نیسان پایان تولید برند داتسون در هند را اعلام کرد. به این ترتیب برند پرحاشیه ژاپنی برای دومین بار در تاریخ خود بازنشسته شد. کارخانه چنای در هند آخرین خط تولید داتسون بود چراکه قبلاً کارخانههای این شرکت در روسیه و اندونزی تعطیل شده بودند. حذف داتسون از بازار به نوعی از پیش حدس زده میشد زیرا این برند با فروش پایین دستوپنجه نرم میکرد. اولین بار در سال ۲۰۱۹ بود که برنامههای تعطیلی داتسون به عنوان بخشی از استراتژی احیای نیسان پس از رسوایی کارلوس گوسن منتشر شد. داتسون از آن زمان تاکنون افول کرده است و حالا شاهد به بنبست رسیدن این برند دوستداشتنی هستیم.
علیرغم پایان تولید محصولات داتسون، نیسان به حمایت از مالکان خودروهای این شرکت متعهد است و سرویسها، قطعات و گارانتی آنها را از طریق نمایندگیهای خود در هند ارائه خواهد کرد. نکته سورپرایز کننده این است که وبسایت رسمی داتسون هنوز بهصورت آنلاین کار میکند و کل محصولات خودش را به نمایش گذاشته است. داتسون بین سالهای ۱۹۳۹ تا ۱۹۸۶ به خاطر فروش محصولات صادراتی نیسان شناخته میشد. ژاپنیها سپس برند داتسون را حفظ کردند و این برند برای بیش از ۳ دهه غیرفعال باقی ماند. دومین بار در سال ۲۰۱۲ بود که داتسون احیا شد و نقش تولید محصولات ارزانقیمت برای بازارهای نوظهور را ایفا کرد؛ به عبارت دیگر نیسان تلاش داشت موفقیت پروژه داچیا برای رنو را تکرار کند هرچند نتوانست به آن موفقیت دست یابد.
اولین محصول جدید داتسون سوپرمینی گو بود که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و یک سال بعد نیز مدل هفتنفره گو پلاس روانه بازار شد. هر دو خودرو بر اساس پلتفرم نیسان میکرا شکل گرفته بودند. اگرچه این دو خودرو قیمتی رقابتی داشتند اما به خاطر کیفیت پایین کابین، تجهیزات کم و ایمنی بسیار ضعیف به موفقیت دست نیافتند. داتسون همچنان به تلاشهای خود ادامه میداد و در سال ۲۰۱۶ خودروی ردی گو را به عنوان پسرعموی رنو کوئید عرضه کرد؛ اما علیرغم بهبودها و بهروزرسانیهای متنوع، داتسون سرنوشت خوبی نداشت و بازهم راهی موزه شد…
داتسون در سال ۲۰۱۴ سدان آن دو و هاچبک می دو را در بازار روسیه عرضه کرد. این خودروها بر اساس لادا گرانتا و کالینا شکل گرفته بودند. همانگونه که تصور میکنید این خودروها هم به موفقیتی دست پیدا نکردند. از طرف دیگر تولید این شرکت در روسیه نیز تحت تأثیر تحریمهای غرب علیه این کشور به خاطر حمله به کریمه قرار گرفت. داتسون سرانجام در سال ۲۰۱۸ خودروی کراس را معرفی کرد که نسخه کراس اوور گو پلاس بود. این خودرو نیز سرنوشت مثبتی نداشت.
اتوکار میگوید شاسیبلند کوچک نیسان مگنایت که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد به عنوان خودروی جدید داتسون توسعه یافته بود اما پس از تصمیم حذف داتسون با لوگوی نیسان عرضه شد. این موضوع را میتوان از روی برخی جزئیات بصری همچون شکل جلوپنجره و سپرها تشخیص داد، جزئیاتی که مشابه محصولات داتسون هستند. مگنایت شاید میتوانست برند داتسون را نجات دهد اما خب برای این کار دیر شده بود.
احمدرضا
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱چاره کار داتسون مستقل بودنه
هرکسی این ماشین رو نگاه کنه میفهمه نیسانه با تغییر جزئی
باید شخصیت مستقل خودشو داشته باشه طراحی خاص خودشو که بشه امضای کارش
عین اینفینیتی
datsun
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱چرا تاریخچه رو مطالعه نمیکنید تا وقتی برند نیسان هست یعنی داتسون هم نفس میکشه نیسان ریشه در داتسون داره در گذشته نیسان محصولاتش رو با دو نام تجاری داتسون و نیسان تولید میکرده و اصلا برند جدایی نبوده که الان بخواد مستقل باشه
احمدرضا
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱خب من منظورم عین اینفینیتی بود
من تاریخچه رو مطالعه کردم که میگم عین اینفینیتی
لکسوس هم وابسته به تویوتاست
اما نمیاد ماشینا تویوتا رو با تغییر کوچیک عرضه کنه
من گفتم شخصیت جدا
با موتور و پلتفرم نیسان 😐
meysam
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱اگه به ایران ورود میکرد استقبال خوبی میشد
mohamadreza83
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱«««داتسون برای دومین بار با دنیای خودرو خداحافظی کرد»»»
این جمله من رو یاد ابی انداخت ؛
فکر کنم از سال ۲۰۱۰ مشغول خداحافظی از خوانندگی و اجرا روی صحنه و کنسرت هست .
Jdm باز
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱حیف شد
Amard
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱بقول یکی صد بار خداحافظی کردم ولی بازم که اومدم
amir
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱به زباله دان تاریخ پیوست
datsun
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱زباله دان جایگاه خودسازان فرانسویه که اگه بازار فرانسه و انحصاری اروپا ازشون گرفته بشه عملا ورشکسته ن تا وقتی نیسان وجود داره داتسون هم نفس میکشه
amir
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱خود نیسان هم هیچ پخی نیست!اگه رنو فرانسه نبود قبل از داتسون به زباله دان تاریخ ملحق شده بود.
NISSAN
۲۴ آذر ۱۴۰۳آره درسته نیسان هیچ پخی نیست ولی نمیدونم چرا شرکت پژو به گرد ولش هم نمیرسه…
datsun
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱در واقع نام داتسون خداحافظی میکنه نیسان همون داتسونه و داتسون هم همان نیسان!!
امین
۲۲ اسفند ۱۴۰۲من یه داتسون ۶ سیلندر استیشن داشتم اون زمان به هرکس میگفتم داتسون همان نیسانه باور نمیکردند وقتی کاپوت را میزدم بالا آرم نیسان روی موتور بود میگفتن چطور ممکنه عجیب