هوندا اعتراف کرده که قصد داشته نیسان را به شرکت زیرمجموعهٔ خود تبدیل کند و به دلیل مخالفت نیسان با این موضوع، برنامهٔ ادغام لغو شده است.
در روزهای پایانی سال ۲۰۲۴، هوندا و نیسان تفاهمنامهای را برای ادغام امضا کردند. برنامه این بود که دو خودروساز بزرگ ژاپن از اوایل سال ۲۰۲۶ هلدینگ جدیدی را باهم تشکیل دهند اما اندکی پس از امضای این تفاهمنامه، گزارشاتی منتشر شد که حاکی از به بنبست رسیدن مذاکرات بود و حالا رسماً خبر لغو این ادغام بزرگ اعلام شده است. هوندا و نیسان با انتشار بیانیهٔ مطبوعاتی مشترک، اعلام کردهاند که مذاکرات ادغام به پایان رسیده است. در گزارشات قبلی، گفته شده بود هوندا قصد دارد نیسان را به شرکت زیرمجموعهٔ خود تبدیل کند و حالا این موضوع رسماً تأیید شده است. هوندا در بیانیهٔ خود دراینباره گفته است:
هوندا پیشنهاد تغییر ساختار از یک هلدینگ مشترک که در آن هوندا اکثریت مدیران را منصوب میکرد به ساختاری که هوندا شرکت مادر و نیسان شرکت تابعه باشد را داده بود.
هوندا علاوه بر اینکه قصد داشت نیسان را به زیرمجموعهٔ خود تبدیل کند، نمیخواست رنو بهعنوان سهامدار اصلی نیسان در این موضوع دخالتی داشته باشد و به همین دلیل، از نیسان خواسته بود سهام خود از شرکت فرانسوی را بازخرید کند. علاوه بر این، میتسوبیشی هم ظاهراً برنامهٔ تبدیل شدن به سومین عضو این ادغام را لغو کرده بود و تصمیم گرفت مستقل باقی بماند. به گفتهٔ رویترز به نقل از منابع آگاه، ادغام موردبحث به این دلیل شکست خورد که نیسان خواستار رفتار برابر در طول مذاکرات ادغام بود درحالیکه هوندا میخواست شرکت مادر باشد. علاوه بر این، هوندا از کندی سرعت تغییر ساختار نیسان هم ناراضی بوده است.
طبق شایعات، نیسان همچنان به دنبال یک شریک میگردد. شرکت تایوانی فاکسکان که در حوزهٔ تولید تجهیزات الکترونیکی فعالیت میکند، علاقهمند به شراکت با نیسان است ولی نمیخواهد خودروساز ژاپنی را بهطور کامل بخرد. در همین حال، نیسان در حال اجرای طرح بازسازی خود است که شامل اخراج ۹ هزار نفر از کارکنان و کاهش ظرفیت تولید جهانی به میزان یکپنجم است.
حسین
۱۹ بهمن ۱۴۰۳خدا نکنه ایلان ماسک بره طرف نیسان
از اون بعید نیست
miladzm
۱۹ بهمن ۱۴۰۳هیچ وقت تو عمرم اینقد خوشحال نبودم
نیسان ای نیسان ….
مهدی میباخ
۲۷ بهمن ۱۴۰۳فقط میتسوبیشی
پیام
۱۹ بهمن ۱۴۰۳اگر با هیوندای ادغام بشه، هیوندای میکشش بالا
هوتن
۱۹ بهمن ۱۴۰۳ای هی اینو نگاه هیوندای کجابود شرکت کره ای ،صحبت از هوندا است ،خدایا باکیا شدیم ۸۰ میلیون
MehdiTurbo
۱۹ بهمن ۱۴۰۳اتفاقا درست گفت
تنها گزینه برای نیسان همان هیوندا و کیاست منتهی هیوندای زیر بارش نمیره چون با جنرال موتور قرار داد بست و دنبال سوده نه تزریق مالی که ممکنه به شکست بخوره
هیوندای خیلی با سیاست الان داره با قرار دادی که بست مثل وانت هایی که قرار با ارم هیوندا تولید بشن چا پای خودش تو امریکا محکم میکنه
شرکتی که بتونه به نیسان کمک کنه معمولا باید اقتصادی ساز باشه مثل خود نیسان چون فلسفه لوکس سازا کلا متفاوت و شرکتلیی مثل بنز بی ام و نمیان سرمایهذگذاری کنند
مزدا که خودش خیلی شرکت کوچیکیه و همینجوریش در بهترین حالت از پس خودش بر میاد
میتسو که وضعیت خوبی نداره خودش
سوبارو هم که فقط از پس خودش برمیاد
شرکتای امریکایی هم بعیده اقدام کنن و تجربه نشان میده ابشون با ژاپن تو یه جوب نمیره
میمونه کیا و هیوندا و تویوتا و هوندا
هیوندای که باتوجه به صحبتای بالام نمیاد اینکار بکنه اگه نه گزینه بسیار خوبی برای نیسان
تویوتا بهترین گزینه اس برای نیسان ولی اقدام نکرد
هوندام که میخواد به خودی بزنه
اون ژاپن وفادار متعهد اگه بود که اینا همه مسئولیت پذیر هوندا میومد دست نیسان میگرفت نه اینکه بخواد از اب گلالود ماهی بگیره
عین همین جریان برای کیا و هیوندا اتفاق افتاد و هیوندا کیا را نجات داد نه اینکه بخواد بدوشدش اگه نه امروز و کیا و این همه طراحی های خوبش نمیبود و هردوشون سود کردن
هوندا نامردی کرد به نظرم
اگه تویوتا هوندا کاری نکنن احتمال زیاد طی سالهای اینده نیسان حذف بشه از دنیای خودرو
فک کنم اخرش نیسان زیر بار قرار داد با هوندا بره اگه تویوتا اقدامی نکنه
MehdiTurbo
۱۹ بهمن ۱۴۰۳واقعا حیف نیسان ماکسیما بود
اینجور که بوش میاد نیسان از دنیای خودرو حذف میشه مگه اینکه هوندا از خر شیطان بیاد پایین یا تویوتا
یه کاری براش بکنن حتی اگه سود خودشان بیاد پایین
فرشاد
۲۱ بهمن ۱۴۰۳آهان پس هیوندای نیسان رو میخواد بکشه بالا داداش پارکتو عوض کن هیوندای چی داره که بخواد در اختیار نیسان بزاره با اون همه خرابی خودروهاش آشغال سوار نباشیم حداقل باز صد رحمت به آلمانی بین آلمانی و کره ای 100 درصد انتخابم آلمانیه و در ضمن باید عرض کنم در حال حاضر بهترین خودروساز دنیا از نظر قابل اعتماد بودن و کم استهلاک بودن تویوتاست نه کره ها و بعد ژاپن هم بهترین ماشین ها برای آمریکاست باقی کشور باید گاز بدیم دودشونو ببینیم یه تار موی یاریس جی آر می ارزه به صدتا کره ای
NAVID@@98
۲۷ بهمن ۱۴۰۳نه چون
در حال حاضر و همیشه بهترین خودروساز دنیا از هر نظر اول۱ از جمله از نظر قابل اعتماد بودن و کماستهلاک بودن چند خودروساز آمریکایی و اروپایی هستن از هر نظر هم هرچیز خدایی اول۱ هستن هرچیز بهترین ماشین ها برای اروپا آمریکاست کلا همیشه چون اثبات کردن هرچیز رکورددار اول۱ شان رو نه جایی دیگه نه اسیا یا باقی کشور باید گاز بدیم دودشونو ببینیم یه تار موی اینا می ارزه به صدتا اسیایی
محمد
۲۸ بهمن ۱۴۰۳تو رفیق ایلان ماسکی که میگی ازش بعید نیست؟؟؟
برای چی باید یک شرکت زیان ده رو بخره؟
اگر بخاطر فناوری باشه که خودش بهتر از همه فناوری داره.
و برند تسلا هم که محبوبه و معروفه و نیازی به برند نیسان نداره.
من میگم که احتمال داره خودروساز هایی نوپا مثل چری به قصد فناوری بالای نیسان و برند نیسان، نیسان رو بخرند.
و باقی خودروساز های چینی ممکنه به خاطر برند نیسان و حضور در بازار آمریکا و غرب نیسان رو بخرند.
BlackWing
۱۹ بهمن ۱۴۰۳بهترین گزینه خارجی برای هوندا جنرال موتورزه
جنرال موتورز با انبوهی از پیشرانه ها و پلتفرم ها ، شبکه پشتیبانی قوی ، حمایت های دولتی و در دست داشتن بازار امریکای شمالی به هوندا کمک خیلی بزرگی میتونه بکنه
GearHead
۱۹ بهمن ۱۴۰۳هوندا مشکل خاصی نداره الان سوال اصلی نیسانه
هوندا با جی ام همکاری داشته و خودروی برقی پرولوگ عملا بخاطر همکاری با GM بدست اومد . البته الان نمیدونم همچنان با هم همکاری دارن یا نه. اون قرارداد هیوندای و جی ام گفته میشد یجورایی به معنی جایگزینی هیوندای با هوندائه که خب در بحث برقی و هیدروژنی واقعا هیوندای قدم های بزرگی برداشته. حتی گفته میشد قراره خودروهای تجاری برقی هیوندای توسط جی ام ریبج بشن.
مزدک
۱۹ بهمن ۱۴۰۳برادر! الان بحث کمک به نیسان هست که ورشکست نشه؛ نه هوندا! هوندا مشکلی نداره در مدیریت فروش و سودآوری! نکته ی دیگه؛ اینکه هوندایی که خودش یکی از برترین انجین سازهای جهان خودرو هست، چه نیازی به پیشرانه های جنرال موتورز داره؟ بحث خوب و بد پیشرانه و پلتفرم های جی ام مطرح نیست؛ مطلب سر این هست که ساختار توسعه ی فنی دو تا شرکتی که قصد ادغام داشته باشن، باید به هم مرتبط و هم راستا باشه، که در این موردی که شما می فرمایید، به هیچ وجه اشتراکات فنی قابل توجیه برای چنین معامله ای وجود نداره!
اگر گروه فولکس واگن (فولکس/آئودی/پورشه)، اقدام به خرید سئات، اشکودا، لامبورگینی، بوگاتی، بنتلی و رولزرویس (البته با رکبی که از بی ام و، و سیستم حقوقی بریتانیا خورد سر خریدش) می کنه، یا فیات و خاندان آنیلی، دست گذاشتن روی آلفارومئو، لانچیا، فراری و مازراتی، یا خود بی ام و، که رفت سراغ گروه روور و رولزرویس، بحث خرید یک سری برندهای ضعیف و ورشکسته (یا در بهترین حالت؛ در حال ورشکستگی کامل) بوده، که قرار نبود در زمینه ی فنی و حتی سرمایه ای، چیزی بذارن وسط معامله (جز ارزش اسمی و سابقه ی ذهنی و اعتبار تاریخی برندشون!)؛ بلکه صرفا قرار بود که به طور کامل، به مالک جدیدی که بتونه سرپا نگه شون داره منتقل بشن. اونجا صحبت از استقلال مطرح نبود، چون یک سری خورده برند (در برابر استانداردهای ابرشرکت ها البته!)، قرار بود برن زیر بیرق یک بابای پولدار، که بتونه خرجشون کنه! و دیدیم که عملا هم بعد از گذشت مدتی از اون ادغام ها، اثری از پیشرانه های معروف بنتلی، رولزرویس، لامبورگینی، مازراتی، بوگاتی، و پیشرانه های مشهور گروه ام جی/روور باقی نموند، و مالکان جدید، تحت سیستم مدولار مجموعه ی تحت فرمان شون، برای اون برندها هم، پیشرانه ی مشترک با سایر محصولات شون طراحی و تولید کردن…
ولی نیسان، که خودش یک غول بی شاخ و دم (هر چند امروز بی یال و کوپال!) هست؛ به این سادگی حاضر نمی شه تن بده، به تحت مالکیت یک برند دیگه قرار گرفتن (حتی اگر اون برند، تویوتا! به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی جهان باشه، که اتفاقا از نظر هماهنگی فنی و هم راستایی تکنولوژی و ساختار تولید هم، مشابهت های زیادی بینشون وجود داره، که ممکنه منافع دو طرف رو هم تأمین کنه، حالا هوندا که بماند!). و البته! حتی اگر منظور شما در مورد ادغام با جی ام، نیسان بوده باشه و نه هوندا؛ باز هم شرایط نسبت به اونچه عرض کردم، تغییر نخواهد کرد.
کلا ادغام شدن کمپانی های خودروسازی باسابقه و اصالت اروپا و آسیا، با سه غول آمریکایی، بر طبق نتیجه ی تجربیات گذشته، اشتباه هست. خریدهای اولیه ی فورد در دهه های هشتاد و نود (ولوو، آستون مارتین، گیا کاروزریا، و حتی معامله ی نصفه نیمه ی جگوار)، ادغام پر سر و صدای دایملر/کرایسلر، و در نهایت هم همین گروه ناهماهنگ استلانتیس، که داره خیلی از برندهای زیر مجموعه ش رو نابود می کنه، مصادیق این نمونه هستن.
دلیل اصلی شکست این مگا پروژه ها، احتمالا بیش از هر چیز، برمی گرده به تفاوت ساختار مدیریت های کلان صنعتی در آمریکا، نسبت به آسیا و اروپا. یک مقایسه ی ساده بین مدیران ارشد خانواده های فورد و تویودا، چه از نظر نوع اندیشه ی مدیریتی، چه از نظر نتایج دوران های مشابه و دوره های هم راستای مدیریت مجموعه هاشون، در بین دو خاندان، و حتی از نظر میزان دریافتی و دخل و خرج مدیران ارشد اونها! مطالعه ی تاریخ، بهترین سنگ محک برای کسب تجربه، و جلوگیری از تکرار خطاهای گذشته ست…
1.
۱۹ بهمن ۱۴۰۳کامنت فوق العاده جذابی بود.
احسنت
حسن پاشایی
۱۹ بهمن ۱۴۰۳بنظرم نیسان کار درستی رو انجام میده چون نیسان یک زمانی بزرگترین تولید کنده خودرو در ژاپن بود ه حالا بیاد زیر مجموعه هوندا بشه براش سنگینه نیسان با شرکتهای اروپایی هم بجایی نمیرسه اگر با آمریکاییها باشه کارش درست تر پیش میره
silent
۱۹ بهمن ۱۴۰۳نیسان باید با ایران خودرو شریک بشه چون وجه اشتراک بسیاری باهم دارند ،هردو ورشکسته هستند و از قدیم گفتند که منفی در منفی میشه مثبت ،درنتیجه این 2 شرکت قطعا درترکیب باهم به سودآوری بسیاری خواهند رسید آنچنان که دیگه مردم نیازی به یارانه نخواهند داشت.
امیر جام خانه
۲۰ بهمن ۱۴۰۳مشتی نظر نمیدادی سنگین تر بودی
nima.jdm
۱۴ اسفند ۱۴۰۳عجب پروف قشنگی
B
۲۸ بهمن ۱۴۰۳بسیار خندیدیم دیگر نفرستید با تشکر
محمد
۱۹ بهمن ۱۴۰۳به نظرم نیسان اگه سرمایه گذار مستقل پیدا کنه بهتره ، اگه ادغام بشه یا زیر مجموعه بشه مثل قبل استقلال توی مهندسی نداره و شاید مثل قبل نمونه نوآوری داشته باشه
محمد
۱۹ بهمن ۱۴۰۳نیسان بهترین خودروساز ژاپنی هست اینو از ماکسیمایی که تو ایران هنوز دارن جولان میده میشه متوجه شد هوندا هم کمپانی خوبیه اما محصولات نیسان زیباتر و جذاب ترن
بهرام
۱۹ بهمن ۱۴۰۳من قبلا هم این نظرم رو گفتم.
نیسان باید به اصل خودش برگرده. ماشینهای قلدر و جوندار که جذابیت خودشو داشت. حتی اگر به اندازه رقیبش تویوتا اقتصادی و کممصرف و امثالهم نباشه.
هنوز هم نیسان سافاری و ماکسیما و جیتیلاین شکوه خودشون رو دارن. نیسان نباید ادای تویوتا رو در بیاره. باید کار خودشو بکنه. تولید خودروهای اقتصادی پرتیراژ و بازاریابی و این چیزا قلمروی تویوتاست.
همه چیز تعداد و تیراژ نیست. تخصص نیسان یه چیز دیگه است
GearHead
۱۹ بهمن ۱۴۰۳از شرکت foxconn هم بعنوان به گزینه برای نیسان اسم بردند. یه عده خوشبین بودند که با ادغام اینا سومین خودروسازی بزرگ شکل بگیره! این وسط میتسو هم ۷۰ درصد سوددهی کمتری ثبت کرده حتی بازارهایی مثل اسیای شرقی که جولانگاه میتسو بود هم روی خوشی بهش نشون نمیده.کم کم فصل خدافظی با یسری برندها داره میرسه.
محمدعلی عباسی
۱۹ بهمن ۱۴۰۳باسلام
با توجه اینکه ایران خودرو واگذار شده با کمک دولت می تواند شرکت نیسان با سهم شرکت نیسان ژاپن شراکت نمایند .
محمدعلی عباسی
۱۹ بهمن ۱۴۰۳باسلام
با توجه اینکه ایران خودرو واگذار شده با کمک دولت می تواند با شرکت نیسان ژاپن شراکت نمایند .
سینا
۱۹ بهمن ۱۴۰۳شاید شرکت های چینی قصد خریدش رو کنن
nima.jdm
۱۴ اسفند ۱۴۰۳جوک خوبی بود
عرفان
۱۹ بهمن ۱۴۰۳نیسان یک شرکت روبه ضعفه که با رنو همکاری داشت ، یک زمان ایران خودرو با شرکت رو به ورشکستگی روتس و هیلمن قرارداد تولید پیکان رو بست ، الان فرصت مناسبیه که قرداد خوبی با نیسان بسته بشه
GENERAL CORVETTE
۲۰ بهمن ۱۴۰۳باید با برندهای
رنو
میتسوبیشی
ایسوزو
CMC
فورد ادغام بشه
حجتاله براهنی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳احتمالا یه سرمایهگذاری چینی میاد نیسان رو هم به قهقرا میبره!
محمد
۲۸ بهمن ۱۴۰۳الان ولوو و ام جی به قهقرا رفتن یادم نبود.
مرسدس هم اسکلتش مونده چون چینیا سهام دارشن.
nima.jdm
۱۴ اسفند ۱۴۰۳خدا نکنه
شهروند ایرانی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳هیچ چیز صد در صد نمیشه گفت اما اکثر این شرکت دارن از چین ضربه میخورن چون توان رقابت با چین ندارن از طرفی روی خودرهای برقی واقعا کم اوردن و همچنین هیبرید شاید نیسان چینی یا هندی ها بخرن حتی عربستان بخره فقط به درد بازار خارومیانه میخوره نیسان
محمد
۲۸ بهمن ۱۴۰۳عربستانی ها بخرند نشون میده آدمای احمقی هستند.
این شرکتی که ضرر میده فقط به کار چینی ها و هندی ها میاد.
این شرکت ها رو که زیان میدهند رو باید کشور هایی که در صنعت خودروسازی تجربه دارند بخرند تا بتونن ازش استفاده کنند.
عربستان اگر می خواد کار درستی انجام بده در این زمینه باید بره سهام چری،چانگان،فاو و … رو بخره.
و یا هیوندا،کیا رو بخره.
تو تجربه اول باید همچین کاری کرد.
دانیال
۲۷ بهمن ۱۴۰۳حیفِ نیسان . . .
شما یه اسکایلاین آبی کاربنی رو تصور کن و این مطلب رو بخون😔
عاشق هوندام ولی جبر زمونه رو ببین خدایی
همه چی رو منطق پیش میره
نجُنبی بد عقب میافتی
제네시스
۲۷ بهمن ۱۴۰۳دلتون آب هیوندای در اوج نیسان در موج
samurai
۲۷ بهمن ۱۴۰۳یکی بیاد به سامورایی بگه تو زیردست من کار کن معلومه قبول نمیکنه
افتخارات و میراث نیسان انقدر زیاده هیچ وقت نمیاد شرکت و بده هندا
نیسان دنبال شریک هست که ممکنه میتسوبیشی قبول کنه
صامورایی
۲۸ بهمن ۱۴۰۳((نیسان دنبال شریک هست که ممکنه میتسوبیشی قبول کنه))
کوری که عصاکش کور دیگر شود!
nima.jdm
۱۴ اسفند ۱۴۰۳بد شد