شرایط نیسان با کاهش ۹۴ درصدی سود بهقدری وخیم شده است که حتی مدیرعامل شرکت هم حقوق ماهیانهٔ خود را نصف کرده است.
این روزها نیسان در بحرانی عمیق فرورفته و مدیرعامل این شرکت «ماکوتو اوچیدا» از تلاشهایی جدی برای کاهش هزینههای این خودروساز ژاپنی خبر داده است. بدین منظور، نیسان قصد دارد ظرفیت تولید خود را ۲۰ درصد کاهش دهد و ۹ هزار کارگر را اخراج کند. اوضاع این شرکت به حدی وخیم است که حتی مدیرعامل هم حقوق ماهیانهٔ خود را ۵۰ درصد کاهش خواهد داد. در همین راستا، نیسان یکسوم از سهام خود در میتسوبیشی را هم با مبلغ ۴۴۸ میلیون دلار فروخته است تا بتواند اندکی سرمایه برای عبور از این شرایط بحرانی کسب کند.
درآمد نیسان در نیمهٔ اول سال جاری ۳۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یک درصدی را نشان میدهد ولی با وجود این کاهش اندک درآمد، سود شرکت با کاهش چشمگیر ۹۴ درصدی به ۱۲۶ میلیون دلار رسیده است. در سهماههٔ سوم امسال نیز این شرکت زیان ۶۱ میلیون دلاری را تجربه کرده است. نیسان هزینههای بیشتر برای فروش خودروها و همینطور تلاش برای کاهش موجودی خود خصوصاً در آمریکا را دلیل این کاهش سود دانسته است. شرکت ژاپنی برای کاهش موجودی انبارها و نمایندگیها، مشوقهای زیادی را در نظر گرفت که هزینهای ۱۶۷ میلیون دلاری را به دنبال داشته است. به لطف این مشوقها، فروش نیسان در سهماههٔ سوم سال جاری در آمریکا ثابت مانده ولی فروش جهانی شرکت ۲.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.
برای بهبود شرایطی که نیسان آن را وضعیت سخت توصیف میکند، این شرکت به دنبال کاهش هزینهها و کاهش تولید است. در همین حال، شرکت ژاپنی قصد دارد طرح تجاری خود موسوم به Arc را هم تکمیل کند که شامل عرضهٔ ۳۰ مدل جدید به بازار تا سال ۲۰۲۷ میشود. نیسان قصد دارد زمان توسعهٔ مدلهای جدید را با کاهش ۵۰ درصدی به ۳۰ ماه برساند. این شرکت همچنین به دنبال افزایش همکاری خود با رنو، میتسوبیشی و هوندا است. این شرکت تولید جهانی خود را ۲۰ درصد کاهش خواهد داد و به دنبال فروش خودروهای کمتر ولی با سود بیشتر است که این به معنای اخراج ۹ هزار نفر از کارکنان خود خواهد بود. این خودروساز ژاپنی قصد دارد هزینههای فروش و اداری خود را کاهش دهد و این کاهشها بیشتر روی کارگران کارخانهها متمرکز خواهد بود.
مدیرعامل نیسان در این رابطه گفته است:
این اقدامات به معنای کوچک شدن شرکت نیست. نیسان بیزنس خود را بازسازی میکند تا انعطافپذیرتر شود. ما میتوانیم توانایی رقابت خودروهایی که برای موفقیتمان اساسی هستند را افزایش دهیم و نیسان را به مسیر رشد بازگردانیم
اوچیدا همچنین حقوق ماهیانهٔ خود را هم نصف کرده است. چنین کاهش بزرگ دستمزد در بین مدیران ژاپنی زمانی که شرکتها درگیر مشکلات مالی میشود متداول است و راهی برای نشان دادن مسئولیتپذیری آنها بهحساب میآید. اوچیدا طی پنج سال گذشته یکبار شرایط نیسان را تغییر داده و اکنون میخواهد دوباره این کار را انجام دهد.
سامان
۲۱ آبان ۱۴۰۳خودروسازهای بزرگ و باکفیت یکی یکی دارن میرن .
چه خبره؟
پورشه هم وضع خوبی نداره.
فرشید
۲۱ آبان ۱۴۰۳Chines is coming
وقتی بی وای دی، چری و… آروم آروم رکورد فروش رو جابه جا میکنن از اون طرف یک سری شرکت ها باید کم کم خارج بشن
Ferrari
۲۱ آبان ۱۴۰۳پورشه جز کاهش فروش مدلهای الکتریکی که قرار شد در اینده با پیشرانه های درونسوز تولید بشن، فکر نمیکنم مشکل دیگه ای داشته باشه
آرش
۲۱ آبان ۱۴۰۳چه خبره ؟ همه دارن ضرر میکنن ؟
Navid A J
۲۲ آبان ۱۴۰۳فقط خودروسازی نیست؛ کل اقتصاد غرب دچار رکود شده و خیلی از کمپانی ها بی سروصدا تعدیل نیرو کردن و یا ساعت کاری کارمنداشون رو کم کردن.
rassull rt
۲۱ آبان ۱۴۰۳آه کارلوس گوسن گرفتشون. چیکار داشتین خب ؟ فقط جلو پاداش و حقوقش رو میگرفتین. حتما باید مینداختینش بیرون و دادگاهیش میکردین که فرار کنه؟
datsun
۲۱ آبان ۱۴۰۳نیسان هرچی الان میکشه از دست همون کارلوس خسیس میکشه
🇰🇷
۲۱ آبان ۱۴۰۳« نه تو هر چی میگی برعکسه » 😊
datsun
۲۱ آبان ۱۴۰۳فاقد ارزش
Galant.VR4(JDM)
۲۱ آبان ۱۴۰۳کارلوس گوئن تو کارش وارد بود اما تصمیمات و راه های غلطی رو پیش گرفت یه مستند راجبش به زبون فارسی توی یوتیوب هست برو ببین بعد قضاوت کن
Amir Machine
۲۱ آبان ۱۴۰۳بنظرم این بار هم یه کمپانی فرانسوی دیگه باید بیاد زیر بال و پر نیسان رو بگیره تا یه بار دیگه جلوی ورشکست شدنشو بگیره
سامان
۲۱ آبان ۱۴۰۳آخه اروپایی ها هم رفتن تو رکود.
رنو و فلوکس واگن و شرکت های زیر مجموعه ش هم دارن ضرر می دن.
علیرضا
۲۱ آبان ۱۴۰۳رنو شرکت بشدت بزرگی هم در مسابقات f1 هم در مسابقات لمانز که ۱۰۰ ها میلیون دلار هزینه خرج و مخارج تیم هاشه ، در طول ۲ سال اخیر سبد محصولاتش به طور کامل بازنگری کرد چندین مدل جدید کانسبت بیرون داده مثل رنو ۵ ، رنو ۴ کانسبت جذاب رنو تویینگو و فیسلیفت های کلیو کپچر که همگی بشدت هزینه بر شرکت رنو انقدر بزرگ که این هزینه هارو داده سرخم نکرده
Galant.VR4(JDM)
۲۱ آبان ۱۴۰۳نیسان اگه بخواد کسی زیر بال و پرش رو بگیره اولین برند هوندا هست یکی از قویترین برند های حال حاضر نه فرانسوی ها که خودشونو یکی باید حمایت کنه
🥇M🏆 Bavaria///👑
۲۱ آبان ۱۴۰۳قطعا به روزای اوج باز میگرده ولی زمان میبره.
ژاپنی ها خوب بلدن چکار کنن… 😎
سامان
۲۱ آبان ۱۴۰۳حتما با این تعدیل نیروی سنگین برند نیسان از بین نمیره و سرپا می مونه ولی قطعا تیراژش پایین میاد و رقیبش بازار رو میگیره
hosen
۲۱ آبان ۱۴۰۳خبر ناراحت کننده ای بود اول صبحی
محمد
۲۱ آبان ۱۴۰۳بعد ایران خودرو و سایپا تمام ماشینهایشان پیش فروش میشه😁
amirboss
۲۱ آبان ۱۴۰۳یه رکود اقتصادی دیگه.
.
۲۱ آبان ۱۴۰۳عده بسیار اندکی هستن که کیفیت رو فدای قیمت نمیکنن
و یکی از عواملش،،،بحث توان اقتصادی هست
یعنی اگر توان اقتصادی خوب باشه،،،،دنبال با کیفیت میری
اگه نه….هزار دلیل و برهان میتراشی که چرا باید پول اضافه بدم….اینم همونه دیگه!
این اتفاقیه چین برای دنیا رقم زد
و یه زمانی در اواخر دهه نود،کره این کارو کرد
و زمانی خواهد رسید که همین بلا سر چین بیاد
بهزاد
۲۱ آبان ۱۴۰۳دوست گرامی به چین اشاره کردید و وضعیتی که در اون قرار داره و احتمالا یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی که هم خودش و هم بسیاری از کشورها را درگیر خواهد کرد.
توضیحش طولانیه اما به صورت مختصر و به نقل از کارشناسان میتونیم این عنوان را براش بزاریم؛
شکست سیاست پول پاشی چین
دولت مرکزی چین تا چند وقت پیش به شرکت ها پول تقدیم میکرد الان وضعیت به گونه ای شده که داره به دولت های محلی برای سر پا ماندن پول تزریق میکنه و این بدهی ها که بخشی از اون غیر قابل برگشته در آخر گریبان اقتصاد این کشور را میگیره.
nima.jdm
۲۱ آبان ۱۴۰۳این چین لامصب داره باعث ضرر تمام کمپانی ها میشه باید یکی جلوی چین رو بگیره
الان میفهمم چرا آمریکا اینقدر از چین میترسه
رامتین
۲۲ آبان ۱۴۰۳تویوتا را نگاه کن قشنگ داره کار میکنه و سودآوره. بابا تویوتا مبدع مهندسی کیفیته. تولید ناب را بوجود آورده. این یعنی مهندسی.