چشم اندازنیسان

نیسان آریا وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی نامی خودرو

جدیدترین خودروی تمام الکتریکی وارد شده به ایران، نیسان آریا است. این کراس‌اور سطح بالایی از ایمنی و امکانات رفاهی دارد.

نیسان آریا وارداتی نمای عقب

نامی خودرو علاوه‌بر جهان نوین آریا و پارس خودرو، مدعی واردات محصولات نیسان در ایران است. این شرکت علاوه‌بر سدان سیلفی، کراس‌اورهای ایکس تریل و کیکس و قشقایی را در نمایشگاه‌های کشورمان رونمایی کرده و حالا برای واردات آریا آماده می‌شود تا تنوع خودروهای برقی بازار ایران را افزایش دهد. البته هنوز خبری از ورود پرتعداد مدل‌های وارداتی نامی خودرو در ایران دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

انواع نیسان سیلفی در ایران؛ مشخصات و قیمت
 نیسان قشقایی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی در ایران

تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

ظاهرا خودروهای نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران آماده می‌شوند؛ چراکه انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، خصوصا ژاپن، مشکلات فراوان دارد. از سویی دیگر، مدل‌های نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند‌ پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمی‌کنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانه‌های مشترک با دانگ‌فنگ است.

نیسان آریا وارداتی نمای بالا

نیسان آریا سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و جوایز متعدد طراحی و فناوری گرفت. این محصول، رسما اولین شاسی‌بلند برقی نیسان است و به دلیل شیوع کرونا، دیرتر از موعد مقرر تولید انبوه شد. آریا برای حضور در بازار اروپا و امریکا و کانادا برنامه‌ریزی شده بود تا شاید رقیب تسلا شود؛ اما از نظر تجاری به هدف خود نرسید و چندان پرفروش نبود. در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۵ هزار دستگاه آریا در اروپا و امریکا فروخته شد. قبلا برای فروش جهانی نیسان آریا، تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه پیش‌بینی شده بود. این کراس‌اور فقط در چین و ژاپن مونتاژ می‌شود.

طراحی نمای بیرونی نیسان آریا وارداتی نامی خودرو

در سال ۲۰۲۲ که آریا معرفی شد؛ اولین خودروی کاملا جدید نیسان بعد از ۵ سال بود. به همین دلیل، سبک طراحی کاملا متفاوت از دیگر خودروهای شرکت سازنده ارایه داد. این محصول، مجهز به پیشرانه‌ی تمام برقی، طبیعتا توجه زیادی به آیرودینامیک پیشرفته دارد و حس یک کراس‌اور آینده‌نگر را تداعی می‌کند.

نیسان آریا وارداتی نمای اصلی سه رخ

چراغ‌‌های باریک و جلوپنجره‌ی بسته، مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی برای نیسان آریا استفاده شده است. حجم‌دهی جذاب بدنه در کاپوت جلو و سپر، جذاب به نظر می‌رسد؛ اما ادوات سیاه پلاستیکی ارزش اقتصادی آریا را پایین می‌آورد.  برش‌های طرفین سپر و کشیدگی کاپوت تا لبه‌ی چراغ‌های اصلی، نکات مثبت در طراحی کراس‌اور برقی نیسان هستند.

در نمای جانبی نیز، قطعات پلاستیکی سیاه‌رنگ با مواد شفاف پیانویی، به وفور دیده می‌شوند. حتی سقف و آینه بغل و رینگ‌های ۲۰ اینچ آریا هم تیره رنگ هستند. فرم کلی بدنه، حالت کوپه و اسپرت دارد. بالچه‌ی انتهای سقف نیز حس پرسرعت و جوان‌پسند به نیسان آریا می‌دهد. در کمال تعجب، آریا از دستگیره‌های مخفی‌شونده استفاده نمی‌کند؛ اما حجم‌دهی ملایم و یک‌نواخت روی بدنه، چشم‌نواز است.

نیسان آریا وارداتی نمای پشت

در نمای پشت، نیسان آریا فونیکس FX چری را به یاد می‌آورد و الگوی بسیاری از خودروهای چینی محسوب می‌شود. از نکات عجیب در طراحی آریا، باید به نصب ۲ آنتن کوسه‌ای و حالت خاص بالچه‌ی عقب اشاره کرد. برش‌های بدنه در قسمت صندوق و گلگیر، ظرافت بسیار خوبی دارند؛ اما برای محل نصب پلاک، حجم‌دهی خاصی دیده نمی‌شود. سپر عقب هم پلاستیکی است که باتوجه به قیمت نسبتا بالای خودرو، نکته‌ی منفی محسوب می‌شود.

ابعاد نیسان آریا شامل طول ۴,۵۹۵  و عرض ۱,۸۵۰  و ارتفاع ۱,۶۶۵  و فاصله محوری ۲,۷۷۵  میلی‌متر است. این خودرو نسبت به هیوندای توسان ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ که به وفور در خیابان‌های ایران دیده می‌شود، اندازه‌ی بزرگ‌تر دارد.

طراحی نمای کابین نیسان آریا وارداتی نامی خودرو

فرم داشبورد و حالت پیوسته برای نمایشگر آریا، الهام‌گرفته از بی‌ام‌و iX است. نیسان آریا مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی، سبک طراحی ساده و کمینه‌گرا (مینیمال) با کمترین تعداد کلیدهای فیزیکی ارایه می‌کند.

نیسان آریا نمای داخلی

فرمان شکسته (دی کات) حس اسپرت به راننده می‌دهد اما هم‌خوانی چندانی با دیگر اجزای کابین ندارد. دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ روی داشبورد نصب شده‌اند و مجموعا یک ذونقه‌ی بزرگ را تشکیل می‌دهند. سراسر داشبورد، خطوط افقی برای تهویه مطبوع وجود دارند و کلیدهای مربوط به کنترل امکانات رفاهی، هم‌سطح لمسی هستند.

نیسان آریا نمای صندلی

بین صندلی‌ها، کنسول سرتاسری متصل به داشبورد وجود ندارد و این موضوع، فاصله تا داشبورد را بدون المان‌های کاربردی رها می‌کند. شاید تنها مزیت این سبک طراحی، قابلیت جابه‌جایی سرنشینان جلو، بین صندلی‌ها باشد؛ اما فضای قابل استفاده برای اجسام کوچک، مثل تلفن همراه نیز حذف شده است. از سویی دیگر، طراحی کنسول، دسته دنده الکترونیک و استراحتگاه بازو، چشم‌نواز هستند.

صندلی‌های نیسان آریا چرم مصنوعی و بسیار راحت هستند. شرکت سازنده طبق سنت خود، برای محصولات ویژه و فناوری‌محور مثل نیسان آریا از تجهیزات مهندسی ناسا برای طراحی صندلی استفاده کرده است. این کراس‌اور برای ۴ سرنشین بلند قد، مناسب محسوب می‌شود. نیسان آریا در صندوق عقب، ۴۶۸ لیتر فضای قابل استفاده دارد که برای خودرویی با ابعاد متوسط، راضی کننده است.

تجهیزات فنی و پیشرانه نیسان آریا وارداتی نامی خودرو

چند مدل آریا در بازار جهانی با توانایی‌های فنی متفاوت وجود دارند. نسخه پایه، تک موتور محرک جلو، ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و با یک شارژ باتری ۶۵ کیلووات ساعت، ۳۶۰ کیلومتر توان پیمایش دارد. نهایت سرعت ارزان‌ترین نیسان آریا ۱۶۰ کیلومتر برساعت است. نسخه‌ی دیگری از این خودرو با قدرت و گشتاور مشابه، باتری ۹۰ کیلووات ساعت دارد و ۵۰۰ کیلومتر با یک شارژ، حرکت می‌کند.

نیسان آریا نمای جلو

انواع نیسان آریا چهار چرخ محرک، با قدرت‌های ۲۷۵ تا ۳۹۰ اسب بخار، همراه گشتاور ۳۰۰ تا ۶۰۰ نیوتن‌متر نیز وجود دارند. قوی‌ترین مدل با نام آریا پرفرمنس در زمان ۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. آریا نیسمو با قدرت ۴۲۹ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن‌متر، در بعضی مناطق خاص مثل بریتانیا عرضه شده است.

قیمت نیسان آریا در بازار جهانی و پیش‌بینی برای واردات

خودروهای برقی با برند ژاپنی، معمولا گران‌قیمت هستند و این موضوع برای نیسان آریا مونتاژ چین هم وجود دارد. نسخه‌ی پایه از این خودرو در بازار جهانی، ۳۷ تا ۴۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده و احتمالا هنگام ورود به ایران، با وجود تخفیف عوارض گمرکی مخصوص مدل‌های برقی، ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

فولکس واگن iD4 با قیمت ۲۷ تا ۳۰ هزار دلار، هم‌اکنون برای خریدار ایرانی، ۲/۲ میلیارد تومان پیش‌فروش می‌شود و در بازار آزاد، بالای ۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. با این شرایط، از هم‌اکنون می‌توان اطمینان داشت نیسان آریا وارداتی نامی خودرو، بسیار کم‌مشتری باشد و صرفا برای جذب مخاطب در نمایشگاه‌ها استفاده شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (409 ديدگاه)

    توش خوبه
    ولی جلوش بهم نچسبید

    موافقم 6
    مخالفم 13
    1. amirkhanzadeh

      ۱۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (705 ديدگاه)

      اگر قیمتش پایین بود چینی ها رو کنار می زد
      ولی با این قیمت چشمم آب نمی خوره

      هرچند اینم تو چین مونتاژ میشه ولی خب از خود چینی بازم بهتره

      1. علی جردن

        ۱۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1999 ديدگاه)

        حتی اگه زیر قیمت چینی ها عرضه شه شکستش حتمیه.

        موافقم 1
        مخالفم 4
      2. نمایشگاهی

        ۱۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (77 ديدگاه)

        آقا خانزاده ربطی به قیمت نداره مشتری دنبال ماشین باکیفیت 4X4 هست و اهمیتی به لوگوی نصب شده روی سپر جلو و کاپوت عقب نمیده. این خودرو عملا فرقی با ام‌وی‌ام X33 نداره مشتریا باهوش شدن و دنبال امکانات در کراس اورها هستند و از کراس اورهای فیک فرارین

        موافقم 1
        مخالفم 3
  2. جرمی کلارکسون

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (766 ديدگاه)

    ۳.۶ میلیارد تومان معظرت

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. Absurd Hero

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (296 ديدگاه)

    یکی از معدود برقی‌هایی هست که طراحیش به دل میشینه

    1. جرمی کلارکسون

      ۱۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (766 ديدگاه)

      قیمتش احمقانس

  4. حمید رضا

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    ماشین برقی در ایران محکوم به شکسته.برقی یا هیبرید نخرین که بیچاره میشین.

  5. رامتین

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3221 ديدگاه)

    طراحی کلیش خوبه. نمیدونم چه زمانی واقعا خودروی برقی تو ایران قابل استفاده هست. ولی شک نکنید به اون سمت میریم و دولت خوشحال میشه که مصرف بنزین بیاد پایین

  6. RIO

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (284 ديدگاه)

    عقبش با فونیکس اف ایکس تفاوتی نداره

  7. علی جردن

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1999 ديدگاه)

    قانون سقف قیمتی نبود میشد بهترین کراس اور برقی جهانو از نظر من وارد کرد منظورم لوتوس الترا است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست