اگر همهی چیزهای خوب یک روزی باید به پایان برسند همین سخن را میتوان درباره چیزهایی که هرگز ظرفیتهای واقعی خود را نشان ندادهاند نیز تکرار کرد. این موضوع درباره داستان نیسان لیف صدق میکند، خودرویی که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و حالا خبر میرسد زمستان برای این خودروی پیشرو در بازار الکتریکیها فرا رسیده است. علیرغم رشد قابلتوجه بازار خودروهای الکتریکی، لیف هرگز نتوانست دل مشتریان را به دست آورد. لیف اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه و ارزانقیمت بود که در دسترس عموم قرار گرفت اما خیلی زود به محاق رفت. تسلا مدل S به حدی ساختارشکن بود که شعاع حرکتی ۱۱۷ کیلومتری لیف به همراه ظاهر عجیبش باعث شد این خودروی ژاپنی نتواند با تسلا رقابت کند.
بر اساس گزارش جدید اتوموتیونیوز، چندین منبع مطلع تائید کردهاند نیسان تصمیم به عدم تولید نسل جدید لیف گرفته است. گفته میشود یک خودروی جدید که با نیازهای خریداران خودروهای الکتریکی مدرن هماهنگی بیشتری دارد جایگزین لیف خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که آیا این خودروی جدید همچنان از نام لیف استفاده خواهد کرد یا خیر اما به نظر میرسد احتمال استفاده از این نام بالا نیست. نیسان فعلاً این اخبار را تائید نکرده اما به وضوح تمرکز خود روی دیگر خودروهای الکتریکی همچون آریا را نشان میدهد. سال پیش بود که ژاپنیها به یک خودروی شاسیبلند با نام چیل اوت اشاره کردند که شاید با خروج لیف از خط تولید پدیدار شود.
لیف به هیچ عنوان نتوانست انتظارات نیسان را برآورده کند. درحالیکه تأسیسات تولید تنسی این خودروساز ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را دارد، کل فروش لیف از ابتدا تاکنون کمتر از ۱۷۵ هزار دستگاه بوده است. البته لیف سال پیش تا حدی احیا شد و فروش کمتر از ۱۰ هزار دستگاهی سال ۲۰۲۰ آن به ۱۴۲۳۹ دستگاه رسید و به نظر میرسد تا به اینجای سال نیز عملکرد بدی نداشته است. دادهها میگویند حدود ۷۵۰۰ دستگاه لیف جدید تا به اینجای سال ۲۰۲۰ فروخته شدهاند.
سامان اذری
۲۸ تیر ۱۴۰۱خودرو سازی که نتونه نیازهای مشتری رو رفع کنه شکست میخوره
خودم ژاپنی بازم و نیسان رو هم خیلی دوس دارم ولی
چرا باید یه نفر ماشینی بخره که ۱۱۷ کیلومتر یکبار شارژش کنه ؟
الان kia ev6 بردش ۴۰۰ کیلومتر به بالا هست
بهزاد
۲۸ تیر ۱۴۰۱این برد برای نمونه های اولیه بود و برد نمونه های امسال حدود ۳۳۰ کیلومتره.
زمانی که لیف به بازار اومد قیمت باتری ها چندین برابر امروز بود و عملا نمیشد ظرفیت باتری بالایی انتخاب کرد.
TML BN
۲۸ تیر ۱۴۰۱خب واسه شهر ساخته شده شما بری تا سرکار برگردی نه اینکه از مشهد بری اصفهان
سامان اذری
۲۸ تیر ۱۴۰۱برا شهر هم ساخته شده باشه
فکر نکنم کسی دوس داشته باشه تند تند ماشینش رو شارژ کنه
یه هفته یکبار شارژ کنی راحتتری یا هر دو روز یکبار ؟
بعدشم هی استرس این رو نداری که ماشینت باتری تموم کنه
Reza Waffen SS
۲۹ تیر ۱۴۰۱برا شهر هم کمه
هاتف
۲۸ تیر ۱۴۰۱ماشین ۱۱ ساله که رو خط تولیده، ۳ سال اول عنوان پرفروشترین الکتریک جهان رو داشته، بیشتر از نیم میلیون تو کل دنیا فروخته، بیشترین خودروی پلاگین فروخته شده تاریخه، دومین خودروی پرفروش الکتریک جهانه، بعد اسم مقاله هست کم فروغ!
Swedish Arrogant Tiger
۲۸ تیر ۱۴۰۱حقیقتا ستاره کم فروغ برازندشه.
از اولین برقی ها بود اون زمان که رو بورس نبودن و کسی بهشون اهمیت نمیداد، ولی خب نتونست مسیر درستی رو طی کنه.
یادمه اون زمان به واسطه نوظهور بودن “ماشینی که با برق کار میکنه” حس جالبی بهش داشتم.
AMD
۲۸ تیر ۱۴۰۱دوران خودش خوب بود به هر حال خدا بیامرزتش
علی
۲۸ تیر ۱۴۰۱تقصیر خوده نیسانه اگر یه نسل جدید براش میزد الان کلی فروخته بود
کیان
۲۸ تیر ۱۴۰۱مقاله خیلی غیرمنطقی تیتر زده، موقعی ک الکتریکی نبود الکتریکی ساخته نیسان تولید انبوه، کم هم نفروخته و …
در ضمن ماشین ۱۱ سال پیش تولید شده، خیلی های دیگه ماشین ساختن همون موقع ک ۵۰ تا هم برد نداشتن و …
datsun
۲۸ تیر ۱۴۰۱یه زمانی پر فروش ترین الکتریکی بود تو چند سال خوب اینم که اولین الکتریکی تولید انبوه بوده باعث میشه مدعی ها دهنشون رو ببندن . نیسان یه الکتریکی تولید انبوه به اسم تاما فقط برای ژاپن هم داشته اونم تو دهه 40 حدود هشتاد سال پیش