نیسان

استراتژی نیسان برای بقا: تعدیل نیروی گسترده و تعطیلی کارخانه‌ها

نیسان ژاپن برای حفظ خود به دنبال تعدیل گسترده نیروها و همچنین تعطیلی چندین کارخانه است.


لغو رسمی ادغام نیسان و هوندا بر روی یکی دیگر از اقدامات مهم این خودروساز سایه انداخته است. نیسان چند سال قبل اعلام کرد به تنهایی مسیر خود در این صنعت پر از چالش را ادامه خواهد داد. همان‌طور که می‌دانید هوندا به دنبال تبدیل کردن نیسان به یکی از زیرمجموعه‌های خود بود اما نیسان با این موضوع مخالفت کرد و حالا نیز تصمیمات جدیدی برای بقای خود گرفته است. اولین دستور کار این برند ژاپنی تعدیل ۶۵۰۰ نفر در کارخانه‌های تولید خودرو و پیشرانه است. در فاز اول این اقدام، ۵۳۰۰ نفر از کارکنان نیسان تا پایان مارس ۲۰۲۶ از کار اخراج خواهند شد و تا ۳۱ مارس ۲۰۲۷ نیز ۱۲۰۰ نفر دیگر تعدیل خواهند شد. قرار است تعدیل نیروی بیشتری هم در راه باشد چراکه نیسان سال قبل اعلام کرده بود به دنبال اخراج ۹ هزار نفر است. با این حساب، ۲۵۰۰ نفر دیگر نیز با برنامه‌هایی همچون استعفای داوطلبانه و حذف پست‌های اداری از نیسان جدا خواهند شد.

این برند ژاپنی مجدداً تأکید کرده ظرفیت تولید جهانی خود را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد و از ۵ میلیون دستگاه در سال به ۴ میلیون تا سال ۲۰۲۶ خواهد رساند. سه کارخانه نیسان نیز تعطیل خواهند شد که اولین آن‌ها کارخانه تولید خودروی تایلند است. فعلاً مشخصات دو کارخانه دیگری که تعطیل خواهند شد مشخص نشده اما یکی از آن‌ها در سه‌ماهه سوم امسال و دیگری نیز در سال ۲۰۲۶ تعطیل می‌شوند. همچنین ژاپنی‌ها در حال کاهش شیفت‌های کاری خود در دو کارخانه تنسی و می‌سی‌سی‌پی آمریکا هستند.

جدای از تعطیلی کارخانه‌ها، کاهش شیفت‌های کاری و تعدیل نیروی چند هزار نفری، نیسان روش‌های دیگری را نیز برای کاهش هزینه‌ها در نظر دارد. این برند به دنبال کاهش ۱۵ ماهه زمان توسعه یک نسل از خودروست تا این بازه زمانی را از ۵۲ به ۳۷ ماه برساند. همچنین مدل بعدی تنها ۳۰ ماه بعد در دسترس خواهد بود که در مقایسه با استراتژی فعلی کاهش ۲۰ ماهه را نشان می‌دهد. این بازه‌های زمانی اعلامی به شروع توسعه یک محصول تا آغاز تولید آن اشاره دارند. نیسان می‌خواهد استراتژی ساده‌سازی طراحی را با شش محصول جهانی مهم کلید بزند. کمپانی موردبحث ظاهراً خواهان یکسان‌سازی زبان طراحی محصولات جهانی خود است و تا ۷۰ درصد پیچیدگی قطعات خود را کاهش خواهد داد که البته برنامه‌ای جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد.

جدای از کاهش حداکثری هزینه‌ها، نیسان می‌خواهد محصولات جدیدی را نیز تولید کند. در سال جاری میلادی روگ پلاگین هیبریدی از راه خواهد رسید و یک سال بعد نیز نسخه برقی آن در دسترس خواهد بود. این خودرو احتمالاً از پیشرانه درون‌سوز به عنوان ژنراتور استفاده خواهد کرد تا باتری شارژ شود و موتورهای برقی باعث به حرکت درآمدن چرخ‌ها شوند. همان‌طور که در قشقایی برقی دیده شده است، پیشرانه درون‌سوز این مدل ارتباطی با چرخ‌ها نخواهد داشت. ژاپنی‌ها نسل بعدی لیف را نیز در حال توسعه دارند و قرار است یک خودروی kei جدید را نیز تولید کنند. در سال ۲۰۲۶ یک مینی ون بزرگ در ژاپن با سومین نسل سیستم E-Power تولید خواهد شد. گفته می‌شود مصرف سوخت این مجموعه نسبت به نسل اول ۲۰ درصد کاهش یافته است. خودروی N7 بازار چین نیز به زودی در دسترس مشتریان خواهد بود.

با اینکه برنامه ادغام با هوندا از بین رفته اما دو خودروساز همچنان خواهان همکاری در زمینه تولید خودروهای برقی و بخش نرم‌افزار هستند. نیسان همچنان به دنبال نوع خاصی از همکاری با شرکت‌های دیگر برای ایجاد فرصت‌های استراتژیکی است که به‌طور قابل‌توجهی ارزش همکاری را بالا ببرند. هنوز مشخص نیست که این گفته‌ها چه نتایجی خواهند داشت و آیا یک خودروساز یا کمپانی دیگر همچون فاکسکان خواهان همکاری با نیسان خواهد بود یا خیر. شاید وضعیت کنونی نیسان بسیار بد باشد اما نمی‌توان تصور کرد که به زودی ورشکسته شود. امیدواریم این برند دوست‌داشتنی دوباره احیا شود و به روزهای خوش قبلی بازگردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. آرین

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (470 ديدگاه)

    داره ریییییییییییسک میکنه ولی ممکنه بگیره

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. پیام

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2238 ديدگاه)

      ای روزگارررررر یه روزی هی می گفتن عمو مایک عمو مایک و خوشمزه بازی در می آوردن ولی الان باید وضعیت برندای ژاپنی رو ببینن!
      ولی نمیدونم چرا الان پیداشون نمیشه؟

      موافقم 3
      مخالفم 11
      1. آرین

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (470 ديدگاه)

        1- ریپلای نزن گلشعر نگو
        2-هنوزم این گند هایی که اونا زدن رو نزده

        موافقم 3
        مخالفم 6
  2. صامورایی

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    نمیدونم در تاریخ خودرو سابقه داشته یا نه اما کمتر از دو سال ۱۵ هزارنفر رو داره اخراج میکنه. از اون طرف ظرفیت ۵ میلیون تولید میشه ۴ میلیون که من احتمال میدم کمتر از اینم بشه یعنی حوالی ۳ میلیون. چون مردم ذهنیت مثبتی به برندهای درحال افول ندارند و میگن چون وضعش خوب نیست کیفیت خوبی هم ازش توقع نمیره. رقبای سرسختش بخصوص گروه هیوندای هم که روز به روز قدرتمندتر میشن. اگر زودتر یه سرمایه گذار خوب پیدا نکنه در یک قدمی نابودیه.،..

    موافقم 9
    مخالفم 17
  3. صامورایی

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    ((توسعه زمان یک نسل از خودرو به ۳۰ ماه))

    این همون ویژگیه که کره ای ها دارنش و دوستان قاطعانه بهش میگن نشان بی هویتیه !
    اینکه شما هر ۳-۴ سال نسل جدید خودرو معرفی کنی ( نه ۱۰-۱۵ سال یکبار ) و همچنین فیس لیفتای مناسب و مرتب در فواصل زمانی . چه جالبه تازه دارن به این نتایج میرسن. آخرشم که دیدیم به فکر هیبرید و برقی افتادن چون واقعا تو این زمینه هم عقبن. کلا مدیرانش نمیدونم در چه دنیایی سر میکردند که یه کمپانی در این ابعاد، یک دهه انگار جامونده از دنیای خودرو‌.،‌،

    موافقم 9
    مخالفم 14
    1. بهزاد

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2591 ديدگاه)

      عزیزم یک چیزی بگو که حداقل در واقعیت بشه به اثبات رسوند.
      زمان معرفی و تولید چند مدل پرفروش هیوندای؛
      الانترا مدل قبلی سال ۲۰۱۵ تولید و سال ۲۰۲۱ با مدل جدید جایگزین شد که میشه حدود ۶۰ ماه.
      سوناتا قبلی ۲۰۱۴ معرفی و تا 2020 تولید شد که بیش از ۶۰ ماه زمان برد تا با مدل جدید جایگزین بشه.
      سانتافه نسل چهارم هم ۵ سال رو خط تولید بود.
      نسل قبلی توسان هم دقیقا ۶۰ ماه رو خط تولید بود.
      و همینطور چند خودرو دیگر.
      دقیقا بگو این سه سال برای کدام مدلها بوده؟!
      همین الان مدیران هیوندای پیش بینی افت ۲۰ درصدی سود به دلایل تعرفه های ترامپ برای امسال دارند و افت ۵۰ درصدی فروش خودروهای برقیشون.
      الان شرکت مهندسی هیوندای که در ساخت و ساز و نیروگاه ها و… فعاله در گزارش مالیش نزدیک ۱ میلیارد دلار زیاندهی گزارش کرده و کلا اوضاع با آمدن ترامپ دچار تغییرات زیادی خواهد شد.

      موافقم 14
      مخالفم 6
      1. صامورایی

        ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (306 ديدگاه)

        بلافاصله جلو نسل جدید از فیس لیفت هم اسم بردم که هیچ اشاره ای نکردی همینایی که گفتی برو ببین هرچند وقت بروز شدن تا رقابتی بمونن.
        بعدشم ترامپ برای همه داره دردسر درست میکنه حتی خود فورد و سایر امرکیاییا اعتراض دارند. ژاپنیا هم قطعا آسیب میبینن فقط قرار نیست کره ضرر کنه.

        موافقم 3
        مخالفم 6
        1. بهزاد

          ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (2591 ديدگاه)

          نشد دیگه ، مگر نیسان یا هر شرکت دیگری در طول عمر یک مدل فیس لیفت نمیکنند؟
          متن داره میگه طول عمر یک خودرو به ۳۷ ماه میرسه بعد میگی فیس لیفت!
          فعلا اونهایی که سرمایه زیادی خارج از چین رو برقی ها کردند دچار مشکل شدند و نمیدونم واقعا از وضعیت اروپا و آمریکا خبر نداری یا لج بازی کار واجبته.
          نیسان مدتی دچار بحرانه و بعد از بازسازی و کاهش هزینه ها و تعطیلی بخش های زیان ده دوباره برمیگرده و هر خودروسازی در طول فعالیتش چندین بار دچار بحران شده و با بازنگری فرایند تولید و فروشش تونسته زنده بمونه.

          موافقم 8
          مخالفم 3
      2. صانتافه زیبا؟

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (288 ديدگاه)

        با این بحث نکن فقط بگو درسته
        ادم یه احترامی باید برا خودش قائل باشه
        با هر کسی بحث نکن
        بابت اسم هم متاسفم برخلاف میل باطنی اینو گذاشتم

        موافقم 2
        مخالفم 1
    2. بهزاد

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2591 ديدگاه)

      هنوز بخشی از ماجراها باقی مانده و شماها که فکر میکنید کره جنوبی جزیره امن رشد و سودآوریه و مثلا چین اومده فقط یقه ژاپنی هارو بگیره اصلا از اوضاع و احوال خبری ندارید.
      Battery maker LG Energy Solution Ltd. reported an unexpected loss — sending its shares down — as cooling demand for electric cars hurt sales.

      The South Korean company reported a 225.5 billion won ($154 million) operating loss for the three months ended Dec. 31
      زیان دهی بخش باتری LG.
      این هم از آمار ورشکستگی شرکت ها در کره جنوبی؛
      Bankruptcies in South Korea increased to 13 Companies in February from 12 Companies in January of 2024. Bankruptcies in South Korea averaged 396.38 Companies from 1990 until 2024, reaching an all time high of 3377.00 Companies in February of 1998 and a record low of 7.00 Companies in December of 2021
      آمار ورشکستگی به بالاترین حد خودش از سال ۱۹۹۸ رسیده.
      همین الان اکثر شرکت های پتروشیمی کره جنوبی دچار زیاندهی شدن و بیشتر شرکت های تولید کننده مواد خام تحت تاثیر تعرفه های ترامپ قرار گرفته و به قول خودشون مزیت رقابتی را از دست خواهند داد و همین الانم جناب ترامپ تیز کرده برای شرکت های سازنده نیمه رسانا در کره و تایوان و عملا این بخش حیاتی در اقتصاد این دو کشور با شرایط سختی روبرو خواهند شد مشابه اتفافی که برای صنایع نیمه رسانای ژاپنی در دهه ی ۹۰ افتاد و عملا با یک تصمیم این صنعت در ژاپن بسیار کوچک شد.
      مشکلات برای همه پیش میاد و جالبه که الان گروه vw و استلانتیس هم دچار بحران هستند اما شما واسه اونا خوشحال نیستی!

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. صامورایی

        ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (306 ديدگاه)

        کسی نگفت کره جزیره امنه. بلکه واکنش عزیزانی که قبول نداشتن این مشکلاتو برای من جالبه. فکر کنم خود شما هم حساب ویژه ای رو ادغام هوندا نیسان باز کرده بودی. اوضاع پاناسونیک خیلی بدتر از LG عه. و اون تعرفه ها هم خودت اخرش گفتی که همه رو تحت تاثیر میزاره.

        موافقم 4
        مخالفم 9
        1. بهزاد

          ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (2591 ديدگاه)

          بنده در همان اوایل گفتم که هنوز تکلیف مشخص نشده و دو سال زمان بره که مشخص شد پیش نرفت.
          پاناسونیک یدونه کارخونه تو آمریکا زد و همونم واسه تسلا داره کار میکنه و اگر یادت باشه حاضر نشد در اروپا و چین بره و با تسلا مشارکت کنه چون همین روزهارو میدیدن و حتی برای تویوتا در خاک آمریکا هم وارد مذاکره نشد.
          الان تعرفه برای واحد باتری پاناسونیک چه مشکلی ایجاد میکنه؟!
          مطمئن باش کشورهایی مانند ژاپن و بریتانیا و استرالیا به دلیل متحد درجه یک بودنشان هزینه چندانی در جنگ تجاری ترامپ پرداخت نخواهند کرد و با گفتگو به تجارت میپردازند.
          کره هم میتونه با یکسری تمهیدات مثل خرید انرژی از آمریکا و نخریدن برخی مواد خام که قبلا از چین تهیه میکرد از این تعرفه ها فرار کنه اما این تغییر باعث بالا رفتن هزینه های تولید میشه و در آینده رقابت پذیری کمتر.
          خلاصه حرکت ترامپ در اقتصاد اینه؛
          هیچ متحدی نباید به واسطه مواد اولیه یا قطعات ارزان چینی بیاد با آمریکا تجارت آزاد داشته باشه و همان حرکت خاموش چین در مورد کنترل مواد خام استراتژیک را اینبار خیلی پر سر و صدا قراره بر عهده آمریکا بزاره.
          با عرض معذرت ، فکر کن کشوری سالانه میلیاردها دلار هزینه حفاظت از یک منطقه ای را میده اما چند کشور اون منطقه میرن از کره جنوبی تانک و توپخانه و سایر تسلیحات میخرن و بعد هم میگن ترامپ داره زور میگه😂

          موافقم 3
          مخالفم 2
  4. مسعود

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (115 ديدگاه)

    وقتی یک مدیر کارکشنه مثل کارلوس‌ گوسن رو اخراج کنی و رسما به اهداف شرکت نیسان گندبزنی و حالا به پیسی‌ بخوری و محصولاتت رو کسی نخره بایدم همچین بلایی سرت بیاد.

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. آرش وان

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (315 ديدگاه)

      در تایید فرمایشات مسعود

      از سال 1999 ، رنو با داشتن 43.4٪ سهام نیسان ، هیچگونه دست اندازی ارباب گونه ای به نیسان نداشت و به صورت دوطرفه با هم تعامل داشتند و در سال 2017 هم بزرگترین خودروساز دنیا شدند. البته برخی معتقدند که رنو داشت شیره ی نیسان را می‌مکید! در حالیکه در حوادث اخیر مشخص شد که هوندا میخواد هموطنش نیسان رو دو لپی قورت بده و تصاحب بکنه …

      موافقم 5
      مخالفم 3
    2. آرش وان

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (315 ديدگاه)

      کارلوس گون از سال‌های دور دهه ی اول 2000 با سرمایه گذاری روی برقی ها مثل نیسان لیف و رنو زوئی شروع کرد ، حیف که جانشینان او در نیسان همچنین وسعت دید و بصیرتی! نداشتند.

      الان نیسان لیف معروف کجاست؟

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. BMW is GOD

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (149 ديدگاه)

    من واقعاً طرفدار پروپا قرص نیسان هستم و اصلاً دوست ندارم که ورشکست بشه و از دنیای خودرو برای همیشه بره
    واقعا دوست دارم به روزای اوجش برگرده و دوباره اون نیسان سابق بشه
    و برای میتسوبیشی هم خیلی ناراحتم امیدوارم اونم به روزای اوجش برگرده و دوباره محبوب بشه

    موافقم 13
    مخالفم 4
  6. بهنام

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (933 ديدگاه)

    این نیسان دوست داشتنی. من هم مثل هزاران نفر دیگر بخش مهمی از زندگی من با وانت نیسان آبی گره خورده و این ماشین پیر ولی باوفا و فداکار همپای من در ساختن زندگی ام بوده و از صمیم قلب دوست دارم نیسان بمونه و موفق باشه. یه کاربری اینجا از شنیدن اوضاع نابسامان نیسان اظهار خوشحالی زایدالوصفی کرد . اون کامنت رو نگه میدارم و به وقتش هنگام گردش گردی زمین جوابش رو میدم .
    زنده باد اصالت.

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. Gh_camry

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (76 ديدگاه)

      ❤️

      موافقم 4
      مخالفم 1
  7. علیرضا

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (263 ديدگاه)

    کارلوس گوسن کمتر از ۱ سال شرکتی که سالیانه ۹ میلیارد دلار ضرر بالا میاورد به سود دهی رسوند گوسن از همون اول خبر داشت برنامه ای اقدام نیسان هوندا بشدت نا جوان مردانست

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. Nima

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حیف نیسان ایکاش زودتر به میادین برگرده
    بنظرم تمامی این سیاست ها به سیاست های مالیات های کلان ورود اجناس ژاپنی به آمریکا بازمیگرده و مالیات ۱۵ درصدی که ترامپ بر روی اجناس آسیایی گذاشته این وضع رو برای اقتصاد ژاپن ، کره جنوبی ، چین ، تایوان و اندونزی به مراتب بدتر خواهد کرد همین وضعیت و سیاست برای شرکت تویوتا هم رقم خورده که بعد از پانزده سال رتبه فروش رو به شرکت فورد واگذار کرد. چند وقت پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه گروه خودروسازی ولو در آمریکا که متشکل از ( ماک ولو رنو اینترناش ) هستند گروه سنگین سوارهای آمریکایی پیشنهاد خرید سهام نیسان رو به خود شرکت رنو و نیسان پیشنهاد دادند شاید شاید تنها راه حل نجات نیسان از این وضعیت واگذاری کامل به شرکت ولو سوئد باشه چون ولو رتبه سوم پرفروش ترین برند در آمریکا رو داره.

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. بهزاد

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2591 ديدگاه)

      داداش شما دیگه رسما زدی کوچه خاکی.
      اگر منظورت کامیون ولوو نباشه و سواری ها هست حتما جنسش خوب بوده😂
      الان توضیح بدیم به شعور کاربران بی احترامیه و فقط تو این توهم خوش باش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا