داتسوننیسان

داتسون برای دومین بار با دنیای خودرو خداحافظی کرد

نیسان پایان تولید برند داتسون در هند را اعلام کرد. به این ترتیب برند پرحاشیه ژاپنی برای دومین بار در تاریخ خود بازنشسته شد. کارخانه چنای در هند آخرین خط تولید داتسون بود چراکه قبلاً کارخانه‌های این شرکت در روسیه و اندونزی تعطیل شده بودند. حذف داتسون از بازار به نوعی از پیش حدس زده می‌شد زیرا این برند با فروش پایین دست‌وپنجه نرم می‌کرد. اولین بار در سال ۲۰۱۹ بود که برنامه‌های تعطیلی داتسون به عنوان بخشی از استراتژی احیای نیسان پس از رسوایی کارلوس گوسن منتشر شد. داتسون از آن زمان تاکنون افول کرده است و حالا شاهد به بن‌بست رسیدن این برند دوست‌داشتنی هستیم.

علیرغم پایان تولید محصولات داتسون، نیسان به حمایت از مالکان خودروهای این شرکت متعهد است و سرویس‌ها، قطعات و گارانتی آن‌ها را از طریق نمایندگی‌های خود در هند ارائه خواهد کرد. نکته سورپرایز کننده این است که وب‌سایت رسمی داتسون هنوز به‌صورت آنلاین کار می‌کند و کل محصولات خودش را به نمایش گذاشته است. داتسون بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۸۶ به خاطر فروش محصولات صادراتی نیسان شناخته می‌شد. ژاپنی‌ها سپس برند داتسون را حفظ کردند و این برند برای بیش از ۳ دهه غیرفعال باقی ماند. دومین بار در سال ۲۰۱۲ بود که داتسون احیا شد و نقش تولید محصولات ارزان‌قیمت برای بازارهای نوظهور را ایفا کرد؛ به عبارت دیگر نیسان تلاش داشت موفقیت پروژه داچیا برای رنو را تکرار کند هرچند نتوانست به آن موفقیت دست یابد.

اولین محصول جدید داتسون سوپرمینی گو بود که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و یک سال بعد نیز مدل هفت‌نفره گو پلاس روانه بازار شد. هر دو خودرو بر اساس پلتفرم نیسان میکرا شکل گرفته بودند. اگرچه این دو خودرو قیمتی رقابتی داشتند اما به خاطر کیفیت پایین کابین، تجهیزات کم و ایمنی بسیار ضعیف به موفقیت دست نیافتند. داتسون همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌داد و در سال ۲۰۱۶ خودروی ردی گو را به عنوان پسرعموی رنو کوئید عرضه کرد؛ اما علیرغم بهبودها و به‌روزرسانی‌های متنوع، داتسون سرنوشت خوبی نداشت و بازهم راهی موزه شد…

داتسون در سال ۲۰۱۴ سدان آن دو و هاچبک می دو را در بازار روسیه عرضه کرد. این خودروها بر اساس لادا گرانتا و کالینا شکل گرفته بودند. همان‌گونه که تصور می‌کنید این خودروها هم به موفقیتی دست پیدا نکردند. از طرف دیگر تولید این شرکت در روسیه نیز تحت تأثیر تحریم‌های غرب علیه این کشور به خاطر حمله به کریمه قرار گرفت. داتسون سرانجام در سال ۲۰۱۸ خودروی کراس را معرفی کرد که نسخه کراس اوور گو پلاس بود. این خودرو نیز سرنوشت مثبتی نداشت.

اتوکار می‌گوید شاسی‌بلند کوچک نیسان مگنایت که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد به عنوان خودروی جدید داتسون توسعه یافته بود اما پس از تصمیم حذف داتسون با لوگوی نیسان عرضه شد. این موضوع را می‌توان از روی برخی جزئیات بصری همچون شکل جلوپنجره و سپرها تشخیص داد، جزئیاتی که مشابه محصولات داتسون هستند. مگنایت شاید می‌توانست برند داتسون را نجات دهد اما خب برای این کار دیر شده بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (875 ديدگاه)

    چاره کار داتسون مستقل بودنه
    هرکسی این ماشین رو نگاه کنه میفهمه نیسانه با تغییر جزئی
    باید شخصیت مستقل خودشو داشته باشه طراحی خاص خودشو که بشه امضای کارش
    عین اینفینیتی

    موافقم 21
    مخالفم 4
    1. datsun

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3953 ديدگاه)

      چرا تاریخچه رو مطالعه نمیکنید تا وقتی برند نیسان هست یعنی داتسون هم نفس میکشه نیسان ریشه در داتسون داره در گذشته نیسان محصولاتش رو با دو نام تجاری داتسون و نیسان تولید میکرده و اصلا برند جدایی نبوده که الان بخواد مستقل باشه

      1. احمدرضا

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (875 ديدگاه)

        خب من منظورم عین اینفینیتی بود
        من تاریخچه رو مطالعه کردم که میگم عین اینفینیتی
        لکسوس هم وابسته به تویوتاست
        اما نمیاد ماشینا تویوتا رو با تغییر کوچیک عرضه کنه
        من گفتم شخصیت جدا
        با موتور و پلتفرم نیسان 😐

  2. meysam

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3608 ديدگاه)

    اگه به ایران ورود میکرد استقبال خوبی میشد

    موافقم 31
    مخالفم 1
  3. mohamadreza83

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (465 ديدگاه)

    «««داتسون برای دومین بار با دنیای خودرو خداحافظی کرد»»»
    این جمله من رو یاد ابی انداخت ؛
    فکر کنم از سال ۲۰۱۰ مشغول خداحافظی از خوانندگی و اجرا روی صحنه و کنسرت هست .

    موافقم 25
    مخالفم 3
  4. Jdm باز

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    حیف شد

    موافقم 10
    مخالفم 3
  5. Amard

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (841 ديدگاه)

    بقول یکی صد بار خداحافظی کردم ولی بازم که اومدم

    موافقم 5
    مخالفم 1
  6. amir

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (518 ديدگاه)

    به زباله دان تاریخ پیوست

    موافقم 3
    مخالفم 8
    1. datsun

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3953 ديدگاه)

      زباله دان جایگاه خودسازان فرانسویه که اگه بازار فرانسه و انحصاری اروپا ازشون گرفته بشه عملا ورشکسته ن تا وقتی نیسان وجود داره داتسون هم نفس میکشه

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. amir

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (518 ديدگاه)

        خود نیسان هم هیچ پخی نیست!اگه رنو فرانسه نبود قبل از داتسون به زباله دان تاریخ ملحق شده بود.

        موافقم 3
        مخالفم 4
        1. NISSAN

          ۲۴ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (35 ديدگاه)

          آره درسته نیسان هیچ پخی نیست ولی نمیدونم چرا شرکت پژو به گرد ولش هم نمی‌رسه…

  7. datsun

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    در واقع نام داتسون خداحافظی میکنه نیسان همون داتسونه و داتسون هم همان نیسان!!

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. امین

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه داتسون ۶ سیلندر استیشن داشتم اون زمان به هرکس میگفتم داتسون همان نیسانه باور نمی‌کردند وقتی کاپوت را میزدم بالا آرم نیسان روی موتور بود میگفتن چطور ممکنه عجیب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا