نیسان بهطور رسمی نسل جدید جوک الکتریکی را معرفی کرده است، یک کراساوور برقی که از سال ۲۰۲۵ در کارخانه ساندرلند بریتانیا به تولید میرسد. این خودرو در کنار نسل سوم نیسان لیف و مدل الکتریکی نیسان میکرا ساخته خواهد شد و قرار است ترکیبی از طراحی آیندهنگر، تکنولوژی مدرن و عملکرد بهینه را ارائه دهد.
طراحی و الهام از مدل مفهومی Hyper Punk
نیسان جوک الکتریکی طراحی خود را از مدل درونسوز جوک به ارث برده اما تغییراتی را از کانسپت Hyper Punk نیز در خود جای داده است. تصاویر اولیه نشان میدهند که این خودرو دارای یک ظاهر جسورانهتر با خطوط شارپتر، چراغهای LED باریک و جلوپنجرهای بسته خواهد بود که به آیرودینامیک بهتر آن کمک میکند.
پلتفرم مشترک با لیف و قشقایی الکتریکی
جوک الکتریکی بر پایه پلتفرم CMF-EV ساخته میشود؛ همان پلتفرمی که نیسان برای مدلهای الکتریکی سگمنت C و D در اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی توسعه داده است. این پلتفرم در مقایسه با CMF-B (که در مدلهای درونسوز جوک استفاده میشود) امکان استفاده از باتریهای بزرگتر و سیستمهای مدرنتر را فراهم میکند.
با توجه به این پلتفرم، احتمال افزایش ابعاد جوک الکتریکی نسبت به مدل فعلی وجود دارد که میتواند فضای داخلی بیشتری را نیز به همراه داشته باشد.
مشخصات فنی و برد حرکتی
هنوز جزئیات دقیقی درباره موتور و ظرفیت باتری نیسان جوک الکتریکی منتشر نشده است، اما از آنجایی که این خودرو با نیسان لیف نسل سوم اشتراکات زیادی دارد، انتظار میرود که برد آن به بیش از ۶۰۰ کیلومتر در سیکل WLTP برسد.
همچنین با توجه به رقابت مستقیم با فورد پوما Gen-E و کیا EV3، احتمال میرود که جوک الکتریکی در چند نسخه با قدرت و بردهای مختلف عرضه شود تا نیازهای مختلف مشتریان را پوشش دهد.
تولید همزمان با نسخه درونسوز
نیسان تصمیم گرفته تا تولید جوک بنزینی را ادامه دهد و آن را همزمان با مدل الکتریکی عرضه کند. این استراتژی به نیسان کمک میکند تا خریدارانی که هنوز آمادگی مهاجرت به خودروهای برقی را ندارند، همچنان از جوک لذت ببرند.
از نظر قیمتگذاری، نیسان اعلام کرده که قیمت جوک الکتریکی در محدوده مدل درونسوز باقی خواهد ماند (حدود ۲۱,۰۰۰ پوند)؛ البته این یک چالش بزرگ برای خودروساز ژاپنی محسوب میشود، چراکه خودروهای برقی معمولاً هزینه تولید بالاتری دارند.
مدیریت رانندگی و تجربه متفاوت در هر مدل
اگرچه جوک، قشقایی و لیف الکتریکی از یک پلتفرم مشترک استفاده میکنند، اما نیسان اعلام کرده که شخصیت رانندگی هر یک از این خودروها متفاوت خواهد بود.

داوید ماس، مدیر بخش تحقیق و توسعه نیسان در اروپا، درباره این موضوع گفته است:
ما برای هر مدل، ویژگیهای رانندگی و سیستم تعلیق را متناسب با انتظارات مشتریان تنظیم میکنیم. اگر خودرویی در یک سگمنت بزرگتر قرار گیرد، هندلینگ و سواری آن متفاوت خواهد بود. این مزیت طراحی همزمان چند مدل الکتریکی است که به ما اجازه میدهد نقاط اشتراک و تفاوتهای مهم را تعیین کنیم.
آینده خودروهای الکتریکی نیسان
جوک الکتریکی یکی از سه خودروی برقی اصلی نیسان است که در بریتانیا تولید میشود. نیسان همچنین قصد دارد نسل جدید قشقایی الکتریکی را در آینده به این خط تولید اضافه کند، اما به دلیل نامشخص بودن روند پذیرش خودروهای برقی در بازار جهانی، عرضه این مدل با تأخیر مواجه شده است.
جمعبندی
نیسان جوک الکتریکی ۲۰۲۶ میتواند یک گزینه جذاب برای طرفداران کراساوورهای برقی باشد. طراحی مدرن، برد حرکتی بالا، پلتفرم پیشرفته و قیمتگذاری رقابتی از جمله ویژگیهایی هستند که میتوانند این مدل را در برابر رقبا قدرتمندتر کنند.
نظر شما درباره نیسان جوک الکتریکی چیست؟ آیا این خودرو میتواند موفقیت مدل درونسوز را تکرار کند؟
صامورایی از قله فوجی
۸ فروردین ۱۴۰۴صد رحمت هوش مصنوعی. این چیه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/03/100-nissan-juke-concept.jpeg
ارسلان
۹ فروردین ۱۴۰۴این کانسپته….هوش مصنوعی ام طراحی های خوبی میشه باهاش کرد!!! هوش مصنوعی جای طراحارو زود میگیره….
سهیل
۸ فروردین ۱۴۰۴شعار نیسان جوک : تنها محدودیت در خلق طراحی های زشت خلاقیت شماست.
Yaghoob
۹ فروردین ۱۴۰۴شاید خیلی ها بگن جوک زشته
ولی به نظر من زشت نیست متفاوته
Peiman56
۹ فروردین ۱۴۰۴دنیای عجیبیه واقعا.نیسان با این همه مدل موفق که تقریبا تو هر رده یک خودروی موفق داره(پاترول،پت فایندر،ماکسیما،gtrو…..تقریبا همشون تو رده خودشون موفقن،ولی بازم محکوم به فناست.من نمیدونم آخه چه ماشینی خوشگل تر از پاترول ۲۰۲۵میشه خرید!؟
درسته که خودرو سازی چین پیشرفت چشمگیری داره و کیفیت و خودروسازی بصورتی ساعتی در حال پیشرفته،ولی من یکی لااقل از 2 تا مسئله اصلا حال نمیکنم:
اولیش اینکه هزار تا برند خودرو سازی داره و آدم کاملا گیج میشه،اونم با اسمهای مزخرفشون که میخوان سلیقه خودشون رو. به دنیا تحمیل کنن.
دوم اینکه هیچ اصالتی پشت این خودرو سازی وجود نداره واین خیلی بده.
مثلا خودروسازان بزرگ دنیا یک عقبه و تاریخ دارن مثل همین نیسان.
کلا از آینده ای که اولا برقی باشه و دوما برندهایی مثل نیسان و میتسوبیشی توش نباشه و مردمbyd,gac,jac,چینی سوار باشن حالم بهم میخوره.حالا تو بگو ماشینای چینی خدا باشن.
Arsh
۹ فروردین ۱۴۰۴متوجم چی میگی انقد که این ماشینهای چینی مصنوعی ان، ماشینهای دیگه نیستن حالا هرچقدر هم تلاش برای خفن نمایی کنن، هنوز به اون حدی نرسیدن که بخوان ایده های کوبنده جدیدی برای ماشینا بدن و کلا ساختار کلی ماشینهاشون تقریبا کپی از همین ماشین های لوکس شرکت های خودروسازی با اصلاته فقط ظاهرشون جدید تره و بقول خودشون هنجار شکن، همینطور انقد که زود یهویی پیشرفت داشتن آدم هل میکنه میبینه این همه ماشین چینی بی خبر ریخته بازار ولی نشد یک کدوم از این برند های چینی حالا بجز بعضی ها، واسه چندین سال مثل نیسان و هوندا و شورولت و اینا وجود داشته باشه و واسه خودش یه تاریخ درست حسابی داشته باشه تا مشتری کاملا با اطمینان ازشون خریداری کنه و واسه همین مشتری ها میتونه ماشیناشون تا حدی مشکوک باشه که درکل شرکتها و ماشین های چینی رو مصنوعی تلقی میکنه