نیسان

R390 GT1؛ کمیاب‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ نیسان

نیسان سازنده برخی از جذاب‌ترین خودروهای جاده‌ای و مسابقه‌ای دنیا بوده اما R390 GT1 کمیاب‌ترین آن‌هاست چراکه فقط یک دستگاه از آن در دنیا وجود دارد.
R390 GT1

این خودروساز ژاپنی تاریخچه درخشانی در تولید خودروهای جذاب برای طرفداران دنیای خودرو دارد. از مدل‌هایی همچون اسکای لاین و سیلویا گرفته تا اسطوره‌های موتور اسپرت همچون اسکای لاین GT-R که در پیست‌های استرالیا لقب گودزیلا را به خود اختصاص داده است، نیسان حضوری پررنگ در دنیای خودروهای پرفورمنس جاده‌ای و مسابقات موتور اسپرت داشته است. اما یکی از خودروهای جاده‌ای نیسان بسیار کمیاب است چراکه فقط تنها یک دستگاه از آن در کل دنیا وجود دارد. حتی مدل‌های مسابقه‌ای همین خودرو توان رقابت با چنین محصولی را ندارند زیرا هشت دستگاه از آن‌ها تولید شده است. می‌خواهیم شما را با نیسان R390 GT1 آشنا کنیم، خودرویی که نسخه جاده‌ای از مدل مسابقه‌ای لمان ۱۹۹۷ محسوب می‌شود و برای هماهنگی و کسب تأییدیه‌های لازم جهت حضور در این رویداد استقامتی توسعه یافت. در ادامه شما را با R390 GT1 بیشتر آشنا خواهیم کرد.

در سال ۱۹۹۵، نیسان موتور اسپرت یا همان نیسمو با چالش جدیدی مواجه شد. با اینکه نیسان در سال‌های قبل هم راهی لمان شده بود و با تیم خودش روی محصولات مسابقه‌ای کار می‌کرد اما برای اولین بار بخش نیسمو مسئول توسعه چنین محصولی شد. در دو سال اول رقابت‌ها نیسمو با خودروی جی تی شکل گرفته بر پایه R33 اسکای لاین GT-R در لمان حضور یافت اما در آن زمان تیم نیسمو متوجه شد رقبا از حفره‌های موجود در قوانین برای تولید خودروهای سریع‌تر و قوی‌تر استفاده می‌کنند. ژاپنی‌ها فهمیدند برای رقابت با تیم‌های دیگر باید طراحی جدیدی بکار گیرند و پس از چند ماه تلاش خودروی R390 GT1 متولد شد. به منظور طراحی و ساخت خودروی مسابقه‌ای آماده لمان در کمتر از یک سال، نیسان با شرکت TWR یا تام واکینشاو ریسینگ همکاری کرد. TWR شرکت مهندسی و تیم موتور اسپرتی بود که دو دهه قبل‌تر توسط تام واکینشاو راننده مسابقات تأسیس شده بود. یکی از طراحان ارشد این شرکت که روی پروژه R390 کار می‌کرد تونی ساوت گیت نام داشت که خودروی پیروز لمان یعنی جگوار XJR-9 را نیز طراحی کرده بود. او از برخی عناصر محصول جگوار در R390 نیز استفاده کرد.

یکی از عواملی که باعث شد فرایند توسعه نیسان R390 بسیار کوتاه باشد استفاده از پیشرانه موجود در آن دوران بجای طراحی یک پیشرانه کاملاً جدید بود. ژاپنی‌ها مجبور بودند برای کاهش زمان تولید و هزینه‌ها از پیشرانه‌های در دسترس و مناسب برای R390 استفاده کنند. سلاح قبلی نیسمو برای مسابقات خودرویی یعنی اسکای لاین GT-R از پیشرانه ۶ سیلندری استفاده می‌کرد که حالا برای یک خودروی مسابقه‌ای خیلی قدیمی و سنگین بود. در نهایت نیسمو تصمیم گرفت پیشرانه ۸ سیلندر یک خودروی مسابقه‌ای مربوط به حدود یک دهه قبل یعنی R89C را بکار گیرد. این نیروگاه توسط شرکت بریتانیایی لولا و برای نیسان طراحی شده بود.

پیشرانه یاد شده به خاطر استفاده از بلوک آلومینیومی بجای بلوک آهنی وزن کمتری نسبت به پیشرانه ۶ سیلندر اسکای لاین داشت و مرکز ثقل آن نیز پایین‌تر بود که به بهبود هندلینگ خودرو در پیست کمک می‌کرد. زمانی که انتخاب پیشرانه نهایی شد باقی کارها بهتر پیش رفت و تست‌های تونل باد در بریتانیا انجام شد اما اولین فاز ساخت و تست خودرو در ژاپن صورت گرفت. نام جدید R390 نیز ادای احترامی به خودروی نیسان کلاسیک در گذشته بود و روش نام‌گذاری نیسان در سال‌های قبل را ادامه می‌داد. بد نیست بدانید سی سال قبل از R390، خودرویی مسابقه‌ای با همکاری پرنس و نیسان و با نام R380 تولید شده بود.

نسخه جاده‌ای از مدل مسابقه‌ای R390 به حالت پروتوتایپ تولید شد و به نیسان کمک کرد تا فرایند توسعه خودروی مسابقه‌ای را بهتر پیش ببرد. این خودرو راهی برای کسب تأییدیه‌های حضور در لمان بود. از نظر فنی تفاوتی بین مدل‌های جاده‌ای و مسابقه‌ای وجود نداشت و هر دو از یک پیشرانه و گیربکس استفاده کرده بودند. نسخه اولیه از R390 جاده‌ای در سال ۱۹۹۷ تولید شد و در مسابقات لمان همان سال با رنگ بدنه قرمز و پلاک بریتانیا R835 GUD به نمایش درآمد. یک سال بعد این خودرو برخی تغییرات را تجربه کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به اضافه شدن دم دراز و اسپویلر پشتی اشاره کرد. از اینجا به بعد برخی تغییرات با مدل مسابقه‌ای اعمال شد تا دو خودرو کمی متمایزتر باشند.

پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۵ لیتری توئین توربوی نیسان R390 GT1 قدرت ۵۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۳۷ نیوتون متری تولید کرده و با همکاری گیربکس ۶ سرعته دستی سکونشئال می‌تواند صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۹ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت را فراهم سازد. R390 GT1 هم‌اکنون در تأسیسات زاما نیسان در ژاپن نگهداری می‌شود. این تأسیسات قبلاً مرکز تولید چندین خودروی جاده‌ای نیسان بوده اما امروزه کلکسیونی از خودروهای کلاسیک و ارزشمند نیسان شامل بیش از ۴۰۰ خودروی تاریخی در آن نگهداری می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، نسخه جاده‌ای R390 به خاطر هماهنگی با قوانین مسابقات لمان تولید شد و هدف نهایی این بود که خودروهای مسابقه‌ای بتوانند راهی پیست شوند. با این کار نیسمو به رکورد جدیدی از نظر زمان توسعه و تولید یک خودرو در کمتر از یک سال دست یافت. سه خودرو برای لمان ۱۹۹۷ تولید شدند اما هرکدام از آن‌ها مشکلاتی در زمینه رعایت قوانین داشتند و تغییرات دقیقه نود هم باعث ایجاد برخی مشکلات فنی شد که مهم‌ترین آن‌ها داغ کردن گیربکس بود. این امر باعث شد مسابقات لمان ۱۹۹۷ برای نیسان یک شکست باشد و دو خودرو از دور مسابقات کنار رفته و سومین خودرو نیز رده دوازدهم را به دست آورد.

نیسان از این شکست درس مهمی گرفت و یک سال بعد بدنه خودروها را به روز کرد تا با قوانین همخوانی داشته باشند و برخی تغییرات را هم در بخش پرفورمنس اعمال کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به نصب بال و دیفیوزر عقب اشاره کرد. تلاش‌های نیسان نتیجه داد و هر چهار خودروی حاضر در لمان ۱۹۹۸ توانستند جزو ده خودروی اول رقابت‌ها باشند؛ اما سال ۱۹۹۸ آخرین سال مسابقات برای R390 بود و با تغییر قوانین، ژاپنی‌ها خودروی R391 را جهت حضور در کلاس کاکپیت باز LMP توسعه دادند و نهایتاً هم به‌طور کامل از لمان خارج شدند. نیسان تا ۱۵ سال بعد از آن در لمان حضور نداشت اما گیمرها می‌توانستند از حضور R390 در دنیای مجازی و بازی گرن توریسمو لذت ببرند. این خودرو اولین بار در گرن توریسمو ۲ سال ۱۹۹۹ حضور یافت و تا گرن توریسمو ۶ سال ۲۰۱۳ نیز در آن قابل انتخاب بود.

اگرچه تنها یک دستگاه از R390 GT1 تولید شده اما در سال ۲۰۲۲ اریک کوماس راننده موتور اسپرت یکی از هشت مدل مسابقه‌ای R390 را به نسخه جاده‌ای تبدیل کرد. او مدل شاسی ۷۸۰۰۰۹ را از نیسان خرید و با بازسازی و اعمال تغییراتی آن را به مدل جاده‌ای بدل نمود. البته برای این کار قطعاتی تغییر یافت و به خودرو افزوده شد که از جمله آن‌ها می‌توان به بهینه‌سازی سیستم خنک کاری، نصب شیشه جلو و پوشش کابین و پانل درها اشاره کرد. البته ظاهراً کوماس ۹۵ درصد قطعات مسابقه‌ای اصلی را روی این خودرو حفظ کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. الکساندر

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    سلام دوستان کامارو نسل یک تو ایران هست؟قیمتش چنده
    کلا میشه با قیمت کم یه عضلانی حالا هر مدلی خرید؟
    اگه میدونین ممنون میشم نظر بدید
    جوونم آرزو دارم حال پراید ندارم😂

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2847 ديدگاه)

      کامارو نسل اول یک خودروی اسپرت کوچک (پونی) هست و چندان عضلانی به حساب نمیاد
      از نسل دوم تولید 1970 به بعد، این ماشین بزرگ تر شد و رسما به کلاس عضلانی رسید
      در ایران، کامارو مدل 1974 تا 1978 وجود داره. نسخه‌های 1970 تا 1972 کمیاب هستند
      یک کامارو لوکس خیلی تمیز حدود 1/5 میلیارد تومان قیمت داره
      مدل‌های معمولی که قابل استفاده باشند 500 تا 700 تومن دیدم

      موافقم 30
      1. T.S

        ۲۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (408 ديدگاه)

        آقای اشتری این خودروها از لحاظ مدارک و اسناد مشکلی ندارند ؟ قابل استفاده ند یا نمایشی هستند ؟
        بعد اینکه بعضی مالکان ادعای بازسازی میکنند . مخصوصا میگن مثلا موتورش با فلان موتور عوض شده ‌ آیا اینا قانونیه یا نه

        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2847 ديدگاه)

          من تا به حال مالک ماشین کلاسیک نبودم
          ولی تا جایی که اطلاع دارم، تعویض موتور باید به تایید راهنمایی رانندگی برسه و داخل برگ سبز یا سند نوشته بشه
          ——————
          تمام خودروهای دست دوم با عمر بیش از 4 سال (مدل 1399 به قبل) باید معاینه فنی بگیرن و هر خودرویی که معاینه فنی داشته باشه، می تونه در شهر و جاده استفاده بشه

          موافقم 11
          مخالفم 1
    2. R@min

      ۲۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2048 ديدگاه)

      اگر سرمایه زیادی داری و عشق ماشین کلاسیک هستی برو سمت این چیزا در غیر این صورت پولتو حروم نکن.

      تو ایران نگهداری از این ماشینا خیلی سخت شده و این ماشینام بدرد استفاده روزمره نمیخوره دائم هزینه می تراشه.

      موافقم 19
      مخالفم 2
    3. Taha Ayoobi

      ۲۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4304 ديدگاه)

      ارزون تریناشون اسکایلارک و نوا هستن که اگه از نظر مالی مشکلی نداری و کلاسیک باز هم هستی انتخاب عالی ایه.
      اگه بودجه محدود داری و میخوای با همون یه ماشین بگیری بندازی زیر پا نمیشه یا اگر کلاسیک باز نباشی خسته میشی.
      چون به هر حال از این ماشینا عمری گذشته، هر چقدر هم با کیفیت باشن بالاخره بعد این همه سال خرج میاد روشون، هی باید پول خرج کنی و دنبال قطعه باشی گرچه قطعه هاش پیدا میشه ولی نه به اندازه ایران‌خودرو و سایپا.
      اینکار هم میتونی بکنی که وقتی خریدی، یه بازسازی حسابی بکنی که نو بشه، تاکید می‌کنم اگر بازسازی میکنی حتما جای معتبر و فقط و فقط با قطعه اورجینال و گرنه دوباره خراب میشه.
      بازسازی حسابی که بشه دیگه تا چند سال خرج نداره.

    4. mmd@

      ۲۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (331 ديدگاه)

      قدرت فقط نیسان💀💀💀☠️☠️☠️🇫🇷🇫🇷🇫🇷😈😈😈😈❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥🎖️🎖️🎖️☣️☣️☣️

      موافقم 8
      مخالفم 2
  2. محمدهادی

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    به به👏👏👏
    دنبال این مطلب میگشتم
    من برم تا شب چهار بار مقاله رو بخونم
    دمتون گرم

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. محمدهادی

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    هیولاااا ترین ساخته ی شاخه خودروهای اسپرتی نیسان🔥🔥🔥
    جی تی آر و نیسان زد جلوی این نیسان تنها یک کودک بازیگوشی ن که درحال شلوغ بازی و شیطنته!!
    فراری انزوی نیسان…

    موافقم 8
    مخالفم 2
  4. محمدهادی

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    حقیقتا بلحاظ طراحی و ساخت و اعتبار هم رده ی مکلارن اف وان و مرسدس CLK GTR و پورشه 911GT1 هستش
    البته توانمند ترین و پرفورمنس ترین ساخته ی نیسان در موتور اسپرت توی دهه ۹۰ همچنان همان R92 اسسطوره ست
    روح اون خودرو در این R390 دمیده شد
    بهترین دوران دنیای خودرو همون موقه ها بود

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. Fat_Lace Community

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طرف راننده اتوموبیل رانی بوده و مدل رو از مسابقه ای به جاده ای تغییر داده 😲

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. datsun

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3935 ديدگاه)

    الماس

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. Yasin.sn

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    سلام ببخشید .
    میتونید درباره خودروی nissan r92cp هم مقاله تهیه کنین ؟

    موافقم 9
    مخالفم 1
  8. علی منصوری

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (376 ديدگاه)

    چه هیولایی این…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا