نیسان سیلفی وارداتی آمیتیس خودرو چه ویژگیها و مشخصاتی دارد و تفاوت آن با نمونههای وارداتی نامی خودرو در چیست؟
یکی از خودروهایی که در دور جدید واردات خودرو به کشورمان موردتوجه چند شرکت قرار گرفته، نیسان سیلفی است. ابتدا شرکت نامی خودرو در اواخر آبان ۱۴۰۲ این خودرو را در ایران رونمایی کرد و بعداً شرکتهای آمیتیس خودرو و پارس خودرو هم سراغ سیلفی رفتند. در این نوشتار، به بررسی مشخصات و ویژگیهای نیسان سیلفی وارداتی آمیتیس خودرو خواهیم پرداخت.
معرفی اجمالی نیسان سیلفی
هرچند پیشینهٔ سیلفی در سبد محصولات نیسان به سال ۲۰۰۰ بازمیگردد ولی این خودرو در نسل سوم خود که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، با مدل سنترا ادغام شد و در حال حاضر، سیلفی و سنترا اساساً یک مدل هستند که با دو نام مختلف عرضه میشوند. البته نام سیلفی فقط به بازار چین اختصاص دارد و این سدان کامپکت در دیگر بازارها مثل آمریکا با نام سنترا عرضه میشود. سیلفی هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. این خودرو برای بازار آمریکای شمالی هم در نمایشگاه لسآنجلس همان سال با نام سنترا معرفی شد؛ بنابراین، سیلفی خودرویی بروز و جهانی محسوب میشود هرچند که از راه چین به ایران آمده است. نمونههای وارداتی به کشورمان تولید جوینت ونچر نیسان دانگفنگ هستند.
مشخصات فنی نیسان سیلفی پلاس آمیتیس
آمیتیس خودرو هم مثل نامی خودرو، نسخهٔ هیبریدی سیلفی را به ایران آورده است که با نام e-Power شناخته میشود و از قوای محرکهٔ هیبرید ژنراتوری استفاده میکند. این یعنی نیروی حرکتی خودرو توسط یک موتور الکتریکی با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تأمین میشود و بنابراین خبری از گیربکس معمولی نیست و انتقال نیروی موتور الکتریکی توسط یک گیربکس تک سرعته صورت میگیرد. علاوه بر این، زیر کاپوت هم یک پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی با ۷۲ اسب بخار قدرت قرار دارد که نقش ژنراتور را بازی میکند و فقط به شارژ باطریها میپردازد. این یعنی موتور بنزینی هیچ اتصال مستقیمی با چرخها ندارد.
به لطف این قوای محرکه، سیلفی شبیه خودروهای الکتریکی رفتار میکند و شتاب فوری خواهد داشت ولی درعینحال، وجود یک پیشرانه بنزینی برای شارژ باطریها، نگرانی از بابت شعاع حرکتی محدود و اتمام شارژ باطری را برطرف خواهد کرد. همچنین ازآنجاییکه این پیشرانه همیشه در حالت بهینه کار میکند، مصرف سوخت بسیار پایینی در حدود ۴ لیتری در هر صد کیلومتر دارد. سیلفی ۱۴۵۷ کیلوگرم وزن دارد و میتواند به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این سدان ژاپنی که از رینگهای ۱۷ اینچی با لاستیکهای ۲۱۵ استفاده میکند، صندوق باری با حجم ۵۴۶ لیتر دارد.
تفاوت نیسان سیلفی آمیتیس با نامی خودرو
درحالیکه سیلفی وارداتی پارسخودرو از پیشرانهٔ بنزینی معمولی استفاده میکند، همانطور که اشاره شد، نمونههای وارداتی نامی خودرو و آمیتیس خودرو از لحاظ قوای محرکه باهم یکسان و هردو از نوع هیبریدی e-Power هستند؛ بنابراین، از لحاظ ظاهری و فنی هیچ تفاوتی بین نمونههای وارداتی این دو شرکت وجود ندارد ولی در بخش آپشنها تفاوتهایی به چشم میخورد. سیلفی وارداتی نامی خودرو از نوع مکس ادیشن است و امکانات ایمنی بیشتری دارد ولی آمیتیس خودرو تیپ پلاس را به ایران آورده که از امکاناتی مثل کروز کنترل و سیستمهای کمکراننده بیبهره است.
ویژگیهای برجسته نیسان سیلفی پلاس آمیتیس
همانطور که گفتیم، نسل کنونی سیلفی در سال ۲۰۱۹ معرفی شده و خودروی بروزی محسوب میشود ولی این سدان کامپکت در سال ۲۰۲۳ فیسلیفتی را تجربه کرد و نمای جدیدی به خود گرفت و نمونههای وارداتی به کشورمان هم از همین نسخهٔ فیسلیفت شده هستند. در این مدل جلوپنجرهٔ جدیدی را با خطوط کرومی افقی میبینیم درحالیکه از پایین چراغها هم تریمهای کرومی در طرفین جلوپنجره کشیده شده نمای لوکستری را نسبت به قبل ایجاد کرده است. سیلفی ۴,۶۴۹ میلیمتر طول، ۱,۸۱۵ میلیمتر عرض و ۱,۴۴۵ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۷۱۲ میلیمتر است.
امکانات و تجهیزات نیسان سیلفی وارداتی آمیتیس خودرو شامل موارد زیر میشود:
- سانروف برقی
- چراغهای LED
- چراغهای خودکار
- سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقهای
- نمایشگر ۷ اینچی در صفحه آمپر با کامپیوتر سفری
- نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی
- سیستم صوتی با ۶ بلندگو
- بلوتوث
- سیستم کنترل پایداری
- ترمز پارک برقی
- کنترل کشش
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم پایش باد تایرها
- ایربگهای جلو، جانبی، پردهای
- دوربین دنده عقب
- سیستم ورود بدون کلید با استارت دکمهای
- دوربین ثبت وقایع
- استارت از راه دور
مزایا و معایب نیسان سیلفی پلاس
ویژگی خاص نیسان سیلفی که آن را در بازار کشورمان به خودرویی منحصربهفرد تبدیل میکند، قوای محرکهٔ هیبرید ژنراتوری است. این قوای محرکه مزیتهای خودروهای الکتریکی را با خودروهای بنزینی ترکیب میکند و راندمان بسیار بالایی دارد. بااینحال، پیچیدگی بالا نقطهٔ ضعف این سیستم است. کابین جادار، کیفیت ساخت مناسب، سواری نرم و مصرف سوخت پایین هم از دیگر نقاط قوت سیلفی هستند. از سوی دیگر، فقدان امکانات ایمنی مهمی مثل کروز کنترل نقطهضعف بزرگ سیلفی پلاس وارداتی آمیتیس خودرو است. علاوه بر این، هرچند این شرکت زیر چتر گروه باسابقهٔ ایران روور قرار دارد ولی هنوز هم نمیتوان از بابت تأمین قطعات و خدمات پس از فروش مطمئن بود.
مزایا
- مصرف سوخت پایین
- کابین جادار
- کیفیت مناسب
- سواری نرم
معایب
- کمبود امکاناتی مثل کروز کنترل
- قوای محرکه پیچیده
- خدمات پس از فروش نامطمئن
مقایسه با رقبا
با آزادسازی واردات شرکتهای مختلف سدانهای کامپکت زیادی مثل هیوندای النترا، کیا سراتو و هوندا سیویک را به ایران آوردهاند ولی از بین همهٔ این خودروها، فقط تویوتا لوین یا کرولا با پیشرانهٔ هیبریدی وارد شده و میتواند رقیب مستقیم سیلفی باشد. البته قوای محرکهٔ کرولا از نوع هیبریدی معمولی است ولی با ۱۳۸ اسب بخار قدرت، بسیار نزدیک به سیلفی است. اگر از نوع قوای محرکه صرفنظر کنیم، کیا سراتو وارداتی کوشا خودرو با موتور ۲ لیتری و هیوندای النترا وارداتی کرمان موتور با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری هم میتوانند از دیگر رقبای سیلفی باشند.
قیمت نیسان سیلفی پلاس آمیتیس خودرو (۲۰ دی ۱۴۰۳)
آخرین قیمتی که آمیتیس خودرو برای سیلفی پلاس اعلام کرده، دو میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان است ولی این رقم در بازار حدود ۳.۳ میلیارد تومان است. بااینحال، سیلفی آمیتیس خودرو به دلیل آپشنهای کمتر، به میزان قابلتوجهی از سیلفی مکس ادیشن نامی خودرو که در بازار قیمتی در حدود ۴ میلیارد تومان دارد ارزانتر است؛ بنابراین، هرچند فقدان آپشنهایی مثل کروز کنترل آزاردهنده است ولی ازآنجاییکه سیلفی پلاس آمیتیس از لحاظ فنی کاملاً با مکس ادیشن نامی خودرو یکسان است، ارزش خرید بیشتری خواهد داشت. البته تویوتا لوین یا کرولا هیبریدی هم با قیمتی در حدود سه میلیارد تومان در بازار قابل خریداری است ولی امکانات تویوتا حتی از سیلفی پلاس هم کمتر است و از لحاظ کیفیت ساخت هم خیلی تعریفی ندارد.
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
نیسان سیلفی | هیبریدی آمیتیس خودرو | ۲,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
جدول مشخصات فنی نیسان سیلفی پلاس آمیتیس
قدرت موتور الکتریکی | ۱۳۶ اسب بخار |
گشتاور موتور الکتریکی | ۳۰۰ نیوتن متر |
پیشرانه بنزینی | ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | جلو |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۱ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۴۱ لیتر |
وزن | ۱۴۵۷ کیلوگرم |
طول | ۴,۶۴۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۱۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۴۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۱۲ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۵۴۶ لیتر |
رینگ و لاستیک | ۱۷ اینچی ۲۱۵ |
hosen
۱۵ آذر ۱۴۰۳محصول جذابیه واقعا از هر لحاظ
Cehx
۱۵ آذر ۱۴۰۳واقعا خوش قیافه است کرولا و لوین زیاد زیبا نیستن ولی این و هوندا اکورد واقعا زیبا هستن امیدوارم ببینمشون یه روزی البته کرولا وارداتی رو دیدم زیاد برام جالب نبود انگار جک جی 5 می بینم ولی این بنظرم جذابه
احمد
۱۵ آذر ۱۴۰۳به شدت متن جهت دار نوشته شده
مهمترین قسمتی که بهش بطور واضح اشاره نشده ، تویوتا کرولا و لوین هیبریدی ، موتور اصلی شون بنزینی هست و بدون برق و باتری هم کار می کنند
اما نیسان سیلفی ، موتور اصلی ش با برق و باتری کار می کنه و با بنزین خالی کار نمی کنه
خودروهای برقی به شدت به شارژ سریع برقی و عملکرد و سلامت باتری وابسته هستند
بعد از چند سال شما یه هزینه هنگفت برای تعویض باتری باید کنار بگذارید
تا زمانی که باتری های پیشرفته تر با ظرفیت بیشتر و عمر بیشتر ساخته نشه ، خرید خودرو برقی به صرفه نیست
خصوصا در شرایطی گارانتی اصلی شرکت مادر(نیسان) ، مشتری ایرانی رو به رسمیت نمی شناسه و ۱۰ سال دیگه(گارانتی باتری خودرو) شاید اصلا اسمی از شرکت وارد کننده نیسان سلفب نباشه و هیچ مسولیتی هم گردن نمی گیره
پس ، به تجربه مصرف کننده های غربی اعتماد کنید و نهایتا خودروی هیبریدی بخرید
خرید خودرو کاملا برقی و پلاگین ، فعلا معقول نیست
و در نظر بگیرید ما همین الان مشکل تامین برق داریم
امیر دهقان
۱۵ آذر ۱۴۰۳موتور بنزینی سیلفی مثل ژنراتور باطریها رو شارژ میکنه و حتی زمانی که باطریها کاملاً خالی باشن با استفاده از بنزین و موتوری که باطریها رو شارژ میکنه میشه به حرکت ادامه داد
محمد
۱۶ آذر ۱۴۰۳در حالت ترکیبی چقدر پیماش دارد چیزی که در مقالتون بهش اشاره نشد
احمد
۱۶ آذر ۱۴۰۳متن قبلی م رو با دقت نخوندی؟
کلی در مورد باتری – خرابی باتری خودرو و هزینه سنگین تعویض باتری خودرو نوشتم
تو فکر می کنی شرکت وارد کننده نیسان سیلفی 5 سال دیگه ، تعهدات گارانتی باتری روی این ماشین رو قبول می کنه؟ اصلا پنج سال دیگه همچین شرکتی وجود خارجی داره؟ کم شرکت هایی بودن که خودرو وارد کردن و خودروهای وارداتی شون بدون قطعه و گارانتی موندن؟ ایران کشوریه که یه شرکت میاد خودرو پیش فروش می کنه پول ها رو برمیداره میزنه به چاک – یا 4-5 ماه از موعد تحویل خودرو رد شده خودرو رو تحویل نمیده وقتی هم مشتری ها میرن با بنر جلوی درب شرکت اعتراض می کنند وکیل و یکی از مدیرهای شرکت میاد بیرون و مشتری ها رو تهدید به شکایت می کنه ! {با همین گردن کلفتی و پر رویی}
دست مشتری ها هم به هیچ جا بند نیست {چون توی قرارداد اولیه موقع ثبت نام ، بلدند چی بنویسند که بصورت قانونی بعدا پاشون گیر نیوفته و نتونی با شکایت از طریق دادگاه یقه شون رو بگیری}
وقتی یه خودرو 24 ساعت با باتری کار می کنه که زودتر باتری ش خراب میشه تا ماشینی که هیبریدی هست و فقط تو سرعت پایین {زیر50 کیلومتر} موتور برقی ش کار می کنه و در سرعت بالا {کفی یا بزرگراه} که مصرف بنزین پایینه > موتور بنزینی ش بکار میوفته
هیبریدی ها اکثرا مصرف بنزین 5 لیتر به پایین دارن چه کاریه به خاطر یک لیتر در 100 کیلومتر کمتر ماشین پلاگین بخریم!
تویوتا کرولا هیبرید صدی 5 می سوزونه نیسان سیلفی {موتور بنزینی ش که برای شارژ باتری کار می کنه} صدی 4
برق هم که فعلا واسه شارژ خودرو نداریم – ایستگاه شارژ سریع هم که به تعداد انگشت دست توی سطح شهر زدن
سوبسید برای شارژ برق از طریق برق شهری هم که نمیدن {مصرف برق خونگی ت بره بالا ، قبض برق ت بصورت پلکانی عجیب غریب بالا میره}
ضمن اینکه برید سرچ کنید بخونید > خودروهای برقی بخاطر وزن بالای باتری ، استهلاک برخی قطعات ش مثل لاستیک خودرو بسیار بیشتر از ماشین های بنزینی ست و داوطلب برای خرید خودرو برقی کارکرده کمه و افت قیمت زیادی رو تجربه می کنه
خرید خودرو برقی با شرایط الان ریسک بزرگیه > مگر اینکه
1-تولید برق کشور خیلی بالا بره و ایستگاه شارژ سریع حتی الامکان زیاد بشه و برای شارژ با برق خانگی سوبسید روی برق همون مشترک قائل بشن {سقف مصرف مجاز برق ش رو زیاد کنند_مشروط بر اینکه در شب مصرف برق ش بیشتر بشه}
2-باتری ها گارانتی تضمین شده معتبر و جوابگو داشته باشن {حداقل 10 سال} که حداقل مشتری خیالش تا 10 سال راحت باشه از بابت باتری
3-باتری ها با تکنولوژی فعلی مناسب خودرو نیستن{وزن بالا-طول عمرکم وطرفیت کم نسبت به حجم و وزن…} > باتری های نسل جدید که بزودی وارد بازار میشن هم ظرفیت بیشتری دارند{طی شدن مسافت بیشتر با یکبار شارژ} و هم زودتر شارژ میشن و هم طول عمر بیشتری دارند
4-دولت برای خرید خودروی برقی باید سوبسید بده {مثل دولت های غربی} چرا؟ چون هر یک میلیون سوبسیدی که میده 100 میلیون براش صرفه جویی میشه {در کاهش مصرف بنزین و عدم واردات بنزین و…} کاهش آلودگی و کاهش بیماری و کمتر هزینه کردن برای درمان بیماری ها و….
5-داخلی سازی خودورهای باکیفیت برقی{بهترین نمونه چینی مثل BYD یا …} ، تا قیمت تمام شده خودرو برقی تا حد ممکن به پایین ترین حد ممکن برسه
6-نصب ایستگاه های شارژ سریع در ایستگاه های بین شهری تا سفر با خودرو برقی امکان پذیر بشه
7-رفتن به سمت تولید برق با کمترین هزینه ممکن {تجدید پذیر} مثل تولید برق با پنل های جدید خورشیدی
امیر دهقان
۱۶ آذر ۱۴۰۳نوشتی سیلفی با بنزین خالی کار نمیکنه و من گفتم این حرف غلطه
وقتی شارژ باطریها تموم بشه، با بنزین هم میشه همچنان به حرکت ادامه داد به همون شیوهای که گفتم
کاری به بقیه مواردش ندارم
کاوه
۲۲ آذر ۱۴۰۳سلام. قیمت باتری در این خودرو نهایتا حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که در مقایسه با قیمت کل بیش از سه میلیارد تومانی قابل توجه نیست. در واقع مثل این است که برای ۵ سال استفاده بیشتر به جای سه میلیارد و سیصد سه میلیارد و چهارصد بپردازید. ( به فرض کارکرد ۵ ساله باتری که البته کارکرد معمولا ۱۰ سال است)
ناشناس
۱۸ آذر ۱۴۰۳خیر
محمد ب
۱۵ آذر ۱۴۰۳دوستان باطری های این خودرو چند سال عمر مفید دارند؟
خشایار کیانی
۱۶ آذر ۱۴۰۳حداقل پنج سال
اگه نمایندگی رسمی وجود داشت حداقل ده سال گارانتی داشت
.
۱۵ آذر ۱۴۰۳ظاهرا نسخه دو لیتری تنفس طبیعی هم داره!
موستانگ
۱۶ آذر ۱۴۰۳طراحیش خوبه ولی اگه یه موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی مثل مزدا 3 جدید داشت خیلی بهتر میشد
خشایار کیانی
۱۶ آذر ۱۴۰۳با توجه به این که در اصل این خودرو برقی هست محرکش موتور برقیش میتونست شتاب خیلی بیشتری داشته باشه ازون طرف با قیمت خیلی گرونی وارد شده و کلی گمرکی روش گرفتن (کل وارداتی ها همینه) که ارزش خریدشو به شدت پایین میاره اگه طبق مصوبه جدیدشون عمل کنن باید تعرفشو مثل تمام برقی بزارن که باعث میشه قیمتش کلی افت کنه
و در آخر جلو پنجره چینی پسندش اصلن خوب نیس با جلو پنجره قبلیش خیلی بهتر بود
رامتین
۱۶ آذر ۱۴۰۳طراحیش خوبه واقعا ولی خب عملکرد فنیش جالب نیست. روی همین خودرو باید یک موتور 1.6 لیتری توربو با ورژن mpi (نه 1.5 لیتری) که بتونه راحت 180 تا 200 اسب ارائه کنه. این میشه یک خودروی جذاب.