سوخت متوسط، و فقدان فناوریهای بهروز، کار را برای رقابت سخت میکند. با وجود عرضه نیسان روگ و پثفایندر که گزینههایی کاربردیتر و متنوعتر هستند، مورانو به سختی میتواند دلیل قانعکنندهای برای خرید ارائه دهد.
✔ اگر طراحی، راحتی و کیفیت سواری برایتان اولویت است، گزینه خوبی است.
✖ اما اگر دنبال فضای داخلی جادارتر، موتور قویتر یا فناوریهای پیشرفتهتر هستید، بهتر است به گزینههای دیگر فکر کنید.
امین
۱۸ اسفند ۱۴۰۳مهمترین ضعفش گیریبکسش بود که الان با این گیربکس جدید بنظرم از همه رقبای که گیربکس CVT دارن ،بهتره
nima.jdm
۱۸ اسفند ۱۴۰۳اون نسل از مورانو هایی که داخل ایران هست واقعا بینظیره
طراحی فوقالعاده
موتور ۶ سیلندر ۳۵۰۰ پر قدرت
با بیل مکانیکی هم آپشن ریختن توش از بس آپشن داره
تعلیق بسیار نرم
دوام عالی
واقعا محشره مورانو
𝐀𝐥𝐢
۱۸ اسفند ۱۴۰۳چهره خاصی داره
KAIZEN
۱۸ اسفند ۱۴۰۳موتور 2 لیتری توربو برای این هیکل نتیجش میشه 10.2 لیتر مصرف ترکیبی
تویوتا کراون هیبریدی 4 لیتر مصرف کمتری داره با فشار بسیار کمتر به موتور و استهلاک کمتر
datsun
۱۹ اسفند ۱۴۰۳این یه موتور عادی نیست
همایون
۱۹ اسفند ۱۴۰۳یادمه نسل قبل که اومد من دوست داشتم فقط بشینم و عکساشو نگاه کنم از بس که این لعنتی زیبا و جذاب بود طراحیشم انقدر نوآورانه بود که قابلیتشو داشت تا چندسال جذاب بمونه مثل نسلهای قبلی مورانو کلا همه جوره خوب بود جز گیربکسش ولی این اصلا جذاب نیست واقعا روگ و پت فایندر قشنگتر هستن این طراحی هم به نظرم اصلا شبیه آریا نیست بیشتر شبیه جوک و قشقایی هست ولی بازم طراحی اونها قشنگتر از اینه
اخراجی
۱۹ اسفند ۱۴۰۳گیربکسش خوب شده و داخل هم بدک نیست موتور هم که طبق معمول روز سوسول شد و رفت (همون ۳۵۰۰ قٰلچماق💪حرف نداشت)
طراحی ظاهریش فقط جلوش خوب و مقبوله ولی پشت و پهلو فقط ۲۰۰۸ عالی بود و هست، کلا بنظرم چراغهای عقب عمودی و دخیل در درب صندوق نباشه بهتره، الان مد شده طراحی که سرتاسر افقی چراغونی میکنن💩💩🥴🤣
مهدی
۱۹ اسفند ۱۴۰۳نمیدونم چرا نیسان هیچ وقت ترکیب برنده روی مورانو نمیذاره قبلا که موتور شش سیلندر داشت گیربکسش ضعیف بود حالا که گیربکس خوب گذاشته موتورش ضعیفه موتور شش میذاشتی با گیبرکس نه سرعته یک ترکیب عالی
رامتین
۱۹ اسفند ۱۴۰۳طراحیش نسبت به قبل بهتر شده. البته میتونستن بجای موتور 2 لیتری از 2.5 لیتری توربو و 300 اسب استفاده میکردند که دیگه هیچ انتقادی بهش وارد نبود.