این دیگه چی هست؟ عجب قیافهٔ زشتی داره! از نیسان همچین ماشینی بعید بود! اینها اغلب تعاریفی هستند که ما در قسمت نظرات خوانندگان هر سایت خودرویی دربارهٔ نیسان جوک مشاهده میکنیم, به نظر شما این خودرو چه چیزی در خود داشته که با وجود این طراحی عجیب و غریب که به مزاج ما ایرانیها اصلاً خوش نیامده توانسته جزو خوشفروشترین ماشینهای نیسان بوده و محبوبیتی روزافزون در مناطق آزاد کشور کسب کند؟
اجازه دهید ابتدا سری به ریشهٔ پیدایش این ماشین بزنیم, نیسان برای اولین بار با کانسپت “کازانا” را در سال ۲۰۰۹ که طرح اولیه این خودرو محسوب میشد را به جهانیان معرفی کرد و در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ اولین محصول نهایی این طرح با نام “جوک” به نمایش درآمد, شاید بسیاری از خود سؤال کرده باشید که منظور نیسان از واژهٔ “ژوک” یا “جوک” چه بوده و آیا این اسم ارتباطی با قیافهٔ آن به قول بعضی دارد؟ نوعی جعبهٔ موسیقی وجود دارد که به آن “جوک باکس” گفته میشود و با انداختن سکه این جعبه شروع به نواختن میکند, خود واژهٔ “جوک” به معنای مکانی است که موزیک و غذا در آن سرو میشود و کاربرد فعل آن به معنای جاخالی دادن است این واژه همچنین در زبان ژاپنی نیز به معنای انجام بهترین مانور است که این اسامی همگی میتوانند نمایندهٔ صفات این ماشین باشند. ماشینهای ژاپنی معمولاً در مدلهای پایه یا نیم فول خود دچار فقر امکانات هستند و تنها در گرانترین مدلها شاهد آپشن بندیهایی در حد ماشینهای کرهای هستیم, این ماشین دارای موتور ۱.۶ تنفس طبیعی با قدرت ۱۱۷ اسب است, این نوع موتور تنها بهصورت تک محور عرضه میشود و مدل فول آن شامل امکاناتی نظیر سانروف, کروز کنترل, تریم قرمز رنگ, صندلیهای طرح لانه زنبوری, آینه جمعشو اتوماتیک, شش کیسهٔ هوا و استارت دکمهای میشود که در مقایسه با ماشینهای کرهای بسیار فقیر به نظر میرسد. اما مدل بالاتر این ماشین که مجهز به موتور ۱.۶ توربو ۱۸۸ اسبی و جفت دیفرانسیل است از امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری و دف لاک نیز بهره میبرد, البته لازم به توضیح است مدلهای ۲۰۱۵ این خودرو در تمام تیپ بندیها با اصلاحاتی در جلوپنجره و تبدیل چراغهای اصلی به زنون هالوژنی و چراغهای بالایی به “دی لایت” و در مدلهای “پایه” به بالا مجهز به مانیتور و مسیریاب به بازار عرضه شدهاند. از بحث تجهیزات و مسائل روی کاغذ که بگذریم در کنار مشخصات فنی هر خودرو عملکرد دنیای واقعی آن مهمترین فاکتور در هر بررسی برای نتیجهگیری نهایی است و تمایل دارم هرچه زودتر سراغ بازگو کردن تجربیات شخصی از این خودروی عجیب و قریب برویم. در اولین برخورد نزدیک با این خودرو طبیعتاً اولین موردی که توجه شما را جلب میکند طراحی کاملاً رادیکال بدنهٔ آن است, با معرفی هر خودروی جدیدی در دنیای خودرو (بخصوص اگر خودروی مورد نظر اهل چین یا کره باشد) مخاطبان سریعاً به دنبال یافتن وجوه اشتراک این خودرو با دیگر مدلهای برندهای برتر خودرویی میروند, اما در مورد “جوک” مطمئناً نمیتوان هیچوجه اشتراکی با تولیدات دیگر شرکتهای خودروسازی دنیا پیدا کرد که این ویژگی, ماشین مورد بحث ما را به موردی منحصربهفرد تبدیل میکند! از نظر ابعاد و اندازه جوک در اصل یک “هاچبک نیمه شاسیبلند” یا “کامپکت کراس اور” محسوب میشود که در کنار قابلیتهای اسپرت یک هاچبک (در صورت نیسمو بودن “هات هاچبک”!) تواناییهایی در گذر از معابر ناهموار شهری به دلیل ارتفاع بلند و چرخهای بزرگ را دارد که البته در صورت ۴*۴ بودن حیطهٔ قابلیت این خودرو در آفرود قابل بحث و بررسی خواهد بود! خطوط غالب طراحی خارجی جوک تماماً “مدور” و قوسدار هستند و در کمتر نقطهای از آن خطوط شکسته و تیز مشاهده میشود که این سیر طراحی شامل پف گلگیرهای اغراق شده در عقب و جلو, چراغهای گرد و کشیده و همچنین برآمدگی روی درها میشود که در کنار جثهٔ کوچک خودرو و جلوپنجرهٔ “لبخند مانند” آن باعث به وجود آمدن ترکیبی جذاب و بقول خارجیها “فان” و غیر جدی در این خودرو شده است که نقطهٔ مقابل طراحی امروزی خودروهایی قرار میگیرد که سعی در القای خشونت با استفاده از خطوط شکستهٔ بسیار در جایجای خودرو دارند و شاید همین مورد باعث جذابیت این خودرو برای خانمها و کودکان و مورد انتقاد قرار گرفتن نزد بسیاری از آقایان شده, مورد دیگری که باعث تمایز جوک نسبت به دیگر خودروهای دیگر شده حالت فنربندی و شیب سقف آن است که باعث شده ماشین بمانند قورباغهای آمادهٔ پرش در حالت شیب مثبت قرار بگیرد که این مورد همچنین اثرات خوبی بر روی تسلط راننده به اطراف داشته است. از بحث سلیقهای و نسبتاً خستهکنندهٔ طراحی خارجی که خارج شویم! به بحث طراحی و کیفیت ساخت کابین ماشین میرسیم, اینکه شما ظاهر ماشین خود را بپسندید مطمئناً امری حیاتی در خرید خودروست اما باید توجه داشت که راننده بیش از ۹۰ درصد زمانی را که با ماشین خود صرف میکند در فضای داخلی آن میگذراند و اگر طراحی داخلی ماشین مورد پسند مشتری نباشد و یا راحتی لازم را نداشته باشد بالاخره باعث دلزدگی خواهد شد, با ورود به فضای داخلی جوک اولین موردی که توجه شما را جلب میکند سادگی کابین این خودرو است, یعنی برخلاف دیگر خودروهای روز خبری از خطوط شکسته و چند لایه بر روی داشبورد و دکمههای بیشماری که به شما حس هواپیما سواری میدهد نیست! شما با محیطی کاملاً ساده و پلاستیکی, پارچهای روبرو هستید! تمام خطها و قوسهای استفاده شده در کابین همانند بیرون خودرو مدور بوده و دارای پف هستند, با نگاه به رو دریها آثار ارزانسازی عمدی شرکت برای رسیدن به قیمت نهایی در نظر گرفته شده را به وضوح احساس خواهید کرد, به نظر میرسد طراحان نیسان با نیل به این موضوع و برای جبران این کار با استفاده از چرم مصنوعی برای فرمان و آلومینیوم برای دستگیرهها و پارچهای کردن نشیمنگاه دست چپ راننده (درست قسمتهایی از کابین که دست بیشترین تماس را با آن دارد) سعی در جبران این کار داشتهاند.صندلیهای خودرو از جنس پارچه و برزنت هستند و به رنگ قرمز و با طرح لانه زنبوری تزیین شدهاند که با ترکیب کنسول وسط و قرمز کابین که بیشباهت به باک موتورسیکلت نیست سعی در خلق فضایی کاملاً اسپرت داشتهاند که در این کار کاملاً موفق بودهاند, برعکس خودروهای کرهای کوچکترین اثری از طرحی که سعی در ارائهٔ حس لوکسی داشته باشد در کابین مشاهده نشد که نشد! همانطور که قبلاً گفته شد صندلیهای این خودرو از جنس پارچه و برزنت هستند و بهخوبی بدن راننده را دربر میگیرند, با وجود اینکه امکان تنظیم گودی کمر راننده تعبیه نشده اما این صندلیها بسیار راحت و رضایتبخش هستند و بر اساس تجربهٔ شخصی نسبت به ماشینهایی مانند “نیو مزدا” “ماکسیما” و اپتیما راحتی بسیار بیشتری برای راننده فراهم میکنند و تنها خودرویی که چنین راحتیای در صندلیهای آن احساس کرده بودم تویوتا کمری بوده! دید راننده نسبت به اطراف به لطف شیب مثبت خودرو در دماغه و آینههای جانبی بزرگ بسیار عالیست و حتی اگر برای اولین بار پشت این خودرو بنشینید احساس خواهید کرد سالهاست رانندهٔ آن هستید! در قسمت میانی داشبورد سیستم پخش بسیار سادهٔ مجهز به بلوتوث تماسهای تلفنی (در مدل ۲۰۱۵ این سیستم بهصورت استاندارد تبدیل به مانیتور شده) و سیستم “آی-کان” قرار دارد, این سیستم مرکز کامپیوتری خودرو محسوب میشود که میتوان حالات رانندگی “نرمال” “اسپرت” و “اکو” را از میانشان انتخاب کرد و دیگر اطلاعاتی نظیر مقدار ساعات رانندگی, میانگین سرعت و میزان مصرف بنزین نیز قابل مشاهده است, در بالای مانیتور نمایشدهندهٔ این اطلاعات دکمهٔ “کلایمت” نیز وجود دارد که با فشار آن کاربرد دکمههای اطراف و مانیتور عوض شده و به سیستم گرمایش و سرمایش تبدیل میشود. فضای سرنشینان عقب این خودرو بسیار جمعوجور و کوچک است و با سوار شدن سه نفر انسان بالغ درشت هیکل به آن تا مقصد, کمی فشار وزن یکدیگر را باید تحمل کنند! البته با نظر گرفتن لقب “کامپکت” ای که در مقابل نام کلاس این خودرو قرار دارد انتظاری بیش از این نباید داشت! صندوق عقب این خودرو همانند فضای سرنشین عقب آن کوچک و جمعوجور است که البته میتوان با خواباندن صندلیها به فضایی بیشتر دست یافت و یا با خارج کردن سبد لوازم پنچرگیری و دفترچه عمق فضای بیشتری ایجاد کرد. خودروی مورد نظر ما در این تجربهٔ رانندگی همانطور که در بالا اشاره شد دارای موتور HR16DE نیسان است که دارای حجم ۱۶۰۰ سیسی, قدرت ۱۱۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و گشتاور ۱۵۸ نیوتون بر متر در ۴۰۰۰ دور است و نکتهٔ جالب اینکه این موتور و حتی پلتفرم در ساخت نیسان قشقایی نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند, البته شما میتوانید با پرداخت حدود ۱۵ میلیون بیشتر صاحب مدل توربو این خودرو شوید که شتابی ۸ ثانیهای در اختیارتان قرار میدهد, شتاب صفر تا صد موتور تنفس طبیعی این خودرو بر طبق اعلام کارخانه ۱۱.۵ ثانیه در حالت نرمال است که در حالت اسپرت و با خاموش کردن سیستم “اور درایو” شاید بشود به رقمی کمتر دست یافت. به جرئت این ادعا را مطرح میکنم که موتور ۱۶۰۰ تنفس طبیعی این خودرو یکی از قویترین و چابکترین موتورهای ۱۶۰۰ در سطح و کلاس خود است و هیچ ماشین “هم ردهای” با موتور ۱۶۰۰ معمولی “استوک” توانایی پیروزی بر نیسان جوک ۱۷۰۰ کیلویی را ندارد! که دلیل این موضوع در کنار موتور پربازده آن شاید به هماهنگی فوقالعاده گیربکس و موتور برگردد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با سوار شدن بر یک خودرو خاص و هنگام تخته گاز هیچ حس شتابی احساس نکرده باشید و برعکس با سوار شدن به یک خودروی دیگر احساس شتاب را بهخوبی حس کردهاید! اما وقتی این دو خودرو شروع به مسابقه با یکدیگر کردهاند با کمال تعجب شاهد آن بودهاید که خودرویی که شتاب کمتری در آن احساس میکردید کاملاً جلوتر از بقیه در حال حرکت است! این مسئله به نوع ساخت شاسی و اتاق و گیربکس خودرو مربوط میشود که به بحث ما ربط چندانی ندارد, تنها نکتهای که با گفتن این موضوع قصد اشاره به آن داشتم خاصیت نبود حس شتاب در این خودرو است! بسیاری با سوار شدن بر این خودرو با تعجب از تنبلی و کندی جوک متعجب میشدند و ادعا میکردند با ماشینهای وطنی خود قادر به مغلوب کردن این ژاپنی هستند که بعد از هر تست شتاب قیافهٔ همهشان بسیار دیدنی بود! حتی وقتی با ماشینهایی مانند نیو مزدا ۳ و اپتیما ۲.۴ تست صفر تا صد گرفتیم هم نتیجه چشمگیر بود و همین جوک فسقلی با این دو خودرو تا نزدیکهای سرعت ۹۰-۹۵ پا به پا حرکت میکرد و بعد از این سرعتها بود که حجم کم موتور باعث عقب ماندن میشد, وجود گیربکس “سی وی تی” بر روی این خودرو به نوعی هم نقطهٔ ضعف و هم نقطهٔ قوت آن محسوب میشود. قبل از توضیح در مورد نقاط ضعف و قوت مایل هستم اشاره کنم گیربکسهای “سی وی تی” نیسان نوع خاصی از گیربکس هستند که با نام “ایکس ترونیک” شناخته میشوند و وجه تمایزشان با دیگر گیربکسهای سی وی تی در این است که کاملاً بهوسیلهٔ کامپیوتر مرکزی خودرو کنترل میشوند. برگردیم سر بحث نقاط مثبت و منفی, نقطهٔ قوت این گیربکس مصرف سوخت بسیار اقتصادی آن است که اگر با سیستم “اور درایو” همراه شود باعث نگاه داشتن دور موتور در کمترین حالت و استخراج بیشترین گشتاور از آن میشود و شخصاً اولین بار است که میزان مصرف اشاره شده در کاتالوگ با دنیای واقعی رانندگیام هماهنگی دارد و در هر صد کیلومتر تنها ۷.۵ لیتر بنزین مصرف میشود! البته همانطور که در سایت پدال هم گاهی میخوانیم در هر مقالهای که بحث خودروهای کممصرف بنزینی باشد اسم نیسان جوک به چشم میخورد. حسن دیگر این گیربکس هماهنگی بسیار خوب آن با موتور است و همچنین پیوسته بودن بالا رفتن دور موتور آن شتاب گیری بهتری برای این خودرو فراهم میکند. نقاط ضعف این گیربکس خارج از مباحث فنی قرار میگیرند و بیشتر جنبهٔ سلیقهای دارند, با وجود گیربکس سی وی تی شما دیگر حس لذتبخش تعویض دنده و نعرههای موتور در پایان هر تعویض دنده را نخواهید شنید و موتور ماشین زمان شتاب گیری بمانند فردی که در مسابقهٔ “کی نفس بیشتری داره” شرکت کرده و در حال “دووو” گفتن در یکنفس نعره میکشد!
نویسنده: محسن قاسمپور
interceptor
۱۳ آذر ۱۳۹۴****قابل توجه کسایی که نیسان جوک رو معمولی می دونن****
قیمت مدل 2014 در دبی: 62500 درهم با درهم امروز 998=62400000 تومن
قیمت در کیش(2014): با 20 هزار کارکرد 42 میلیون تومن
مشخصات************
مقاله دیگه پدال :
گنجایش: ۱۶۱۸ سیسی.
قدرت: ۱۸۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۲۳۹/۹۸ نیوتنمتر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.
گیربکس: CVT با حالت شیفت دستی.
تستهای سرعت:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۲ ثانیه.
صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۴ ثانیه.
استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۵ ثانیه.
عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۱۹۹/۵۶ کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.
چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 84g.
ابعاد:
فاصله محوری: ۲/۵۳ متر.
طول ماشین: ۴/۱۲۵ متر.
عرض: ۱/۷۶۵ متر.
ارتفاع: ۱/۵۷ متر.
وزن کلی: ۱۴۵۴ کیلوگرم.
*****به ظاهر این ماشین نرین…واقعن قیمت مناسب با مشخصات فنی بالا*****
هومن
۱ بهمن ۱۳۹۴با سلام
من در کیش این ماشین رو اجاره کردم برای 2 روز و بسیار شیفته اون شدم
بسیار عالی با مصرف خیلی کم
رانندگی اسپرتش عالیه فقط در کیش نمیشه گاز داد چون سریع جریمه میشی
اما نرمی و بی صدا بودنش محشره
وحيدچوكامي
۱۹ بهمن ۱۳۹۴باسلام.من مدل2015تابستون خریدم.هنوزم دارمش.قیمت صفرش تو رشت57میلیونه.هزار مرتبه ارزش داره به ماشینهای مونتاز داخل وچینی
رضا
۱۵ اسفند ۱۳۹۴سلام میخواستم بدونم ایا این ماشین پلاک ملی میکنن یا نه اگه کسی میدونه بگه ممنون.
شيدا
۲۹ شهریور ۱۳۹۵با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون
دو تا سوال دارم: معنی و تفاوت awd و fwd و همینطور s sl Sv توی مدل های جوک چیه؟
و اینکه آیا سیستم گرمایش صندلی راننده توی این ماشین تعبیه نشده؟
ممنونم
زهرا وظیفه
۱۶ اسفند ۱۳۹۵سلام ممنون از مطالب مفید تون
قیمت جوک تو منطقه آزاد ارس الان چند هست؟
کارکرده اش روبه چه قیمتی میشه خرید؟
هزینه بیمه این ماشین چقدر هست؟
رضا
۲۲ اسفند ۱۳۹۵با عرض سلام و ادب و تشکر بابت مطالب مفیدتون.
گفتید این خودرو گیربکس غیر اتومات یا دستى هم داره؟
چون من شتاب و هندلینگ خودرو واسم در اولویتِ..اگر دنده معمولى داشته باشه که هم مصرف پایین ترِ هم شتابش بیشتر.
در مورد هندلینگشم که به حرفاى مفید شما اعتماد میکنم.
و اینکه من چون واسه اهواز میخوام خواستم بدونم سرد کن صندلى داره؟
ممنون میشم اگر در مورد ترمزش هم مطلبى بذارید.با تشکر.