تجربه و آزمایشنیسان

رانندگی با نیسان ایکس‌تریل راک کریک 2025، شاسی‌بلند خانوادگی با روح آفرود

نیسان در نسخه راک کریک برای ایکس‌تریل با سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، لاستیک‌های آل‌ترین و دوربین آفرود، به دنبال افزایش توانایی‌های بی‌راهه نوردی بوده اما آیا این مدل می‌تواند انتظارات را برآورده کند؟

نام راک کریک را در محصولات نیسان اولین بار سال ۲۰۱۹ در پث‌فایندر دیدیم و موفقیت این مدل، نیسان را بر آن داشت تا نسخه راک کریک را برای کراس‌اوور کوچک‌تر روگ یا همان ایکس‌تریل هم معرفی کند. نتیجه، کراس‌اووری است که نه‌تنها ظاهری جذاب‌تر دارد، بلکه از توانایی‌های بیشتری برای مسیرهای غیرآسفالت برخوردار است این مدل بر پایه تیپ SV ساخته شده و با قیمت پایه ۳۵,۴۲۰ دلار، گزینه‌ای رقابتی در برابر رقبایی مانند شورلت اکوئناکس اکتیو محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری، خشن و ماجراجو

روگ استاندارد به‌هیچ‌وجه خودروی خشنی نیست اما نسخه راک کریک با الهام از پث‌فایندر راک کریک، چهره‌ای عضلانی‌تر پیدا کرده است. جلوپنجره براق مشکی با سه نوار نقره‌ای، سپر و آینه‌های مشکی و تزئینات قرمز گدازه‌ای به این نسخه ظاهری جسور بخشیده‌اند. ریل سقفی لوله‌ای با ظرفیت ۱۰۰ کیلوگرم و رینگ‌های ۱۷ اینچی مشکی مات با لاستیک‌های آل‌ترین هم تکمیل‌کننده این ظاهر ماجراجویانه هستند. این لاستیک‌ها، علاوه بر زیبایی، چسبندگی بهتری را در مسیرهای ناهموار ارائه می‌دهند.

کابین، راحت و کاربردی

راک کریک که برای ماجراجویی طراحی شده، در داخل به لطف صندلی‌های چرمی مصنوعی و مواد ضدآب، کابینی دارد که هم شیک است و هم مقاوم. این صندلی‌ها با دوخت نارنجی و لوگوی راک کریک، حس و حال اسپرت دارند و برای مسیرهای ناهموار، حمایت و راحتی خوبی فراهم می‌کنند. صندلی‌های جلو به گرم‌کن مجهز هستند و پکیج پریمیوم ۸۰۰ دلاری امکاناتی مانند گرم‌کن فرمان، شارژر بی‌سیم، تنظیم برقی چهار جهتهٔ صندلی‌های جلو، نورپردازی LED داخلی، آینه عقب الکتروکرومیک و درب صندوق برقی با سنسور پایی را اضافه می‌کند. در کابین همچنین شاهد سیستم صوتی با شش بلندگو، نمایشگر لمسی ۸ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو، تریم مشکی پیانو و خروجی برق ۱۲ ولتی در صندوق بار هستیم. بااین‌حال، برخلاف تیپ‌های SL و پلاتینوم که به نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مجهز هستند، راک کریک با صفحه‌نمایش کوچک‌تر ارائه می‌شود که کمی ناامیدکننده است. فضای داخلی برای پنج سرنشین جادار است و صندوق بار ۱۰۳۳ لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۲۱۰۰ لیتر می‌رسد.

توانایی‌های آفرود، بیش از آنچه انتظار دارید

راک کریک برخلاف آفرودرهای حرفه‌ای مانند جیپ رانگلر، ارتقاهای فنی محدودی دارد. فاصله از زمین ۲۰ سانتی‌متری و زوایای حمله، خروج و شکست مشابه روگ استاندارد است و خبری از صفحات محافظ زیر بدنه نیست. بااین‌حال، لاستیک‌های آل‌ترین، سیستم تعلیق با تنظیم آفرود و سیستم اختصاصی کنترل حرکت در سراشیبی، تفاوت‌های کلیدی هستند. این سیستم با فعال‌سازی از طریق دکمه‌ای روی انتخاب‌گر حالت رانندگی، سرعت را در شیب‌های تند به‌صورت خودکار کنترل می‌کند و عملکرد قابل‌اعتمادی در تست‌های محدود ما نشان داد.

دوربین ۳۶۰ درجه با حالت آفرود نیز که تا سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت فعال می‌ماند، دید عالی از جلوی و اطراف خودرو ارائه می‌دهد و ویژگی کاپوت نامرئی هم به راننده کمک می‌کند موانع زیر خودرو را ببیند اگرچه کیفیت تصویر می‌توانست بهتر باشد. حالت آفرود، گیربکس، سیستم چهارچرخ محرک و کنترل کشش را برای مسیرهای ناهموار بهینه می‌کند. در آزمایش‌هایی که در مسیرهای گلی و ناهموار ایندیانا انجام شد، روگ راک کریک موانعی مانند تپه‌های شیب‌دار، گودال‌های آب کم‌عمق و مسیرهای خاکی را به‌راحتی پشت سر گذاشت. این موانع شاید مانند مسیرهای موآب چالش‌برانگیز نباشند اما برای اکثر مالکان، بیش‌ازحد نیاز هستند.

عملکرد و رانندگی، متعادل اما نه هیجان‌انگیز

زیر کاپوت روگ راک کریک همان پیشرانهٔ موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ تراکم متغیر نسخهٔ معمولی قرار دارد که ۲۰۱ اسب بخار و ۳۰۵ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور در کلاس خود قوی‌ترین است و با گیربکس CVT و سیستم چهارچرخ محرک استاندارد، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در حدود ۸ ثانیه ثبت می‌کند. مصرف سوخت با ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی، برای یک کراس‌اوور چهارچرخ محرک با لاستیک‌های آفرود، قابل‌توجه است و از رقبایی مانند تویوتا راوفور TRD کمی بهتر عمل می‌کند.

در جاده، سواری روگ نرم و راحت است و لاستیک‌های آل‌ترین، برخلاف انتظار سروصدای اضافی به دنبال ندارند. فرمان سبک و پاسخگو است هرچند در سرعت‌های بالا کمی گنگ به نظر می‌رسد. در پیچ‌ها، چسبندگی لاستیک‌ها کمتر از مدل‌های استاندارد است و در صورت فشار بیش‌ازحد، کم‌فرمانی ملایمی بروز می‌کند. پدال ترمز حس اسفنجی دارد اما قابل‌اعتماد است. موتور سه سیلندر، برای شتاب‌گیری و رسیدن به سرعت‌های بزرگراهی کافی است اما در حالت اسپرت، صدای موتور کمی بلند می‌شود.

مقایسه با رقبا

راک کریک در برابر رقبایی مانند سوبارو کراس‌ترک ویلدرنس، فورد برانکو اسپرت و تویوتا راوفور TRD آفرود قرار می‌گیرد. کراس‌ترک ویلدرنس با فاصله از زمین ۲۳۶ میلی‌متر، صفحات محافظ زیر بدنه و حالت‌های رانندگی تخصصی، توانایی آفرود بیشتری دارد و با قیمت ۳۴,۹۲۰ دلار، کمی ارزان‌تر است. برانکو اسپرت نیز با سیستم تعلیق مرتفع و حالت‌های رانندگی پیشرفته، آفرودر قوی‌تری است. راک کریک اما با دوربین ۳۶۰ درجه استاندارد (ویژگی‌ای که رقبا به‌صورت آپشن ارائه می‌دهند) و مصرف سوخت بهتر، در کاربری روزمره برتری دارد.

نقاط قوت

  • ظاهر خشن و جذاب با ریل‌های سقفی کاربردی
  • لاستیک‌های آل‌ترین با چسبندگی خوب
  • کابین جادار با مواد ضدآب
  • دوربین ۳۶۰ درجه با حالت آفرود
  • مصرف سوخت رقابتی

نقاط ضعف

  • فقدان صفحات محافظ زیر بدنه
  • فاصله از زمین مشابه مدل استاندارد
  • نمایشگر کوچک ۸ اینچی
  • صدای زیاد موتور هنگام شتاب گیری

مشخصات فنی

Nissan Rogue Rock Creek 2025
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر توربو
قدرت ۲۰۱ اسب بخار
گشتاور ۳۰۵ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر ترکیبی
طول ۴,۶۵۶ میلی‌متر
عرض ÷۱,۸۳۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۸۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۵ میلی‌متر
قیمت پایه ۳۵,۴۲۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Cadillac-V

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (166 ديدگاه)

    شورولت اکوئناکس و تویوتا راوفور گزینه های بهتری هستند، این دیگه مسخرشو درآورده ۱/۵ لیتری اونم سه سیلندر، بازم به شورولت ۴ سیلندر بود

    موافقم 23
    مخالفم 10
    1. datsun

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (4064 ديدگاه)

      خوبه نوشته این موتور تو کلاس خودش قویترینه ، این موتور تراکم متغیره مهندس ،شورلت تو خواب هم همچین موتوری نمیتونه بسازه کمپانی های گنده تر از شورلت هم تلاش کردن موتورهای تراکم متغیر بسازن ولی نتونستن

      موافقم 12
      مخالفم 16
      1. Amir Machine

        ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1345 ديدگاه)

        موتور تراکم متغیر نیسان یه شکست بزرگ بود مهندس
        پیچیدگی وحشتناکی داره که مشکلات فنی و خرابی‌های زیادی رو به خریدارها تحمیل کرد تا جایی که به دلیل گزارش‌های خرابی بالا، حتی توسط NHTSA تحت بررسی قرار گرفت
        با وجود این پیچیدگی، تاثیر تغییر تراکم موتور روی کاهش مصرف سوخت خیلی جزئیه که عملاً این همه پیچیدگی و قطعات اضافی رو غیرقابل توجیه میکنه
        نیسان 20 سال روی این تکنولوژی کار کرد و کلی سرمایه‌گذاری کرد اما اصلاً منفعتی که انتظار میرفت رو نبرد، اگه همین سرمایه رو برای توسعه موتورهای هیبریدی صرف کرده بود الان به این روز نمی‌افتاد
        بحث نتونستن شورلت یا هر شرکت دیگه‌ای نیست، بحث عدم توجیه سرمایه‌گذاری برای یه فناوری ناکارآمده

        موافقم 19
        مخالفم 4
        1. datsun

          ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (4064 ديدگاه)

          اتفاقا این موتور یه انقلاب تو موتورهای درون سوز قطعا هر فناوری اولش مشکلاتی رو داره ولی به مرور رفع میشه این موتور بدترین زمان ممکن ساخته شد فقط مشکلش اینه

          موافقم 13
          مخالفم 5
      2. KAIZEN

        ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (424 ديدگاه)

        موتور 3 سیلندر
        حجم 1.5 لیتر
        توربوشارژ
        تراکم متغیر
        همه اینا یعنی استهلاک شدید در دراز مدت
        نیسان همینطوری داره گور خودشو میکنه
        به خودت بیا مرد

        موافقم 17
        مخالفم 7
      3. NAVID@@98

        ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1258 ديدگاه)

        نه اتفاقا این موتور یه موتور شکست خورده و بشدت ضعف مهندسی داره و اصلا نتنها انقلابی نبوده و نیست بلکه خود نیسان هم عقب گرد کرده اعتراف هم کرده بعد متعصبان چه اشتباه میگن دیگران هم که ساختن از هر لحاظ خیلی بهتر از نیسان بوده ولی ترجیح دادن ادامه ندن

        شورلت موتور های شاهکاری ساخته و میسازه که نیسان تو خواب هم همچین موتور هایی رو نمیتونه بسازه حتی نمیتونه ببینه که بخواد تصورش رو هم تصور کنه

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. datsun

          ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (4064 ديدگاه)

          نه بابا بهترین موتورها! شورلت که یه زیر مجموعه اس هرچی ساخته gm ساخته نه شورلت،

  2. Sina

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (848 ديدگاه)

    به نظرم کاشکی نیسان زودتر ورشکسته بشه و کلا جمع بشه تا اسمش توی اوج در یادها بمونه
    چونکه تبدیل شده به مایه ننگ صنعت خودروسازی

    موافقم 6
    مخالفم 31
  3. gold

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (59 ديدگاه)

    مثل اینه با ناخن گیر بخوای آناناس پوست بگیری ! آخه با این گیربکس تا سر کوچه هم باید آروم بری دیگه آفرود از کجاش در میاد، حالا به فرض یه دو سه ساعتی دوام آورد بعد وقتی توربو جا زد با 1500 سی سی باید ماشینو کول کنه صاحبش تا اولین آبادی

    نمیدونم چی شد نیسان به اینجا رسید !
    صرفا سر 300zx و پاترول و هزاران شاهکار دیگه براش ارزش قائلیم هنوز

    موافقم 12
    مخالفم 8
  4. ارسلان

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    شبیه ماشین چینی هاست ظاهرش

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. Hamed

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از موتور 3سیلندر روی نیسان جوک استفاده کرده بود هنوز 50 کیلومتر نرفتی موتور یاتاقان زده بود خودم موتور شا عوض کردم

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. kasra

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    چرا امروز این طوری اسم ماشین هارو تریلی یدک نمیکشه

    نیسان ایکس‌تریل راک کریک 2025

    کوییک اس استاندار ۸۵ گانه
    😐😂

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. اوسا

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    آقا یه توضیح بدید من بفهمم با گیربکس CVT چجوری خشن و ماجراجو و آفرود میشه؟؟؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. NAVID@@98

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1258 ديدگاه)

      کلا اینو بگم خلاص
      اون شرکتایی که هنوز از CVT استفاده میکنن احمق اند
      بخصوص اونهایی که تو آفرود هم این گیربکس رو مد نظر قرار دادن که دیگه اونا دیگه اوضاشون خیلی خیطه

      موافقم 1
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا