شرکت رنو پارت، نیسان تیانا را دوباره به ایران آورده و در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ویژه جانبازان عرضه کرده است.
نیسان تیانا نامی آشنا برای ما ایرانیان محسوب میشود زیرا پارسخودرو بین سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲، نسل دوم این سدان ژاپنی را در کشورمان عرضه میکرد. پس از واردات تعداد اندکی، مونتاژ تیانا توسط پارسخودرو آغاز شد تا جایگزینی برای ماکسیمای محبوب اما سالخورده باشد. بااینحال، تیانا هرچند فروش نسبتاً مناسبی را تجربه کرد اما نتوانست موفقیت فوقالعادهٔ ماکسیما را تکرار کند و نهایتاً به دلیل تشدید تحریمها، پس از تنها حدود دو سال از روی خط تولید پارسخودرو کنار رفت.
حال اما نیسان تیانا دوباره با جدیدترین نسل خود به ایران بازگشته است اما نه توسط پارسخودرو بلکه این بار شرکت رنو پارت اقدام به واردات این سدان ژاپنی از طریق طرح ویژه جانبازان کرده است. البته تیانا بهعنوان یک محصول مستقل، پس از پایان عمر نسل دوم در سال ۲۰۱۳، کنار گذاشته شد و بجای آن، سدان آلتیما در برخی بازارها با نام تیانا عرضه شد. خودرویی که قرار است با نام تیانا توسط رنو پارت به کشورمان وارد شود نیز اساساً همان نسل ششم آلتیما است که در بازار چین با نام تیانا عرضه میشود. این خودرو تولید چین است و توسط جوینت ونچر نیسان دانگفنگ به تولید میرسد.
تیانای بازار چین در طراحی بیرونی تفاوتهایی با آلتیمای بازار آمریکا دارد تا با سلیقهٔ خریداران چینی هماهنگ باشد. عمدهٔ این تغییرات در قسمت جلو دیده میشود یعنی جایی که طراحی جلوپنجره و سپر با آلتیما متفاوت است. در تیانا جلوپنجرهای عریضتر را میبینیم که در طرفین آن تریم مشکیرنگ با خطوط کرومی تا زیر چراغها کشیده شده است. علاوه بر این، طراحی ورودیهای هوای طرفین سپر هم متفاوت است. در عقب اما شاهد نمای تقریباً یکسانی با آلتیما هستیم. این سدان ژاپنی تولید چین ۴,۹۰۶ میلیمتر طول، ۱,۸۵۰ میلیمتر عرض و ۱,۴۴۷ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۲۵ میلیمتر است.
تیانا در چین با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر از سری MR رنو-نیسان ولی تولید دانگفنگ عرضه میشود که در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ تراکم متغیر قابل انتخاب خواهد بود. رنو پارت برای واردات نسخه تنفس طبیعی را انتخاب کرده است که ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس CVT صورت میگیرد. به لطف این نیرو، تیانا ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و در هر صد کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین مصرف میکند.
رنو پارت برای واردات نسخهٔ نسبتاً مجهز تیانا را انتخاب کرده است که از امکانات قابلقبولی مثل کنترل پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، ترمز کمکی، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمکراننده سطح دو، هشدار خروج از خط، سیستم پایش نقاط کور، هشدار خستگی راننده، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲.۳ اینچی، سیستم فعال مقابله با سروصدا، نمایشگر هدآپ، شارژر بیسیم گوشی، گرمکن صندلیهای جلو، نورپردازی داخلی، سیستم تهویه دو منطقهای و… بهره میبرد. قیمت تیانا در چین از ۱۷۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۵,۴۰۰ دلار آغاز میشود و در گرانترین نسخه به ۲۳۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۴ هزار دلار میرسد.
شهرام
۳۰ شهریور ۱۴۰۳کسی میدونه باید از دست cvt به کجا فرار کرد؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ شهریور ۱۴۰۳به جمع ثرومتمندان فرار کن عزیز
مرسدس بنز و کادیلاک و پورشه CVT نیستن
امین
۳۰ شهریور ۱۴۰۳پورشه و مرسدس هم سراغ یه آشغال دیگه مثل دبل کلاج رفتن.
آسفالت
۳۰ شهریور ۱۴۰۳شوخی می کنی ؟
لامبورگینی بیامو فقط دارن دوکلاچه استفاده می کنن واسه همینه لذت رانندگی و هندلینگ بی نظیری ارائه می دن
بین گیربکس های اتوماتیک فقط دوکلاچه لذت محض تعویض دنده و رانندگی منتقل می کنه
car lover
۳۰ شهریور ۱۴۰۳بی ام و از دبل کلاج استفاده نمیکنه
گیربکس ها مورد استفاده در تمام مدلهای بی ام و از نوع 8 سرعته اتوماتیک zf هستند
amir
۳۰ شهریور ۱۴۰۳از قفس باید فرار کرد در اصل
رپر قدیمی
۳۰ شهریور ۱۴۰۳بهترین گیربکس اتوماتیک یعنی دو کلاچه تَر (خیس)
MehdiTurbo
۳۰ شهریور ۱۴۰۳اینام به بهونه جانبازی رانت خواری انحصار بازیشان قایم میکنند نود درصد خودروها اصلا توسط جانبازا وارد نمیشه از خودیاند
جانبازای اصلی و واقعی صداشون از وضعیت دارو و رسیدگی بلند خودرو وارداتیشان کجا بوذ
اوسا
۳۰ شهریور ۱۴۰۳انگار اذیت و آزار مشتری در همه کمپانی ها به روال تبدیل شده.
بازم مزدا که هنوز هم تنفس طبیعی داره و هم گیربکس AT
Hamidr
۳۰ شهریور ۱۴۰۳چطوری با ۱۵۰ اسب و این وزن شتاب ۸ ثانیه ای میتونه داشته باشه !؟
amir
۳۰ شهریور ۱۴۰۳این نسل نیسان تیانا رو تا به حال ندیده بودم ولی به نظرم طراحی شیک و تمیزی داره نظر شما چیست ؟
amirkhanzadeh
۳۰ شهریور ۱۴۰۳داخل کابین شبیه طراحی 530iمدل 2017 هست
که جالبش کرده
𝐀𝐥𝐢
۳۰ شهریور ۱۴۰۳به نظرم پشتش تو یه نگاه شبیه لکسوس LS اما در کل زیباست
datsun
۳۰ شهریور ۱۴۰۳منصفانه بخایم بگیم نیسان اولین کمپانی بود که از این سبک چراغ استفاده میکرد و بهشون میگفت سبک بوم رنگی
ali_x76
۳۰ شهریور ۱۴۰۳به این میگن شاهکار!!!
موتور ۲ لیتری اتمسفر ۱۵۰ اسبی روی ماشینی با ۱۵۵۰ کیلو وزن و در کشوری که عموما بیش از ۱۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داره!!!!
قبلتر هم آزرا با همین ابعاد و موتور ۲.۴ اومد و به خاطر راه رفتن ضعیف و مقایسه با نسل قبلی، باخت.
لکسوس ES250 هم همینطور.
اصلا علت اصلی شکست تیانا هم موتور ضعیفتر از انتظارش بود (برعکسش ماکسیما که علت اصلی محبوبیتش، موتور ۶ سیلندر قلدرشه)
پژو ۴۰۷ و سیتروئن C5 هم سر موتور باختن.
بعد از اون هم اومدن توی ایران C3 و ۲۰۰۸ رو با موتوری عرضه کردن که در هیچ جای جهان روش سوار نمیشد و قویترین ۲۰۰۸ و C3 در کل بازارهای جهانی شد.
راز موفقیت خودرو توی ایران، موتور پر زور و ترجیحا ۶ سیلندر اتمسفره.
این خودرو هم با این موتور و در برابر رقبایی که بیش از ۱.۵ برابرش قدرت دارن، محکوم به شکسته.
کوشا
۳۰ شهریور ۱۴۰۳خوبه یه روز یه آماری گرفته بشه که در نهایت چند نفر از جانباز ها و ایثارگران با این طرح صاحب خودرو شدن.. و چند نفر از اونها برای تامین مایحتاج زندگی مجبور به فروش حواله هاشون شدن..
Ali
۳۰ شهریور ۱۴۰۳فک کنم مسئولین همشون یه کارت جانبازی دارن 😁
froG-driVer
۳۰ شهریور ۱۴۰۳بین ژاپنیا،در شرایط برابر،مزدا رو به نیسان و اینفینیتی و سوبارو و هوندا و حتی در مواردی به تویوتا ترجیح میدم.فقط آکورا و لکسوس بالاتر از مزدا قرار داره.
پرهام
۳۰ شهریور ۱۴۰۳عرض کنم که در بازار امریکای شمالی اما بازار دقیقا برعکس نطر شماست
و بقیه فروش بیشتری نسبت به مزدا دارن
حسن
۳۰ شهریور ۱۴۰۳کلا مزدا تو ایران خیلی محبوبه درسته در کیفیت و قابلیت عالیه ماشیناش تو ایران هم امتحان مثبت پس دادن اما دلیل اصلیش اسمشه واقعا ایرانیها عاشق این اسم هستند
بر پایه اظهارنظر وبگاه رسمی مزدا دلیل نامگذاری این شرکت اینطور بیان شدهاست: «نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورامزدا خدای نخستین تمدنهای غرب آسیا در ایران است. ما اهورامزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تفسیر کردیم
ALI MOPAR
۳۰ شهریور ۱۴۰۳با این نسبت قدرت به وزن و گیربکس CVT که داره بعید بدونم شتاب 8 داشته باشه، ماشین زیباییه و به ظاهرش میخوره نزدیک های 300 اسببخار باشه ولی 150 برای این ماشین ناچیزه
رامتین
۳۰ شهریور ۱۴۰۳قشنگ شبیه لکسوس شده. کلا جذابیت نداره با این گیربکس. بنظرم کیا سراتو با موتور 2 لیتری و گیربکس 6سرعته انتخاب بهتری باشه
میلاد
۳ مهر ۱۴۰۳سلام، واقعا خوش به حالتون در مورد چه چیزایی که بحث و گفتگو میکنید، واقعا لذت داره.یکی از هموطنان نوشته کسی میدونه از دست cvt چجوری میشه فرار کرد! من که نمیدونم منظورش چیه حالا کسی از دوستان میدونه وقتی یه موتور سیکلت قدیمی هوندا داری چجوری میشه از دست سرمای استخوان سوز زمستان فرار کرد؟روزهایی که دخترم رو باید ببرم مدرسه وقتی میرسم دستو پاهاش از سرما کبود میشن و صورتش سرخ، خودم به جهنم طاقت میارم اما وقتی جلو مدرسه میرسم و میبینم همکلاسی های بچم از ماشین بخاری دار گرم پیاده میشن منم صورتم سرخ میشه اما از خجالت جلو بچم الهی بمیرم یه روز بخاطر اینکه من خجالت نکشم میگفت ما با موتور میاییم خیلی بیشتر از اونایی با ماشین میان کیف میکنیم.آه ه ه ه ه ه کاش این دنیا عدالت بیشتری داشت کاش
مهدی
۱۲ مهر ۱۴۰۳یعنی بی انصاف دانگ فنگ شاین مکس و از رو این کپی کرده؟آخه طراحی جلوش خیلی شبیه دانگ فنگ شاین مکس ایران خودروست.