نیسان علیرغم تمرکز زیاد روی کراساوور جدید آریا و الکتریکیسازی کامل آیندهٔ خود، میداند که هنوز همهٔ مشتریانش آمادهٔ حرکت به سمت خودروهای تمام الکتریکی نیستند. به همین دلیل، این شرکت قوای محرکهٔ جذاب و پیشرفتهٔ e-Power را برای گاو شیرده خود در بازار اروپا یعنی کراساوور قشقایی توسعه داده است. این یک قوای محرکهٔ هیبریدی ژنراتوری یا افزایشدهندهٔ برد است. این سیستم از مجموعهٔ مشابهی که در بازار ژاپن برای هاچبک نوت ارائه میشود اقتباس شده اما در مرکز فنی نیسان در کرانفیلد توسعه و تنظیم بیشتری روی آن انجام گرفته تا این تکنولوژی برای محصولات اروپایی شرکت مناسبتر شود.
درنتیجه، سیستم e-Power به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ بنزینی ضریب تراکم متغیر مجهز شده که میتواند بسته به شرایط رانندگی، حداکثر پرفورمنس یا حداقل مصرف سوخت را فراهم کند. بااینحال، این پیشرانهٔ بنزینی هیچ ارتباط مستقیمی با چرخها ندارد بلکه صرفاً بهعنوان یک ژنراتور، اقدام به شارژ پکیج باطری لیتیوم یونی ۲.۱ کیلووات ساعتی میکند که آنهم یک موتور الکتریکی روی محور جلو را تغذیه میکند. نتیجهٔ این سیستم، خودرویی است که در شیوهٔ رانندگی بسیار شبیه یک خودروی الکتریکی است.
قشقایی با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور که توسط موتور الکتریکی مذکور تولید میشود، ظرف ۷.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه عملکرد نرم e-Power، شتاب بدون وقفه و پرفورمنسی که بهآسانی در دسترس است، بسیار چشمگیر به نظر میرسد. پیشرانههای هیبریدی خفیفی که قشقایی سال گذشته با آنها راهی بازار شد در مقایسه با رقبا خیلی عملکرد بینقصی نداشتند اما e-Power بسیاری از کاستیها را برطرف کرده است. در این خودرو زمانی که پیشرانهٔ بنزینی خاموش میشود و تولید جریان الکتریکی را متوقف میکند، چندان احساس نخواهد شد. همچنین به گفتهٔ نیسان، این قشقایی هیبریدی ۶۴ درصد از چرخهٔ آزمایشی WLTP را با پیشرانهٔ بنزینی خاموش گذرانده که این منجر به مصرف سوخت ترکیبی ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر و تولید آلایندگی ۱۱۹ گرم در هر کیلومتر شده است.
در این خودرو حتی زمانی که حداکثر قدرت را میخواهید هم خبری از غرش پیشرانه نیست ولی بااینحال صدای موتور ۱.۵ لیتری بیشتر شنیده میشود. این به خاطر تنظیمات خاصی است که نیسان در قوای محرکهٔ e-Power انجام داده است. مهندسان این شرکت سیستم را بهگونهای کالیبره کردهاند که با افزایش سرعت خودرو، دور و صدای موتور هم بیشتر میشود تا حس اتصال پیشرانه به چرخها را تداعی کند و به راننده احساس طبیعیتری بدهد. در این قشقایی همچنین سیستم احیای انرژی ترمزها هم وجود دارد که امکان رانندگی با یک پدال را فراهم میکند و باعث سهولت در رانندگی میشود. علاوه بر این، فقدان گیربکس نیز به معنای انتقال لرزش کمتری به کابین خواهد بود درحالیکه پرفورمنس این نسخه هم از تمام انواع قشقایی بهتر است.
فرمان وزن خوب و پاسخگویی مناسبی دارد و شاسی دینامیک رانندگی قابلاحترامی را فراهم میکند. قشقایی بجای آنکه خودرویی جذاب و هیجانانگیز باشد، احساس امنیت و آرامش دارد اما با وجود وزن اضافی سیستم e-Power، برای خودرویی در این کلاس بهاندازهٔ کافی چابک است. کیفیت سواری خودرو نیز نسبتاً خوب است و با وجود وزن اضافی پیشرانهٔ جدید، شاسی همچنان مشکلات جاده را بهخوبی جذب میکند و راحتی کافی را ارائه میدهد. در اینجا همچنین پانلهای آلومینیومی سبکوزن نسل سوم قشقایی هم وارد عمل میشوند و با کمک به کاهش ۶۰ کیلوگرمی وزن بدنه نسبت به نسل قبلی، اضافهوزن قوای محرکهٔ هیبریدی را جبران کرده و به کاهش مصرف سوخت هم کمک میکند.
نیسان قوای محرکهٔ e-Power را یک تکنولوژی انتقالی میداند که شکاف بین بنزینی و تمام الکتریکی را پر میکند. نیسان همچنین ادعا میکند که قشقایی e-Power میتواند آخرین خودرو با پیشرانهٔ درونسوز باشد که خریداران پیش از روی آوردن به مدلهای تمام الکتریکی سراغ آن میروند. دلیل چنین ادعایی این است که وقتی خریداران ویژگیهای یک خودروی الکتریکی مثل گشتاور فوری، پالایش بیشتر و هزینههای نگهداری کمتر را تجربه کنند، تشویق میشوند تا در انتخاب بعدی خود سراغ خودرویی تمام الکتریکی بروند.
بااینحال، هرچند مهندسی پیشرانهٔ e-Power خوب است اما این قوای محرکهٔ جدید نمیتواند بسیاری از کاستیهای نسل جدید قشقایی در دیگر قسمتها را برطرف کند. بهعنوانمثال، تکنولوژیهای داخلی خودرو در حد بهترین کراساوورهای کامپکت بازار نیست و مثلاً سیستم اطلاعاتی-سرگرمی کیا اسپرتیج گرافیک واضحتر، پاسخگویی سریعتر به درخواستها و رابط کاربری بهتری دارد. صندوق بار قشقایی هم با ۵۰۴ لیتر ظرفیت جزء بزرگترینهای این کلاس نیست هرچند که با کوچکترینهای این بخش هم فاصله دارد. البته در این کراساوور ژاپنی هنوز هم میتوان ویژگیهای هوشمندانهای مثل زاویهٔ ۸۵ درجهای باز شدن درهای عقب را دید که بستن کمربند ایمنی کودکان را برای والدین آسانتر میکند. همچنین قشقایی از تجهیزات فراوانی هم برخوردار است.
خانوادهٔ نسخهٔ e-Power قشقایی از تیپ آجنتا پریمیوم با قیمت ۳۲,۹۵۰ پوند آغاز میشود که ۱,۹۸۵ پوند بیشتر از نسخهٔ هیبریدی خفیف ۱۶۰ اسب بخاری DIG-T محرک جلو با گیربکس اتوماتیک X-Tronic در همان تیپ است. بااینحال، محبوبترین تیپ این کراساوور هیبریدی ژنراتوری، تیپ N-Connecta با قیمت پایهٔ ۳۵,۱۲۰ پوند است که دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم دید اطراف نیسان و تجهیزات ایمنی فراوانی را ارائه میکند.
جمعبندی
این جذابترین نسخه در خانوادهٔ قشقایی است. تکنولوژی e-Power نیسان مشکلات پیشرانههای کمفروغ قشقایی را جبران کرده و هرچند این خودرو هنوز هم در برخی قسمتها کاستیهایی دارد اما با توجه به افزایش پالایش سواری، بهبود پرفورمنس و تجربهٔ رانندگی، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینههای نگهداری، ارزش بالایی در برابر قیمت خواهد داشت.
مشخصات فنی
۲۰۲۲ Nissan Qashqai e-Power | |
پیشرانه | الکتریکی |
قدرت | ۱۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۳۰ نیوتن متر |
ژنراتور بنزینی | ۱.۵ لیتری I3 توربو |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۷.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۳ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۱۱۹ گرم در هر کیلومتر |
قیمت | ۳۲,۹۵۰ هزار پوند |
امتیاز | ۴.۰ از ۵ |
۹۱۱
۳ مهر ۱۴۰۱خیلی خیلی خیلی زشت هست حتا از جوک هم زشت تره
سامان اذری
۴ مهر ۱۴۰۱شعر نگو
T
۳ مهر ۱۴۰۱خیلی ماشین قشنگ وخوبیه به نسبت قیمتش
John
۳ مهر ۱۴۰۱زنده باد آزادی
Kamy
۳ مهر ۱۴۰۱نت من فقط پدالو باز میکنه.. حتی سایتهای خبری هم باز نمیشن .. کاش ایلان ماسک اینترنتشو فعال میکرد زودتر
GMA
۳ مهر ۱۴۰۱ایلان ماسک هم یکی هست به فکر منافع خودش،اگر هم اینترنت ماهواره ای رو در اختیار ایران قرار بده قطعا منفعت بسیار بزرگی واسش داره
Kamy
۳ مهر ۱۴۰۱خوبه دیگه هم به نفع ماست هم به نفع خودش .. اونم اگه سود نداشته باشه نمیتونه ایده هاشو اجرایی کنه
miladzm
۳ مهر ۱۴۰۱GMA
اینقد واسه خودت فکت صادر نکن و فاز مهندس آی تی بر ندار
اصلا به درک که واسه خودش نفع داره
همین که گردش اطلاعات به راحتی و بدون مشکل انجام بشه یه دنیا ارزش داره .
GMA
۴ مهر ۱۴۰۱miladzm
حالا چرا انقدر عصبی و توهین آمیز حرف میزنی؟
بهت یاد ندادند مودبانه برخورد کنی؟
من شما رو ریپلی زدم اینطوری میپری وسط؟
بنظرت بهتر نیست از لحن مناسب تری بهره ببری؟!
کجای کامنت من فاز مهندس آی تی دیده میشه؟!
التماس شعور…
GMA
۴ مهر ۱۴۰۱Kamy
من هم اصلا حرفی از بد بودنش نزدم،کیه که از آزادی و همگام بودن با دنیا بدش بیاد؟!
ولی میگم ایلان ماسک بیشتر از اینکه به فکر نجات بشریت باشه،اول فکر پر کردن جیب خودش هست! پس نباید زیاد بهش دلخوش بود…
miladzm
۴ مهر ۱۴۰۱GMA اهمیتی نداره واسم که تو چی فکر میکنی گلم . یه دو سه تا کلمه کلیشه ای یاد گرفتن هی میگن . به فکر خودشه . مثلا تو چه مدرکی در حوزه اقتصاد داری که درباره یکی از بزرگترین بیزینس من ها و نو اوران معاصر نظر میدی ؟ میدونی پسر خوب به ادمایی مثل تو میگن متفاوت نما که بدون هیچ پایه علمی فکت صادر میکنید که البته هیچ اهمیتی نداره. حالا بشین تیوری توطه واسه خودت تعریف کن که من فیک یه کسی ام .
mostang
۴ مهر ۱۴۰۱دقیقا من هم تنها سایتی که برام باز میکنه پداله
بنانج
۷ مهر ۱۴۰۱برای فعال شدن اینترنت ایلان ماسک باید دیش ماهواره و دستگاه های حود استارلینک را بخری ایران هم اجازه میده کلی دیش وارد بشه
meysam
۳ مهر ۱۴۰۱انتظار مصرف سوخت کمتری داشتم
ظاهرا سیستم هیبریدی تویوتا بهتر کار میکنه
ehsan.fa
۴ مهر ۱۴۰۱چیزی که من درک نمیکنم اینکه چرا ژنراتور رو توربو میسازند ؟ مگه کارش شارژ کردن نیست؟ پس چرا توربو نیاز باشه
مانی
۵ مهر ۱۴۰۱تو این چیزا هدف بازده بیشتره
توربو بازده گرمایی موتور رو بالا میبره
بهراد
۳ مهر ۱۴۰۱خوب چیزیه به نسبت قیمتش. فقط یه سوال اینکه این ماشین نسخه دو دف هم داره؟
datsun
۳ مهر ۱۴۰۱بله داره قابل سفارشه
علی
۳ مهر ۱۴۰۱قیمتش مگه کمه بیش از ۴۰ هزار دلار برا این ماشین خیلیم زیاده
TML BN
۳ مهر ۱۴۰۱نمیدونم چرا جرمی از قشقایی متنفره😂😂😂
گلاب
۳ مهر ۱۴۰۱خیلی خوبه تو شهر موتورش خاموش و ساکت هست و تو جاده روشن میشه کاش بقیه به جای یک تن باطری گذاشتن این کار رو کنن با پیشرانه مثلاً دوسیلندر
محمد
۳ مهر ۱۴۰۱باطری ۲.۱ کیلوات؟
اشتباه نشده
T
۳ مهر ۱۴۰۱ژاپنی فن نیستم ولی اینو به برند های کره ای ترجیح میدم!
دانیال_Surrey،England
۳ مهر ۱۴۰۱نیسان و مزدا دوتا کمپانی که من واقعا احترام زیادی براشون قائلم.
طراحی های جذاب،جوان پسند((به خصوص مزدا)) و همچنین کیفیت عالی.
نیسان آریا هم که به شدت تحسین شد توسط نشریات و جایزه ی خودروی سال اتواکسپرس رو گرفت.
کرگدن باواریا
۳ مهر ۱۴۰۱مزدا از همه بیشتر برام جالبه ؛ برخلاف ژاپنی های دیگه که دوام زیادی دارن ؛ علاوه بر دوام “کیفیت” هم داره ! متریال داخلی و کنسول دیزاین داشبورد اون سیستم اینفوتیمنت موس و.. داد میزنه چیزی از luxury vehicle جماعت کم ندارم !
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۳ مهر ۱۴۰۱مزدا ماشین هاش با روح بشر بازی می کنه
Royal Driver UK 70
۴ مهر ۱۴۰۱ماشین خیلی خوبیه آیندهی روشنی داره.
mostang
۴ مهر ۱۴۰۱بنظرم بهترین نسل نیسان قشقایی است
علی
۴ مهر ۱۴۰۱حیف که مافیای خودرو نمیذاره ماشینهای ژاپنی بیاد تو ایران ، سهم ایران از خودرو های جهانی شده چینی یا حداکثر کره ای!!!
mostang
۴ مهر ۱۴۰۱حیف
ST LITE
۴ مهر ۱۴۰۱کسی فی شکن خوب داره
پورشه❤️
۵ مهر ۱۴۰۱سا..ی..فو…ن
بره من باز نشد ولی میگن عالیه
E ..x..per…ss..v..p..n
حسن
۴ مهر ۱۴۰۱مطالب سایت پدال منو افسرده کرده دیگه نمیتونم این مطالبو بخونم چشمام وقتی این ماشینارو میبینم درد میگیره وقتی مطالبو پیشرفت تکنولوژی رو میخونم کلا تو هم میریزه مغزم
پورشه❤️
۵ مهر ۱۴۰۱هیچی با اینترنت باز نمیشه دارم میرم اولین مقاله پدال رو میخونم 😂😂😂
مهدی
۱۶ اسفند ۱۴۰۱من یه نیسان قشقایی e-Power خریدم و واقعا فوقالعاده هست! سواریش بی نظیره و ۱۷۰ تا باهاش رفتم و هیچ صدای بادی داخل نمیومد!
فقط یه عیب کوچک داره که سقف پانوروماش متاسفانه ثابت هست و قابل باز شدن نیست!