نیسان

آیا نیسان موفق به تولید نسل آینده سیلویا خواهد شد؟

مدیر جهانی محصولات برند نیسان می‌گوید که این خودرو فضای خالی میان Z و GT-R را پر خواهد کرد.

اخیرا آخرین نسخه سوپراسپرت GT-R معرفی شد و به زندگی این مدل محبوب پایان داد؛ بنابراین تنها خودروی اسپرت کنونی نیسان، Z محسوب می‌شود؛ اما مسئله این است که Z مشتریان خاص خود را دارد و تا زمان معرفی نسل بعدی GT-R R36، زمان زیادی باقی مانده است. از همین‌رو، مسئولان نیسان بر آن شدند تا سیلویا را پس از ۲۲ سال غیبت به زندگی برگردانند. خوشبختانه این خبر کاملا رسمی قلمداد می‌شود و توسط مسئولان شرکت نیسان تایید شده است.

معاون ارشد استراتژی محصولات نیسان در مصاحبه‌ای با رسانه تاپ‌گیر تاکید کرد که این شرکت در فکر تولید یک نسخه تازه از سیلویا است. «ایوان اسپینوسا» افزود که این مدل با قدرت مناسب و قیمت مشتری‌پسند وارد بازار خواهد شد و جایی بالاتر از کوپه Z با قیمت پایه ۴۳ هزار دلار قرار خواهد گرفت اما از مرز ۱۲۱ هزار دلاری GT-R عبور نخواهد کرد. بنابراین از نظر مشخصات هم می‌توان انتظار داشت که سیلویا آینده بیش از ۴۰۰ و کمتر از ۵۶۵ اسب بخار قدرت داشته باشد و به پیشرانه‌ای مشابه دو مدل Z و GT-R مجهز شود.

مشکل اصلی خودروهای اسپرت این است که به‌دلیل ویژگی‌های خاصشان در یک دسته‌بندی متمایز قرار می‌گیرند؛ بنابراین تولیدشان به‌عنوان یک محصول اقتصادی به‌صرفه دشوار است. اسپینوسا معتقد است که تنها راه تولید چنین خودرویی تولید انبوه آن در سطح جهانی است تا نیسان بتواند هزینه سرمایه‌گذاری‌شده خود را به دست بیاورد.

امروزه شرکت‌های زیادی برای جبران سرمایه‌اولیه خود محصولاتشان را در تیراژ بالا تولید می‌کنند اما این کار آسان‌ نیست. بسیاری از شرکت‌ها مانند خود نیسان برای سهولت این کار به شرکت‌های دیگر روی می‌آورند و با ایجاد یک مجموعه همکاری، تولید محصولات را ارزان‌تر می‌کنند. اما اینکه آیا سیلویا هم به این شکل تولید می‌شود یا نه، هنوز سوالی بی‌پاسخ است.

هر چند خبر بازگشت سیلویا برای بسیاری از طرفداران خودروهای ژاپنی خوشحال‌کننده خواهد بود اما احتمال تولید آن به‌عنوان یک مدل برقی بسیار بالا است؛ چراکه نیسان در ابتدای سال جاری میلادی اعلام کرد که دیگر روی توسعه موتورهای درون‌سوز هزینه نمی‌کند و از این جهت، بر خلاف جریان شرکت‌های هم‌وطنی چون تویوتا، سوبارو و مزدا عمل می‌کند که تصمیم گرفته‌اند تا مدت طولانی‌تری به موتورهای درون‌سوز پاک متعهد بمانند.

شرکت نیسان در عرضه محصولات اسپرت سرعت بالایی ندارد؛ چرا که به تامین دشوار سرمایه لازم و قابل‌توجیه برای توسعه این دسته از محصولات واقف است. این شرکت پیش از معرفی Z مدرن، کوپه ۳۷۰Z را به‌مدت ۱۳ سال به فروش رساند. عمر GT-R هم به ۱۷ سال می‌رسد که آن را به‌ یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های درحال تولید در ۲۰۲۳ تبدیل کرده بود. بنابراین مشخص است که این مجموعه ژاپنی در عرضه مدل اسپرت بعدی خود محتاتانه عمل کند. معاون ارشد استراتژی نیسان هم می‌گوید که مسئولان آن در تلاش هستند تا این ایده را به واقعیت تبدیل  کنند.

روند امروزی خودروسازی نشان داده که شرکت‌های درحال تقلا به تولید مدل‌های شاسی‌بلند و کراس‌اوورهای کوچک روی می‌آورند تا سود از دست رفته خود در مدل‌های دیگر را با فروش این محصولات جبران کنند. تنها امیدواریم که نشان سیلویا روی یک شاسی‌بلند برقی بی‌روح حک نشود وگرنه مدل اسپرت نیسان هم به سرنوشت فوردهای موستانگ مک-ای، پوما و کاپری و میتسوبیشی اکلیپس دچار خواهد شد.

هم‌اکنون هم دانشجویان کالج خودروی شرکت نیسان با ترکیب مدل Z و مورانو شاسی‌بلندی با نام «فرلیدی X» تولید کرده‌اند که تناسبات جالبی ندارد و خوشبختانه به خط تولید راه پیدا نکرد. اما احتمال استفاده از این برنامه بعید نیست. نیسان در سال ۲۰۰۹ یک کراس‌اوور را با نام اسکای‌لاین رونمایی کرد که همان اینفینیتی EX با نشان تازه به شمار می‌رفت.

با توجه به تقلا نیسان برای تامین بودجه لازم و توجیه اقتصادی سیلویا آینده، شاید بهتر بود این مدل به‌عنوان رقیبی برای مدل‌های اسپرت‌ ارزان‌تری چون تویوتا GR86 رونمایی شود و پایین‌تر از نیسان Z قرار بگیرد تا بتواند جوانان را به خود جذب کرده و در عین حال، صرفه اقتصادی هم داشته باشد. تولید سیلویا جدید به‌عنوان خودرویی میان‌رده و اسپرت مانند یک پروژه رویایی می‌ماند که اگر تن به المان‌های رایج بازار ندهد، حتما شکست خواهد خورد. راه‌حل رفع این مشکل می‌تواند استفاده از یک پلتفرم مشترک یا همکاری چندجانبه برندهای اسپرت‌سازی ژاپنی برای تولید یک مدل خاص باشد. نظر شما در این‌باره چیست؟ چه آینده‌ای برای سیلویا محتمل‌تر است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Mr wrong

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (269 ديدگاه)

    Legendary

    موافقم 8
    مخالفم 3
  2. eternal

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    عاشق نیسان سیلویا هستم از s13 تا s15 همشون فوقالعاده هست و زیبا

    موافقم 11
    مخالفم 1
  3. datsun

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3846 ديدگاه)

    مثه گذشته باید یه چیزی پایین تر از زد باشه از اونطرف زد هم باید یه لول بالاتر از چیزی که الان هست باشه مثه گذشته سیلویا یه چیزی مثه gr 86 باید باشه‌، سیلویا رو گوسن ملعون حذف کرد و گرنه نیسان از دهه ۶۰ سه مدل اسپرت عملکرد بالا(gtr اسکای) متوسط(z) و ارزان و مردمی (سیلویا) رو با هم تولید میکرد وقتی سلیویا حذف شد کاریزمای نیسان زد رو هم اوردن پایین که جای خالی اونم پر کنن،

    موافقم 11
    مخالفم 2
  4. Amirsh

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (135 ديدگاه)

    یکی از مورد علاقه ترینام بین ژاپنیاس این سیلویا

    موافقم 7
    مخالفم 1
  5. Navid A J

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3780 ديدگاه)

    کوپه ها دیگه سوددهی لازم برای کمپانی رو ندارن. به جاش روی مدل های حاضر کار کنه که به نابودی کشیده نشن بهتره. امدوارم این گیربکس مزخرفش رو هم کنار بزاره.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  6. محمد ۱

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (629 ديدگاه)

    زیباست…. و جذاب….

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. B2

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    پاراگراف اخر دقیقا نکته درستی رو میگه
    سیلویا اگه قراره یه خودروی اسپرت برقی یا هیبرید باشه ( که احتمالا برقی باشه ) بهتر بود ارزون قیمت و پایین تر از Z قرار بگیره . خودروی اسپرت برقی اونم با قیمت بالای ۴۰ هزارتا یکم جای فکر داره
    مخصوصا اینکه رقبای قدرتمند زیادی هم براش پیدا میشه از تسلا تا بقیه . امیدوارم اسم سیلویا رو خراب نکنن و رو شاسی بلند پرفورمنس قرار ندن

    قلبا آرزوی درخشش دارم برای نیسان . چون یکی دو دهه‌ست که به حق خودش نرسید
    حواشی اتحاد رنو-نیسان- میتسو ، مدیریت کارلوس گون و همه‌گیری کرونا ، نفس این برند رو گرفت و ضربه های بزرگی بهش زد . نیسان این پتانسیل رو داره بالای ۵ میلیون خودرو در سال بفروشه و واقعا میشه بهش امید داشت ، اگه مدیران لایق و برنامه درستی داشته باشه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  8. .

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    محتاتانه؟🤔
    محتاط😒

    1. GRT

      ۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      ژاپنیا علی‌رغم همه محصولات خاطرانگیز ، همیشه یه سری محصول عجق وجق هم درست میکنند . اینم از همون دسته‌ست

  9. علیرضا

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    عکس سومی بیشتر میخوره نسل آینده پژو پارس باشه خیلی شبیهشه مخصوصا آرم وسط جلوپنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا