نسل تازه نیسان قشقایی هنگامی که سال گذشته به جهان معرفی شد، هیچ نسخه دیزلی نداشت؛ بهجای آن نیسان برای این کراساوور محبوب یک توربوی گازی و دو موتور دیگر درنظر گرفته بود. همان زمان نیسان حرف از یک موتور هیبریدی جدید زد و نمونههای اولیه آن را نوامبر سال گذشته میلادی تحت بررسی قرار داد. این شرکت ژاپنی حال اطلاعات بیشتری را از «قشقایی E» منتشر کرده است که قرار است تابستان آینده وارد بازار اروپا گردد.
قشقایی E نخستین خودروی نیسان در اروپا به شمار میرود که به سیستمی برقی در موتور خود مجهز است. این خودروی هیبریدی جدید از نیسان شبیه دیگر نمونههای موجود در بازار نیست و بهصورت عمده، متکی بر نیروی سیستم برقی است. با این همه، این خودرو هنوز به یک موتور احتراقی ۱.۵ لیتری مجهز است. این موتور احتراقی بهعنوان ژنراتور موتور برقی عمل میکند و نیروی موجود در باتری را تامین میسازد. خود موتور احتراقی به تنهایی قادر به تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت است که هیچگاه بهصورت مستقیم به چرخها منتقل نخواهد شد.
بهجای آن، نیروی برق که از یک واحد ۱۹۰ اسب بخاری توربوی گازی میآید به موتور برقی میرسد. موتور برقی یادشده اندازه و خروجی یکسانی با سایر موتورهای برقی موجود در خودروهای برقی نیسان دارد. نیسان توضیح میدهد که نیروی برقی موتور احتراقی نیز میتواند هم به باتریها برسد و هم به موتور برقی؛ درصورت نیاز انتقال نیرو به هردو نیز انجام میشود.
این نوع عملکرد موتورها و رابطه میان آنها بهصورت تئوری موتور را در بهترین دور موتور و نسبت فشار ممکن نگه میدارد که باعث افزایش راندمان و انتشار کمتر گازهای گلخانهای میشود. در کنار اینها، چون چرخها نیروی خود را از موتوری برقی میگیرند، حس سواری این خودرو نیز مشابه سواری یک خودروی تمام برقی است. به زبان ساده، میتوان انتظار ارائه لحظهای گشتاور را به همراه صدای موتور ۱.۵ لیتری داشت.
خودروسازی نیسان یک سیستم به نام «Linear Tune» توسعه داده است که حس سواری آن را بیشازپیش گیرا و سنتی میکند. این ویژگی جدید موتور بنزینی را وارسی کرده و بهطور مداوم سرعت چرخش را افزایش میدهد تا نیروی موردنیاز موتور برقی را تامین کند. نیسان سعی دارد تا با Linear Tune (به معنی تنظیم خطی) حس غیریکپارچگی ناشی از جعبهدندههای CVT یا سیستمهای هیبریدی را حذف کند.
زیزیگولو
۱۷ اسفند ۱۴۰۰قشقایی با اینکه ماشین خیلی خوبیه ولی نمیدونم واسه چی هیچوقت نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم و هیچوقت ازش خوشم نیومد
Nima
۱۷ اسفند ۱۴۰۰این جور سیستم پیشرانه ها خیلى صداى بدى دارن!
وقتى باترى کمه یا فشار میارى روى موتور صداى موتور ماشین میره بالا در حالى که سرعت تو زیاد نشده . و این عدم هماهنگى خیلى رو مخه.
انگار اول صبحه تو درجا وایسادى و با ماشین کاربراتى ساسات کشیدى یا دارى گلز میدى. یا مثلا ژنراتور برق داره بهش فشار میاد و زور میزنه (مثل دور موتور ۵۰۰۰) ولى تو دارى ۴۰ تا میرى. درکل بدرد نمیخوره
بهزاد
۱۷ اسفند ۱۴۰۰مگه همچین ماشینی که شما داری از تجربه کردنش میگی تولید شده؟
چجوری وقتی باتری کمه راننده میتونه فشار بیاره رو موتور؟!!!!!!!!!!!
مگه راننده میتونه زمان شارژ شدن باتری توسط ژنراتور را تعیین کنه یا اینجوری بگیم شما میتونی زمان شارژ شدن باتری یک خودروی معمولی رایج را توسط دینام تعیین کنی که کی کار کنه کی کار نکنه؟!!!
دور موتور را از کجا پیدا کردی و در کل چرا راجب چیزی که نمیدونیم به صورت تخیلی حل و فصل میکنیم.
اون ژنراتور ظرفیتش بیشتر از چند دینام هست و موتور هم به گیربکس متصل نیست و طبیعتا فشار آنچنان زیادی به موتور نمیاد و مسائل به این سادگی ارزش این همه تخیل اول صبح را نداره.
Nima
۱۷ اسفند ۱۴۰۰اولا که یه ماشین قبلا با این سیستم فنی ساخته شده که اسمش رو حضور ذهن ندارم ولی قدیمی نیست. دوستان کمک کنن ممنون میشم.(دقیقا اونم موتور 1.5 لیتری داشت)
بعد این که کاری اصلا به این که قبلا ساخته شده یا نه نداریم. شما تاحالا کارکردن ژنراتور رو وقتی برق زیاد یا کم ازش میکشی دیدی؟
اگر صداش برات دلپذیره من دیگه صحبتی ندارم.
Nima
۱۷ اسفند ۱۴۰۰وقتی باتری کمه فشار بیشتری به اون موتور بنزینی میاد که برق بیشتری تولید کنه. (دوران بیشتر کوپل های ژنراتور مساوی با تولید برق بیشتر که اون دوران بیشتر از دور موتور بالاتر همون موتور احتراق داخلی میاد)
شما میگی کی کار کنه یا نکنه!
مشکل همینجاست که هر وقت خودش بخواد کار میکنه . یعنی صدای ناهماهنگ دور پیشرانه(ژنراتور و موتور احتراقی) با سرعت ماشین که همین صدای بدی میشه.
تخیلات من ؟! تخیل اول صبح؟!
datsun
۱۷ اسفند ۱۴۰۰داداش اول بشین چهار تا کلیپ تجربه یا تست ماشینهای e power رو تو یوتیوب ببین بعد قاطعانه نظر بده با ژنراتورهای سیار تو ذهنت مقایسه نکن
datsun
۱۷ اسفند ۱۴۰۰این فناوری هم اگه اشتباه نکنم ایده اولیش رو میتسوبیشی داده بود . خوب اینم یه راه حل خوبیه تو دنیای مزخرف برقی شدن شما دیگه لازم نیست علاف شارژ شدن طولانی بشید یا خودروهای بیابان گرد و جاهای که به برق دسترسی نیست
BMW
۱۷ اسفند ۱۴۰۰نسبت به نسل اولش که طراحیش جالب نبود واقعا فرق کرده و زیبا شده
هاتف
۱۷ اسفند ۱۴۰۰یه چیزی تو مایه های شورلت ولت هست. موتور بنزینی باتریهارو شارژ میکنه و خودش متصل نیست. سیستم مالی نبود شورلت جمعش کرد
Jdm باز
۱۷ اسفند ۱۴۰۰طراحیش زیباس بنظرم
MC20
۱۷ اسفند ۱۴۰۰بله دیگه . . . اینم یک تلاش مذبوحانه ی دیگه از یک شرکت متوسط و خسته کننده !!! واقعا آقای نیسان شما دنبال چی هستی ؟ نه واقعا دنبال چی هستی ؟ این دست و پازدن های بیهوده از ورشکستگی دوباره ات ( بدون رنو !!! ) جلوگیری می کنه ؟؟؟ یه کم برو از رنو یاد بگیر !!! در اوج موفقیت و شهرت و سود آوریه !!! هی دشمنا از رو حسادت میگن از دومین بازار پر سودت بیا بیرون و از 315 میلیون یورو سود عملیاتی سالانه بگذر ولی به خاطر تعهداتش به پدرسوختگی ، بیرون نمیاد . . . الان دیگه فقط با دندوناش از روسیه آویزون شده !!! هی می خوان بزور ببرنش اما هنوز چسبیده و ول نمی کنه !!! اونوقت سال 2022 شده ، تو قشقایی E مجهز به موتور احتراقی رونمایی میکنی ؟؟؟ فکر کردی کی بهش نگاه می کنه تا رنوی آلپاین A110 باشه !!! اونم آلپاین A110 که نیومده آتیش میگیره !!! تازه احتمال داره تولید آلپاین A110 در راستای کاهش هزینههای رنو خاتمهٔ پیدا کنه !!! می فهمی !!! رنو برنامههای بزرگی برای کاهش هزینهها داره که بخشی از اون صرفهجویی ۲ میلیارد یوروییه تا سال ۲۰۲۲ !!! رنو میخواد برای رسیدن به این مهم ، طبق گزارشها چندین کارخونشو در فرانسه تعطیل کنه از جمله کارخانهٔ دیپه که یکی از کوچکترین کارخونه هاشه ، با ۴۰۰ کارگر که قبلاً برای ساخت محصولات رنواسپرت استفاده میشد اما الان به تولید آلپاین A110 هم ، مشغوله . . . آلپاین A110 همون کوپهٔ اسپرتیه که با هدف احیای برند آلپاین در سال ۲۰۱۷ به بازار اومد ولی در بازار اروپا خیلی موفق بود چون در ماه فوریه 2020 تنها ۶۱ دستگاه در سراسر این قاره فروخت !!! فروش این کوپهٔ موتور وسط فرانسوی سال گذشته نیز ۴,۳۷۶ دستگاه بوده !!! در سال ۲۰۱۸ هم تنها ۱,۹۵۰ دستگاه از اون رو فروخته !!! می فهمی نیسان !!! قدر رنو رو ندونستی !!! عمو کارلوس می خواست تو رو هم مثل آلپاین بالا بکشه !!! ولی نذاشتی بی لیاقت !!! نیسان متوسط و خسته کننده چرا ورشکست نمی شی دل عمو کارلوس رو شاد کنی ؟ تو هیچ وقت لیاقت نصیحت ها داهیانه و هدایت های روشنگرانه عمو کارلوس رو نداشتی !!! عمو کارلوس الان رفته لبنان سر به دریا و ساحل بزاره از دست تو !!! آقای نیسان نمی دونم چرا اصلا در کارخونت تخته نمیشه تا رنوی نابغه و دلسوز ، بازم پیشرو باشه !!!
حسین دهمرد
۱۷ اسفند ۱۴۰۰همه ش خوبه الا اینکه موتور بنزینی با چرخها در ارتباط نیست. موتور بنزینی رو میزاشتی واسه چرخای جلو برای مواقعی که سرعت ثابت داری تو اتوبان حرکت میکنی. موتور برقی رو میزاشتی واسه چرخای عقب.