چشم اندازنیسان

نیسان کیکس 2023؛ قیمت و مشخصات شاسی بلند کوچک در ایران

کراس‌اور اقتصادی نیسان به تازگی وارد کشورمان شده است. کیکس با ابعاد کوچک و پیشرانه ضعیف، مناسب رانندگی شهری خواهد بود.

پیش‌تر، شرکت جهان نوین آریا مسئول واردات و عرضه محصولات نیسان در ایران بود. دو کراس‌اور مشهور نیسان از سری جوک و ایکس تریل توسط جهان نوین آریا به کشورمان وارد شد؛ اما طبق اخبار موجود، هم‌اکنون شرکت نامی خودرو پیشرو، نماینده رسمی نیسان در ایران است. این مجموعه تاکنون ۵ هزار دستگاه نیسان را برای واردات، ثبت سفارش کرده و پنج نمایندگی در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز و آمل دارد.

بیشتر بخوانید:
تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

ظاهرا خودروهای نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران آماده می‌شوند؛ چراکه انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، خصوصا ژاپن، مشکلات فراوان دارد. از سویی دیگر، مدل‌های نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند‌ پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمی‌کنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانه‌های مشترک با دانگ‌فنگ است.

 

نیسان کیکس (Kicks) در کلاس هاچبک کراس‌اور یا ساب‌کامپکت کراس‌اور، سال ۲۰۱۶ معرفی شد و همچنان در کشورهای مختلف تولید می‌شود. چین، هند، برزیل، مکزیک، تایلند و تایوان، میزبان خط مونتاژ نیسان کیکس هستند. ارزان‌ترین کراس‌اور نیسان، با تجهیزات لوکس و پیشرانه هیبرید مونتاژ تایلند نیز وجود دارد اما برای غالب کشورهای دنیا، خودرویی اقتصادی با امکانات محدود و پیشرانه کم‌توان محسوب می‌شود. باتوجه به شرایط مربوط به مراودات مالی ایران و تحریم‌های بین‌المللی، احتمالا نسخه مونتاژ چین وارد کشورمان خواهد شد.

طراحی بدنه و نمای بیرونی نیسان کیکس

فرم جذاب چراغ‌ها و جلوپنجره، حس یک کراس‌اور اسپرت و جوان‌پسند را برای نیسان کیکس فراهم می‌کنند. این خودرو همچنان با نسل اول تولید می‌شود اما تغییر چهره (فیس لیفت) بسیار خوب در سال ۲۰۲۰ داشته است.

نیسان کیکس نمای جلو

باتوجه به ابعاد بدنه، می‌توان بزرگی جلوپنجره در نیسان کیکس جدید را، زیاده‌روی توصیف کرد؛ اما نتیجه نهایی بهتر از نیسان جوک‌های قدیمی یا رقبای چینی مثل ام‌وی‌ام‌ X22 است. محل نصب پلاک، حجم‌دهی سپر و مه‌شکن‌های کوچک LED نکات مثبت در طراحی نیسان کیکس هستند.

نمای جانبی، حجم نسبتا زیاد پلاستیک در رکاب و گلگیرها دارد که البته برای یک کراس‌اور اقتصادی عجیب نیست. رینگ‌های ۱۶ و ۱۷ اینچ، تفاوت چندانی با نمونه‌های موجود در کراس‌اورهای چینی ندارند. حجم‌دهی بدنه برای درها، گلگیرها و رکاب، به خوبی ابعاد نیسان کیکس را بیشتر از آنچه هست نشان می‌دهند.

نیسان کیکس نمای پشت

کیکس از نمای پشت، جذابیت مورد انتظار را فراهم نمی‌کند. چراغ‌های عقب، با نوعی پیوستگی ظاهری،  فاقد LED روشنایی روی درپوش صندوق هستند. برش‌های بدنه برای این بخش نیز، زیگزاگ و ناخوشایند به نظر می‌رسد. مدل‌های پایه، سپر پلاستیکی سیاه‌رنگ دارند و سپر فلزی هم‌رنگ بدنه، مخصوص نسخه‌های آپشنال است. همچنین برای اگزوز نیسان کیکس، جایگاه ویژه وجود ندارد و لوله با منبع خروجی، با ظاهر بد، در دید بیننده هستند.

از دیدگاه کلی با توجه به قیمت و ابعاد خودرو، می‌توان نیسان کیکس را یک هاچبک کراس‌اور عامه‌پسند توصیف کرد. برای خریدار ایرانی که مدل‌های چینی مثل جک S3 و ام‌وی‌ام X22 را دیده باشد، نیسان کیکس گزینه‌ای بسیار جذاب خواهد بود؛ اما در بازار جهانی، رقبای ساخت تویوتا و هوندا، طراحی بهتری دارند.

نیسان کیکس نمای روبرو

نیسان کیکس با طول ۴,۲۹۵ و عرض ۱,۷۶۰ و ارتفاع ۱,۵۹۰ میلی‌متر، همره فاصله محوری ۲,۶۱۰ میلی‌متر عرضه می‌شود. ارتفاع سقف و عرض بدنه این خودرو، مشابه چری ام‌وی‌ام X22 است اما ۱۰ سانتی‌متر طول بیشتر و ۵ سانتی‌متر فاصله محوری بیشتر دارد.

طراحی کابین و نمای داخلی نیسان کیکس

حتی در مدل ۲۰۲۳، حس یک خودروی قدیمی در نیسان کیکس احساس می‌شود. دلیل این مورد، کلید گردان‌های سه‌گانه زیر نمایشگر، دسته دنده سنتی، ترمز دستی اهرمی و صندلی‌های ساده است. البته نمایشگر لمسی ۷ اینچ با امکانات خاص شامل، دوربین ۳۶۰ درجه و ناوبری ماهواره‌ای، نقشی مهم در بهبود فضای داخلی دارند.

نیسان کیکس نمای داخلی

در تمام مدل‌های نیسان کیکس، پنل پشت فرمان کلاسیک با ۲ دایره برای دور موتور و سرعت لحظه‌ای دیده می‌شود. فرمان D شکل با نشان تجاری نیسان نیز، حس بسیار خوبی به راننده می‌دهد. مواد به‌کار رفته در داشبورد برای خودرویی از کلاس کوچک، مناسب است و پلاستیک باکیفیت دارد. طراحی خروجی‌های تهویه مطبوع و بخش بالایی داشبورد نیز، جذاب به نظر می‌رسد.

 

یکی از نکات عجیب در طراحی نیسان کیکس، نصب دکمه‌ی استارت /استاپ پیشرانه در محل دسته دنده است. همچنین برای مدل پایه، صندلی‌های پارچه‌ای و بسیار ساده ارایه می‌شوند. طراحی بخش میانی در محل بین نشیمن راننده و سرنشین کناری، با جالیوانی نیز، تفاوت خاصی با رقبای چینی ندارد. نیسان کیکس در مدل‌های آپشنال، صندلی و فرمان چرم باکیفیت ارایه می‌کند.

نیسان کیکس نمای صندلی

باوجود ابعاد کوچک، ۴ سرنشین بالغ به راحتی در نیسان کیکس جا می‌شوند. حتی برای ردیف دوم، مشکل خاصی برای افراد با قد ۱۸۰ سانتی‌متر وجود ندارد و  فاصله سر تا سقف یا جلوی زانوها، قابل قبول است. فضای ۴۰۰ لیتری صندوق عقب نیز برای خودرویی در کلاس نیسان کیکس، کافی به نظر می‌رسد. خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، حدود ۷۰۰ لیتر برای حمل بار فراهم می‌کند.

پیشرانه و تجهیزات فنی نیسان کیکس

پیشرانه‌های متنوع برای نیسان کیکس در بازار جهانی وجود دارد. احتمال نسخه وارداتی، مشابه بازار اروپا و امریکا، موتور ۴ سیلندر ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر خواهد داشت. این مدل با میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر، همراه گیربکس CVT، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتر برساعت دارد.

نیسان کیکس نمای فرمان

به‌تازگی مدل ۱/۳ لیتر توربو نیز به نیسان کیکس اضافه شده است تا ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۴ نیوتن‌متر گشتاور فراهم شود. این نمونه با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دنده‌ای، در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد، حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد.

نیسان کیکس هیبرید، از ترکیب موتور ۱/۲ لیتر توربوشارژ با محرک برقی، ۱۲۷ اسب بخار و ۲۸۰  نیوتن‌متر فراهم می‌کند. این خودرو با گیربکس CVT، حدود ۴/۵ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین دارد و می‌تواند در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.

قیمت نیسان کیکس در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

نیسان کیکس در غالب کشورهای دنیا، تک دیفرانسیل است و معمولا با پیشرانه تنفس طبیعی ۱/۶ لیتر، همراه گیربکس CVT فروخته می‌شود. چنین محصولی برای خریدار ساکن امارات، ۱۹ هزار دلار هزینه خرید دارد. جالب‌تر اینکه، نیسان کیکس توربو ۱۵۴ اسب بخار و هیبرید ۱۲۷ اسب بخار،  برای بسیاری از نقاط جهان، مثل امارات و امریکا عرضه نمی‌شود اما در ژاپن و هند و بریتانیا وجود دارد.

با فرض دلار ۵۰ هزار تومان در زمان نگارش این مطلب، حدود قیمت نیسان کیکس وارداتی، ۱/۶ تا ۱/۸ میلیارد تومان خواهد بود. نیسان کیکس هیبرید استاندارد اروپا، ۲۲ هزار دلار قیمت دارد و چنانچه تخفیف عوارض گمرکی برای خودروهای وارداتی داشته باشد، گزینه‌ی جذاب بازار ایران خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. kawaki

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (94 ديدگاه)

    این همه اخبار میاد فلال ماشین میخواد بیاد ایران
    کووووو

    موافقم 81
    مخالفم 2
    1. Enzo Ferrari 2008

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1208 ديدگاه)

      بشینیم تا بیاد

      موافقم 34
      مخالفم 5
    2. شهروند ایرانی

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (831 ديدگاه)

      من از این تعجب نمیکنم که چرا نمیاد از خودمون تعجب می‌کنم مردم ایران و بعضیل مثل ادمی که با یک مار سمی خطرناک زندگی میکنه و امید داره شاید یه روزی این مار دلش به رحم بیاد دیگه نیش نزنه
      چطور باید نشون بدن که با ما مشکل دارن

      موافقم 72
      مخالفم 5
    3. شهروند ایرانی

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (831 ديدگاه)

      میاد ولی به قیمت خون هفت جد آبادشون میفروشن الان دیه یه انسان فکر نکنم از ۹۰۰ میلیون بیشتر باش چرا باید ماشین سوپر اقتصادی مونتاژ هند به این قیمت بخریم تازه ایمی کیکس انقدم بالا نیست

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1550 ديدگاه)

    کم کمش دو تومن میاد تو بازار شاید هم بیشتر

    موافقم 33
    مخالفم 2
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1550 ديدگاه)

      البته اگه بیاد:)

      موافقم 21
      مخالفم 1
  3. JDM_Japan

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (169 ديدگاه)

    عجب نیسان خفنیه بنظرم هم خوش قیمته هم زیباست
    خیلی هم شباهت داره به نیسان جوک که طبیعی هم هست

    موافقم 25
    مخالفم 6
    1. Viper

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (184 ديدگاه)

      دوست عزیز طوری گفتی عجب نیسان خفنیه فکر کردم درباره نیسان GTR نظر دادی!!!

      موافقم 40
      مخالفم 3
  4. ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (4942 ديدگاه)

    خب اینهمه نیسان میارید یه نیسانه وانت هم بیارید هم خوب و فول آپشن و ایمن باشه که جایگزین نیسان آبی خودمون بشه و تا ۵۰ سال دیگه بتونیم مونتاژ کنیم

    موافقم 43
    مخالفم 2
  5. عارف

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    فقط خواستم بگم این شاسی بلند مدرن برا ما ارتفاعش اندازه بی ام و سری ۷ نسل جدیده🥵🥵🥵

    موافقم 15
  6. RIO

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    جزو به درد نخور ترین محصولات نیسان

    موافقم 10
    مخالفم 21
  7. نادر

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (140 ديدگاه)

    پس چی فکر کردین. فکر کردین اینا یک محصول منتخب و با مشخصات فنی مناسب برامون میارن. نه عزیزان این ها در هر شرایطی اول این را درنظر میگیرن که محصولات داخلی فروش بره.
    مثلا: این نیسان با 122 اسب بخار و ابعادی در حد تیگو 4 (ایکس 55 پرو) چری یا همام مدیران خودرو خودمون، چه حرفی برا گفتن داره.
    من از چینی ها دفاع نمیکنم ولی دارم خودم را تصور میکنم که چند سال منتظر ماشین خارجی هستم و سعی میکنم هم چینی نخرم : بعد از سوار شدن با 122 اسب بخار برای 1300 کیلو وزن و گریبکس سی وی تی با 2 میلیارد هزینه، میگم چرا تیگو 4 پرو چری یا همون ایکس55 پرو مدیران خودرو با 156 اسب بخار و آپشنهایی در همین حد و 150 هزار کیلومتر با 5 سال گارانتی را نخریدم.
    تهش یک کاری میکنن که هممون از صبرکردن پشیمون بشیم

    موافقم 15
    مخالفم 1
  8. جومونگ

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    نمیدونم دوستان چرا از قدرت این ماشین و بقیه وارداتیا ایراد میگیرن . برای مردمی که با پراید و کوییک و ساینا و ۲۰۶ و غیره ( که کلا ۶۰ تا ۸۰ اسب قدرت دارن ) سفر بین شهری و طولانی میرن و عمری به همین ماشینا عادت کردن ، همین قدرت کاملا کافیه .
    تازه فرهنگ رانندگی ، جاده ها و استاندارد سایر خودرو ها و غیره که بماند .
    موضوع اصلی قیمت خودرو و حجم وارداته که هر دو کاملا ناکارآمد و غیر منطقیه .

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. رامتین

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3262 ديدگاه)

    چند سال پیش با خودم فکر میکردم ورژن اسپرت نسل جدید نیسان جوک میتونه خیلی جذاب باشه برای واردات. اما با اینکه جوک فیس لیفت شد ولی دیگه عرضه نشد.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. H2

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    زمان نگارش این مطلب قیمت دلار بالای ۵۷ هزار تومنه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. همایون

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (784 ديدگاه)

    بهتر بود جاش نسل جدید جوک میومد حداقل طراحی داخلی و کابینش همسو با محصولات خوب نیسان مثل ایکس تریل هستش نه این خودرو رو که برای کشورهای آمریکای لاتین طراحی شده که با توجه به اینکه به خاطر برند نیسان قیمت فضایی خواهد داشت اصلا ارزش خرید نداره

  12. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    پس از هفتاد سال خودرو سازی سرانجام نتوانستید با ژاپن کره کنار بیایید و مانند برزیل و مکزیک در خودرو سازی دنیا برای ملت خودتون یا جهان حرف برای گفتن داشته باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا