نیسان

تاریخ‌سازی نیسان آریا با سفر از قطب شمال به قطب جنوب

نیسان آریا اولین خودروی تاریخ است که در سفری پرماجرا و ۲۷ هزار کیلومتری از قطب شمال به قطب جنوب می‌رسد.

پس از حدود ۹ ماه حضور در جاده‌ها، خودروی برقی نیسان آریا به اولین وسیله نقلیه تاریخ تبدیل شد که از قطب شمال به قطب جنوب سفر می‌کند. کریس رمزی و همسرش جولی این سفر تاریخی را انجام داده‌اند. زوج اسکاتلندی یاد شده که قبلاً نیز برای اولین بار در رالی مغولستان با یک خودروی برقی شرکت کرده بودند سفر خود را با آریا ارتقا یافته شروع کردند.

این خودروی برقی با کمک شرکت آرکتیک تراکس تولید شده است، شرکتی که در زمینه تجهیز خودروهای آفرود فعالیت می‌کند. ایده سفر با آریا نیز نمایش قابلیت خودروهای برقی و در نهایت تعویض آن‌ها با خودروهای دیزلی بوده است. البته باید دانست علیرغم تغییرات رخ داده، آریا برقی تفاوت زیادی با مدل استاندارد ندارد و بزرگ‌ترین تغییر آن استفاده از لاستیک‌های ۳۹ اینچی و تغییر قوس چرخ‌هاست. جدای از این موارد، قوای محرکه و سیستم تعلیق نیسان آریا کاملاً استوک هستند و تنها ارتفاع سیستم تعلیق تغییر کرده است. همچنین خبری از تعویض گیربکس که در خودروهای درون‌سوز دیده می‌شود نیست. همچنین چندین ابزار مخصوص این سفر به خودرو اضافه شده و قلاب‌های بکسل نیز در نظر گرفته شده‌اند. به این لیست باید تقویت فریم و قطعات زیر بدنه را نیز افزود.

آرکتیک تراکس خودروی خود را AT39 می‌نامد اما این زوج ماجراجو در طول سفر نام جدید سونریسا را برای آریا انتخاب کرده‌اند که در زبان اسپانیایی به معنی لبخند است. کریس و جولی ۹ ماه پس از آغاز صفر خود و طی مسافت حدود ۲۷۵۰۰ هزار کیلومتری به قطب جنوب رسیده‌اند. شاید سفر ۹ ماهه زمان زیادی به نظر برسد اما این دو نفر در واقع طبق برنامه اولیه خود سفر کرده‌اند. در حقیقت برنامه آن‌ها بر اساس شرایط آب و هوایی گوناگون و تغییر فصل‌ها چیده شده بود.

البته باید دانست آغاز این سفر یک کار مهم و درعین‌حال سخت بوده است زیرا به دلیل ذوب یخ‌ها چالش‌های زیادی در مسیر وجود داشت. مسئله ذوب یخ‌ها چیزی است که از سال‌های قبل و به دلیل افزایش دمای جهانی شدت گرفته و در سال‌های پیش رو نیز چالش‌برانگیز خواهد بود. بخش اول سفر نیسان آریا در زمستان نیمکره شمالی به دلیل نیاز به یخ محدود بود چراکه بخشی از مسیر به دلیل ذوب یخ غیرقابل‌عبور است. همچنین آخرین بخش سفر نیز در فصل گرم قطب جنوب انجام شد چراکه در فصل زمستان شرایط آب و هوایی قطب بسیار نامساعد خواهد بود.

نکته جالب اینکه در برنامه‌های اولیه قرار بود از تریلر با آسیاب بادی کوچک استفاده شود تا خودرو در زمان پارک در مناطق قطبی شارژ شود اما تریلر در جاده‌های قطبی جواب نداد. البته در بخش بعدی مسیر رمزی از پانل‌های خورشیدی برای کمک به شارژ آریا استفاده کرد. همچنین زمانی که هوا مساعد نبود از ژنراتورها برای این کار استفاده شد. باید گفت سفر در آمریکای شمالی و در بزرگراه‌های وسیع آسان بود. همچنین شارژرهای زیادی وجود داشت هرچند باید گفت آریا پس از تغییرات رخ داده مصرف انرژی بالاتری داشت و شعاع حرکتی آن بسیار کاهش‌ یافته بود.

اما همین کاهش شعاع حرکتی نیز جزو پیام‌هایی است که رمزی اعلام می‌کند. اگر آن‌ها بتوانند با یک خودروی برقی که شعاع حرکتی ۲۴۰ تا ۳۲۰ کیلومتری دارد از قطب شمال به قطب جنوب سفر کنند، بنابراین اکثر مردم نیازی به شعاع حرکتی بالایی نخواهند داشت. در بخش آمریکای جنوبی شارژرهای زیادی وجود ندارد بنابراین این زوج با مشکلات زیادی روبرو شدند اما همین سفر فرصتی برای بهبود زیرساخت‌های شارژ چنین مناطقی مهیا می‌کرد و شرکت Enel X در مسیر سفر اقدام به نصب برخی شارژرها نمود. نهایتاً آریا به بخش پایانی سفر خود رسید و اگرچه همه ما درباره سختی‌های خودروهای برقی در هوای سرد شنیده‌ایم اما این خودرو در دمای منفی ۳۰ درجه و کمتر از آن نیز موفق ظاهر شد. علاوه بر این ارتفاع قطب جنوب از سطح دریا به ۲۸۳۵ متر می‌رسد که به معنی اکسیژن کمتر است. این وضعیت نه تنها برای انسان بلکه برای پیشرانه‌های درون‌سوز نیز سخت است اما آریا برقی مشکلی از این نظر نداشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10474 ديدگاه)

    توجه کردید به اصل موضوع :
    در اصل با ژنراتوری که سوخت فسیلی میسوزونه شارژش کردن 😂!

    خبر این مقاله را چند ماه پیش دیدم و تنها برای من تهیه شارژ و نگهداری اون بود که مشخص شد هرکی میخواد برقی داشته باشه جهت استفاده جاده‌ای ، یه ژنراتور هم ببنده پشت ماشینش !

    اوسکل‌ها این مگه نمیشه هیبرید ، خب برو همون هیبرید رو بخر خودتم راحت کن !

    این سفر را انجام دادن تا مثلاً تبلیغ برقی‌ها بشه در صورتی که قسمت تهیه شارژ و نگهداریش را خیلی به حاشیه کشاندن تا به چشم نیاد و مثلاً کم‌اهمیت باشه و بتوانند خبر را بزرگ جلوه دهند برای شرکت‌های تولید کننده !

    در این دنیا وقتی میگم قدرت اول رسانه هست قبول کنید و قبل از هر انتخاب و نظری خووووب و عمیق فکر کنید !

    موافقم 60
    مخالفم 25
    1. Dark Knight

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (580 ديدگاه)

      چه قبول کنی چه نه آینده برای الکتریکی ها هست و کسی جلو این روند مقاومت کنه محکوم به نابودی هست ! تویوتا خیلی تلاش کردن که هیدروژن رو جایگزین الکترو موتور ها کنه ولی نتونست و هنوز هم داره به خاطر اینکار ضربه میخوره چون امسال رتبه یک پرفروش ترین محصول دنیا رو به تسلا واگذار کرد ! مدیر عامل سابق با اون کله شقی که داشت قشنگ تویوتا رو به فنا میداد و به خاطر همین بود که برکنارش کردن ولی مدیر عامل جدید خوشبختانه فهمیده فعلا تو این برهه زمانی نمیشه روی چیزی به جز الکتریکی ها سرمایه گذاری کرد به خاطر همین هنوز امید زیادی به تویوتا و بقیه ژاپنی ها در آینده هست

      موافقم 20
      مخالفم 37
      1. H2

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (382 ديدگاه)

        Dark Kinht
        بنظر من کامنت تو و NAVID ۰۰۹۸ مکمل هم هستن
        هر کدوم به تنهایی فقط یک بعد رو توضیح می‌دن
        تویوتا و کلا ژاپنیها هیچوقت مخالف الکتریکی سازی نبودن. هوندا اولین هیبرید دنیا رو معرفی کرد. تویوتا اولین تولید انبوه هیبریدی ها رو کلید زد و جزو سهامداران عمده تسلا هم بود، نیسان و میتسوبیشی جزو اولین الکتریکی سازهای دنیا بودن. ولی حرف تویوتا این بود که دنیا نباید با این سرعت سوئیچ کنه رو الکتریکیها. مدیر قبلی تویوتا برنامه‌اش این بود که سبد محصولاتش بطور کامل ابتدا هیبرید، بعد پلاگین هیبرید بشن و در طول این مدت فرصت کافی برای تکامل تکنولوژی باتریها و هیدروژن داشته باشن. نمیگم استراتژی تویوتا کاملا درست بوده و هیچ اشکالی نداشته، شاید اگه سرعت پیشروی‌شون بیشتر بود الان شرایط دیگه‌ای داشتیم، ولی بنظر من راه تویوتا منطقی‌تر بود و منابع نباید با این حجم و شدت فقط به یه تکنولوژی اختصاص داده بشه، نباید تک بعدی به قضیه نگاه کرد، باید تمام ابعاد رو درنظر گرفت.

        موافقم 30
        مخالفم 7
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (10474 ديدگاه)

        پس بهتره بدونید برقی‌ها از ۱۰۰ سال پیش هم بودند ولی بهره‌وری سوخت‌فسیلی را نداشتند !

        الانم که میبینید همش دارند برقی برقی میکنند و جار میزنند به خاطر سیاست‌های کلان هست که دلارهای نفتی به سمت خاورمیانه کشانده !
        خود آمریکا بزرگترین تولید کننده‌ی نفت هست ولی جوابگوی تقاضا نیست چون هزینه‌ی برداشتش از خاورمیانه بیشتره و چشم دیدن کشوری را نداره که استقلال داشته باشه و ثروتمند باشه مگر اینکه زیر چتر آمریکا پیشرفت کنه و تصمیم اصلی را خودش بگیرد نه دیگری !

        اما چین روسیه و ایران دارند این توازن را به هم میزنند و آمریکا دیگه به مانند قدیم نمیتونه نیرنگ بزنه مثل کاری که سال ۵۷ با ایران کرد به کمک انگلیس و فرانسه و همان شده بلای جانش !!!

        امیدوارم کشور ما روزی به خودش بیاد و بتونه مثل امارات عربستان استارت جهانی شدن را به هر قیمتی شده بزنه تا عقب نمونه از گردونه‌ی پیشرفت !

        مطمئناً خیلی‌ها مسخره میکنید وقتی اسم پیشرفت را میارم ولی باور کنید ایران با تمام شرایط سختش از خیلی‌های دیگر بهتر هست به سبب مردم قانع و مهربانش اما متاسفانه جوگیر !
        کاری به هیچی ندارم ولی مردم ما برای این کشور خون‌ها دادند و امیدوارم تقاص این خون‌ها را آمریکا انگلیس و فرانسه پس بدهد و میدهد ، مطمئن باشید !
        چون قدرت طبق تحلیل خودِ غربی‌ها ، داره از غرب به شرق انتقال پیدا میکنه و شاید هم شده ، الان کشورهای شرق آسیا تو صد سال آینده دارند زندگی میکنند فقط دادار دودورِ غربی‌ها را ندارند که سلطانِ پروپاگاندا و جوسازی هستند !
        چین سنگاپور مالزی رسماً جهان اول را هم رد کرده‌اند چه برسه به ژاپن کره‌جنوبی ویتنام تایلند اندونزی و…!
        برقی شدن خودروها حتمی هست اما زیرساخت‌ها میگه حداقل یه ۲۰ سالی تایم میبره !

        موافقم 15
        مخالفم 28
        1. مهران

          ۲۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (605 ديدگاه)

          حق بود حرفات نوید جااان👏👌

          موافقم 13
          مخالفم 21
        2. H2

          ۲۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (382 ديدگاه)

          اینکه آمریکا و انگلیس خیلی به ما ظلم کردن قبول
          ولی خواستگاه این غده سرطانی که الان باهاش درگیر هستیم شوروی سابق است و همچنان فرمان از آنجا صادر میشه و چین هم ظلع سوم این اتحاد رو تشکیل داده

          موافقم 11
          مخالفم 8
        3. Sina

          ۲۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (6 ديدگاه)

          طبق معمول یه سری جملات تکراری که خودمون بهترش رو میدونیم و البته همین ها هم بیشترش هم اشتباه از نوید!

          موافقم 15
          مخالفم 5
  2. مهران

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    👏👏👏👏👏👏
    چه حس و حال خوبی میشه پیداکرد با این تصمیمات و انتخابا،افرین👏

    موافقم 9
    مخالفم 8
  3. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    اینو میگن تبلیغات درست

    موافقم 13
    مخالفم 8
  4. Dark Knight

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    ماشین قشنگیه و قیمت مناسبی هم داره ولی متاسفانه range کافی برای اینکه بهش لقب یک الکتریکی تمام عیار و بدیم نداره که همین باعث میشه مثل bz4x تویوتا نتونه فروش خوبی تجربه کنه ، این خانم و آقا تو راه حداقل پنجاه بار ماشینو فول شارژ کردن !

    موافقم 8
    مخالفم 3
  5. آرش

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    آفرین ترکیبی از شجاعت و اعتماد به نفس و هوشمندی و اراده. آفرین به نیسان که همیشه یه پای ثابت قطب جنوب و شماله .قبلا هم چند تا مستند از نیسان در این مناطق دیده بودم .

    موافقم 7
    مخالفم 2
  6. Arash IV

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    یاد قسمت آخر فصل ۹ تاپ گیر افتادم هموند با سگ های اسکی رفت جرمی و جیمز با تویوتا هایلوکس

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا