دو سال قبل از عرضه مدل نمادین اسکایلاین GT-R نسل R32، نیسان یک مدل ویژه جذاب را معرفی کرد که راه را برای شکلگیری گودزیلای امروزی هموار ساخت.
نیسان اسکایلاین GT-R در نسلهای R32، R33 و R34 جزء نمادینترین خودروهای ژاپنی تاریخ محسوب میشود ولی پیشینه نام GT-R به سال ۱۹۶۹ بازمیگردد که بهعنوان نسخهای پرفورمنس بالا از نسل سوم اسکایلاین معرفی شد. اولین اسکایلاین GT-R که در نسخههای دودر و چهاردر تولید میشد، از چند ارتقاء پرفورمنس محور مثل دیفرانسیل لغزش محدود و پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۲ لیتری DOHC با ۱۶۰ اسب بخار قدرت بهره میبرد. این خودرو که تا سال ۱۹۷۲ در ۱,۹۴۵ دستگاه تولید شد، خیلی زود به یکی از نمادهای خودروسازی ژاپن تبدیل شد و بنابراین نیسان تصمیم به ساخت جایگزین آن گرفت.
GT-R دوم که بر اساس نسخه فستبک دودر نسل چهارم اسکایلاین ساخته شد، چند ارتقاء مثل تجهیز به ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ را تجربه کرد و با همان پیشرانه شش سیلندر قبلی عرضه شد. بااینحال، این خودرو به دلیل قیمت بالا و نوسانات بازارهای مالی، نتوانست موفقیت نسل قبلی خود را تکرار کند و تنها ۱۹۷ دستگاه فروخت و یک سال پس از عرضه کنار گذاشته شد. بااینحال، هرچند تا پاییز سال ۱۹۸۹ خبری از نام GT-R در خانواده اسکایلاین نبود ولی دراینبین، نیسان چند نسخه پرفورمنس را برای اسکایلاین معرفی کرد که بدون شک جذابترین آنها GTS-R سال ۱۹۸۷ بود که سلف مستقیم GT-R R32 مشهور محسوب میشود.
نسخه ویژه هومولوگیشن گروه A
نیسان در اواخر دهه ۸۰ حضور پررنگی در مسابقات تورینگ گروه A داشت و تا سال ۱۹۸۷ خودروسازان برای دریافت جواز حضور در این مسابقات باید حداقل ۵ هزار دستگاه نسخه جادهای از خودروهای مسابقهای خود تولید میکردند. نیسان این کار را با اسکایلاین GTS نسل R31 انجام داد که در سال ۱۹۸۶ معرفی شد. در تابستان سال ۱۹۸۷ اما تغییراتی در قوانین مسابقات برای فصل بعدی رخ داد و خودروسازان مجبور شدند هم خودروهای مسابقهای و هم نسخههای جادهای را بروز کنند. ازآنجاییکه که زمان کمی برای اجرای این تغییرات وجود داشت، تعداد الزامی ساخت نسخهٔ جادهای به تنها ۵۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرد و نیسان هم با مدل GTS-R به این قوانین جدید پاسخ داد.
تهاجمیترین نسخه نسل R31
GTS-R بر اساس نسخه کوپه نسل هفتم یا R31 اسکایلاین ساخته شد اما ازآنجاییکه این نسخهای ویژه برای هومولوگیشن بود، چند تغییر ظاهری را تجربه کرد و به تهاجمیترین نسخه نسل R31 تبدیل شد. رنگ آبی تیره، سپر جلوی جدید با اسپویلر زیرین ثابت (مدل GTS قبلی به اسپویلر جلویی قابل تنظیم الکترونیکی مجهز بود که ممنوع شد)، اسپویلر اختصاصی عقب، برچسبهای ویژه بدنه و رینگهای ۱۵ اینچی BBS با نشان اسکایلاین در وسط از ویژگیهای ظاهری این مدل بودند. GTS-R در داخل اما بسیار شبیه GTS قبلی بود و از همان صندلیهای اسپرت استفاده میکرد که فقط با روکش پارچهای خاکستری منحصربهفرد پوشیده شده بودند. غربیلک فرمان هارتگ چرمی و سرعتسنج ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت هم دیگر ویژگیهای داخلی اختصاصی این نسخه بودند.
قویترین نسخه موتور RB20DET
مثل GTS، این نسخه ویژه هومولوگیشن هم از نسخه توربوشارژ موتور ۲ لیتری شش سیلندر خطی RB20 نیسان استفاده میکرد. موتور RB20 که در سال ۱۹۸۵ معرفی شد، اولین نسخه DOHC از موتورهای سری RB بود که بعداً منجر به ساخت نیروگاه افسانهای توئین توربوی RB26DETT شد که در سینه اسکایلاین GT-R نسل R32، R33 و R34 قرار گرفت. موتور GTS-R که با کد RB20DET-R شناخته میشد، قویترین نسخه جادهای از موتورهای ۲ لیتری سری RB نیسان بهحساب میآمد.
در قیاس با موتور RB20DET که در GTS استفاده میشد، این پیشرانه جدید چند ارتقاء مثل تجهیز به توربوشارژر بزرگتر گرت، اینترکولر بزرگتر، منیفولد اگزوز فولادی ضدزنگ و تنظیم خاص ECU را تجربه کرده بود. این پیشرانه که به گیربکس پنج سرعته دستی متصل بود، ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد درحالیکه در نسخه مسابقهای توان تولید بیش از ۴۰۰ اسب بخار را داشت. برخلاف GT-R نسل R32 که به سامانه چهارچرخ محرک مجهز بود، در GTS-R R31 تمام نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشد ولی این ماشین از سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و سیستم تعلیق قابل تنظیم الکترونیکی بهره میبرد.
یکی از کمیابترین اسکایلاینها
همانطور که گفته شد، طبق قوانین فصل ۱۹۸۷ مسابقات، از خودروهای مسابقهای باید حداقل ۵۰۰ دستگاه نسخه جادهای تولید میشد ولی نیسان مجموعاً ۸۲۳ دستگاه از GTS-R تولید کرد که شامل چهار پروتوتایپ هم میشد. با این تعداد ساخت، GTS-R یکی از کمیابترین نسخههای پرفورمنس اسکایلاین محسوب میشود. البته بااینوجود، قیمت نمونههای تمیز و عالی این خودرو در حال حاضر بهندرت از ۵۰ هزار دلار فراتر میرود. درهرحال، هرچند GTS-R R31 بهاندازه اسکایلاینهای GT-R بعدی مشهور نیست ولی درسهایی که در طول توسعه این خودرو آموخته شد، تأثیر مهمی در خلق اسکایلاین GT-R R32 در سال ۱۹۸۹ داشت.
Ahmad
۸ اسفند ۱۴۰۳اوووه اووه عجب ماشینیه بنازم ژاپن اصلا وسایل ژاپنی از هر چیزی که بگی رو دست نداره واقعا
۸ اسفند ۱۴۰۳کاش رفاقتا هم جاپونی بود🇯🇵🇯🇵🇯🇵🤟🤟🤟
BMW is GOD
۸ اسفند ۱۴۰۳از ته قلبم عاشق نیسان و میتسوبیشی هستم
امیدوارم هرچه زودتر به دوران اوجشون برگردن و ورشکسته نشن 😥😥😥😟😟😟😔😔😔
Gforce
۸ اسفند ۱۴۰۳اینو بدجور به r34 ترجیح میدم
مهردادکمال
۸ اسفند ۱۴۰۳زیبایی در سادگیه .
و چقد برازنده و ساده و زیباست
KAIZEN
۸ اسفند ۱۴۰۳از نگاه کردنش سیر نمی شم