نیسان ژاپن با ارائه روشی خلاقانه از شبیهساز مغز برای بهبود عملکرد رانندگان مسابقات فرمول E استفاده میکند.
ایده شبیهسازی مغز با استفاده از دستگاههای خارجی به منظور بهبود عملکرد آنها شاید به فیلمهای علمی تخیلی تعلق داشت اما نیسان واقعاً از این تکنولوژی استفاده کرده است. این خودروساز معتبر در خلال برگزاری دور جدید مسابقات فرمول E از دستگاه سونال برای بهبود عملکرد رانندگان تیم خود سود برده است. این دستگاه از فرکانسهای مشخصی برای هدف گرفتن بخشهای مخصوص مغز استفاده میکند. شاید برخی افراد اعتقادی به کارکرد این تکنولوژی نداشته باشند اما تأثیر آن میتواند عمیق باشد.
شرکت سازنده این دستگاه ویو نرو نام دارد که با ارتش آمریکا و بازیکنان فوتبال برای کمک به بهبود جراحات مغز همکاری کرده است. همچنین از این دستگاه میتوان برای درمان مشکلات دیگری همچون کمخوابی استفاده کرد. دانشگاه تگزاس و دکتر لوسین جورج (مدیر ارشد نوآوریهای نیسان) با ویو نرو برای توسعه یک پروتکل تمرین ویژه همکاری کردهاند تا رانندگان تیم فرمول E نیسان با آن مهارتهای خود را بهبود دهند و جالب آنکه نتایج به دست آمده امیدوارکننده بوده است.
پس از بهکارگیری این تکنولوژی در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ مسابقات، محققان فهمیدند این دستگاه میتواند عملکرد رانندگان در پیست را بهبود بخشد. با تمرینهای بیشتر اینگونه نتیجهگیری شد که دستگاه سونال میتواند به رانندگان در ثبت تایمهای سریعتر در پیست و کاهش اشتباهات آنها کمک کند. توماسو ولپ مدیر تیم فرمول E نیسان میگوید:
نتایج به دست آمده پس از برنامه تمرینی بسیار هیجانانگیز بودند و نشان دادند با استفاده از ابزار درست میتوان به رانندگان در رسیدن به ظرفیت کامل خود کمک کرد. نیسان جرات استفاده از چنین تکنولوژیای دارد درحالیکه دیگران چنین کاری را انجام نمیدهند و به همین خاطر به خودمان افتخار میکنیم
ژاپنیها میگویند نتایج این تحقیقات احتمالاً فراتر از تیم فرمول E را در بر خواهد گرفت و به سایر برنامههای مسابقات این برند نیز سرایت خواهد کرد؛ اما تنها رانندگان حرفهای نیستند که میتوانند از این تکنولوژی سود ببرند چراکه دکتر جورج میگوید:
پس از به دست آمدن چنین نتایج امیدوارکنندهای معتقدیم تکنولوژی یاد شده میتواند مزیتهای زیادی برای دیگران داشته باشد. ما میخواهیم فرصتهای بیشتری را به ویژه در محصولات برقی جستوجو کنیم
دکتر جورج قبل از توسعه این برنامه برای رانندگان فرمول E با چند دانشگاه همکاری داشته و از رانندگان خواسته تا در ۱۰ پیستی که قبلاً هرگز در آن حضور نداشتهاند رانندگی کنند. آنها توانستهاند در مقایسه با رانندگانی که فاقد شبیهساز مغز بودند مسیرهای پیست را ۵۰ درصد سریعتر یاد بگیرند و ۵۰ درصد سریعتر آن را طی کنند. نیسان معتقد است این تکنولوژی نشان میدهد نه تنها رانندگان حرفهای برای رانندگان عادی هم میتوانند از مزیتهای دستگاه شبیهساز مغز سود ببرند. به همین خاطر ژاپنیها در حال بررسی چگونگی استفاده از آن در نمایندگیها به منظور کمک به مشتریان در بهبود مهارتهای رانندگیشان است. این تنها آغاز راه است و نیسان میگوید راههای زیادی برای استفاده از تکنولوژی یاد شده در آینده وجود دارد.
علی جردن
۲۳ مهر ۱۴۰۲فرمول ۱ بدون راننده با رانندگی هوش مصنوعی نسل بعدی مسابقات خودرویی پیست محور هست که فناوری خودروسازهارو به رخ خواهد کشید…
فعلا بزارین فراری و مکلارن و بقیه رو توانایی های رانندهاشون تکیه بدن اینجوری تو مسابقه جولان دادن ارزش نداره…
مثلا فرض کنید رقابت تا پای ربات های تعویض لاستیک پیش رفته. بله دوستان این است آینده علم.. شما برید جنگ کنید خودتون رو اذیت کنید هزینه موشک کنید اما درست کاری پیشرفت آهنگ خودشو داره
Enzo Ferrari 2008
۲۳ مهر ۱۴۰۲اصلا خوب نیست فرمول یک از اول با انسان بوده
تا آخرش
علی جردن
۲۳ مهر ۱۴۰۲بتزهم ردپای انسان است با این تفاوت که انسان بجای رانندگی هوش مصنوعی تولید می کنه
سید علیرضا موسوی
۲۴ مهر ۱۴۰۲آخه مگه میشه حرفی از ابر قدرت ها باشه و نیسان جزئش نباشه…
نیسان عشقههه