در این مقاله میخواهیم شما را با یکی از محصولات نسبتاً ناشناخته نیسان با نام استیجیا 260RS آشنا کنیم، خودرویی که شباهتهای زیادی با اسکای لاین GT-R دارد اما از بدنه استیشن سود میبرد.
دنیای استیشنهای پرقدرت و پرفورمنس معمولاً روی خودروهای اروپایی متمرکز است. استیشنهای مرسدس AMG، محصولات S و RS آئودی و استیشنهای تورینگ بی ام و جزو شاخصترین این خودروها هستند. البته برندهایی همچون جگوار، پورشه و حتی فراری نیز در این وادی قدم برداشتهاند. باید اذعان کرد بازیگران دیگری همچون کادیلاک نیز در کلاس استیشنهای اسپرت حضور دارند اما این کلاس اکثراً به خودروهای اروپایی اختصاص دارد.
با نیسان استیجیا 260RS نسخه اوتک آشنا شوید که یک استیشن سریع است. خودروی موردبحث با دو ویژگی شاخص شناخته میشود: اول اینکه اروپایی نیست و دوم نام بسیار احمقانهای دارد. البته ما با نامی که سازنده برای استیجیا انتخاب کرده کاری نداریم و بجای آن فکر میکنیم با یک نیسان اسکای لاین GT-R استیشن روبرو هستیم. بله واقعیت نیز همین است چراکه اسکای لاین GT-R در برههای بهصورت واگن یا استیشن نیز تولید شده است. اما داستان تولید این خودرو چیست؟ جدای از GT-R که واقعاً سریع است و با نام مستعار گودزیلا شناخته میشود، باقی اعضای خانواده اسکای لاین محصولاتی ساده و خستهکننده هستند که فقط خانوادهها را از یک نقطه به نقطه دیگر میرسانند. یکی از اعضای خانواده اسکای لاین بهصورت استیشن تولید شده و استیجیا نام دارد. استیجیا استاندارد نیز مشابه سایر مدلهای عادی خانواده است اما شرکت اوتک ایده خاصی مطرح کرده و آن نصب پیشرانه GT-R در این محصول است. برای اطلاع بیشتر باید گفت اوتک تیونر خود نیسان به شمار میرود.
به این ترتیب نیسان استیجیا 260RS اوتک متولد شده است. وقتی وارد کابین شوید در استیشنی طویل و جعبهای که برای حمل اعضای خانواده و وسایل آنها طراحی شده قرار میگیرید. در مرحله بعد پای راست خود را تا ته فشار میدهید تا با غرش پیشرانه توئین توربوی RB26DETT هوشیارتر شوید. پیشرانه یاد شده هم اروپایی نیست و نام احمقانهای دارد؛ اما جدای از شوخی، این خودرو بسیار سریع است و پیشرانه آن نیز قویتر از عدد ۲۷۶ اسب بخار اعلامی حس میشود. در واقع میتوان گفت خروجی آن به حدود ۳۲۰ اسب بخار میرسد. یکی از ویژگیهای نیروگاه آهنین نیسان تأخیر بسیار کم توربوست که باعث ارائه پرفورمنس فوقالعادهای میشود.
نکته بعدی به هندلینگ مربوط میشود. نیسان استیجیا 260RS نسخه اوتک به خاطر طراحی خود نمیتواند همانند اسکای لاین GT-R واقعی عمل کند اما خودروهای دهه ۹۰ میلادی در کل کیفیت سواری و هندلینگ لذت بخشی دارند که دلیل آن را میتوان در فرمان هیدرولیک و وزن پایین جستوجو کرد. همین موضوع درباره خودروی موردبحث نیز صدق میکند چراکه 260RS علیرغم فرمان سنگین و نسبتاً گنگ خود هندلینگ خوبی در پیچها دارد. در واقع یک حس آنالوگ زیبایی وجود دارد که بسیاری از رانندگان به دنبالش هستند.
ظاهر خودرو نیز جذاب به نظر میرسد و یک کیت بدنه اسپرت و اسپویلر به گیرایی بیشتر آن کمک کردهاند. اگرچه خبری از ورودیهای هوای روی گلگیر و کالیپرهای ترمز طلایی نیست اما استیجیا اسپرت و شیک جلوه میکند؛ و چنین محصولی را میتوان ادای احترام ژاپنیها به کلاس استیشنهای پرفورمنس دانست. شما در حالت استاندارد نیز قدرت زیادی در اختیار دارید و تمامی چیزی که میخواهید راندن اسکای لاین GT-R استیشن است.
Dark Knight
۲۵ آبان ۱۴۰۲نیسان یه زمانی محصولات هیجان انگیز زیاد میساخت مخصوصا دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی ، کاش هیچوقت با رنو همکاری نمیکرد و سطح خودشو پایین نمی آورد ! این همکاری باعث شد فرانسوی ها به تکنولوژی های نیسان دسترسی پیدا کنن و سطح خودشونو تو یک بازه زمانی کوتاه به شدت افزایش بدن اما از اون طرف باعث عقب افتادن نیسان از رقبا بشن ! نیسان انقدری برای ژاپنی ها با ارزش بوده که میگفتن : ما تویوتا رو برای بقیه کشور ها ساختیم ولی نیسان رو برای خودمون ! البته تویوتا به لطف تولید محصولات جان سخت و همه فن حریف همیشه قابل احترام بوده ولی نیسان واقعا حقش خیلی بیشتر از چیزیه که الان هست
datsun
۲۵ آبان ۱۴۰۲قدرت رنو چند روز پیش در نیسان به پایان رسید
JDM_Japan
۲۵ آبان ۱۴۰۲منطقیه
ولی خب حیف جی تی آر که یه زمانی شاخ شانه می کشید
برای خیلی از سوپر اسپرت ها ولی الان gtr کجاست و بقیه کجاااااا….
فک نکنم نیسان دیگه بتونه ماشینی مثل که نه در حد gtr هم تولید کنه و کم کم این گودزیلا هم چند سال دیگه غیب میشه
۲۵ آبان ۱۴۰۲خیلی زیباست
کاش میشد یدونه ازینا میگرفتم میوردم ایران💔
Viper
۲۵ آبان ۱۴۰۲قبلا دنبال چنین مطلبی مربوط به این خودرو میگشتم ولی نمیتونستم اطلاعاتی راجبش پیدا کنم ممنونم از برو بچه های پدال ❤️❤️
ALI A
۲۵ آبان ۱۴۰۲ماشین های استیشن یه رخ دیگه ای دارن. من که استیشن دوست دارم…
بردیا
۲۵ آبان ۱۴۰۲خوراک تقویت و بعدش بری دریفت و …. تو خیابون 🙃🧡
مهردادکمال
۲۵ آبان ۱۴۰۲بااین طراحی پخته و جذاب(نمای عقبش رو ببینن) عجیبه که این قد ناشناخته اس. من یکی که اسمشو نشنیده بودم
aliasn
۲۷ آبان ۱۴۰۲مارو باش 10!ساله دارم بهش میگم اِستیجر
L s
۲۹ آبان ۱۴۰۲استیشن های نیسان و داتسون واقعا قابل احترام بودن برا ایرانیا
چرا ما باید فقط این مطلبها و اخبار رو بخونیم و دستمون از این دنیای زیبای خودروهای متنوع کوتاه باشه؟ منی ک پول ولو و سوناتای استیشن مدل بالا رو ندارم چیکار کنم؟
حداقل پیکان استیشن رو باز تولید کنید