نیسان

افت شدید 70 درصدی سود نمایندگی‌های نیسان

افت عملکرد نیسان و تعداد بالای نمایندگی‌های این شرکت دیگر قابل توجیه نیست.

نمایندگی‌های برند نیسان در ایالات‌متحده سال خوبی را تجربه نمی‌کنند. گزارش‌های رسمی حاکی‌از آن هستند که سود این نمایندگی‌ها در مقایسه با سال ۲۰۲۳ حدودا ۷۰ درصد افت کرده است که خبری هشداردهنده برای مدیران این شرکت ژاپنی به شمار می‌رود.

مقالات مرتبط:

به گزارش «اتوموتیو نیوز»، حدود ۳۸ درصد ۱,۰۷۱ نمایندگی نیسان در خاک آمریکا درحال از دست دادن سرمایه هستند. این افت در ۱۵ سال اخیر بی‌مانند بوده و حال گزارش‌ شده است که دلیل آن، کمبود مدل‌های هیبریدی محبوب و اشباع بیش‌ازاندازه نمایندگی‌ها است. وقتی به سبد محصولات این شرکت نگاه کنید، می‌بینید که هیچ‌کدام از خودروهای آن در آمریکا از کوپه اسپرت Z گرفته تا آریا برقی از فناوری هیبریدی استفاده نمی‌کنند. درحالی‌که برندهای رقیب تمرکز زیادی روی خودروهای هیبریدی گذاشته‌اند و از آن‌ها سودآوری می‌کنند، نیسان تازه درحال برنامه‌ریزی برای معرفی نسخه هیبریدی کراس‌اوور روگ و پرده‌برداری از یک شاسی‌بلند تازه بر پایه میتسوبیشی اوتلندر PHEV است.

متاسفانه برای نیسان، حدود ۳۰ درصد کل فروش برندهای هم‌وطنی چون تویوتا به مدل‌های هیبریدی اختصاص یافته است که نشان از محبوبیت‌ بالای این خودروها می‌دهد. برند هوندا هم در سال گذشته به تعداد برابر، مدل‌های هیبریدی و بنزینی آکورد و CR-V فروخت.

مشکل دیگر نیسان، تعداد بالای نمایندگی‌های آن به شمار می‌رود. هر چند این رقم برای شرکت‌های بزرگ‌تر قابل توجیه خواهد بود اما نیسان در آن از بازار آمریکا سهم ندار. هم‌اکنون شرکت یادشده سازنده ۵.۸ درصد خودروهای فروخته‌شده در بازار این کشور است؛ سهمی که ۵ سال گذشته برابر ۷.۷ درصد بود. اتوموتیو نیوز در مصاحبه‌های متعدد با نمایندگی‌های نیسان به این نتیجه رسید که سیستم مدیریتی این مجموعه‌ها نمی‌تواند روی سهم این شرکت از بازار تکیه کند و مدیران ارشد باید ۴۰ درصد آن‌ها را از دور خارج کنند.

برای درک بهتر این موضوع می‌توان به برندهای هوندا، هیوندای و کیا نگاه کرد که تعداد نمایندگی‌های کمتری در مقایسه با نیسان دارند. مدیران این شرکت می‌توانند با تعطیلی مراکز ضعیف‌تر به نمایندگی‌های بزرگ و کوچک خود امکان بقا و توسعه را بدهد. البته تعطیلی آن‌ها هم به شرطی اتفاق می‌افتد که نیسان توان مالی خریداری تمام و کمال آن‌ها را داشته باشد. هم‌اکنون برند نیسان برای بقا در بازار آینده تلاش و تقلا می‌کند و امید دارد که با اتحاد تازه‌اش با برندهای هوندا و میتسوبیشی بتواند سبد محصولاتش را کامل کند و حتی از مدل‌های اسپرتی چون سیلویا رونمایی کند. به نظر شما آیا نیسان از بازار خودروسازان بزرگ حذف خواهد شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (466 ديدگاه)

    من احساس می کنم دنیای خودرو سازی مثل قبلا نیست یا واقعا اینجوری داره میشه

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. car lover

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      درست احساس میکنی، ماشینها قبلا روح داشتن، صدا داشتن، زیبایی داشتن، ابهت داشتن، رنگاورنگ بودن اما الان همه بی صدا شدن، همه زشت شدن، همه پلاستیکی و مصرفی شدن

      موافقم 12
      مخالفم 9
      1. Car love

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (700 ديدگاه)

        نیسان ورشکسته 💔

        موافقم 1
        مخالفم 11
      2. car lover

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1409 ديدگاه)

        بیچاره سانگ یانگ که قرنهاست ورشکسته است

        موافقم 4
        مخالفم 3
  2. car lover

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    ماشالا سایپا و ایرانخودرو که همیشه در صدر بودن و هیچ موقع افت نداشتن

    موافقم 15
    مخالفم 3
  3. پویان

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (827 ديدگاه)

    شانس اوردن جلو ورود چینی ها رو با تعرفه سنگین گرفتن. وگرنه افت فروش دو برابر بود. حتی بقیه ژاپنی ها هم در صورت ورود چینی ها فروششون افت پیدا میکرد

    موافقم 7
    مخالفم 14
    1. کیان

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1491 ديدگاه)

      چینی ها اصولا دامپینگ میکنن و اکثرا جاها با این قضیه به شدت برخورد میکنن، همینکه خیلی از برندهای الکترونیکی چینی وارد خیلی جاها نمیتونن بشن بخاطر مسائل قیمت گذاری و حق پتنتهایی هست که هیچ وقت رعایت نمیکنن.

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. Sina_carshow

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (235 ديدگاه)

        داداش به خاطر رعایت نکردن حق پتنت ها راحت میشه ازشون شکایت کرد
        اینکه وارد نمیشه چون نمیتونن ماشین خوب تو اون رنج قیمت بزنن
        وقتی مثلا بی وای دی داره ماشین تو قیمت مشابه ایکس تریل با دو برابر قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر و کیفیت ساخت بالاتر ( صندلی ها چرم طبیعی هستن و داشبورد وایب بهتری منتقل میکنه ) میده دیگه کی اهمیت میده به هزینه های نگه داریش؟ ( ضمنن گیربکس و موتورش از ژاپن تامین میشه ) طرف میره میخره
        مثلا الان چرا وقتی بی وای دی سانگ پلاس هس برم ایکس تریل یا راو ۴ با شتاب ۰ تا ۱۰۰ دو روز کاری بخرم؟
        هنوز یک سال نشده نمایندگی امارات باز کرده هر دفعه میرم خیابون دوتا بی وای دی میبینم حالا فکر میکنی وارد آمریکا بشه فروش نمیره؟ یه تهدید برا وضعیت فاجعه بار نیسان نیس؟
        این توجیه نمیکنه عقب ماندگی شرکتای اصیل رو مخصوصا الان که همه به سمت مصرف گرایی میرن فقط یه لوگو مونده دیگه خبری از اون کیفیت ساخت بالام نیس
        چین باعث رقابت میشه این یه واقعیته
        هرکسی نتونه رقابت کنه از دور خارج میشه
        اگر هنوز یه درصد امید مونده باشه به روح دار شدن و جذاب تر شدن خودرو ها مث دو دهه پیش چینی ها شاید بتونن این کار رو برا برندای محبوب بکنن به خاطر فشار رقابتی شاید!
        تو موبایلا حاصلشو دیدیم وقتی هواوی از دور خارج شد و برندای دیگه چینی مث اوپو و ویوو وارداتشون محدود ( از ترس اینکه به سرنوشت هواوی دچار نشن ) تغییرات موبایلای سامسونگ و اپل تو این ۵ سال از تغییرات ماشینا کمتر شده چرا؟ چون در هر حال میفروشن و بدتر اینکه هر ساله آمار فروششون رشد مثبت داره جدیدن یه نون دونی به ai هم پیدا شده براشون که قیمت گوشیا رو ببرن بالا یا مثلا اشتراک ماهانه و سالیانه بگیرن
        فکر میکنین شرکتایی مث هواوی و حتی سونی و ال‌جی می‌بودن همچین چیزی اصن به فکرشون میرسید؟

        موافقم 6
        مخالفم 5
        1. پویان

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (827 ديدگاه)

          حرف حق رو گفتی.
          اقا سینا.
          قیمت سانگ پلاس هیبریدی امارات حدودا چقدره؟

          موافقم 1
          مخالفم 2
  4. JaMsHiD_R1988

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2753 ديدگاه)

    هیچی دیگه باید از صفر شروع کنه

  5. Killer

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (596 ديدگاه)

    ال جی به داد نیسان برس بنده خداها چند ساله رنگ سود رو ندیدن :(

    موافقم 1
    مخالفم 16
    1. car lover

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      گور بابای نیسان، بره هموطن ورشکسته خودش برسه که قرنهاست رنگ سود رو ندیدن😞

      موافقم 4
      مخالفم 9
      1. Killer

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (596 ديدگاه)

        سانگ یانگ ادعایی نداره بنده خدا
        نیسانه که سود واسش شده آرزو
        قرارع هیوندای بعنوان صدقه یکم از سود برقیا بده به نیسان

        موافقم 3
        مخالفم 8
    2. JaMsHiD_R1988

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2753 ديدگاه)

      آخه آلمیچر شد ماشین که هی میگی سود ماشین برقی سود ماشین برقی
      همین فورد داره از فروش ماشین برقی ضرر میده
      اصل سود تو هیبریده که کلا کره باهاش ناآشناست

  6. Spooke

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    نیسان و میتسو در حال گذر از یک مرحله‌ی پرچالش هستند . از یک طرف برقی‌سازی و از طرف دیگه مشکلات مدیریتی و اقتصادی شرکت داره فشار زیادی به کمپانی میاره
    البته من به آینده امیدوارم . همچنین به شراکت با هوندا هم دید یسیار مثبتی دارم . سبد محصولات این ۳ شرکت هم پربار تر هم به روز تر میشه دقیقا مثل همین شاسی بلندی که پلتفرمش مال اوتلندره . نیسان کافیه مدل‌های هیبرید رو افزایش بده مثل تویوتا . میتسو هم سبد خودش رو بزرگتر کنه
    همه‌ی اینا با کمک این ۳ کمپانی به هم رخ میده و اگر این بار مدیران کم‌لطفی نکنند ، ظرف چند سال یه خون تازه تو این کمپانیا جریان پیدا میکنه

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Sina_carshow

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (235 ديدگاه)

      نیسان بخاد رقیب برا تویوتا بده صد درصد میبازه چون تویوتا جا افتاده و تو بازار خودرو های هیبرید سلطان بی چون و چراس
      به نظرم نیسان باید خودرو های برقی پرقدرت و پرشتاب با رنج بالا بده بیرون لازم شد مث هوندا با چینی ها همکاری کنه و چیزایی که مردم دوست دارن تو خودرو هاش بزاره مث تکنولوژی به روز و طراحی مینیمال مدرن و … از طرفی هرچی زودتر نسل جدید gtr هم بده بیرون که کمک به افزایش سهامش بکنه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  7. گات

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    لعنت بر باعث و بانیش

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. B2

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (231 ديدگاه)

    نیسان روزای سخت تر از اینم گذرونده . به مسیرش با قدرت ادامه میده

  9. datsun

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3942 ديدگاه)

    نیسان سالی دوبار تو پدال برا دلخوشی کره ی فن ها ورشکست میشه 😄

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      😂👏

  10. abbas

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (287 ديدگاه)

    نیسان وقتی افت کرد که از بازار ایران بیخود خروج کرد
    وگرنه بنظرم بازار ایران خیلی میتونست کمکش کنه
    سیتروئن هم همین طور

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا