نیسانهوندا

نیسان و حاشیه ای تازه؛ کارلوس گون از همکاری با هوندا انتقاد کرد

مدیرعامل فراری نیسان از فشار دولت ژاپن به هوندا برای ایجاد ثبات اقتصادی می‌گوید.

چندی پیش خبر رسمی همکاری میان نیسان،هوندا و میتسوبیشی منتشر شد که بسیاری را به گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر تلفیق این مجموعه‌ها وا داشت. تا اینکه سه‌شنبه گذشته، خبر دیگری منتشر شد و از ادغام احتمالی برندهای مهم هوندا و نیسان خبر داد. هر چند که هنوز هیچ تصمیمی قطعی نشده است اما مدیرعامل سابق نیسان که از ژاپن فرار کرد، کارل گون، به آن واکنش نشان داده است و آن را نشانه یک حرکت بزرگ‌تر از سوی دولت ژاپن می‌داند.

گون در یک مصاحبه اختصاصی با رسانه «بلومبرگ» به‌تندی از قرارداد و اتحاد نیسان-هوندا انتقاد و دلایل خود را برای این جبهه‌گیری افراطی بیان کرد:

به نظر من، یک حرکت خفت‌بار است. (پیمان هوندا-نیسان) قراردادی واقع‌بینانه نیست و راستش را بخواهید نیروی مشترک میان این دو مجموعه به سختی پیدا می‌شود. یکدیگر را کامل نمی‌کنند. در یک بازار هستند. یک محصول هستند. هر دو برند خیلی خیلی به هم شبیه‌اند.

گون در ادامه با اطمینان می‌گوید که ادغام این دو برند با یکدیگر برای آن‌ها مفید نخواهد بود. او باور دارد که «وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن»، «METI»،  برای عقد این قرارداد پافشاری می‌کند تا بتواند به اقتصاد کشور کمک کند و هوندا هم از این مسئله راضی نیست.

با چند سال زندگی در این کشور متوجه شدم که METI تا چه اندازه تاثیرگذار است. به عقیده من، هیچ منطق صنعتی پشت آن نیست اما لحظه‌ای پیش می‌آید که مجبور می‌شوید میان عملکرد و کنترل یکی را انتخاب کنید. مشخصا اگر بتوانید هر دو را داشته باشید بهتر است اما زمان‌هایی هم وجود دارند که باید انتخاب کنید و بی‌شک، METI هر چه که از آن می‌دانم، کنترل‌کردن را به عملکرد ترجیح می‌دهند. بنابراین هوندا را به عقد این قرارداد مجبور کرده‌اند. بی‌شک همین‌طور است.

کارل گون خود که در گذشته به‌عنوان مدیرعامل نیسان فعالیت می‌کرده است، در یک اقدام هالیوودی از ژاپن فرار کرد تا با دادگاه روبه‌رو نشود. گویا گون پیش از این به‌خاطر جرایم مالی موردقضاوت قرار گرفته شده بود. او پس از ۱۶ سال مدیریت در نیسان و شناخته‌شدن به‌عنوان یکی از موفق‌ترین مدیرعاملان این برند از جایگاهش کنار گذاشته شد؛ پس جای تعجبی هم ندارد که به مواضع مدیران کنونی آن که دورانی دشوار را سپری می‌کنند، خرده بگیرد.

می‌توانید یک تیم را از نتایجش ارزیابی کنید. تنها راهی که برای این کار وجود دارد. راستش را بخواهید به پنج سال گذشته سال گذشته در نیسان نگاه کنید، نتایج گواه خوبی از قوت در این شرکت نیستند.

نه نیسان و نه هوندا هیچ بیانیه‌ دیگری در رابطه با این اعلامیه منتشر نکرده است اما چندین ماه است که هر دو، همکاری را آغاز کرده‌اند. یک پیش‌نویس در ماه آگوست میان این دو شرکت امضا شده بود که احتمال انجام پروژه‌های مشترک را بررسی می‌کرد. اگر این وضعیت به همکاری قطعی برسد، منجر به تشکیل یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خودروسازی جهان می‌شود که البته به عقیده گون، مدیریتی بسیار دشوار خواهد داشت.

باید بدانید که هوندا یک سازمان مهندسی است و در این زمینه توان بسیار بالایی دارد. نیسان هم به مهندسی خود افتخار می‌کند. پس برای استفاده از فناوری یکی از این دو شرکت در مجموعه مشترک نهایی، رقابت و نبرد شکل خواهد گرفت. قول می‌دهم که دشوار خواهد بود.

با توجه به اینکه نیسان هم‌اکنون دوران اقتصادی دشواری را سپری می‌کند، به نظر شما آیا همکاری با هوندا می‌تواند این برند را از چالش‌هایش بیرون کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. KAIZEN

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    ممکنه حرفاش درست باشه، ولی چون عملکردش یکطرفه به نفع دولت فرانسه بود، و از طرفی ابهامات مالی و فرار از دادگاه و … آدم ناخودآگاه ذهنش میره یه سمت دیگه
    حالا همه اینا به کنار، نمیدونم چرا بعد ۵ سال بیخیال نیسان نمیشه؟ داداش به زندگیت برس

    موافقم 34
    مخالفم 8
    1. نقی معمولی پایتخت

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وقتی طرف ۱۵سال از عمر و تجربه اش رو صرف نجات یک شرکت ورشکسته کرد و اونو به سود دهی رسوند، و اونو به دلایل واهی محاکمه کردن ، منطقی هست که دلواپس نیسان باشه. یادمون باشد کارلوس غوصن مرد بزرگ مدیریت نوین می‌باشد.

  2. شهروند ایرانی

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    تا الان که هر شرکتی ادغام شده پس رفت کرده اصل باید به رقابت باش این وسط هم قیمت میاد پایین هم ماشین بهتری تولید میشه مزدا و تویوتا یه تنه موندن جلو رفتن ولی نیسان میستوبیشی درجا میزنن افتخارات هم از دست دادن مثل تولید لنسر و gtr و پاجیرو و ماکسیما کلا گیربکس cvt بلای جان این شرکت شد در صورتی اگه اسپرت تر افرودی تر میشدن مشتری بهتری داشتن مدل های ارزون مثل داچیا هم میدادن بیرون خیلی بهتر بود اوضاعشون

    موافقم 7
    مخالفم 11
  3. بهزاد

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2573 ديدگاه)

    تا زمانی که بحث سهام رنو در نیسان یا اون بخشی که به یک شرکت فرانسوی دیگر فروخته شده حل و فصل نشه اوضاع بر همین منوال سپری میشه.
    همین الانم بخوان توافق کنند برای گرفتن تاییده ها از اتحادیه ها و سایر کشورها احتمالا ۲ سال زمانبر باشه و مشکل فعلی نیسان عدم ارائه کافی مدلهای هیبرید هست که هوندا در اون توانمند ست.

    موافقم 15
    مخالفم 4
  4. نیو کار

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    چقدر شبیه بسازبفروش ها ی تهرانه

    موافقم 13
    مخالفم 10
  5. sina

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2656 ديدگاه)

    یک ساعت پیش خبر رسمیش اومد.
    ادغام شدن

    موافقم 17
    مخالفم 4
  6. 🇰🇷

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    هوندا و نیسان هنوز ادغام نشدند . ادغام این دو برند انبوهی مراحل قانونی داره و یک‌شبه رخ نمیده
    اتفاقی که افتاده این بود که مدیران عامل هر ۳ برند نیسان – هوندا – میتسو رسما تایید کردند که فرایند ادغام رو بررسی میکنند و ماجرارو رسانه‌ای کردند . قراره ابتدا کمیته هایی تشکیل بشه که ابعاد این ادغام و امکانش رو بسنجه. حتی مدیر هوندا گفته احتمال کنسل شدن برنامه وجود داره و صفر نیست ( گرچه بعیده بنظرم کنسل شه و فقط تلویحا گفته هرچیزی ممکنه )

    هوندا گفته هولدینگ مادر که سرپرستی هوندا و نیسان رو برعهده خواهد داشت ، حوالی اگوست ۲۰۲۶ تشکیل خواهد شد و انتخاب اکثریت مدیران با هونداست . همچنین هوندا گرچه با فشار دولت روبه‌روئه اما کاملا احتیاط میکنه و به ضرر خودش این معامله‌رو قبول نمیکنه . برای مثال اگر نیسان کارایی تجاری خودشو از دست بده یا اهداف اقتصادی محقق نشه ، هوندا میتونه معامله رو لغو کنه و بیخیال اون ۲ تا بشه . همچنین فکر کنم هنوز ۲۰ درصد از سهام نیسان دست رنو مونده که اینم باید تکلیفش مشخص بشه . ضمنا اگر قرار باشه محصول مشترکی توسط این ۳ کمپانی زده بشه احتمالا حوالی ۲۰۳۰ باشه . در غیر این صورت با لغو قرارداد ، تا سال ۲۰۳۰ باید با نیسان و میتسو خدافظی کرد

    تفاهم‌نامه قطعی و انتقال سهام ( اگر داستان به سرانجام برسه ) حوالی نیمه سال ۲۰۲۵ رخ میده . همچنین بعدش مصوبات ادغام با حضور سهامداران باید تعیین بشه که اواسط ۲۰۲۶ خواهد بود . بعدشم مسائل مربوط به خروج از بورس توکیو در سال ۲۰۲۶
    حالا کار زیاد داره

    موافقم 22
    مخالفم 3
    1. AAA

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (43 ديدگاه)

      قشنگ معلومه داری دعا میکنی که لغو شه تا سومین گروه خودروسازی بزرگ دنیا با پشت سر گذاشتن هیوندای _ کیا تشکیل نشه🤣🤣🤣. عزیزم من قشنگ بیانیه هوندا رو امروز از سایتش خوندم کجا آقای توشهیرو میبه گفته که احتمالش هست لغو بشه؟ چرا از خودت الکی حرف در میاری؟ اون پاراگراف دوم چه خزعبلاتیه گفتی که اگر نیسان کارایی خودشو از دست بده هوندا لغو میکنه معامله رو؟ بعد اصلا آیا مطالعه کردی بیانیه هاشون رو که میگی محصول مشترک میخوان بزنن و تا 2030 طول میکشه؟ قربونت این ادغام دقیقا مشابه گروه استلانتیس هستش درسته که هردو میرن زیر چتر یه شرکت جدید اما مستقل فعالیت میکنن و صرفا ار تجارب همدیگر در ماشین های هیبریدی و برقی استفاده میکنن و همچنان با برند خودشون ماشین میفروشن نه با برند جدیدی که دارن تاسیس میکنن. واقعا شگفت زده شدم از این همه قوه تخیل. ولی بجز تخیلاتت بقیش درست بود

      موافقم 11
      مخالفم 14
      1. 🇰🇷

        ۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (195 ديدگاه)

        نمیدونم اکانت کی هستی اما دفعه بعد اول مطالعه و سرچ کن بعد بیا ریپلای بزن

        ۱ – احتمال لغو قرارداد از قول مدیر هوندا :

        Honda CEO, Toshihiro Mibe, clarified that this announcement marks only the start of the merger talks, adding that “the possibility of this not being implemented is not zero”.

        ۲ – احتمال لغو قرارداد در صورت محقق نشدن اهداف تجاری نیسان

        Honda will continually evaluate the market. If things change in an unpredictable manner, or if Nissan misses its business efficiency targets, the deal could easily be abandoned.

        ۳ – اگر قرار باشه محصول مشترکی زده بشه تا ۲۰۳۰ طول میکشه . منظور از محصول مشترک ، انجین و پلتفرم مشترکه نه اینکه کل دو برند محو بشن و من هم اینو نگفتم . عبارت jointly-developed همینو میگه

        any jointly-developed vehicles will only reach the market around the end of this decade or early next

        به عنوان نکلیف امشب از روی اینا هم ۲ صفحه مینویسی میاری :
        ۱ – من ابتدا مطالعه میکنم و بعد ریپلای میزنم
        ۲ – من تا مطالعه نکرده ام گنده گویی نمیکنم
        ۳ – من با اکانت خودم می‌آیم نه فیک

        باریکلا

        موافقم 15
        مخالفم 6
      2. 🇰🇷

        ۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (195 ديدگاه)

        قبلنم گفتم . چه خوبه آدم با منبع و مستند حرف بزنه . همیشه یه عده مثل AAA هستند که فکر میکنند فقط خودشون مطالعه میکنند و توهم دانایی دارند . اما با کمی دقت میبینیم عملا چیزی بارشون نیست و فقط گل‌شعر و غزلیات ناب میسرایند

        موافقم 13
        مخالفم 3
  7. 🇰🇷

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    یه نکته جالب و سوزناک هم اینکه بعد از اعلام رسمی شروع مذاکرات ادغام ،‌ ۲۰ درصد سهام نیسان رفت بالا

    برندی که خودش غولی بود و بالای ۵ میلیون فروش سالانه داشت ،‌ الان باید با خبر ادغامش سهامداراش خوشحال بشن !

    موافقم 20
    مخالفم 8
    1. بهنام

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (925 ديدگاه)

      برندهایی که تو اونارو دوست داری کلهم اندازه ی یک مدل از همون نیسان ورشکسته هم جذبه و کاریزما ندارن بعد تاسف که آرزو داری نیسان با اون مدلهای جذاب و دوست داشتنی از بین بره و مدلهای بیروح و بی اصالت کره ای چینی جاشو بگیره. اگه ماشین باز بودی آرزو میکردی نیسان اوج بگیره تا بیش از این دنیا ماشین های جذابشو از دست نده .

      موافقم 7
      مخالفم 6
  8. gholii

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    مگه شرکت فراری مال فیات نبود؟ چجوری نوشته مدیر عامل فراری نیسان…فراری مگه با نیسان جوینت شده ما خبر نداریم؟

    موافقم 1
    مخالفم 7
    1. حامد

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سلطان منظورش اینه مدیر عامل سابق نیسان که فرار کرده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا