نیسان

نیسان اسکای‌لاین GT-R برقی؛ بازسازی رسمی ستاره‌ کلاسیک

این پروژه توسط یک تیم مهندسان داوطلب ساخته و حالا به‌طور رسمی توسط نیسان معرفی شده است. ظاهرا برند ژاپنی برقی‌کردن نسل بعدی GT-R را مد نظر دارد.

 خودروسازی نیسان که هم‌اکنون دوران اقتصادی بسیار دشواری را سپری می‌کند، از ماه مارس سال ۲۰۲۳ روی توسعه یک نسخه برقی از مدل قدیمی اسکای‌لاین GT-R R32 کار می‌کرده است. این کوپه اسپرت بازسازی‌شده در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۵ به نمایشگاه گذاشته خواهد شد.

از آنجا که هنوز تا پرده‌برداری این خودرو برای عموم فاصله داریم، نیسان فعلا تنها تصاویر رسمی این R32 برقی را منتشر کرده است. مهندسان پروژه GT-R برقی می‌گویند که هدف از اجرا و آفرینش آن، استفاده از زیبایی‌ها و جذابیت‌های BNR32 با تکیه‌بر یکپارچه‌سازی فناوری برقی مدرن بوده است. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، نتیجه تلاش‌های مهندسان نیسان با نسخه اصلی تفاوت چندان چشمگیری ندارد. طراحان این پروژه به ایجاد تغییرات کوچک مانند حذف چراغ‌های مه‌شکن و رنگ‌آمیزی دوباره کالیپرهایی ترمز بسنده کرده‌اند.

هر چند نیسان اطلاعات فنی رسمی این خودرو را هم منتشر نکرده است اما می‌توان گمانه‌زنی کرد که این خودرو هم مانند مدل‌های مدرن GT-R از سیستم چهار چرخ محرک سود می‌برد؛ به این صورت که یک پیشرانه برقی در جلو و یکی در عقب، نیروی موردنیاز برای حرکت را تولید می‌کنند. اگر مهندسان نیسان از جدیدترین پیشرانه برقی این شرکت استفاده کرده باشند، احتمالا اسکای‌لاین برقی هم مانند آریا نیسمو از ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور سود ببرد؛ به‌این‌ترتیب قدرت و گشتاور در مقایسه با نسخه کلاسیک به‌مراتب افزایش خواهد یافت و عملکرد فنی هم بهبود می‌یابد.

هر چند پیشرانه قدیمی نیسان در این خودرو تنها به تولید ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۶۸ نیوتن متر گشتاور محدود شده بود اما ظرفیت بسیار بیشتری هم داشت و نسخه تقویت‌شده آن می‌توانست تا حداکثر خروجی ۲,۰۰۰ اسب بخار را هم پشتیبانی کند.

نیسان اسکای لاین GT-R R32 برقی

این خودرو تک‌تولیدی یک مقدمه از سوی شرکت نیسان به شمار می‌رود؛ چرا که با توجه به روند برقی‎سازی و نیاز این مجموعه ژاپنی به هماهنگی بیشتر با بازار، قوی‌ترین گزینه پیش روی نیسان، تولید نسل بعدی GT-R با پیشرانه برقی است. مهندسان و طراحان این شرکت پیش از این هم، تولید GT-R برقی را پیش‌بینی کرده بودند و به همین دلیل، تلاش کردند که با معرفی نسخه مفهومی «هایپرفورس»، ریشه GT-R را در قالب تمام برقی نشان دهند. دورنمای نیسان برای تولید هایپرفورس این بود که این کوپه اسپرت را با تکیه‌بر باتری‌های حالت جامد و ۱,۳۴۱ اسب بخار قدرت به خط تولید برساند؛ حال اینکه واقعا این مدل به خط تولید می‌رسد یا نه، در آینده مشخص خواهد شد.

نیسان اسکای لاین GT-R R32 برقی

با توجه به این مسئله مهم که نیسان چندی پیش اعلام کرد دیگر روی پیشرانه‌های درون‌سوز سرمایه‌گذاری نمی‌کند، قویا احتمال می‌دهیم که نیسان GT-R R36 خودرویی تماما برقی باشد. از آنجا که GT-R برای حضور قدرتمند خود به باتری‌های حالت جامد نیاز دارد و این دسته محصولات هم تا سال ۲۰۲۸ به دست نیسان نخواهند رسید، پیش‌بینی می‌کنیم که معرفی نسل آینده GT-R حدود یک دهه به تاخیر بیافتد.

نیسان اسکای لاین GT-R R32 برقی

پیش از آن، برنامه‌ تولید نسل جدید سیلویا توسط این خودروساز پیگیری می‌شود. نیسان برنامه دارد تا با همکاری برند هم‌وطن هوندا و میتسوبیشی به تولید خودروهای به‌صرفه بیشتری بپردازد و خود را از بحران اقتصادی خارج کند. تا آن زمان، طرفداران می‌توانند با گودزیلاهای درون‌سوز و پرسروصدا آخرین وداع خود را داشته باشند. نظر شما درباره نیسان GT-R چیست؟ آیا برقی‌شدن این مدل به هویت آن لطمه می‌زند؟ آیا نیسان برای برقی‌کردن یکی قدرتمندترین محصولاتش به نام تازه‌ای نیاز دارد؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4965 ديدگاه)

    خیلی خوشگله
    حس خوبی میده ماشینش

    موافقم 15
    مخالفم 6
    1. SMS

      ۲۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (654 ديدگاه)

      اگه از جذابیتش کم نشه و در بعضی موارد اسپیکر هم بذارن مشکلی نداره و خفنه
      درک منطق برقی سازی این ماشین ها یکم سخته انگار انتخابت می شه یا موتور بنزینی پر سروصدا ی جذاب و یا برقی با حفظ شکل و عالی برای استفاده روزمره

      موافقم 10
      مخالفم 2
  2. Cehx

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (165 ديدگاه)

    از نظر من بهترین نسل gtr همین r32 بود با توجه با سالی اومده بود قاتل اسپرت های اروپایی بود فقط وزنش یکم زیاد اونم بخاطر سیستم Awd بود

    موافقم 16
    مخالفم 5
    1. Sina_carshow

      ۲۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (341 ديدگاه)

      از نظر منم بهترین نسلشه
      بعد سیستم فرمان پذیری ۴ تا چرخ داشت اونم اون موقع
      بعد جالبه یه مجله معروف اروپایی میخواسته این ماشینو بررسی کنه میخواست تیتر بزنه هیولای ژاپنی تو صفحه اول مجله ولی خوب تصمیم گرفت نویسندش از یه اسم اصیل استفاده کنه به احترام ژاپنی ها بعد کمی تحقیق متوجه شد هیولای معروف ژاپنی اسمش گودزیلاس و لقب گودزیلا داد بهش و از اون موقع به گودزیلا معروف شد پس بگیم بهترین نسلش اشتباه نگفتیم نیسان r34 اورریتده! تمام

      موافقم 5
      مخالفم 2
  3. Taha Ayoobi

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4965 ديدگاه)

    امروز یه آریزو 6 جی‌تی دیدم، ترمز هاش چرا انقدر بزرگ بود!
    اندازه چارجر کالیپر داشت.

    موافقم 4
    مخالفم 13
  4. amir

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3728 ديدگاه)

    گودزیلا❤️❤️❤️

    موافقم 16
    مخالفم 5
  5. kasra

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    این اولین مقاله پداله https://www.pedal.ir/volvo/%d9%88%d9%84%d9%88%d9%88-%d9%85%d8%ae%d8%b5%d9%88%d8%b5-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%85-%d9%87%d8%a7/ 🥲 چه زود گذشت من این رو دیدم اون موقع تو کامپیوترم که خیلی قدیم بود چه قدر تعجب کردم فکر نکنم بچه ها باور کنن ولی اون موقع تعصب نبود
    نمیدونم کیا تویوتا هوندا نبود اون موقع فقط برای علم بود این مقاله ها

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۲۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4965 ديدگاه)

      چه دنیایی بود تو اون لینک

      موافقم 12
      مخالفم 1
  6. Saeed Jame

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    نکن آقا نکن اینکارو به gtr لطمه نزن افتخار شرکت همین ماشینه گند نزن بهش

    موافقم 14
    مخالفم 4
  7. mmd@

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (386 ديدگاه)

    دقیقا همین چند دقیقه پیش قبلی که این بیاد تو خبر خارجی دیدم پروژه ی جالبیه ولی اگزوز برای چیه🤣

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. گاس فرینگ

      ۲۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (493 ديدگاه)

      مثل ریرا برقی ایران خودرو

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. ممد ژانگولر

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4251 ديدگاه)

    آفرین به این میگن ی حرکت رو به جلو
    راستی داداش صفرپور ی مقاله هم از خبر جدید تولید پنلهای خورشیدی با قدرت ۱۰ برابری نسلهای قبلی و برابری با ی نیروگاه اتمی هم توسط دانشمندان ژاپنی بذارید میگن دنیارو ترکونده .

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. Doom

      ۲۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      احتمالا ازین بلندگوهاست که صدای فیک درست میکنه

      موافقم 7
      مخالفم 1
  9. hosen

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (944 ديدگاه)

    خواهشا اینکارا رو با اسطوره هامون نکنید

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. حمید

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ناخودآگاه یاد جمشید آرین افتادم، حیف شد …

    موافقم 3
    مخالفم 3
  11. Titanium

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    بازگشت یک افسانه…

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا