نیسان

زیان کلکسیونرها از خرید نیسان GT-R50 ایتال دیزاین

باوجود تولید محدود و گذشت چند سال از رونمایی نیسان GT-R50 ایتال دیزاین، این خودرو در حراجی مونیخ، قیمت فروش پایین‌تر از خرید اولیه را تجربه کرد.

تنها ۱۹ دستگاه نیسان GT-R50 ایتال دیزاین بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ ساخته شد. اساس این خودرو نیسان GT-R نیسمو از سری R35 است که توسط استودیو ایتال دیزاین تورین با همکاری شرکت ژاپنی، شکل گرفت. طبیعتا، موتور ۳/۸ لیتر توئین‌تربو شارژ با بهبود فنی روی GT-R50 نصب شد تا قدرت ۷۱۱ اسب بخار و گشتاور ۷۸۰ نیوتن‌متر داشته باشد. نیسان GT-R  نیسمو استاندارد در آن زمان، ۶۰۰ اسب بخار و ۶۵۲ نیوتن‌متر بود.

عدد ۵۰ برای GT-R50، سالگرد ۵۰ سالگی استودیو ایتال دیزاین و سابقه‌ی تولید نیسان GT-R را نشان می‌داد که به ترتیب، ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ را شامل می‌شود. بدنه‌ی این خودرو، تفاوت‌های مهمی با نسخه استاندارد کارخانه دارد و ارتفاع سقف ۵۴ میلی‌متر کمتر است. علاوه‌بر کیت بدنه، شیشه‌ها و چراغ‌های GT-R50 نیز مختص این خودرو تولید شدند.

نیسان GT-R50 نمای پشت

ابتدا قرار بود ۵۰ دستگاه GT-R50 ساخته شود اما برخلاف انتظار، تنها ۱۹ مشتری، ثبت نام کردند. قیمت نهایی، ۹۹۰ هزار یورو معادل یک میلیون دلار تعیین شده بود. روابط عمومی نیسان، یکی ازدلایل تولید GT-R50 به تعداد ۱۹ دستگاه را حساسیت شرکت سازنده برای دست‌چین خریداران معتبر دارای سابقه مناسب، عنوان کرد. همچنین، شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ و توقف فعالیت کارخانه‌های خودروسازی، بسیاری از خریدران مدل‌های کلکسیونی مثل GT-R50 را به انصراف و برگشت مبلغ پیش‌پرداخت، ترغیب کرد.

نیسان GT-R50 نمای اصلی

اواخر سال ۲۰۲۰ باگذشته ۳/۵ سال از رونمایی GT-R50، شرکت نیسان تصمیم گرفت ثبت سفارش این خودرو را متوقف کند و ۱۹ دستگاه را به عنوان تیراژ نهایی محصول، به اطلاع رسانه‌های جهان برساند. بعضی علاقه‌مندان تصور می‌‌کردند، کاهش تعداد تولید GT-R50 ارزش کلکسیونی این خودرو را افزایش دهد اما اطلاعات موجود از بازار، کاهش قیمت را نشان می‌دهند.

نیسان GT-R50 نمای داخلی

هفته گذشته در حراجی RM ساتبی مونیخ، نیسان GT-R50 شماره ۱۱ به قیمت ۹۷۵ هزار یورو فروخته شد که ۵۰ هزار یورو کمتر از هزینه پرداختی توسط خریدار اول است؛ چراکه خودروی مذکور، ۳۵ هزار یورو تجهیزات سفارشی، شامل بال عقب هیدرولیک داشت که علاوه‌بر قیمت ۹۹۰ هزار یورویی، سال ۲۰۲۰ توسط مشتری پرداخت شد. دیگر نکته جالب، کارکرد استثنایی ۱۹۱ کیلومتر برای GT-R50 شماره ۱۱ است که نشان می‌دهد مدل‌های دارای کارکرد بیشتر، احتمالا افت قیمت بیشتر برای فروش خواهند داشت.

شاید مقایسه نیسان با بی‌ام‌و درست نباشد اما فروش BMW 3.0 CSL جدید با قیمت یک میلیون یورو در حراجی RM ساتبی مونیخ، نشان داد سرمایه‌گذاری بر این خودروی آلمانی، برای خریدار اول حدود ۳۰۰ هزار یورو سود داشت. به بیان ساده‌تر، سفارش‌دهنده‌ی BMW 3.0 CSL مدرن در مدتی کمتر از یک سال، تقریبا ۴۲ درصد افزایش سرمایه  کسب کرده است. دیگر نکته‌ی جالب، تیراژ تولید ۵۰ دستگاه برای ۳.۰ CSL و تکمیل ثبت سفارش در مدتی کوتاه است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (292 ديدگاه)

    بخدا هزارتا پراید می‌خریدن پولشون ده برابر شده بوود همه جا حرف از ایران است 😊

    موافقم 42
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      وقتی با یک میلیون دلار میشه انتخاب‌های شایسته‌تری داشت ، چرا باید GTR نیسانی را خرید که در بِیس و پایه از ارزان‌ترین سوپرکارهاست !
      همون BMW هم ۱بر کنید تا چند سال بگذره و بعد ببینید چقدر ضرر میده !
      همون LFA هم سال‌ها گذشت تا یک میلیون دلار را رد کند و قرار نیست هر خودرویی هرچند بینظیر هم باشه جزو گران‌ها و کلکسیونی‌ها قرار بگیره !

      در مجموع اکثر سوپر‌اسپرت‌هایِ ایتالیایی‌ و بعد از آن آلمانی‌هایی چون اول بنز و سپس پورشه‌ها در نمونه‌های خاص ارزش سرمایه‌گذاری بزای آینده را دارد و بقیه جزء استثناها هستند مثل فورد GT یا ساترن‌ها یا شلبی‌ها و … !

      همه جا که ایران نمیشه که فرغون هم بخری نگهداری کنی بعد از ۱۰ سال به اسم کلکسیونی تمیز یا صفر فرو…ش کنند به دیگری !
      دیدین حتماً کسانی که خودروهای وارداتی ۱۰ سال پیش را لاکاغذی نگهداری کرده‌اند و امروز به اسم کلکسیونی قیمتی درج میکنند که حتی از مدل روزش هم اگر بیاد تو ایران گران‌تر هست و جالب که خریدارش هم پیدا میشه !
      یا مثلاً طرف لگن‌هایی چون پیکان ، رنو ، پی‌کی و …. را صفر نگه‌ داشته و امروز به اندازه‌ی یک پژو ۲۰۷ صفر پول طلب میکنه در صورتی که همان موقع و همین موقعش هم این‌ها آشغالی بیش نبودند و اصلاً نمیشه به این‌ها گفت خودرد یا ماشین جز اینکه باید گفت آفتابه‌هایی من‌در‌آوردی !

      موافقم 34
      مخالفم 37
      1. amir

        ۱۰ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        ولی هیچی مزدا هزار لاکاغذی نمیشه آسه آسس

        موافقم 22
        مخالفم 6
        1. MILADZM

          ۱۱ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (5 ديدگاه)

          اینجاس که باید گفت عرصه سیمرغ نه جولانگه توست !

          موافقم 3
          مخالفم 8
  2. علی جردن

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    تنها خودروی ارزش سرمایه گذاری بوگاتی شیرون یا ویرون هستند که سقف تولید محدود ۵۰۰ دستگاهی دارن و هیچ کجای دنیا نمی شه موتور ۱۶ سیلندر از بین خودروسازها پیدا کرد

    موافقم 24
    مخالفم 14
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2852 ديدگاه)

      تا جایی که من اطلاع دارم، گران‌ترین خودروی ژاپنی در کل تاریخ، تویوتا 2000GT ساخت 1967 هست که سال 2022 به قیمت 2/53 میلیون دلار فروخته شد

      موافقم 43
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۱۰ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        نکته ی جالبی بود در مورد ژاپنی ها کاش در ته مطلب اشاره می شد

        موافقم 6
        مخالفم 2
    2. amir

      ۱۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      فراری ۲۵۰ gto آقا ماداریم اینجا زحمت میکشیم نمیدونی چه بلاهایی سرمون اومده چی کشیدیم

      موافقم 6
      مخالفم 4
  3. HR3

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (241 ديدگاه)

    هر چند این اشتباه ایتال دیزاین بود ولی ژاپنی جماعت کلا نره سراغ سوپر اسپرت های خاص و گران بهتره همون اسپرت های خوش قیمت در حد نیسان GT یا آکورا NSX عالی هستن یکی مثل لکسوس LFA رو دست کمپانی موند

    موافقم 28
    مخالفم 11
  4. مازیار

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    زیاد بوده قیمتش دیگه
    خیلی هم زیاد بوده

    موافقم 25
      1. مازیار

        ۱۰ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (849 ديدگاه)

        دیدمش
        بخش جالبش بالاترین نسخه همه محصولات پورشه بود😄
        و جالبتر اینکه آقا نوید که اینجا داره خریدش رو نفی میکنه اونجا توجیه می کرد که چه اشکالی داره خریدار میخواد خاص باشه!!

        موافقم 15
        مخالفم 1
  5. Ahmad

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    لوله شدن پورشه ۹۱۱ در مقابل تسلا سایبرتراک رو پوشش بده جناب سردبیر متعصب فن ۹۱۱

    موافقم 3
    مخالفم 31
  6. oasis

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    بله کلا ژاپنی ها ففط اعراب رو خر میکنن ماشیانشون واسه بیابون خوبه وگرنه سرپیچ با لندکروز بپیچ ببین چی میشه

    موافقم 9
    مخالفم 26
    1. phonix

      ۱۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      سرپیچ با رنجروور یا اسکلید بپیچی چی میشه بندری میرقصه ؟

      موافقم 4
      مخالفم 1
  7. سالار فصل

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    باید زمان داد
    زود هست برای قضاوت

    موافقم 7
    مخالفم 3
  8. علی یوسفی

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (261 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بنظرم این طراحی بیرونی جذاب نیست و ویژگی ساده و شکیل بودن ژاپنی ها رو نداره از طرف دیگه چندبار نوشتم ژاپنی ها هرچند با کیفیت و دوام هستن اما در پرستیژ یا اعتبار برند فاصله زیادی با برندهای خاص اروپایی و آمریکایی دارن و همین موضوع بود که تویوتا و نیسان و هوندا رو مجبور کرد مدل های گرون قیمتشونو با نام های جدید لکسوس و اینفینیتی و آکورا عرضه کنن تا توسط خریداران قابل پذیرش باشه.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  9. Siyavash

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (797 ديدگاه)

    اگه پولشو داشتم بدون شک و تردید حتما میخریدمش..طراحیش عالیه و داشبورد تا حدودی قابل قبول هست ولی عالی نیست..کلا من با نیسان gtr خیلی حال میکنم بی صبرانه منتظر نسل جدیدش هستم ببینم آیا میتونه مثل r35 کولاک کنه……همین الانم gtr این پیرمرد قلدر رو دوس دارم خیلی برام جذاب هست…..
    عاشق رقابتش با پورشه ۹۱۱توربو بودم ….

    موافقم 3
    مخالفم 7
  10. JaMsHiD

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2758 ديدگاه)

    بدترین کار بود !
    میشد این طراحی رو برای نسل بعدی جی تی آر بهبود داد یا اقلا یک زمان بهتر برای ارائه این ماشین انتخاب میکردن
    ولی خب واقعا قشنگه چه داخل چه خارج واقعا زیباست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا