نیسان

کمبود خودروهای هیبریدی؛ دلیل آینده تاریک برای نیسان

گزارش‌ها نشان می‌دهد عدم تولید و عرضه خودروهای هیبریدی توسط نیسان یکی از مهم‌ترین دلایل وخامت اوضاع این برند ژاپنی است.


با کاهش محدودیت‌ها و اثرات ناشی از بیماری کرونا در سراسر جهان، ماکوتو اوچیدا مدیرعامل نیسان سریعاً استراتژی برقی سازی محصولات را دنبال کرد و در این میان توسعه خودروهای هیبریدی را نادیده گرفت. این تصمیم می‌تواند در نهایت باعث سقوط نیسان و خود اوچیدا شود زیرا خود او یکی از مهم‌ترین عواملی است که در وضعیت مالی نامطلوب ژاپنی‌ها نقش داشته است. این نتیجه‌گیری را رویترز با انتشار گزارشی مفصل انجام داده و گفته که برخی نگرانی‌های داخلی درباره دیدگاه اوچیدا وجود دارد.

رویترز به نقل از منابع ناشناس نزدیک به نیسان گزارش داده چند ماه قبل مدیران این برند سؤالاتی درباره عدم تولید خودروهای هیبریدی برای بازار آمریکا مطرح کرده‌اند. این گزارش اظهار می‌دارد تیم مدیریتی نیسان فکر نمی‌کرده تقاضای رو به رشد خودروهای هیبریدی ادامه‌دار باشد. ظاهراً اوچیدا دراین‌باره گفته است:

این یک بهانه است اما ما تا نوامبر سال قبل نمی‌توانستیم سرعت رشد تقاضا برای خودروهای هیبریدی را پیش‌بینی کنیم.

نکته جالب اینکه نیسان همچنان در حال رشد فروش است به گونه‌ای که فروش این خودروساز در آمریکای شمالی ۱.۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ بوده و این رقم بسیار بیشتر از میزان فروش سال ۲۰۲۲ است یعنی زمانی که مشکلات زیادی در زمینه تأمین قطعات وجود داشت. البته شاخه لوکس نیسان یعنی اینفینیتی با افت فروش ۱۲.۸ درصدی دست و پنجه نرم می‌کند. به همین خاطر فروش کلی گروه نیسان ۲.۲ درصد افت را نشان می‌دهد که اگرچه فاجعه‌بار نیست اما همان‌طور که رویترز گزارش می‌دهد، دلیل اصلی فروش این خودروساز در آمریکای شمالی مشوق‌هایی است که سوددهی را از بین می‌برد. چین نیز فاکتور مهمی است چراکه فروش ژاپنی‌ها در این بازار بزرگ ۱۳.۱ درصد کاهش یافته است.

به این ترتیب نیسان در مقیاس جهانی با مشکلات زیادی مواجه است. ماه قبل بود که ژاپنی‌ها اعلام کردند با کاهش ۹۰ درصدی سود عملیاتی خود در نیمه اول سال مالی جاری مواجه شده‌اند. درآمد خالص نیسان نیز ۹۴ درصد افت کرده که نشان دهنده اوضاع وخیم این برند دوست‌داشتنی است. همین امر باعث شده اوچیدا مدیرعامل شرکت دست به اقداماتی همچون اصلاحات داخلی و کاهش هزینه‌ها بزند. نیسان در حال برنامه‌ریزی برای تولید ۱۶ قوای محرکه جدید تا سال ۲۰۲۷ است هرچند مشخص نیست که آیا نیسان خواهد توانست تا آن زمان دوام بیاورد یا اینکه آینده‌ای تاریک در انتظارش خواهد بود…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. KAIZEN

    ۱۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    شخصا اگه جای آقای اوچیدا بودم مذاکراتی رو با تویوتا و گروه هیوندای و بی وای دی چین انجام میدادم تا به کمک آنها اول اوضاع شرکت رو به یک حالت پایدار می رسوندم و بعد روند توسعه شرکت رو در دستور کار قرار می دادم
    در وضعیتی که نیسان قرار داره، مشارکت گزینه ای بسیار سریع و ارزان است

    موافقم 10
    مخالفم 12
  2. 🇰🇷

    ۱۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    یادمه قبلا با کاربری که طرفدار افراطی نیسان بود وعکس نیسان رو پروفایلش بود ، بحث میکردم
    بهش گفتم نیسان در بازار هیبرید مخصوصا امریکای شمالی کم کاری کرده اما گفت نه و e-power خیلی هم خوب عمل کرده و فروش خوبی داشته درحالیکه نمیتونست ۲ – ۳ مدل نیسان هیبرید در بازار امریکا نام ببره . چقد خوبه آدم با اتکا به منبع معتبر صحبت کنه نه از سر توهم و …

    موافقم 18
    مخالفم 14
  3. اقای طهماسبی

    ۱۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عاااححح حیف این شرکت ژاپنی نیست که به این روز افتاده؟واقعا لعنت به مدیریت غلط…
    یه خاطره از نیسان پاترول سال ۸۲ بود بگم،توی راه بودم با نیسان پاترول کار میکردم برای جابجایی مهندسین.لامصب مرگ نداشت پاترول ولی خیلی سوخت مصرف میکرد ولی توی خاکی ها نه نمیگفت.یه روز یکی از مهندسینو سوار کردم چنان گاز دادم با پاترول تاز ۶ سیلند هم بود ۴ در،بهم گفت جون بچت اروم برو گفتم بچم in د پشتت بعد گازشو گرفتم با پاترول فابریک مهندس شندلی عقب نشسته بود گریش درومد دیگه دلم براش سوخت و اروم رفتم.یادش بخیر آهنگ هله دان دان دان هم روی ضبط ماشین بود مهندس داشت میرقصید اون پشت به صدای توپ توپی هم میومد نمیدونم صدای چی بود ولی خیلی داستان خوبی بود.بهش گفتم مهندس از خاک به خاک از مرگ چه باک؟بعد درجا گازشو گرفتم توی اوتوبان بودیم بشمار سه سرعت رفت رو ۲۶۰ مهندس غش کرده بود منم رفتم دستمو گذاشتم روش زندش کنم در اخر با تنفش دهان به دهان زندش کردم یه an گوشتی هم بهش انداختم.در اخر یه اسپکی زدمش

    موافقم 3
    مخالفم 19
    1. حسام

      ۱۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (204 ديدگاه)

      باتشکر از آقای طهماسبی 🤣
      لطفا در زمان فضانوردی موبایل دست نگیرید…

      موافقم 12
      مخالفم 3
  4. شهروند ایرانی

    ۱۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (840 ديدگاه)

    ظاهرا هر چی اتحاد خودرویی بیشتر شرکت ها داغون تر الان مزدا و تویوتا وضعیت بهتری دارن حتی کره ای ها ولی اتحاد رنو نیسان و میتسوبیشی باعث ضعف شده میتسوبیشی که عملا برند مرده اس فکر کن زمانی لنسر اوو و گالانت و پاجیرو تولید کنی بعدش یهو فقط کراس اور بی ریخت زشت و از طرفی ولی رنو خوب کار کرده و سبد محصولاتش کامل شاید اگه نیسان هم برند داتسون از داچیا کپی میکرد الان اوضاع بهتری داشت اینفینتی اون هیجان لازم نداره انگار یه تریم لوکس از نیسان و مسله بعدی اینکه نیسانم مثل میتسوبیشی روی خودروهای نمادین خودش کار نکرد مثلا gtr و پاترول جدید و هیچ مدل هیبرید خفنی هم نداره که بگی واوو چه چیزی

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا