نیسان

نیسان سانی وارداتی 2024: بررسی کامل، مشخصات فنی و مقایسه با رقبا

سدان کوچک نیسان در بازار کشور برای دستیابی به موفقیت موانعی اساسی دارد.

با آغاز موج جدید واردات خودروها، شرکت «جهان نوین آریا» از طرح واردات محصولات برند نیسان خبر داد. این مجموعه اعلام کرد که خودروهایی از این خودروساز ژاپنی را به‌عنوان مدل‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به کشور وارد می‌کند که یکی از آن‌ها، سدان کوچک سانی است. این خودروی اقتصادی برخلاف نامی که به دوش می‌کشد، ارتباطی با ژاپن ندارد و متاسفانه حتی از طراحی و پیشرانه‌های جدید نیسان هم استفاده نمی‌کند.

سانی که در لباس نسل سوم نیسان آلمرا (مدلی مربوط به سال ۲۰۱۱) به فروش می‌رسد، توسط شرکت دانگ‌فنگ چین ساخته شده و معلوم نیست که دقیقا به چه امیدی وارد کشور شده است. به نظر می‌رسد که شرکت وارد‌کننده یادشده هم از این مسئله آگاه بوده و می‌دانسته که حتی عرضه مدل‌های ضعیف هم باعث سودآوری می‌شود. اما آیا سانی انتخابی منطقی به شمار می‌رود؟ آیا این خودروی سدان می‌تواند با رقبای هم‌قیمت خود رقابت کند؟ برای پاسخ به این سوال مشخصات فنی، امکانات و عملکرد نیسان سانی جدید را بررسی خواهیم کرد.

مشخصات فنی نیسان سانی وارداتی

پیشرانه

سدان کوچک نیسان از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با کد «HR15DE» سود می‌برد که نهایتا ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبه‌دنده ۴ دنده خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند؛ جعبه‌دنده یادشده از حالت اُوِر درایو هم سود می‌برد که با کاهش دور، باعث کاهش موتور و در نتیجه بهبود مصرف سوخت می‌شود. همان‌طور که می‌توان حدس زد، قدرت نه‌چندان تاثیرگذار این موتور باعث می‌شود که نیسان سانی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدودا ۱۳ ثانیه زمان صرف کند و شتاب‌گیری را نهایتا تا دستیابی به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد.

ابعاد

ابعاد بدنه سانی که در جدول زیر و برحسب میلی‌متر درج شده‌اند به‌خوبی نشان می‌دهد که این خودرو یک محصول خانوادگی کوچک است:

طول ۴,۴۲۵
عرض ۱,۶۹۵
ارتفاع ۱,۵۰۰
فاصله محوری ۲,۶۰۰

نیسان سانی بدنه‌ای ۱,۰۷۰ کیلوگرمی و یک باک بنزین ۴۱ لیتری دارد. بهره‌مندی از وزن پایین و پیشرانه‌ اقتصادی باعث شده که این سدان به‌صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۷ لیتر سوخت مصرف کند.

امکانات نیسان سانی وارداتی

امکانات رفاهی

همان‌طور که تاکنون متوجه شدید، سانی محصولی اقتصادی و ارزان‌قیمت است که در بازار بین‌المللی به‌راحتی با خودروهای ارزان دیگر رقابت می‌کند. تولیدکنندگان این خودرو برای رقابتی کردن عرضه سانی آن را به ترمزهای تمام دیسکی، رینگ‌های آلومینیومی، شیشه بالابر عقب، تهویه‌مطبوع خودکار، صندلی برقی راننده، کروز کنترل، سنسور باران، سنسور پارک و… مجهز کرده‌اند اما نسخه عرضه‌شده در بازار داخلی فاقد امکانات یادشده است و تنها از موارد زیر سود می‌برد:

  • سیستم نور روز
  • فرمان برقی حساس به سرعت
  • دوربین دید عقب
  • سیستم صوتی با ۲ بلندگو
  • نمایشگر ۶ اینچی لمسی مرکزی مجهز به میرورلینک و بلوتوث
  • سیستم تهویه دیجیتالی
  • تنظیم دستی صندلی‌ها
  • زیرآرنجی تاشو ردیف عقب
  • روکش پارچه‌ای صندلی‌ها
  • آینه جانبی برقی تاشو

همان‌گونه که از این فهرست نه‌چندان بلندبالا مشخص است، سانی در زمینه امکانات رفاهی راهی برای برتری بر خودروهای هم‌قیمت و هم‌رده خود را ندارد. حتی بالابر شیشه‌های عقب آن هم دستی هستند که برای محصولی در این محدوده قیمتی خجالت‌آور است.

امکانات ایمنی

سانی در زمینه تجهیزات ایمنی هم حرف چندانی برای گفتن ندارد اما حداقل از موارد زیر سود می‌برد:

  • ۲ کیسه هوا (راننده + سرنشین جلو)
  • کنترل ایستایی در سربالایی (HSA)
  • کنترل پایداری (ESC)
  • سنسور عقب
  • دوربین عقب

متاسفانه تنها ترمزهای جلوی نیسان سانی از نوع دیسکی هستند و نمونه‌های عقب از نوع کاسه‌ای تهیه‌ شده‌اند. تمام مجوعه ترمز از فناوری ترمز ضدقفل، توزیع نیرو و نیروی کمکی استفاده می‌کند. هرچند که وزن و قدرت کم سانی آن را از بهره‌مندی از ترمزهای بسیار قوی بی‌نیاز می‌کند اما افزایش تدابیر در بخش ایمنی هیچ‌گاه بد نیست.

قیمت نیسان سانی وارداتی

نیسان سانی که در مدل‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در بازار کشور ما به فروش می‌رسد. تولید مدل ۲۰۲۳ در کارخانه به پایان رسیده است اما در لحظه نگارش این مطلب، نسخه دست‌دوم این محصول در بازار با قیمت ۱.۴۸ میلیارد تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی نزدیک به آریزو ۶ پرو یا کراس‌اوور ام‌وی‌ام X55 پرو که در زمینه امکانات، طراحی، به‌روز بودن و… بر سانی برتری دارند.

قیمت روز نسخه ۲۰۲۴ و جدید نیسان سانی را هم می‌توانید در صفحه «قیمت روز خودرو» مشاهده کنید. در لحظه نگارش این مطلب، سانی ۲۰۲۴ در نمایندگی و بازار به‌ترتیب با قیمت ۱.۳ و ۱.۵ میلیارد تومان معامله می‌شود.

مزایا و معایب نیسان سانی وارداتی

مزایا

نیسان سانی جدید در بازار ما به شمار می‌رود که در مقایسه با محصولات ارزان‌قیمت، کیفیت به‌مراتب بهتری دارد. این خودروی کوچک خانوادگی با بهر‌ه‌مندی از وزن پایین، پیشرانه بهینه کم‌مصرف و تجهیز جعبه‌دنده به حالت اوردرایو ازجمله مزایای این خودرو هستند که درصورت رقابت آن با محصولات پایین‌رده، سانی را به گزینه‌ای جذاب تبدیل می‌کنند.

معایب

اما متاسفانه رقبای سانی قیمتی کمتر از ۱.۳ میلیارد تومان دارند. به همین دلیل سانی به‌خاطر کمبود امکانات رفاهی و ایمنی مناسب، طراحی سال‌خورده و نه‌چندان زیبا، فضای داخلی کم داخلی و بازار دست‌دوم ضعیف به مهره‌ای سوخته تبدیل شده است که برخلاف سایر محصولات نیسان در بازار داخلی مانند سیلفی یا قشقایی، شانس کمی برای بقا دارد.

نتیجه

نیسان سانی یک محصول اقتصادی محسوب می‌شود که در کشور ما با قیمت به‌شدت غیررقابتی وارد بازار شده است؛ عدم تجهیز به امکانات به‌روزی که باقی رقبا از آن بهره‌مند شده‌اند درکنار طراحی سالخورده نسخه ۲۰۱۱ باعث می‌شود که سانی عملا از فهرست هر خریداری پاک شود؛ مگر آنکه به خرید خودرویی با نام و پسوند نیسان سانی ۲۰۲۴ علاقه خاصی داشته باشد. نظر شما درباره این محصول چیست؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. سالار فصل

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    همکار عزیزم دقیقا از همین اتاق در گرما و رطوبت شدید سال هاست به عنوان ماشین کار و وانت استفاده میکنه
    تمام رقبایی که شما در متن اشاره کردید پلتفورم جدیدتر پ تکنولوژی بیشتر دارند حتی شش ماه در اون وضیعت دوام نمیاورند
    ارزش خرید بسیار بالا

    موافقم 9
    مخالفم 26
    1. ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5268 ديدگاه)

      زیر ۸۰۰ بود ارزش داشت

      موافقم 18
      مخالفم 1
  2. امین

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (458 ديدگاه)

    خداییش خریدش منطقی ندارد. نه فیس داره ، نه فنی ، نه ژاپنیه

    موافقم 25
    مخالفم 6
    1. Nismo

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1632 ديدگاه)

      با یه قیمت 100 میلیون تومنی نهایتا باید در دسترس اقشار ضعیف و متوسط جامعه قرار بگیره
      برای جایگزینی با پراید. همین

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. محمد

        ۲۰ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1329 ديدگاه)

        ۱۰۰ میلون؟
        ۱۰۰ میلیون معادل ۱۲۰۰ دلاره.
        با ۱۲۰۰ دلار تف هم کف دستت نمی دازند‌.
        اگر می شود قیمت دلاری اش را یک نفر بنویسد خوب می شود.

    2. Taha shahbeiki

      ۲۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      نه ژاپنیه برای کشور های به اصطلاح توسعه یافته با این فیس قدیمی تولید میشه .

  3. Saeed farshchian

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    ارزش خرید صفر
    آریزو ۶ پرو رو ترجیح میدم

    موافقم 22
    مخالفم 5
  4. یه نفر

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    تیبای مناطق برخوردار

    موافقم 20
    مخالفم 1
  5. froG-driVer

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1052 ديدگاه)

    اینو چرا وارد میکنن؟!!
    این کل شاسیش از طلا و نقره هم باشه باز ارزش وارد کردن نداره،دنا پلاسو رو به این ترجیح میدم،اگه پول خریدشو داشتم،هر جور شده یه ۲۰۰-۳۰۰ تونن دیگه جور میکردم و یه j7 میخریدم،هم بزرگتر از اینه،هم خوشگله،هم قدرت قابل قبول داره،هم کابینش شبیه سال ۲۰۰۵ نیست،هم اعتبار نسبی و دست و پا شکسته کرمان موتور پشت اسمشه،هم چنتا آپشن درست حسابی داره،هم حداقل اسمش،کشور سازنده واقعیشو نشون میده،کلا خیلی بهتر از اینه،چیه این آخه؟؟!!
    کابینش از۲۰۷عقب تره،انگار یه فرمون جدید چسبوندی رو داشبورد206 V8!!
    توهین به شعور هموطن جدیدا خیلی مد شده،ولی دیگه نه در این حد!!…

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (322 ديدگاه)

      دنا پلاسیده ای که با انگشت تا ستون جمع میشه این اشغال ازش بهتر

      موافقم 7
      مخالفم 6
    2. شهروند ایرانی

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (848 ديدگاه)

      پروفسور الان ساندرو مدل ۹۷ با فیس ۲۰۰۷ میفروشن یک میلیارد انوقت نیسان سانی حداقل از ساندرو تندر که بالاتر ماشین تولید سال پس قیمتش به نسبت بازار بد نیست هر چند از نظر من مزدا ۳ کرولا کراس کونا و ماشین با موتور ۲ تنفس طبیعی و گیربکس جدید گزینه منطقی هستند ولی برای کسی که فقط میخاد کم استهلاک باش نیسان خوب بازم با توجه به وضعیت موجود

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5268 ديدگاه)

      فرقش اینه فرمون پژو ۲۰۰۸ رو ۲۰۶ اس دی داشبورد ۲۰۶ رو قشنگ می‌کنه ولی این فرمون اصلا داشبوردو قشنگ نمیکنه

    4. م

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      مطمئن باش خدای نکرده تصادفی رخ بده امکان زنده موندن سرنشینان توی این از دنا پلاس خیلی بالاتره!

    5. محمد

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1329 ديدگاه)

      نخر.
      وارد کننده دنبال سوده.
      تو میتونی از بین رقباش اینو انتخاب نکنی.
      سیاست بازار آزاد همینه.

  6. amir3715

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چند سال پیش ها سایپا دیزل یه مدل کشنده آورده بود که اسمش دانگ فنگ t300 بود کلی هم وعده داده بود که این ماشین مال نیسانه و ژاپنیه و … بعد که راننده های بنده خدا به اسم نیسان ماشین رو تحویل گرفتن فهمیدن نخیر این ماشین چینی و مال دانگ فنگه حالا این هم شده جریان همون چون دانگ فنگ ساخته و اسم نیسان داره خیلی ها هم گول همینو می خورن متاسفانه از اون طرف این ماشین نه امکانات خوبی داره نه موتور پر قدرتی طراحیش هم چندان به نظر من قشنگ نیست توی ایران هم که بیاد متاسفانه با یه قیمت فوق العاده غیر منطقی عرضه میشه که دیگه هیچی عملا

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. همایون

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (112 ديدگاه)

    بنظرم یا توجه به اوت دیت بودن و غیر استراتژیک بودن این اتاق نیسان سانی پارس خودرو بره امتیاز مونتاژش رو البته با آپشن های بیشتر بگیره مثل سیتروئن سی سه ایکس آر که سایپا کاشان شروع کرده از دانگ فنگ امتیاز مونتاژش رو بگیره فکر کنم بتونه براحتی یک میلیارد نسخه فولش رو بفروشه اونموقع رقیب مناسبی برای تارا و شاهین میشه البته بشرطی که نسخه فولش یک تومن بشه نه مثل این نسخه وارداتی نسخه لو اپشن رو بیاره

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2982 ديدگاه)

      در ایران ماشین زشت با بهترین تجهیزات محکوم به نابودیه
      ماشین خوشگل برند افتضاح و بدترین شرایط فنی، راحت می‌فروشه

      موافقم 10
    2. گاس فرینگ

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (479 ديدگاه)

      سایپا خودش شاهین رو داره بازارش به خطر میفته
      اصلا رو آریا موتور ۲۰۰۰ و داشبورد جدید گذاشتن با سی تری همپوشانی نداشته باشه

    3. محمد

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1329 ديدگاه)

      تحریمیم‌‌‌.
      نیسان حالت عادیش وضعش بد هست بعد بیاد پلتفرم رو بفروشه به پارس خودرو و دیگه مجوز فروش در آمریکا و ژاپن و اروپا و… رو از دست بده؟؟

  8. مجتبی

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی بهتر از ماشین های داخلی و چینی هست. استحکام بدنه و مونتاژ خوب بهمراه قطعات خوب ارزش خرید داره.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. سهیل گل آزاد

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    یه بلاگر خودرویی بود تو مسقط زندگی میکرد چند سال پیش خودروهای مختلف بازار عمان رو بررسی میکرد تو یه پستش ارزون ترین خودروی صفر بازار عمان رو معرفی کرد که یه ماشین کارگری هست همه میتونن سوارش بشن همین نیسان سانی بود ولی خب تو ایران ۱.۵ میلیارد برای بیشتر اقشار جامعه یه رقم خیلی بالاییه و برای یه ماشین دیگه اقتصادی نیست این بودجه این ماشینم فقط داره برند نیسان رو به یدک میکشه فقط اسم داره وگرنه تو خطوط تولید برند های درجه ۲ و ۳ چینه والا با این مشخصات ۱.۵ میلیارد خیلی زیاده میتونی بری همون چینی ها رو بگیری مثل آریزو ۶ با مبلغ یه خورده بالاتر هم زیباست هم چهار تا آپشن داره و هم فنی درست حسابی داره اینو فضای داخلی کابینش رو میبینی یاد ماشینای اقتصادی اروپا دهه نود و اوایل دهه ۲۰۰۰ میافتی چیه آخه این دلقک زشت اونم با این قیمت حکایت این ماشین حکایت همون رنگ کردن گنجشگ به جای قناریه اینم فقط اسم نیسان رو داره

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1329 ديدگاه)

      خب تو قدرت خرید رو لحاظ نمی کنی.

  10. گاس فرینگ

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (479 ديدگاه)

    تارا به این شرف داره
    با لحاظ اختلاف قیمتی میگم وگرنه اگه توی همون رنج تارا می‌بود بسیار ارزنده بود

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا