مانیان خودرو، شرکت نوپایی که برای بازار ایران، یک خودروی آفرودی با ژن نیسان را معرفی کرده است که در همین ابتدای معرفی مورد استقبال علاقهمندان شاسیبلندهای ژاپنی و آفرودی قرار گرفته است.
معرفی نیسان ترا مانیان
مانیان ترا، از شاسی نردبانی مستقل، موتور توربوی ۲ لیتری میتسوبیشی، قفل دیفرانسیل الکترونیکی، مودهای متنوع آفرود فضای داخلی جادار و رانندگی نرم سود میبرد. این خودرو قبلاً در ایران با نام لئو MX8 توسط ایستا موتور رونمایی شده بود؛ اما تولید آن توسط این شرکت به سرانجامی نرسید تا نهایتاً، مانیان خودرو که زیرمجموعه پرشیا خودرو محسوب میشود این خودرو را برای مونتاژ در ایران انتخاب نمود. این خودرو توسط زیرمجموعه دانگ فنگ به نام ژنگ ژو تولید شده و فیسلیفتی از نیسان ترا و جانشین نیسان پالادین محسوب میشود.
طراحی نیسان ترای مانیان، بر اساس نسل اول ترا و نسخه قبل از فیس لیفت آن است که در سال ۲۰۲۰ بازنشسته شده و بنابراین با مدلهای بعد از فیس لیفت متمایز است. این موضوع میتواند اندکی از مد افتادگی را در نمای ظاهری نشان دهد. البته استفاده از زبان طراحی نیسان با جلوپنجره V شکل، فرم خاص و برآمده کاپوت و خطوط جانبی بدنه، گلگیرهای برجسته و ارتفاع زیاد کف از زمین، آشنا، نیرومند و قابل اطمینان است.
نمای داخل کابین از طراحی جدیدتری سود میبرد که روشن، نسبتاً مدرن و کاربردی است؛ اما بازهم نسبت به کابین فیس لیفت با نمای بسیار مدرنتر امتیاز پایینتری دریافت میکند. یک نمایشگر مرکزی لمسی به صورت شناور بهخوبی در داشبورد قرار گرفته و نورپردازی، استفاده از متریال طرحدار و رنگهای روشن باعث جذابیت کابین شدهاند. استفاده از متریال خشک و کلاستر آنالوگ از نقاط ضعف در این بخش محسوب میشوند. هرچند اگر این خودرو را بهعنوان یک محصول آفرودی بپذیریم، این کابین بیشتر از حد انتظار لوکس است. این احتمال هم وجود دارد که بهزودی نسخه آپشنال نیسان ترا با داشبورد جدید معرفی شود.
امکانات و آپشنهای نیسان ترا
- قفل دیفرانسیل عقب
- قفل دیفرانسیل مرکزی
- چرخش تانکی Tank Turn
- سانروف
- آینههای جمع شونده
- چراغهای جلو و عقب LED
- نورپردازی داخلی
- فرمان برقی
- دکمههای کنترل روی فرمان
- قفل مرکزی
- استارت دکمهای
- ورود بدون کلید
- نمایشگر مرکزی ۱۰ اینچی
- قابلیت اتصال سیستم اطلاعات و سرگرمی به گوشی هوشمند
- استارت – استاپ
- صندلی راننده ۸ جهته برقی
- صندلی سرنشین جلو با تنظیم دستی ۴ جهته
- کامپیوتر سفری با نمایشگر ۳.۵ اینچی در کلاستر
- شارژر بیسیم موبایل
- دو عدد ایربگ
- ایموبلایزر
- ترمز ABS+EBD
- سیستم ترمز اضطراری HBA
- سیستم کنترل دینامیک خودرو VDC
- سیستم کنترل کشش TCS
- سیستم کنترل حرکت در سرازیری HDC
- سیستم کنترل حرکت در سربالایی HSA
- سیستم ضد واژگونی RMI
- سیستم نمایش آسیب تایرها HAZ
- سیستم کنترل گشتاور EDC
- کروز کنترل
- سنسور پارک عقب
- کنترل فشار باد تایرها TPMS
- دوربین عقب
- اتوهولد
- ترمز پارک برقی
مشخصات فنی مانیان ترا
- حجم موتور: ۱۹۹۷ سیسی
- نوع موتور: ۴ سیلندر توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت
- نسبت تراکم: ۱۰.۵ به ۱
- حداکثر قدرت: ۲۲۸ اسب بخار
- حداکثر گشتاور: ۳۶۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک
- انتقال نیرو: 4WD
- حالتهای گیربکس: نرمال، برفی، اسپرت، ماسهای، گلولای، اکو، اتومات، دستی
- تعلیق جلو: جناغی دوبل+ میله تعادل
- تعلیق عقب: ۵ مفصلی یکپارچه
- ابعاد چرخها: ۱۸ اینچی آلیاژی ۲۵۵/60R18
- طول: ۴۸۸۲ میلیمتر
- عرض: ۱۸۵۰ میلیمتر
- ارتفاع: ۱۸۷۵ میلیمتر
- فاصله بین دو محور جلو تا عقب: ۲۸۵۰ میلیمتر
- فاصله کف از زمین: ۲۲۵ میلیمتر
- وزن خالص: ۱۹۵۰ کیلوگرم
- وزن ناخالص: ۲۵۰۱ کیلوگرم
- حجم باک: ۷۳ لیتر
- ظرفیت سرنشین: ۵ نفر
تجربه رانندگی با نیسان ترا
اولین چیزی که بعد قرار گرفتن پشت نیسان ترا حس میکنید ارتفاع بلند و کاپوت عضلانی آن است که حس خوبی القا میکند. دید به اطراف مناسب و تسلط به محیط خوب است. هرچند ورم و برآمدگی کاپوت کمی دید را کاهش میدهد.
موتور از سری 4K31TD با حجم ۲ لیتر از سری موتورهای جدید میتسوبیشی است که در سال ۲۰۲۲ معرفی شده از سیستم اویل پمپ به روز شده با حجم متغیر و زمان بندی متغیر سوپاپها و تزریق مستقیم سوخت بهره میگیرد. کشش موتور مناسب است و شتاب خوبی را تجربه میکنید. البته گیربکس در معکوس دادن اندکی تاخیر دارد. بعلاوه مشکل ناک زدن با بنزین معمولی و بی کیفیت شما را آزار میدهد. یک کمبود مهم در این خودرو، عدم وجود آمپر آب است که باتوجه به گرمسیر بودن کشور ما و مخصوصا در آفرودهای کویری میتواند محسوس باشد.
باتوجهبه وزن بالای این خودرو که حدود ۲ تن است، میتواند شتاب نسبتاً خوب حدوداً ۹ ثانیهای را بر جای بگذارد. ترمزها در چهار چرخ دیسکی بوده اما عملکردی کاملاً معمولی دارند و با توجه به وزن بالا، در سرعتهای زیاد باید کمی حواستان جمع باشد. با وجود اکسل عقب یکپارچه در عقب، سواری بسیار نرمی را تجربه میکنید که برای مسافرت به همراه خانواده مطلوب است و خشونت مورد انتظار خودروهای آفرود را در جاده نمیبینیم. البته این خودرو با تایرهای خیابانی عرضه میشود و اگر آفرود جدیتری بخواهید میتوانید از تایرهای مخصوص نیز استفاده کنید.
وجود سیستمهای ضد واژگونی و ای اس پی و… باعث میشود پایداری ماشین در پیچهای جاده مطلوب به نظر برسد. البته نرمی تعلیق باعث شد کمی در شیبهای عرضی ناپایداری مشاهده شود. زاویه ورود و خروج مناسب است؛ اما زاویه شکست معمولی بوده که برای خودرویی با این طول طبیعی به نظر میرسد.
اما برسیم به تست آفرود و جایی که اصولاً این خودرو برای آن طراحی شده است. زیربندی خوب این خودرو باعث میشود این خودرو در عبور از موانع عملاً بیدردسر باشد و کاملاً تواناییهای راننده را به چالش میکشد. ممکن است در این مسیرها نیاز به خاموشکردن سیستمهای کمکی کشش و هرزگردی باشد. تراول مناسب کمکها باعث شد عملاً خودرو بهسختی سه لنگ شود و در خیلی از موانع بدون کمک گرفتن از قفل دیفرانسیل عبور کند. انبوهی از آپشنهای آفرود که در اختیار شما قرار میدهد میتواند رانندگی آفرود را جذابتر کند. کمک در حالت سبکوسنگین، مودهای مختلف آفرود، قفل دیفرانسیل و تانک ترن، سیستمی که با قفل کردن یکی از چرخهای عقب باعث میشود شعاع چرخش کاهش یابد به نوبه خود جذاب هستند. چرخش درجای این خودرو متفاوت با تانک ترن در مرسدس G کلاس برقی و ریویان بوده و در این خودرو در حالت 4L قابل استفاده بوده و به کمک تشخیص جهت فرمان و ترمزگیری چرخ عقب متناظر، به صورت ۳۶۰ درجه و درجا قادر به گردش خودرو است.
نیسان ترا را نباید با خودروهای لوکس و خانوادگی مثل تیگو ۸ پرومکس مقایسه کرد زیرا فلسفه وجودی ان و میزان فشار قابل تحمل ان در شرایط سخت به مراتب متفاوت است. بنابراین طیف خریداران ترا هم فرق می کند.
مزایا و معایب نیسان ترا
مزایا:
- قدرت مناسب موتور
- توانایی آفرود بالا
- کابین جادار
- سواری نرم
- صندلیهای راحت
معایب:
- عدم سازگاری با بنزین داخل
- طراحی نهچندان بهروز خصوصاً در نمای عقب
- آپشنهای رفاهی، ایمنی و خودران کم
- قیمت بالا
- دوام نامشخص
تماشا در کانال یوتیوب پدال (لطفاً با سابسکرایب پدال از ما حمایت کنید):
کرگدن باواریا
۳ مرداد ۱۴۰۳نوش جونتون
https://www.instagram.com/reel/C6s6eAMNRLe/?igsh=b3Flcm5zZGhpeHkw
نیسان قلابی سوار بشین ، آرم فرمونش هم شبیه یه چیز دیگس
...
۳ مرداد ۱۴۰۳وقتی با این قیمتا برای ی همچین نیسانی صف میکشند حقشون همون آرم روی فرمونه😉
رضا
۴ مرداد ۱۴۰۳نیسان رونیز هم در چین توسط همین شرکت ساخته میشد و بصورت ckd در پارس خودرو مونتاژ میشد.
الان هم هرکس رونیز داره ازش راضیه
Dark Knight
۳ مرداد ۱۴۰۳بعد از مدت ها بالاخره یه آفرودر نسبتا خوب به ایران اومده ، ماشین خوبیه اما قیمتش زیر ۷ یا ۸ میلیارد نیست چون وقتی راوفور ۲۰۱۸ رو به اسم صفر کیلومتر ۸/۵ میلیارد قیمت میذارن ، اینکه هم تو کلاس بالاتری هست هم قدرت بیشتر و امکانات بیشتری داره قطعا کمتر از این قیمت ها نیست
نانو
۳ مرداد ۱۴۰۳پشت ماشین شبیه لندکروزی که اخم کرده
datsun
۳ مرداد ۱۴۰۳فقط اسم نیسان رو یدک میکشه
ناشناس
۳ مرداد ۱۴۰۳لطفاً یه کمی بررسی خودرو توسط کارشناسان حرفه ای رو ببینید و بعد ویدئو درست کنید.
مخصوصاً برای آفرود!
فکر نکنم هیچ جای دنیا اسم خرابه پیست آفرود باشه.
جواد عقیلی
۳ مرداد ۱۴۰۳مجری این برنامه، رئیس هیات آفرود هستن با سالها فعالیت در این زمینه. بنابراین نظراتشون برای ما متقن هست. در مورد پیست این پیست آفرود و موتورکراس استاندارد در رشت هست و ممکنه در تصاویر گویا نباشه. برخی فکر می کنن که می شه در این پیست با هر خودروی معمولی هم رفت که این طور نیست. به هر صورت بضاعت های ما در ایران هم همینهاست.
هراکلیوس
۳ مرداد ۱۴۰۳متقن؟؟؟ جان
ali_x76
۳ مرداد ۱۴۰۳نمیدونم چرا به هر اس یو وی تو ایران میگن افرودی یا افرودر؟
البته که یه دنیا تفاوت دارن اما کجا شورولت، تاهو رو افرودر معرفی کرده؟ یا تویوتا لندکروزر رو؟
حتی جیپ هم فقط نسخه روبیکان رنگلر رو افرودر معرفی میکنه و فورد هم برانکو رپتور رو.
نوشتید «اما برسیم به تست آفرود و جایی که اصولاً این خودرو برای آن طراحی شده است.» ماشینی که برای افرود طراحی شده میشه utv هایی مثل کن ام ماوریک.
این ماشینایی که ما داریم صرفا suv 4×4 هستن نه بیشتر.
datsun
۳ مرداد ۱۴۰۳نیسان ترا یه خودرو آفرودِ منتها این موتور چین کابین چین منتاژ چین اصلا نمیشه روش حساب کرد
اعتمادیان
۳ مرداد ۱۴۰۳ماشین آفرودر مگه میشه آمپر آب نداشته باشه
میشه یکی از دوستان فنی توضیح بده
زیزیگولو
۳ مرداد ۱۴۰۳نیسان ترا رو تو نمایشگاه خودرو شیراز از تزدیک دیدم ……………نیسان ترای مونتاژی مانیان خودرو طراحی ساده و امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبولی داره
Taha Ayoobi
۳ مرداد ۱۴۰۳این چیه؟
من نمیفهمم.
آرم رو فرمونش چرا نیسان نیست؟
مگه میشه آمپر آب نداشته باشه؟
احساس میکنم چیز مزخرفیه
کورش
۲۶ مرداد ۱۴۰۳اگر کسی قبول کنه که تارا را به جای پژو 301 بخره، این ماشین رو هم بجای نیسان خواهد خرید. با این تفاوت که موتور تارا همان موتور پژو است اما موتور این خودرو، حتی موتور نیسان هم نیست