نیسان

نیو موبیلیتی کانسپت؛ نسخه امریکایی نیسان از رنو تویزی

اگر حداقل یک موضوع در رابطه با آینده نامعلوم حمل و نقل شخصی مشخص باشد، این است که شهرهای بزرگ دیگر نمی‌توانند این حجم از ترافیک و آلاینده‌ها را تحمل کنند. جاهایی مانند «میلان» و «لندن»، همین حالا نیز برخی برنامه‌ها را در رابطه با محدود کردن خودروها و تراک‌ها را تجربه می‌کنند. همچنین خطوط مخصوص دوچرخه بخش بزرگی از خیابان‌های منهتن و بروکلین در نیویورک امریکا را تشکیل می‌دهند. امّا برای علاقه‌مندان دنیای رانندگی، هیچ چیزی بالاتر از رفتن به داخل شهر با خودروی شخص با پیشرانه احتراق داخلی نیست؛ چه این خودرو یک وسیله نقلیه بزرگ باشد یا یک اسپورت جمع‌وجور و کوچک که در آن، فقط در هنگام توقف در پشت چراغ‌قرمزها به پای چپ استراحت داده می‌شود.

Nissan-New-Mobility-concept-front-three-quarter-02
حتی رانندگان تاکسی که مالکان آنها در شهری مانند نیویورک، هزینه زیادی را سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید از آمدن قریب‌الوقوع خودورهای بدون راننده «اوبر» برای جابجایی مسافر نگران باشد. مشتریان این تاکسی‌های جدید همان‌هایی هستند که از دست تکان دادن برای «تاکسی‌های آینده» نیسان NV200 زردرنگ خسته شده‌اند.

Nissan-New-Mobility-concept-front-three-quarter-03
یکی از گزینه‌های «تاکسی‌های آینده» برای مناطق پرجمعیت و شلوغ شهری، مدل تک‌سرنشینه با پیشرانه الکتریکی رنو تویزی یا مدل ۱+۱ با نشان و مهندسی جدید نیسان نیو موبیلی کانسپت (NMC) است که هم‌اکنون امکان کرایه آن در شهر «سان‌فرانسیسکو» از طرف شرکت «اسکوت» فراهم شده است. «اسکوت» شرکتی است که اسکوترهای برقی را در هر نیم ساعت ۲ دلار و برای هر روز ۲۰ دلار اجاره می‌دهد. این شرکت از اکتبر سال گذشته میلادی، به صورت آزمایشی تعداد ۱۰ دستگاه نیسان NMC را ارائه کرده است. این در حالی است که نیسان در حال حاضر، استفاده از NMC در توکیو  را نیز آزمایش می‌کند.

Nissan-New-Mobility-concept-rear-three-quarter-in-motion
مقامات نیسان از ادامه همکاری نیسان با اسکوت و امکان افزایش تعداد این وسیله‌های نقلیه خبر می‌دهند. نرخ روزانه نیسان برای NMC برابر ۸۰ دلار است و اگر کسی بخواهد از این وسیله در یک ساعت استفاده کند، باید ۶ دلار بپردازد. در آپگرید نیسان NMC نسبت به رنو تویزی، امکاناتی مانند یک سقف، حفاظت جانبی در مقابل برخوردها، یک غربیلک فرمان معمولی، یک کمربند ایمنی سه نقطه‌ای، یک سیستم تعلیق که بیشتر از اینکه حالت یک موتورسیکلت را تداعی کند، حس و حال یک «اتومبیل» را دارد،  و یک محفظه قفل‌شونده در پشت آپشن صندلی مسافر در اختیار قرار گرفته است.

Nissan-New-Mobility-concept-rear-side-in-motion
در حالی که یک پنجره کامل و یک برف‌پاک‌کن تکی در جلوی NMC وجود دارد، ولی هیچ خبری از پنجره‌های کناری و عقب نیست. برای دیدن هر چیزی که در عقب شما قرار دارد، تنها باید به دو آینه بغل تکیه کنید. در این حالت، احتمالاً باید مسیر را حتی برای دوچرخه‌ها نیز باز کنید.

Nissan New Mobility concept
رنو تویزی که در اسپانیا ساخته می‌شود، به مدت چهار سال است که در بازار اروپا عرضه می‌شود. این در حالی است که نیسان معمولاً از نیو موبیلی کانسپت با عنوان یک «چهار چرخ» یاد می‌کند. در واقع، این یک چهار چرخ غیرآفرود با یک موتور الکتریکی به جای یک انجین داغ موتورسیکلت است. باتری ۶/۱ کیووات‌ساعتی در این وسیله می‌تواند مسافت رانندگی معادل ۶۴ کیلومتر را تأمین کند و سپس دوباره با استفاده از یک درگاه برق ۲۲۰ ولت، در مدت ۳/۵ ساعت شارژ کامل شود.

Nissan-New-Mobility-concept-rear-three-quarter
حداکثر سرعت NMC برابر ۴۰ کیلومتر بر ساعت است که برابر حداقل سرعت موردنیاز برای وسایل نقلیه الکتریکی در امریکا است. همچنین این میزان برابر حداکثر سرعت نمونه اولیه خودران گوگل نیز هست. با این وجود، رنو تویزی می‌تواند دو برابر این سرعت، سریع حرکت کند. امَا به گفته نیسان، موتور الکتریکی NMC برای محدودیت سرعت تنظیم شده و بنابراین به سقف سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. احتمالاً این تغییرات، چیزی بیش از یک تنظیمات سرعت خروجی نبوده است.

Nissan-New-Mobility-concept-front-three-quarter
از هر طرف که بخواهید، می‌توانید از طریق‌های استایل قیچی NMC، سوار این خودرو شوید. داشبورد دیجیتالی در بالای فرمان، دربرگیرنده تمام چیزهایی که در این وسیله به آنها احتیاج دارید؛ از جمله یک نشانگر سرعت بزرگ، زمان و مسافت سفر، نشانگر دنده و یک آیکون باتری به سبک گوشی‌های هوشمند. علی‌رغم عدم دید نسبت به عقب از طریق آینه‌های بغل، رانندگی با NMC بسیار آسان است؛ حتی با وجود اینکه  تمام وسایل نقلیه موجود در خیابان‌ها، ابعادی بزرگتر از شما دارند. نیسان NMC قابلیت مانور بالایی دارد و شما به راحتی می‌توانید ترافیک شلوغ را پشت‌سر بگذارید. شتاب موجود در موتور الکتریکی، حسّ یک موتور کوچک سه یا چهار سیلندر در یک خودروی اقتصادی را دارد. در همین حال، می‌توانید دستان خود را بر روی درهای کناری استراحت دهید. صندلی جلوی NMC می‌تواند برای اغلب افراد، شرایط مناسبی فراهم کند و اشخاص بلندقد و درشت‌هیکل در آن احساس راحتی خواهند کرد. ضمن اینکه جنس متریال پلاستیکی آن به گونه‌ای طراحی شده که آب باران از روی آن به‌راحتی خشک شود. همانند خودروهای معمولی، پایه سمت چپ، کنترل عملکرد راهنماها و چراغ‌ها را برعهده دارد. این در حالی است که پایه سمت راست، برای کنترل برف‌پاک‌کن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Nissan-New-Mobility-concept-front-end-parked
به گفته نیسان، در شهر سان‌فرانسیسکوی امریکا، ۱۰ نمونه خودروی NMC در طول ۶ ماه، حداقل ۵۰۰ بار کرایه شده‌اند. اگر نیسان بخواهد نسخه مخصوص به خود را از «تویزی» بفروشد، قیمتی بین ۸ تا ۱۰ هزار دلار برای آن تخمین زده می‌شود. مطابق اطلاعات نیسان، بازه قیمتی این خودور در اروپا تقریباً ۶۵۰۰ تا ۷ هزار یورو است. قیمت پایه این خودرو در بازار گران‌قیمت بریتانیا برابر ۶۸۹۵ پوند است که معادل چیزی حدود ۹۸۲۵ دلار می‌شود؛ چیزی که هنوز هم در سطح قیمتی پایین‌تری نسبت به مدل بنزینی اسمارت فورتو (۱۵۴۰۰ تا ۱۹۲۳۰ دلار) قرار می‌گیرد. این در حالی است که قیمت پایه یک فورتو الکتریک برابر ۲۵ هزار و ۷۵۰ دلار است که البته نباید محافظت  کامل آب‌وهوایی اسمارت را فراموش کنیم.

Nissan-New-Mobility-concept-front-three-quarters-in-motion
در دنیای آینده حمل و نقل که مطمئناً در آن «اتومبیل‌ها» حاکم بلامنازع آن نخواهند بود، می‌تواند «چهار چرخه‌»‌های الکتریکی مانند نیسان NMC را دید که در کنار اتوبوس‌ها و خودروهای شهری الکتریکی، متروها، تراک‌های هیبریدی یا الکتریکی، تاکسی‌های خودران و خطوط گسترده مسیرهای مخصوص دوچرخه، سیستم جابجایی‌های شهری را تشکیل می‌دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. نوید جهرمی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    در گذشته ی نزدیک اگه میگفتی ی همچین ماشین ریزه میزه ای با این قدرت و سرعت کم توی امریکا ب فروش برسه یا اجاره بشه فک میکردن عقلتو از دست دادی.
    ———
    لازم ب ذکره ترافیکی که در ذهن اوناس با ترافیکی که ما در نظر داریم خیلی فرق داره.
    من که هر چی از رفقا و اقوام پرسیدم معنیش برا من میشد یکم شلوغ که ماشین ها راحت و روون حرکت میکنن.

  2. بهنام طیبی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    چه باحال.خوراک ترافیک چهارراه ولیعصر و اتوبان همت و حکیم.خخخخخخخخ

  3. sm

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    بانمکه خیلی گوگولیه

  4. علي رضا

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (229 ديدگاه)

    عاشق این ماشینم نمی دونم چرا…حتما اینو می خرم…عالیه…رنو توییزی

  5. احمد باقری

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    البته ایمنی این ماشینها مهمترین مساله هست که باید در نظر گرفته شود.

  6. h112

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (434 ديدگاه)

    اگه یه ایرانی اینو تو خیابون های ایران ببینه بهش میگه اسباب بازی….یکیش خودم…

  7. محمد

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اگه مال ژاپنه خوبه پس
    ماشاالله ژاپن یه چیز دیگست

    1. سینا

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6 ديدگاه)

      مال رنو فرانسه هست. نه ژاپن. فقط برندش به نیسان تغییر پیدا کرده برای بازار آمریکا چون نیسان شریک تجاری رنو هست و البته برند نیسان در آمریکا شناخته شده تر هست تا رنو که از دهه هشتاد برندش در آمریکا نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا