در روزگاری خودروهای الکتریکی پیشرفته تولید میشوند، خواهیم فهمید که چرا نیسان همچنان به عرضهٔ پاترول قدیمی خود در برخی کشورها ادامه میدهد.
کمتر خودرویی بهاندازهٔ نیسان پاترول افسانهای توانسته قابلاحترام و قابلتحسین ظاهر شود. این خودرو که ابتدا در دههٔ ۵۰ با الهام از جیپ ویلیز ساخته شد، به دلیل تواناییهای استثنایی در آفرود و همینطور استحکام و جانسختی فوقالعاده، در مناطقی مثل استرالیا، خاورمیانه و آفریقا طرفداران زیادی به دست آورده است. نسل پنجم پاترول که با کد Y61 شناخته میشود، در اواخر سال ۱۹۹۷ معرفی شد اما هنوز برای برخی بازارها تولید میشود زیرا همچنان تقاضای بالایی برای آن وجود دارد.
برای نزدیک به سه دهه، پاترول Y61 اصلیترین انتخاب سازمانهای آفریقا بوده است. تواناییهای بینظیر این خودرو باعث شده به گزینهای ضروری برای این سازمانها تبدیل شود زیرا امکان دسترسی به مناطق دورافتاده و چالشبرانگیزی را میدهد که خارج از توان شاسیبلندها و پیکاپهای دیگر است. اصلیترین دلیل محبوبیت Y61 تواناییهای آفرود فوقالعاده آن به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک با قفل دیفرانسیل هوشمند عقب است که با توزیع یکنواخت گشتاور بین چرخهای عقب، امکان حرکت در مسیرهای سختی مثل گلولای را فراهم میکند. تعلیق پنج اتصالی عقب با کمکفنرهای تلسکوپی و فنرهای پیچشی سنگین هم راننده را از مغلوب کردن تمام مانع بر سر راه مطمئن میکند.
در منطقهٔ خاورمیانه، پاترول Y61 چه در نمونههای استاندارد و چه نسخههای اصلاحشده، پای ثابت کویر نوردی و پرش از روی تپههای شنی صحرا است. این شاسیبلند شگفتانگیز ژاپنی با وجود قیمت بالا، همچنان یکی از پرفروشترین خودروها در خاورمیانه محسوب میشود. بهعنوانمثال، قیمت Y61 در امارات از ۱۵۵ هزار درهم معدل ۴۲,۲۰۰ دلار آغاز میشود که شاید طبق استانداردهای شاسیبلندهای بزرگ بازار آمریکای شمالی رقم خیلی زیادی به نظر نرسد اما باید توجه داشت که Y61 خودروی بسیار ساده و فقیری است تا جایی که حتی در برخی مدلها ناوبری هم ندارد.
پاترول Y61 همچنین در بین سازمانهای غیردولتی (NGO) و سازمان ملل هم محبوبیت بالایی دارد و نیسان با درک این موضوع مهم، نسخههای خاصی از پاترول را ارائه میکند که مطابق با نیازهای این سازمانها طراحی شدهاند. این مدلهای تخصصی همچنین با مجموعهٔ متنوعی از پیشرانهها ارائه میشوند که نیازهای مختلف در سطوح گوناگون را برآورده میکند. این موتورها در نمونههای چهار و شش سیلندر با حجمی از ۲.۸ تا ۴.۸ لیتر در انواع بنزینی و دیزلی قابل انتخاب هستند.
قویترین موتور Y61 یک نمونهٔ ۴.۸ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن از طریق گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود. این موتور ۴.۸ لیتری به میزان قابلتوجهی از رقیب اصلی پاترول Y61 یعنی تویوتا لندکروزر سری ۷۰ قویتر است اما طبیعتاً مصرف سوخت وحشتناکی دارد که در آفرود میتواند به ۱۸ لیتر در هر صد کیلومتر برسد. البته موتورهای پاترول بسیار قابلاعتماد و بادوام هستند تا جایی که برخی تیونرهای خاورمیانهای قدرت پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری را به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار رساندهاند. این تیونرها با پاترولهای بشدت تیونینگ شدهٔ در تپههای شنی کویرهای خاورمیانه مسابقه میدهند.
همچنین تیپها و نسخههای گستردهٔ پاترول Y61 باعث میشود برای هر کاربرد و نیازی مدل خاصی داشته باشد. تیپهای این خودرو شامل STD، GL، GRX، آمستردام و آمبولانس میشود که طیف گستردهای از نیازها از حملونقل معمولی گرفته تا مأموریتهای تخصصی را برآورده میکند.
پاترول Y61 طراحی ساده و نمادینی دارد که نسبت به نسل قبلی یعنی Y60 تغییر چندانی نکرده است. این نسل از همان ابتدای معرفی، طراحی جعبهای و آفرودی پیشینیان خود را حفظ کرده بود که کاربردی و جذاب است. Y61 در سال ۲۰۰۵ بهروزرسانی سبکی را تجربه کرد که فلاپهای جدید گلگیر، چراغهای جلوی جدید و چراغ عقب بزرگتر را به همراه داشت. این خودرو در منطقهٔ خاورمیانه در نسخههای شاسیبلند چهاردر و دودر و همینطور پیکاپ عرضه میشود. مدلهای شاسیبلند در عقب به در صندوق دوقسمتی مجهز هستند که چرخ زاپاس در سمت راست آن نصب شده است.
پاترول Y61 در داخل فضایی ساده اما کاربردی دارد. در اینجا شاهد صندلیهای چرمی قهوهای هستیم که کنتراست جالبی با داشبورد مشکی خودرو دارد. در میانهٔ این داشبورد هم یک نمایشگر ۸ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی جای گرفته که قابی نقرهایرنگ دارد. برخلاف بسیاری از شاسیبلندهای لوکس امروزی، پاترول از دستهدندهٔ سنتی در کنسول مرکزی استفاده میکند. تنظیم برقی صندلیهای جلو، سانروف، کنترل تهویهٔ اتوماتیک، بلوتوث، دو ایربگ، کروز کنترل و کول باکس هم ازجمله تجهیزات این شاسیبلند سالخوردهٔ ژاپنی هستند.
جمعبندی
نیسان پاترول Y61 یک افسانهٔ غیرقابلانکار در آفرود است که به دلیل عرضه در بازارهای محدود و کمبود تجهیزات رفاهی مدرن امروزی، افراد کمی لذت رانندگی با آن را تجربه میکنند. این خودرو در سبد محصولات نیسان حضور دارد تا به سازمانها خدمت کند و جاهایی برود که خیلی از خودروها جرأت آن را ندارند. نسل پنجم پاترول به همراه لندکروزر سری ۷۰ یادآور دوران گذشتهٔ صنعت خودروسازی هستند یعنی زمانی که خودروسازان بجای تلاش برای جلب نظر خریداران با کابین لوکس و تکنولوژیهای غیرضروری که چیزی جز پیچیدگی و حواسپرتی به دنبال ندارند، بیشتر به ارائهٔ عملکرد خوب و بینقص در خودروها اهمیت میدادند.
rita
۱۵ شهریور ۱۴۰۲افسانه هیچوقت نمی میرد❤❤❤❤
NAVID۰۰۹۸
۱۵ شهریور ۱۴۰۲به نظر من ، ابهت این ماشین از تمام مدلهای لندکروزر بیشتره و البته خاصتره !!!
اگر یه کارهای تو این مملکت بودم ، یه تعداد زیادیش رو سفارش میدادم با رنگ یه دست مشکی برای اورگانهای مختلف با شیشه دودی و کیت بلند آفرودی !
هر روزم یه گوشهای از دنیا یه جنگی راه مینداختم یه جایی تا به بهانهی رونمایی از پاترولهام باس بقیه شاخ شونه خاک خون راه بندازم 😂 !
من کلاً ماشینهای مورد علاقهام را که میبینم ، جو میگیردم ، زیاد خودتونو درگیرش نکنید !!!
یکی از دلایلی که میگن زندگی تو کشورهای خارجی سخته ، همین انتخاب ماشین هست که واقعاً بین چند راهی میمونید که بین اون همه خوبان چی رو انتخاب کنی ( ژاپنی آمریکایی آلمانی یاااا یواز پاتریوت افسانهای به همراه موهاوی مربایی ) !
TOPGEAR-mohsen
۲۴ شهریور ۱۴۰۲مگه کم ماشین ژاپنی وارد شد عیب که کرد دیگه قطعات ندادن به بهانه تحریم اصلا ژاپنی های مغول صفت سرتاشار از نیرنگ و خیانت به ایرانن زمان جنگ از ایران پول بولدوزر میگرفت ولی تحویل عراق میداد
net
۱۵ شهریور ۱۴۰۲نباید دیگه این ماشینهای قدیمی که امکانات به روز ندارد تولید شود
نصرت
۱۵ شهریور ۱۴۰۲بخشید چون مال ایران نیست یکسال دوام بیاره.یه عمر دوام میاره
محمد
۱۵ شهریور ۱۴۰۲الان خودر های ایرانی امکانات برزو دارن که تولید میشن
net
۱۵ شهریور ۱۴۰۲منظورم ماشینهای خارجی.اسم ماشین ایرانی نیاوردم
فرشاد
۲۴ مهر ۱۴۰۳چی باعث شد اینو با ماشین های ایرانی مقایسه کنی؟؟
مهردادکمال
۱۵ شهریور ۱۴۰۲مثل این میمونه که ادم بگه تا بازیگرای جدید هستن لیام نیسن و برد پیت و جورج کلونی نبایست بازی کنن!!! نه اتفاقا اونا هم خیلی خوش قیافه تر و کاریزماتیک ترن و هم هنرمندتر. و نقش هایی که اونا از پسش بر میان رو جدیدا نمیتونن! این پاترول بادوام انچنان توانمنده که هنوز براش سر و دست میشکنن و جاهایی میتونه بره بیراهه نوردی کنن که نود درصد به اصطلاح شاسی بلندا جرات نزدیکی بهش رو ندارن!!! و اینکه این پاترول ها قطعاتشون فراوان، سادگی مکانیکی (وسط بیابون با یه اچار کشی درست میشن) بدنه بسیار مستحکم که چپ کنه باز میشه بدون مشکل حرکت کنه و دلایل ریز و درشت دیگه ای که این میانسال جذاب باز طرفدارای جدی داره که تو متن هم بهش اشاره شد. چیزایی که حتی تو نسل جدیدش هم نمیشه دید.
رضا احمدی
۱۶ شهریور ۱۴۰۲باش
Kato
۱۵ شهریور ۱۴۰۲به به …. ژاپنی کم خرج…
net
۱۵ شهریور ۱۴۰۲نمیدونم چرا کشورهای عربی با این که ثروتمند هستند علاقه به ماشینهای میان رده اقتصادی تویوتا و نیسان دارند و چرا خیلی سراغ ماشینهای لوکس و لوکس اسپرت مثل لکسوس و بنز و بی ام و و رنجرور و پورشه و… نمی روند؟
علی
۱۵ شهریور ۱۴۰۲عربها ماشین لوکس هم دارند در حد کلکسیون اما طبیعت بیابانی کشورهای عربی می طلبد ماشین آفرود هم داشته باشند که برتری آنها به موتور وبدنه است نه امکانات رفاهی.
محمد
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سنچوری suvرونمایی شد
لطفاً پوشش بدین
.
https://www.drive.com.au/news/toyota-century-suv-unveiled/
۱۵ شهریور ۱۴۰۲یدونه ازینا بهمون بدید🥺
Hamed
۱۵ شهریور ۱۴۰۲یه دونه بسه؟
یه دست بدن که کم نیاد دیگه🌝
مهدی
۱۵ شهریور ۱۴۰۲من تونم اگه به شخصه بتونم یه دونه تر تمیزش رو یا عمره ۵سال کمتر و به شرط سلامتی تو دبی پیدا کنم حتمان یکی وارد میکردم
کیف میکردم باهاش
لامصب سری ۷۰ خیلی گرونه این اما قیمت دست دومش بهتر و خوش قیمت تره
احمدرضا
۱۵ شهریور ۱۴۰۲فقط اون دو درش با موتور ۴.۸
بزنی به دل جاده و جنگل
Enzo Ferrari 2008
۱۵ شهریور ۱۴۰۲عجب افسانه ای هست
آیا رقیب لندکروز توی استرالیا هست
پاترول y61👍
لندکروز 👎
datsun
۱۵ شهریور ۱۴۰۲اسطوره
MC20
۱۵ شهریور ۱۴۰۲داتسون جان ، اسطوره مال یه دقیقه شه … این افسانه است …
واقعا لقب افسانه افسونگر ، برازندشه …
باید این ماشین رو بخرین و به پای هم پیر بشین …
فقط میشه گفت ، عشق …
ram1500trx
۱۵ شهریور ۱۴۰۲برای جماعت خاورمیانه نشین ماشین های جاپنی واقعا عالیه
گل سرسبدشون نیساااااااااااااان💪💪💪
دایناسور دانا
۱۵ شهریور ۱۴۰۲شرکت نیسان هم برای پاترول از پارس elx tu5 کپی کرده
داخل کاسه چراغ رو مشکی کرده 🤣
البته این کجا و اون کجا
18:45
۱۵ شهریور ۱۴۰۲بعدا یسری ها میگن هی تو ژاپنی ها فقط لندکروز فقط لندکروز! 😑😑
اینم یه نماد دیگه که نشون میده نیسان تو ساخت خودروهای suv آفرود هیچ کمبودی نه تنها نسبت به لندکروزرها نداشته، بلکه از هر حریفی هم درخشان تر ظاهر شده…
موتورهای با دوام نیسان هم که یه اسطوره جداگونه هستن برای خودشون.
اگه اشتباه نکنم به این ماشین لقب طوفان صحرا رو داده بودن…
منتها متاسفانه تو ایران همیشه مد بوده که یه چیز و زیادی بولدش کنن، و این نسل y61 کاملا این نقیصه افکار ایرانی ها رو منسوخ میکنه و مثال هایی از این دست…
ممنون از پدال عزیز🙏🌹🌹
JDM
۱۵ شهریور ۱۴۰۲در واقع تویوتا بحث افرود باشه نمیتونه حریف نیسان یا میتسوبیشی بشه البته تویوتا هم چیزی کم نداره
Farhan
۱۵ شهریور ۱۴۰۲افسانه ای هست که هرگز فراموش نمیشه با اینکه سالخورده هست اما همچنان جذابیتش رو حفظ کرده چندین سال برات راحت کار میکنه در وصفش دیگه نمیدونم چی بگم
محمد
۱۵ شهریور ۱۴۰۲شاید خیلی ها قبول نکنن ولی پاترول y61 از لندکروز سری 100 و سری 70 بادوام تره و قابلیت تیون پذیریش به شدت بالاتره و تیونر های اماراتی و عربستانی قدرت های وحشتناکی از موتور 4.8 نیسان استخراج میکنن ، همیشه مهندسی پیشرانه نیسان چند سر و گردن از تویوتا بالاتر بوده ولی خب اگه نیازی به تعمیرات و قطعه پیدا کنه ( که معمولا خراب نمیشه ) قطعاتش قیمت بالاتر داری و کمیاب تره نسبت به سری هفتاد ، ولی خب هرچند نسبت به فناوریش ماشین گرونیه و رقبای به روز تر به وفور پیدا میشه ولی اگه کسی اینو بخره یه عمر براش ماشینه و نمیفروشه مگر اینکه خودش از ماشین خسته بشه
Hamed
۱۵ شهریور ۱۴۰۲بازم دم نیسان گرم اصالتشو حفظ کرده
M.83
۱۵ شهریور ۱۴۰۲قابل احترامه
اتفاقی بود ک باید واسه زانتیام میوفتاد
هرچند خودم دوست داشتم نیسان با پیشرانه های قوی تری رقیب تراشی کنه
MC20
۱۵ شهریور ۱۴۰۲چون بی نظیره … نیسان در بین سامورایی ها ، احساس برانگیزترین ماشین که نه ، رفیق رو تولید میکنه … یه بابایی میگفت نیسان با صاحبش رفیق میشه و همه چیزشو برای صاحبش میده و هیچ وقت نا امیدش نمیکنه و یک عمر هم به اون وفادار میمونه …
جالبه بدونین طالع نیسان ، ماه امرداد ( مرداد ) هست و خورشید ، قمر ماه امرداده و امرداد به معنای بی مرگی و جاودانگیه …
بی مرگی و طول عمری که در محصولات نیسان هم طلیعه کرده …
Amir
۱ مهر ۱۴۰۲خرافاتی هم نیستی اصلا طالع بین
Viper
۱۵ شهریور ۱۴۰۲ظاهری که اصالت از آن تراوش میکند❤️❤️
E5
۱۵ شهریور ۱۴۰۲وجود فرمان نیسان ماکسیما A33 روی Y61 خیلی جالبه! هردوشون یادآور دوران خوش برند نیسان هستند….
امیر
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سلام.
فکر کنم همه درخواب بسر میبرید . پاشید بابا پرایدتون دم در آمپر چسبانده برید آب بریزید سرش یاتاقان نزنه،،،
GMA
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سلام
استاد، موتور جوش بیاره یاتاقان میزنه؟!…:)
MC20
۱۵ شهریور ۱۴۰۲تبعات جوش آوردن خودرو : اگر بعد از جوش آوردن خودرو دمای موتور بیش از حد بالا برود و در همین زمان راننده موتور را خاموش کند، احتمال دفرمه یا ذوب شدن قطعات حساسی مثل واشر سرسیلندر، رینگ پیستون و یاتاقانها وجود دارد …
امیر
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سلام.
فکر کنم همه در خواب بسر میبرید . پاشید بابا پرایدتون دم در آمپر چسبانده برید آب بریزید سرش یاتاقان نزنه،،،
شوفر
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سلام. مدتهاقبل یکروزیکی ازدوستان هایلوکس مدل۲۰۱۳خریده بود،سه نفری راه افتادیم که یک هفته ای بریم کوه وکمر بگردیم،جاهایی که فقط ماشینهای آفرودی بتونن بیان. یک روستای خیلی بکروخوش آب وهوا، صبح زودراه افتادیم،جاده گردنهدخاکی ناهموار،ماهم خاطرجمع ازهایلوکس که واقعا انتظارمونو برآورد،یکساعت درگردنه پرپیچ وخم وسنگلاخ وپرتگاههای وحشتناک،سرانجام باسربلندی وافتخار رسیدیم، امادیدیم جلوترازما دوتا پراید و چندوانت نیسان آبی، و یک پیکان سفید هم اومدن و بساطشون پهنه. هیچی دیگه ماهم خیلی طبیعی نزدیک اونها چادرزدیم،همین.
دکتر
۱۵ شهریور ۱۴۰۲این ماشین عشقه، من خیلی دنبالشم یدونه رو جور کنم، تو شهرای جنوبی دو در پلاک ملی دیدم، سمت لار و لامرد.
aR
۱۵ شهریور ۱۴۰۲وقتی تویوتا هست
وقتی بی ام و هست
وقتی بنز هست
وقتی جیپ هست
وقتی میتسوبیشی هست
چرا نیسان
نیسان دیگه چه حرفی برای گفتن داره
بهنام
۱۵ شهریور ۱۴۰۲aR شما زودتر خودتو به اون مناطق برسون و حتماً مردمان اونجا رو مطلع کن که از استباهشون دست بکشن و نیسان نخرن .
بهنام
۱۵ شهریور ۱۴۰۲هفته ی قبل همسرم یک سفر کاری به دبی داشت که متأسفانه من نتونستم همراهیش کنم . از گرمای باورنکردنی اونجا حتی ساعت چهار صبح که کاملا پوست کسانی که عادت ندارن رو میسوزونه میگفت . خلاصه تابستون رفتن به دبی برای تفریح شکنجه هست مگر برای کار یا به اجبار باشه . همسرم اصلا چیزی از ماشین سر در نمیاره ولی با این حال به همراه پدرش تو صحرا رفت . ماشینی که باهاش از هتل تا صحرا و اون تپه های شنی رفتن همین پاترول بود . میگفت انقدر از ترس چپ کردن یا معلق زدن جیغ زدم که صدام گرفت در حالیکه اصلا قرار نبود معلق بزنه ماشین. فقط یه چیزی که باعث تعجبش شد این بود که چطور تو اون هوا و اونهمه فشار به ماشین موتورش جوش نمیاره ؟ خلاصه که امیدوارم اگه عمری باشه زمستان سال آینده برم خودم تجربه کنم .
MC20
۱۶ شهریور ۱۴۰۲انشاءالله بهنام جان …
اینکه چرا جوش نمیاره ، برای اینه که در طراحی ، تار خنثی رو پیدا کردند … بالاتر از تار خنثی تنش ماکزیممه …
ژاپنی ها اسراری از علم متالورژی دارند که محرمانه تا امروز حفظش کردن …
از زمانی که سامورایی هادر قرن 13، کاتانا می ساختن به این علم دست پیدا کردن و سینه به سینه تا امروز منتقل شده و به ارث رسیده …
رسما به رازهای جادویی شناخت فلزات و مقاومت مصالح ( تنش و کرنش و پیچش و خمش و بارگذاری محوری و تارخنثی ) و هزار نکته ریز و درشتی که در مکانیک و متالورژی ، تایین کنندست دست پیدا کردند و به انتهاش رسیدند و سالهاست دارن جواب می گیرند …
x.01
۱۶ شهریور ۱۴۰۲سلام اتفاقا به نظر من اسرار و رازی ندارند و این موضوع انتهایی هم نداره که برسند و جادویی هم نیست چون این موضوع که اشاره کردید ربطی به رمز و راز نداره تماما به مهندسی موتور و طراحی و آلیاژ مناسب و سیستم خنک کاری و رادیاتور های مناسب و … داره.
مثلا نیسان پاترول جدید نسل قبل که جدیدش به تازگی معرفی شده از معایبش در بررسی ها داغ کردن موتور و اوور هیت کردن و داغ کردن و جوش آوردن و استهلاک موتور بودش
البته احتمالا این مشکل در نسل جدید کم کرده باشند.
و از طرفی هم موتور های معروف که در مقاومت و حرارت برتر باشند داریم که ستاره و برتر هستند
مثلا رکورد مقاومت حرارتی در موتور ۸ سیلندر آمریکایی موتور های جعبه ای lsx هستند با بلوک cast iron و آلیاژ بسیار مقاوم که مخصوص مسابقات و تیونینگ ساخته شده و دوام و پایداری فوق العادی دارند
در یک تستی حتی بدون آب و روغن زمان طولانی کار کرد و رکوردش را زد.
حتی در کشور های عربی هم این موتور ها رو می بینیم که روی انواع ماشین ها سوار می کنند و مسابقه می دهند یا در صحرا تپه نوردی می کنند چون از موتور های عادی کارایی و پتانسیل و مقاومت بیشتری دارند جایگزین موتور های استاندار و موتور خود پاترول می کنند.
البته این مدل پاترول برای من از ماشین های دوست داشتنی هست و خوراک استفاده شخصیه دوست داشتنی هست.
reza342
۱۶ شهریور ۱۴۰۲آلمانی ها در رویای این خودروها
علی
۱۶ شهریور ۱۴۰۲از مزایای نیسان زامیاد هم بگید.مصرف زیاد و متخصص آلوده کردن هوا وغیره. دلیل تولید زامیاد را یک نفر توضیح بده
MC20
۱۶ شهریور ۱۴۰۲هرچیزی هم راز و رمز داره و هم سر و ته …
هرچیزی درون خودش علم داره …
هر چیزی در نهایت ، مخلوق خداست …
خداوند هم با علم هر مخلوقی رو خلق کرده …
انتهای هر چیزی ، تنش ماکزیممه …
قبل تنش ماکزیمم تار خنثی است و روی تار خنثی برایند نیروهای وارد شونده ، صفر هست …
هر چیزی هم که از گزند وارد شدن نیرو در امان باشه ، مانا خواهد بود …
تا حالا به این فکر کردی که اهرام ثلاثه مصر رو چه کسانی و چطوری و چرا در اون موقعیت جغرافیایی خاص ، ساختند ؟
نیسان هم اگه قرارباشه ، هر محصولش 50 سال عمر کنه ، که ورشکسته میشه …
در محصولات جدید ، ژاپنی ها به عمد فیتیله دوام رو کشیدن پایین ، که بیستر بتونن ماشین بفروشن …
یه دورانی 30 سال پیش ، کره و چین و هند و … رقیب ژاپنی ها نبودند ، اما امروز ، همونها دارن توی هر سگمنتی که بتونن ، سهمی از بازارهای فروش ژاپنی ها رو ، تصاحب میکنن …
حقیقت اینه که برند های بی نظیر و خاطره انگیزی مثل میتسوبیشی و سوبارو و سوزوکی و دایهاتسو و ایسوزو و … امروز در امر فروش ، قافیه رو نسبت به گذشته خودشون باختند …
اگر تویوتا و هوندا و نیسان و مزدا و برندهای پریمیوم شون نباشند ، آبروی ژاپنی ها در خطر قرار میگیره …
x.01
۱۶ شهریور ۱۴۰۲اره داداش واقعا این حرفت رو قبوال دارم
ماشین های این دوره دیگه دوام دوره های گذشته رو ندارند.
قبلا چه چه چیزهایی که نمی زدند بعنوان مثال مرسدس های دهه ۹۰ آخر دوام و نرمی بودند یا تویوتا و نیسان های سالهای گذشته که واقعا بادوام و نرم بودند یا آمریکایی های دهه ۹۰ یا قبل تر که جان سختی و دوام بالایی داشتند و…
ولی این دوره بجز معدود برند هایی که هنوز ماشین اقتصادی می سازند بقیه رویه کاری رو تغییرات زیادی دادن.
و البته خودروهای اقتصادی جدید هم دیگر یکبار مصرف شدند و مانایی و قابلیت تعمیر راحت و سادگی و دوام قبل رو ندارند.
من کمری جدید رو دوست دارم واقعا موتور قابل تحصینی داره کم مصرف و با بازده ساخته شده ولی دیگه عملا یکبار مصرف شده و مثل قبل نیست.
اگه درمورد تکنولوژی ساخت سیت سوپاپ و بوش سیلندر و سیستم بازیابی گرمایی و… این موتور تحقیق کنید میبینیم عملا تویوتا این موتور رو یکبار مصرف ساخته یعنی اگه یکبار این موتور در سر سیلندر یا در بلوک مشکل پیدا کنه عملا غیر قابل تعمیر خواهد بود و باید دور انداخته شود هرچند که با این کار خواستند متناسب با شرایط زمانه بسازند و اتقضای زمان این شرایط رو ایجاد کرده ولی ما هنوز رویه قبل را بیشتر دوست داریم.
MC20
۱۶ شهریور ۱۴۰۲دقیقا …
دوره زمونه عوض شده …
شده دوره مصرف گرایی …
تعمیر کارها هم که فقط تعویض کارند …
تقریبا ، همه چی یکبارمصرف شده …
کو اون ماشینای سگ جون قدیم ؟؟؟
پنجاه ، شصت سال پیش ، هرکی در جوانیش ماشین مورد علاقه اش رو میخرید ، 50 سال با عشق نگه اش می داشت …
بعد اون ماشینه به بچه هاش ارث میرسید و بعد یه عمر خدمت میشد ، میراث خانواده …
ماشینه از عروسی صاحبش تا رانندگی نوه های یارو عمر میکرد و دوام داشت …
دو ، سه نسل آدم ها عوض شدند و عمر ماشین ها شد 30 سال ( ماشی هایی که شما بهش اشاره کردی ) …
امروز که داریم صحبت می کنیم ، عمر مفید خیلی از ماشین ها شده زیر 10 سال …
یا خراب میشه و یا با تبلیغات وسوسه میشی عوضش کنی و هی پول بی زبون رو توی جیب برندهای مارمولک بریزی …
Viper
۱۷ شهریور ۱۴۰۲آیا نمونه لوکس تر این خودرو با برند اینفینیتی وجود دارد؟