نیسان

نیسان از قشقایی E مجهز به موتور احتراقی رونمایی کرد!

نسل تازه نیسان قشقایی هنگامی که سال گذشته به جهان معرفی شد، هیچ نسخه دیزلی نداشت؛ به‌جای آن نیسان برای این کراس‌اوور محبوب یک توربوی گازی و دو موتور دیگر درنظر گرفته بود. همان زمان نیسان حرف از یک موتور هیبریدی جدید زد و نمونه‌های اولیه آن را نوامبر سال گذشته میلادی تحت بررسی قرار داد. این شرکت ژاپنی حال اطلاعات بیشتری را از «قشقایی E» منتشر کرده است که قرار است تابستان آینده وارد بازار اروپا گردد.

قشقایی E نخستین خودروی نیسان در اروپا به شمار می‌رود که به سیستمی برقی در موتور خود مجهز است. این خودروی هیبریدی جدید از نیسان شبیه دیگر نمونه‌های موجود در بازار نیست و به‌صورت عمده، متکی بر نیروی سیستم برقی است. با این همه‌، این خودرو هنوز به یک موتور احتراقی ۱.۵ لیتری مجهز است. این موتور احتراقی به‌عنوان  ژنراتور موتور برقی عمل می‌کند و نیروی موجود در باتری را تامین می‌سازد. خود موتور احتراقی به تنهایی قادر به تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت است که هیچگاه به‌صورت مستقیم به چرخ‌ها منتقل نخواهد شد.

به‌جای آن، نیروی برق که از یک واحد ۱۹۰ اسب بخاری توربوی گازی می‌آید به موتور برقی می‌رسد. موتور برقی یادشده اندازه و خروجی یکسانی با سایر موتورهای برقی موجود در خودروهای برقی نیسان دارد. نیسان توضیح می‌دهد که نیروی برقی موتور احتراقی نیز می‌تواند هم به باتری‌ها برسد و هم به موتور برقی؛ درصورت نیاز انتقال نیرو به هردو نیز انجام می‌شود.

این نوع عملکرد موتورها و رابطه میان آن‌ها به‌صورت تئوری موتور را در بهترین دور موتور و نسبت فشار ممکن نگه می‌دارد که باعث افزایش راندمان و انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای می‌شود. در کنار این‌ها، چون چرخ‌ها نیروی خود را از موتوری برقی می‌گیرند، حس سواری این خودرو نیز مشابه سواری یک خودروی تمام برقی است. به زبان ساده، می‌توان انتظار ارائه لحظه‌ای گشتاور را به همراه صدای موتور ۱.۵ لیتری داشت.

خودروسازی نیسان یک سیستم به نام «Linear Tune» توسعه داده است که حس سواری آن را بیش‌ازپیش گیرا و سنتی می‌کند. این ویژگی جدید موتور بنزینی را وارسی کرده و به‌طور مداوم سرعت چرخش را افزایش می‌دهد تا نیروی موردنیاز موتور برقی را تامین کند. نیسان سعی دارد تا با Linear Tune (به معنی تنظیم خطی) حس غیریکپارچگی ناشی از جعبه‌دنده‌های CVT یا سیستم‌های هیبریدی را حذف کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    قشقایی با اینکه ماشین خیلی خوبیه ولی نمیدونم واسه چی هیچوقت نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم و هیچوقت ازش خوشم نیومد

    موافقم 10
    مخالفم 14
  2. Nima

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    این جور سیستم پیشرانه ها خیلى صداى بدى دارن!
    وقتى باترى کمه یا فشار میارى روى موتور صداى موتور ماشین میره بالا در حالى که سرعت تو زیاد نشده . و این عدم هماهنگى خیلى رو مخه.
    انگار اول صبحه تو درجا وایسادى و با ماشین کاربراتى ساسات کشیدى یا دارى گلز میدى. یا مثلا ژنراتور برق داره بهش فشار میاد و زور میزنه (مثل دور موتور ۵۰۰۰) ولى تو دارى ۴۰ تا میرى. درکل بدرد نمیخوره

    موافقم 8
    مخالفم 15
    1. بهزاد

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      مگه همچین ماشینی که شما داری از تجربه کردنش میگی تولید شده؟
      چجوری وقتی باتری کمه راننده میتونه فشار بیاره رو موتور؟!!!!!!!!!!!
      مگه راننده میتونه زمان شارژ شدن باتری توسط ژنراتور را تعیین کنه یا اینجوری بگیم شما میتونی زمان شارژ شدن باتری یک خودروی معمولی رایج را توسط دینام تعیین کنی که کی کار کنه کی کار نکنه؟!!!
      دور موتور را از کجا پیدا کردی و در کل چرا راجب چیزی که نمیدونیم به صورت تخیلی حل و فصل میکنیم.
      اون ژنراتور ظرفیتش بیشتر از چند دینام هست و موتور هم به گیربکس متصل نیست و طبیعتا فشار آنچنان زیادی به موتور نمیاد و مسائل به این سادگی ارزش این همه تخیل اول صبح را نداره.

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. Nima

        ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1659 ديدگاه)

        اولا که یه ماشین قبلا با این سیستم فنی ساخته شده که اسمش رو حضور ذهن ندارم ولی قدیمی نیست. دوستان کمک کنن ممنون میشم.(دقیقا اونم موتور 1.5 لیتری داشت)
        بعد این که کاری اصلا به این که قبلا ساخته شده یا نه نداریم. شما تاحالا کارکردن ژنراتور رو وقتی برق زیاد یا کم ازش میکشی دیدی؟
        اگر صداش برات دلپذیره من دیگه صحبتی ندارم.

        موافقم 4
        مخالفم 15
      2. Nima

        ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1659 ديدگاه)

        وقتی باتری کمه فشار بیشتری به اون موتور بنزینی میاد که برق بیشتری تولید کنه. (دوران بیشتر کوپل های ژنراتور مساوی با تولید برق بیشتر که اون دوران بیشتر از دور موتور بالاتر همون موتور احتراق داخلی میاد)

        شما میگی کی کار کنه یا نکنه!
        مشکل همینجاست که هر وقت خودش بخواد کار میکنه . یعنی صدای ناهماهنگ دور پیشرانه(ژنراتور و موتور احتراقی) با سرعت ماشین که همین صدای بدی میشه.
        تخیلات من ؟! تخیل اول صبح؟!

        موافقم 3
        مخالفم 13
        1. datsun

          ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (3943 ديدگاه)

          داداش اول بشین چهار تا کلیپ تجربه یا تست ماشینهای e power رو تو یوتیوب ببین بعد قاطعانه نظر بده با ژنراتورهای سیار تو ذهنت مقایسه نکن

          موافقم 12
          مخالفم 1
        2. datsun

          ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (3943 ديدگاه)

          این فناوری هم اگه اشتباه نکنم ایده اولیش رو میتسوبیشی داده بود . خوب اینم یه راه حل خوبیه تو دنیای مزخرف برقی شدن شما دیگه لازم نیست علاف شارژ شدن طولانی بشید یا خودروهای بیابان گرد و جاهای که به برق دسترسی نیست

          موافقم 11
          مخالفم 1
  3. BMW

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (169 ديدگاه)

    نسبت به نسل اولش که طراحیش جالب نبود واقعا فرق کرده و زیبا شده

  4. هاتف

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (101 ديدگاه)

    یه چیزی تو مایه های شورلت ولت هست. موتور بنزینی باتریهارو شارژ میکنه و خودش متصل نیست. سیستم مالی نبود شورلت جمعش کرد

    موافقم 3
    مخالفم 4
  5. Jdm باز

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    طراحیش زیباس بنظرم

  6. MC20

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    بله دیگه . . . اینم یک تلاش مذبوحانه ی دیگه از یک شرکت متوسط و خسته کننده !!! واقعا آقای نیسان شما دنبال چی هستی ؟ نه واقعا دنبال چی هستی ؟ این دست و پازدن های بیهوده از ورشکستگی دوباره ات ( بدون رنو !!! ) جلوگیری می کنه ؟؟؟ یه کم برو از رنو یاد بگیر !!! در اوج موفقیت و شهرت و سود آوریه !!! هی دشمنا از رو حسادت میگن از دومین بازار پر سودت بیا بیرون و از 315 میلیون یورو سود عملیاتی سالانه بگذر ولی به خاطر تعهداتش به پدرسوختگی ، بیرون نمیاد . . . الان دیگه فقط با دندوناش از روسیه آویزون شده !!! هی می خوان بزور ببرنش اما هنوز چسبیده و ول نمی کنه !!! اونوقت سال 2022 شده ، تو قشقایی E مجهز به موتور احتراقی رونمایی میکنی ؟؟؟ فکر کردی کی بهش نگاه می کنه تا رنوی آلپاین A110 باشه !!! اونم آلپاین A110 که نیومده آتیش میگیره !!! تازه احتمال داره تولید آلپاین A110 در راستای کاهش هزینه‌های رنو خاتمهٔ پیدا کنه !!! می فهمی !!! رنو برنامه‌های بزرگی برای کاهش هزینه‌ها داره که بخشی از اون صرفه‌جویی ۲ میلیارد یوروییه تا سال ۲۰۲۲ !!! رنو میخواد برای رسیدن به این مهم ، طبق گزارش‌ها چندین کارخونشو در فرانسه تعطیل کنه از جمله کارخانهٔ دیپه که یکی از کوچک‌ترین کارخونه هاشه ، با ۴۰۰ کارگر که قبلاً برای ساخت محصولات رنواسپرت استفاده می‌شد اما الان به تولید آلپاین A110 هم ، مشغوله . . . آلپاین A110 همون کوپهٔ اسپرتیه که با هدف احیای برند آلپاین در سال ۲۰۱۷ به بازار اومد ولی در بازار اروپا خیلی موفق بود چون در ماه فوریه 2020 تنها ۶۱ دستگاه در سراسر این قاره فروخت !!! فروش این کوپهٔ موتور وسط فرانسوی سال گذشته نیز ۴,۳۷۶ دستگاه بوده !!! در سال ۲۰۱۸ هم تنها ۱,۹۵۰ دستگاه از اون رو فروخته !!! می فهمی نیسان !!! قدر رنو رو ندونستی !!! عمو کارلوس می خواست تو رو هم مثل آلپاین بالا بکشه !!! ولی نذاشتی بی لیاقت !!! نیسان متوسط و خسته کننده چرا ورشکست نمی شی دل عمو کارلوس رو شاد کنی ؟ تو هیچ وقت لیاقت نصیحت ها داهیانه و هدایت های روشنگرانه عمو کارلوس رو نداشتی !!! عمو کارلوس الان رفته لبنان سر به دریا و ساحل بزاره از دست تو !!! آقای نیسان نمی دونم چرا اصلا در کارخونت تخته نمیشه تا رنوی نابغه و دلسوز ، بازم پیشرو باشه !!!

    موافقم 8
    مخالفم 9
  7. حسین دهمرد

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    همه ش خوبه الا اینکه موتور بنزینی با چرخها در ارتباط نیست. موتور بنزینی رو میزاشتی واسه چرخای جلو برای مواقعی که سرعت ثابت داری تو اتوبان حرکت میکنی. موتور برقی رو میزاشتی واسه چرخای عقب.

    موافقم 1
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا