نیسان

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ نیسان که GT-R نیستند!

وقتی حرف از بهترین خودروهای پرفورمنس نیسان می‌شود، معمولاً نام نسل‌های مختلف GT-R مطرح می‌شود اما این‌ها تنها خودروی پرفورمنس فوق‌العاده‌ای نیستند که نیسان در طول تاریخ خود ساخته است.

نیسان که در زمستان سال ۱۹۳۳ تأسیس شد، یکی از خودروسازان پیشروی ژاپن است. این شرکت در سال‌های اولیهٔ فعالیتش، روی تولید خودروهای سواری باکیفیت تمرکز داشت اما از اواخر دههٔ ۶۰ به بعد توسعهٔ یک سری خودروهای هیجان‌انگیز پرفورمنس محور را آغاز کرد که به افسانه تبدیل شدند. در بین این خودروها، پنج نسل GT-R که بر اساس اسکای‌لاین ساخته شدند و GT-R مستقل R35 که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، نمادین‌ترین مدل‌ها هستند ولی بااین‌وجود، نیسان در طول تاریخ خود خودروهای پرفورمنس هیجان‌انگیز دیگری هم تولید کرده است که نشان GT-R نداشته‌اند.

نیسان استیجیا اوتک 260RS سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱

استیجیا که در سال ۱۹۹۶ معرفی شد، تا یازده سال بعد پرچم‌دار استیشن‌های نیسان بود. این خودرو برخی ویژگی‌های ظاهری اسکای‌لاین R34 را قرض گرفته و از قطعات فنی مشترک زیادی با اسکای‌لاین R33 استفاده می‌کرد. این استیشن که فقط در ژاپن عرضه می‌شد، با پیشرانه‌های شش سیلندر خطی مختلف در نسخه‌های محرک عقب و چهارچرخ محرک به تولید می‌رسید. بهترین استیجیای تاریخ اما نسخهٔ 260RS بود. این نسخهٔ پرفورمنس بالا که توسط تیونر داخلی نیسان یعنی اوتک توسعه پیدا کرد، از پیشرانهٔ افسانه‌ای ۲.۶ لیتری RB26DETT استفاده می‌کرد که تا آن زمان فقط اختصاصی اسکای‌لاین GT-R بود. 260RS غیر از پیشرانهٔ توئین توربو، سامانهٔ چهارچرخ محرک GT-R نسل R33 را هم قرص گرفت و با دیفرانسیل لغزش محدود، کیت بدنهٔ منحصربه‌فرد و چندین ارتقاء دیگر، به یکی از وحشی‌ترین استیشن‌های تاریخ ژاپن تبدیل شد. 260RS از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ در تعداد محدود ۱,۷۳۴ دستگاه ساخته شد.

نیسان سیلویا Spec-R سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲

حدود پنج سال قبل از معرفی اولین اسکای‌لاین GT-R، نیسان با معرفی سیلویا CSP311 در نمایشگاه توکیو ۱۹۶۴ همه را شگفت‌زده کرد. این خودرو که ابتدا داتسون کوپه ۱۵۰۰ نام داشت اما در نسخهٔ تولیدی با نام نیسان سیلویا در سال ۱۹۶۵ عرضه شد، پایه و اساس خودروی اسپرت کامپکتی را بنیان گذاشت که برای چندین دهه روی خط تولید ماند. سیلویا پس از هفت سال وقفه، در سال ۱۹۷۵ بازگشت و تا سال ۲۰۰۲ در شش نسل تولید شد. آخرین نسل این خودرو با نام S15 در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد. این نسل که روی پلت‌فرم محرک جلوی S-Platform ساخته شده بود، با پیشرانهٔ عالی چهار سیلندر SR20 در دو نسخه تولید می‌شد. نسخهٔ اول که Spec-S نام داشت، از نسخهٔ تنفس طبیعی پیشرانهٔ مذکور استفاده می‌کرد درحالی‌که نسخهٔ بالاتر با نام Spec-R به نسخهٔ توربوشارژ همان موتور مجهز بود. سیلویا Spec-R با ۲۵۰ اسب بخار قدرت، گیربکس شش سرعته دستی و دیفرانسیل لغزش محدود، در سراسر جهان به یک قهرمان تبدیل شد و به‌مراتب موفق‌تر از نسل قبلی یا S14 عمل کرد.

نیسان 300ZX توئین توربو سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶

نیسان در کنار اسکای‌لاین GT-R، یک خودروی اسپرت افسانه‌ای دیگر را هم طی هفت نسل تولید کرده است. این خودرو که در بازارهای جهانی با نام Z و در ژاپن با نام فیرلیدی عرضه می‌شود، در طول تاریخ خود با رقبای ژاپنی مثل تویوتا سلیکا، تویوتا سوپرا، میتسوبیشی 3000GT و مزدا RX-7 رقابت کرده است. بدون شک یکی از جذاب‌ترین و بهترین مدل‌های تاریخ Z، نسل چهارم است که بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ تولید می‌شد. این Z با طراحی آیرودینامیک، تعلیق بهتر و پیشرانهٔ بهبودیافته، در سال‌های اولیهٔ تولید به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا تبدیل شد. این خودرو در قوی‌ترین نسخه با نام 300ZX به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. این ماشین غیر از پیشرانهٔ قدرتمند، به تعلیق قابل تنظیم و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم مجهز بود.

نیسان فیرلیدی نیسمو 380RS سال ۲۰۰۷

خودروی بعدی لیست ما هم یکی از اعضای خانوادهٔ Z است. این خودرو با نام 350Z در بازارهای جهانی و فیرلیدی در بازار ژاپن، جانشین 300ZX بود. 350Z که در تابستان ۲۰۰۲ معرفی شد، اولین نسل Z بود که از ترکیب موتور جلو وسط استفاده می‌کرد. هرچند 350Z خودرویی اسپرت عالی‌ای بود اما به‌اندازهٔ سلف خود خصوصاً در آمریکا موفق عمل نکرد. بااین‌حال، 350Z پایه و اساس ساخت یکی از چشمگیرترین خودروهای پرفورمنس تاریخ نیسان را تشکیل داد. در سال ۲۰۰۷، بخش موتوراسپرت نیسان یعنی نیسمو نسخه‌ای ویژه از 350Z را با نام 380RS معرفی کرد که از خودروهای مسابقه‌ای الهام گرفته بود. 380RS به نسخه‌ای تضعیف‌شده از پیشرانهٔ مسابقه‌ای ۳.۸ لیتری نیسان با ۳۵۰ اسب بخار قدرت به همراه کیت بدنهٔ منحصربه‌فرد و ارتقاءهای متعدد مثل ترمزهای پرفورمنس برمبو و کمک‌فنرهای با مهندسی یاماها مجهز شده بود. 380RS با قیمت ۳۸,۷۰۰ دلار معادل ۵۸,۶۰۰ دلار امروز در ۳۰۰ دستگاه ساخته و فقط در ژاپن عرضه شد.

نیسان R390 GT1 سال ۱۹۹۷

نیسان در سال ۱۹۹۵ به موتوراسپرت بازگشت و به بخش نیسمو توسعهٔ یک خودروی استقامتی GT1 برای رقابت در لمان سال ۱۹۹۷ محول شد. هرچند زمان و سرمایهٔ زیادی برای این پروژه صرف شد اما خودروی مسابقه‌ای که R390 GT1 نام گرفت موفق عمل نکرد. از سه خودرویی که در لمان ۱۹۹۷ شرکت کردند، تنها یک خودرو توانست مسابقه را به پایان برساند که آن‌هم در جایگاه ناامیدکنندهٔ دوازدهم قرار گرفت. سپس نیسان با بهبود طراحی و یک خودروی اضافی در سال ۱۹۹۸ دوباره به لمان بازگشت و هرچند بازهم نتوانست پیروز شود اما هر چهار خودرو در رده‌های سوم، پنجم، ششم و دهم مسابقه را به پایان رساندند. در این پروژه، به خاطر قوانین هومولوگیشن یک نسخهٔ خیابانی هم ساخته شد. این نسخه که در بیرون تقریباً مشابه مدل‌های مسابقه‌ای بود، کابین راحت‌تری داشت و از همان پیشرانهٔ V8 توئین توربوی VRH35L استفاده می‌کرد. هرچند گفته می‌شد این موتور روی ۳۴۵ اسب بخار تضعیف شده است اما درواقع بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت. نیسان قصد داشت مثل پورشه ۹۱۱ GT1 و مرسدس CLK GTR، از نسخهٔ جاده‌ای R390 GT1 تعداد محدودی تولید کند اما چون قیمت خودرو از یک میلیون دلار فراتر رفت و هیچ‌کس چنین رقم گزافی را برای یک نیسان پرداخت نمی‌کرد، نسخهٔ جاده‌ای این هایپرکار ژاپنی فقط در حد همان یک پروتوتایپ باقی ماند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۷ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    GT1 رو تا حالا ندیده بودم

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4897 ديدگاه)

      من دیده بودم😛

      موافقم 8
      مخالفم 7
      1. محمدهادی

        ۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        آر ۳۹۰ خفن ترین پروژه ی اسپرتی سازی نیسان بوده تا الان
        به مسابقات لمانز هم رته پیدا کرد
        یه سوپر اسپرت خیلی خفن مسابقه یی بود
        یه چیزی شبیه به مکلارن جی تی آر یا پورشه جی تی وان بود

        موافقم 11
    2. SMS

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      این خیلی بده که همچین مدل هایی ناشناخته هستند

      موافقم 10
  2. datsun

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3942 ديدگاه)

    GT1r390 عشقه موتور این ماشین هنوز نفس میکشه ،تمام نسلهای سری زد هم عالی بود و تمام نسلهای سری s یا سیلویا هم عالی بودن

    موافقم 15
  3. حسین

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    در سال ۲۰۰۷، بخش موتوراسپرت نیسان یعنی نیسمو نسخه‌ای ویژه از ۳۵۰Z را با نام ۳۸۰RS معرفی کرد که از خودروهای مسابقه‌ای الهام گرفته بود. ۳۸۰RS به نسخه‌ای تضعیف‌شده از پیشرانهٔ مسابقه‌ای ۳.۸ لیتری نیسان با ۳۵۰ اسب بخار قدرت به همراه کیت بدنهٔ منحصربه‌فرد و ارتقاءهای متعدد مثل ترمزهای پرفورمنس برمبو و کمک‌فنرهای با مهندسی یاماها مجهز شده بود. ۳۸۰RS با قیمت ۳۸,۷۰۰ دلار معادل ۵۸,۶۰۰ دلار امروز در ۳۰۰ دستگاه ساخته و فقط در ژاپن عرضه شد.

    جالبه ، 38700دلار سال 2007 معادل 58600 دلار سال 2024 هست!
    پس دلار هم کم ازش شده .

    موافقم 7
    مخالفم 10
    1. Z

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بعد رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ و کرونا همچین انتظاری نداشتی؟
      (حالا نیای بگی مسئولین خوب عمل کردن این دوتا باعث شد ریال کم ارزش بشه🤡🤡🤡🤡)

      موافقم 9
      مخالفم 2
    2. حسین

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      بنده حوزه نرفتم ، مکانیک خواندم در دانشگاه و الان دارم مدرک دوم رو میگیرم

    3. A.m.A

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (145 ديدگاه)

      جالبه تو هم بدونی به پول با ارزش خودمون در سال ۲۰۰۷ از ۳۶,۲۶۱,۹۰۰ به 3,510,000,000 در سال ۱۴۰۳ رسیده. حالا خودت بگو کدوم ارزششون بیشتره

  4. GODZILLA

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    کره یه اسپرت درست حسابی نداره بعد می‌یاید با ژاپن مقایسه اش میکنید؟!

    موافقم 12
    مخالفم 3
  5. الف.ی

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    R390 GT1 تو بازی عشقه
    آخر سر تولید و عرضه شد یا همون پروتوتایپ موند؟
    اگر پروتوتایپ باقی بمونه بازم همولوگیشن رعایت میشه؟

    1. datsun

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3942 ديدگاه)

      نمونه‌ های لمان تولید شدن و تو مسابقه شرکت کردن ولی نسخه جاده یکی تولید شد بعضی جاها هم میگن دو عدد

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. سوشیانت

        ۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3506 ديدگاه)

        از نسخه جاده ای یک پروتوتایپ ساخته شد و الان هم تو موزه هست

      2. الف.ی

        ۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1765 ديدگاه)

        متشکرم

  6. Peyman.JDM

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (72 ديدگاه)

    انجین R390 که هنوز میتپه
    استیجیا هم خیلی اندرریته که شاید بخاطر استیشن واگن بودن اینطوریه
    بنظر من که استیشن با RB شاهکار میشه:)

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Nissan-1.jpg
    خیلی خوشگلن ماشینای استیشن

  8. Camaro ZL1 427

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    از این همه خودروی خفن نیسان فقط وانت مزخرفش به ما رسید.

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD-R1988

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2753 ديدگاه)

      آلتیما هم توی ایران با نام سفیرو وارد شد
      برای دریفت مسابقات خیلی استفاده میشه
      من که خیلی دوسش دارم

  9. Daniel hosyni

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ببینید من کاری به موضوع این مقاله ندارم در همه‌ی کشور های جهان مسئله خودرو در وضعیت بسیار خوبی قرار داره منظورم این هست که قیمت ها عادلانه و به اندازه صحیحی است نه اینکه ۲۰ الی ۲۵ برابر قیمت جهانی بله الان ما داریم خودرو هارو ۲۰ برابر قیمت جهانی می خریریم چرا ؟به این دلیل که حمایت های بی جا و نادرست از مافیا خودرو سازی داخلی داره میشه نمی دونم چرا کسی به این موضوع به این مهمی توجه نمیکنه داریم با پول یه بنز s500 مدل ۲۰۱۳ یه پژو پارس مدل ۹۵میخریم یه سری به بازار خودرو کشور های حاشیه خلیج همیشه فارس بزنید خوب کلا مشهود هست قیمت هارو آدم میبینه واقعا ناراحت میشه بخدا دیگه نمی دونم چی بگم لکسوس lx570که به عنوان مثال بیان میکنم در امارات فوق تمیزش مدل ۲۰۱۳ دو ملیارده همون خودرو در داخل ایران بالای ۳۰ ملیارده دیگه نمی دونم چی بگم فقط از دوستان خواهش مندم که به این مسئله گله کنن وا ز سایت ارزشمند پدال و به خصوص آقای اشتری خواهشمندم به این مسأله گله کنن و دوستان رو هوشیار کنن این و بدونید تا واردات خودرو بدون قید و شرط به طور کامل باز نشه و تعرفه ها کاملا عادلانه و منصفانه نشه قیمت همینی خواهند بود که هست و بازار همین طور در کما بستری خواهد بود واقعا برای این اوضاع گله مند و ناراحت هستم دیگه نمی‌دونم چه بگم باز میگم قضاوت باشما
    #واردات خودرو #

    موافقم 13
    مخالفم 2
  10. FairLady

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    خیلی از ماشینای اسپرت ژاپنی ، چاشنی عشق به خودرو داره
    یعنی قشنگ میشه حس کرد طراح ، مهندس ، صنعتگر و کارگرا با عشق و البته دانش کار کردند و یه محصول جذاب رو ساختند ‌‌. من خودم نسبت به محصولات هوندا ، نیسان ، مزدا همچین حسی دارم . از نظر من اسپرتای تویوتا از لحاظ کیفیت ، دقت و اون حس ناب ماشین بازی ، کمی پایین تر از اون ۳ تا قرار میگیرند . مزدا با کابین جذاب و طراحیای بدنه چشم نواز و بی حرف و حدیث ، هوندا با انجین های بی نظیر و تعلیق و هندلینگ جذاب ، نیسان هم تلفیقی از پرفورمنس جذاب با طراحیای ماندگار

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. Mazda

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    سیلویا عشق منه
    از وینگ نسبتا خاص تا صدا و ظاهر خشنش
    واقعا از خودروهای کمتر دیده شدس

    موافقم 9
    مخالفم 1
  12. BMW

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    سیلویا 👌😃

    موافقم 8
    مخالفم 1
  13. NISSAN

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    آره واقعا یادشون بخیر هر کدوم یه انقلاب جدیدی رو با خودشون آوردن…….

    #_تاابدبانیسان_

    موافقم 8
    مخالفم 1
  14. زیزیگولو

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    یکی نیسان R390 GT1 و یکی نیسان جی تی آر … از بهترین ماشینای اسپرت در تاریخ کمپانی نیسان بودن

    موافقم 5
    مخالفم 0
  15. Amir

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    من نیسان سیلویا رو تو سایت فروش ماشین ژاپن دیدم گذاشته بود ۲ میلیون ین با کارکرد ۱۹۰ هزارتا
    ۲ میلیون ین به تومن چن میشه؟😂😂

    1. ارشمیدس

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      پنجاه و دو میلیارد دقیق

  16. Taha Ayoobi

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    فقط سیلویا.

    اصلا ژاپن رو تو اون ماشین میبینم
    دریفت رو تو اون ماشین میبینم
    اصالت رو تو اون ماشین میبینم

  17. jalopy

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    یبار داخل خیابون یه نیسان فیرلیدی دیدم خیلی جذاب بود

  18. گات

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    ماشین ها هم ماشین های قدیم ادم کیف میکنه نگاشون کنه فقط

  19. GEEK

    ۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولی هرچی هم باشه بلا شک GT-R بهترینه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا