هر کس این خودرو را در خیابان میدید با صدای بلند میگفت: این همان نیسان Z جدید است؟ انگار که با یک سوپرخودرو یا حتی ابرخودروی خاص مواجه شده باشند! همه این توجه به ما فهماند که سری Z نیسان هنوز هم در دلهای مردم جای دارد. نیسان نسل گذشته این خودرو را در سال ۲۰۰۹ و با نام 370z معرفی کرده و آن را در طول چرخه تولید ۱۱ سالهاش، چندین بار بهروزرسانی کرد. یکی از مشکلاتی که خوشبختانه در نیسان Z 2023 رفع شده، ورود آن به بازار بهعنوان یک خودروی اسپرت مصمم و اصطلاحا درستوحسابی است. حال باید دید که آیا Z 2023 موفق میشود تا میراث پدرانش با موفقیت به نسل بعد واگذار کند یا خیر؟!
راندمان بهتر Z جدید
نیسان Z 2023 بهگونه جرکت میکند که انگار نیسان برای تولید آن یک لیست از مشکلات 370z تهیه کرده بوده و با رفع آنها، خودروی جدیدش را توسعه داده است. موتور این کوپه دو در یک واحد ۳ لیتری V6 تویین توربو است که توان تولید ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت و گشتاور نسل گذشته برابر ۳۳۲ اسب بخار و ۳۶۲ نیوتن متر بود؛ حتی نسخه نیسمو نیز تا این حد قدرتمند نبود پس شاهد پیشرفت در حوزه موتوری این خودرو هستیم.
در آزمایشهای عملکرد ما، این موتور جدید در ترکیب با جعبهدنده، شتاب خودرو را بهطرز چشمگیری بهبود داده است؛ بنابراین Z 2023 هماکنون برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴.۳ ثانیه زمان نیاز دارد و مسافت یکچهارم مایل را درعرض ۱۲.۹ ثانیه میپیماید. برای مقایسه میتوان به 370z اشاره کرد که شتاب اولیه ۵.۲ ثانیهای داشت و برای پیمایش مسافت یادشده نیز ۱.۸ ثانیه کندتر بود.
تقویتکننده اکتان
نیسان این نسخه پیشتولیدی Z 2023 را با یک تقویتکننده اکتان بنزین به ما تحویل داد و از ما خواست تا به ازای ۴ لیتر بنزین اکتان ۹۱، نیم بطری از این تقویتکننده را نیز به باک خودرو اضافه کنیم. از آنجایی که تهیهکننده ما روی استفاده از یک سوخت برای تمام خودروهای موردآزمایش اصرار داشت، ما این درخواست نیسان را نادیده گرفتیم. نتایج یادشده تحت بنزین عادی کالیفرنیا به دست آمدند اما پس از چند دور حرکت با خودرو در پیست، موتور شروع به ضربهزدن کرد و ما هشدار کاهش قدرت موتور را دریافت کردیم.
درحالیکه کنجکاو بودیم که ریشه مشکل را بفهمیم، تقویتکننده اکتان را به باک بنزین اضافه کردیم و مشکل حل شد؛ ظاهرا نیسان Z 2023 به بنزین با اکتان بالاتر از ۹۱ یعنی اکتان ۹۳ نیاز دارد که در کالیفرنیا بهراحتی پیدا نمیشود. درکنار رفع مشکل ضربه موتور، شتاب خودرو نیز یکنواختتر شد و زمان مربوط به عملکرد خودرو چند دهم ثانیه کاهش یافت.
موتور خوب، فرمانپذیری مناسب، وزن زیاد!
موتور Z 2023 در دورهای پایین به اندازه دورهای بالا چندان مشتاق و مصمم نیست. در دورهای بالا تمام ۴۰۰ اسب بخار قدرت دردسترس راننده است؛ پس اگر در همین محدوده رانندگی کنید از عملکرد موتور لذت خواهید برد. اگر با عملکرد موتور اینفینیتی Q60 رداسپرت ۴۰۰ آشنا باشید، واقعا از رفتار نیسان Z 2023 سپاسگذار خواهید بود. سیستم دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) Z 2023 نیز توانست نظر ما را به خود جلب کند؛ جراکه در جاده و حتی پیست، عملکرد خوشایندی را از خود نشان داد.
نیسان در نسل جدید Z فرمانپذیری را نیز بهبود داده است. وزن خودرو همچنان کمی زیاد حس میشود اما فرمانپذیری Z 2023 واقعا دقیق و منطقی بود. خوشبختانه طراحی فرمان نیز نسبتبه نسل گذشته بهبود یافته و ارگونومی بهتری دارد. با گذر از جادههای درهای و مسیرهای لسآنجلس، شاهد عملکرد خوب خودرو در پیچهای تند و مارپیچ بودیم. به لطف سیستم LSD هوشمند و با کمک پدالهای تعویض دنده خودکار ۹ سرعتی، بهراحتی از میان پیچهای بسته و تند عبور کردیم. با وجود اینکه شاسی این خودرو عملکرد مناسبی را در شرایط گوناگون نشان میدهد اما وزن خودرو در هرصورت کاملا محسوس بوده و برای یک خودروی اسپرت مدرن کمی زیاد محسوب میشود. وزن Z 2023 برابر ۱۶۳۱ کیلوگرم است که حدود ۹۱ کیلوگرم از تویوتا GR سوپرا بیشتر است.
هر بالایی یک پایین هم دارد!
نقطه ضعف اصلی نیسان Z 2023 پدالهای ترمز ضعیف آن هستند. زمانی که در طول آزمایش خود در پیست از سیستم ABS استفاده میکردیم، شاهد لرزش پشت خودرو هنگام ترمزگیری بودیم. Z 2023 برای توقف از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۳۳.۸ متر فاصله نیاز داشت که برای این کلاس خودرویی عددی نرمال و معمولی به شمار میآید. با وجود اینکه گلایه کوچکی از بازیکردن خودرو در ترمزگیری داشتیم اما میتوان گفت شاید این بازی نهچندان سنگین را برای یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب طبیعی بدانید؛ درهرصورت اگر بخواهید یک دور زمانی را با آن در پیست داشته باشید، حتما انتظار رفتاری معقولانه را از خودرو خواهید داشت!
خودروی اسپرتی که کار یک گرنتورر را نیز انجام میدهد
ما مسافت بسیاری زیادی را در جادهها با Z 2023 سفر کردیم و فهمیدیم که که بهبودهای نیسان باعث شدهاند تا Z در مسافتهای طولانی رفتار یک گرنتورر را نیز از خود نشان میدهد. نیسان Z بهخاطر گنجایش دو سرنشین و باک نسبتا بزرگ خود میتواند به گزینه مناسبی برای سفرهای آخرهفتهای دونفره تبدیل شود.
شخصیت این خودرو بهمراتب آرامتر از 370z است؛ مثلا با وجود اینکه تعویض دندهها سریعتر انجام میشوند اما چندان ضربه خاصی به خودرو وارد نمیشود یا با وجود قرار دادن خودرو روی حالت اسپرت، همچنان شاهد عملکرد نرم فنربندی خواهید بود. نیسان در تولید نسل جدید Z تلاش کرده تا اشتباه گذشته را تکرار نکند و بهجای پنهان کردن وزن زیاد خودرو با سفتکردن فنربندی، آن را برای استفاده روزمره آمادهتر کرده است. نتیجه کار هم یک خودرو اسپرت بالغ است که به رانندهاش اجازه لذتبردن از رانندگی را میدهد.
طراحی بیرونی و داخلی
وقتی که نیسان برای نخستینبار طراحی Z جدید را منتشر کرد، از چهره جعبهای جلوپنجره آن خوشمان آمد. خوشبختانه این چهره در واقعیت و خیابانهای عادی ظاهر بهتری هم دارد. طراحی کلاسیک-مدرن این خودرو هواداران گذشته را نیز خوشحال کرد؛ چراکه یادآور برخی از مدلهای جاودانه این خودرو در گذشته بود.
کیفیت ادوات و طراحی درونی نیز بهتر از نسل گذشته شده و برای رانندگی روزمره کاملا مناسب است. نمایشگر بزرگ راننده طراحی آیندهنگرانهای دارد. این نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی در حالت اسپرت، ظاهری متفاوت را برای راننده نمایش میدهد.
نیسان Z 2023 با استفاده از فناوریهای اپل کارپلی و اندروید اتو به تلفن کاربر متصل میشود. فضای باری این خودرو نیز نیازهای روزمره دو سرنشین را بهخوبی برطرف میکند؛ حتی بخشهای باری کابین نظیر جای تلفن و جالیوانیها نیز بهخوبی مدیریت شدهاند. سه نشانگر دایرهای نیز برای ایجاد تعادل میان فضای آنالوگ و دیجیتال قرار داده شدهاند که حقیقتا به زیبایی کابین افزودهاند.
نظر شما درباره نسل جدید نیسان Z چیست؟ آیا Z 2023 به لطف بهبودهای خود میتواند رقبای اصلیاش مانند سوپرا را شکست دهد؟!
کوشا
۱۳ مرداد ۱۴۰۱نوبتیم که باشه دیگه نوبت میتسوبیشیه…
Yasin
۱۳ مرداد ۱۴۰۱نسل جدید gtr هم رونمایی کن ۱۰۰ ساله قدیمی شده
JDM lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۱من که خیلی ازش خوشم میاد
طراحیش هم کلاسیکه هم مدرن و یاداور نسل اوله
کابینش هم زیباست
پرفورمنسشم که خوبه
mos
۱۳ مرداد ۱۴۰۱نیسان به بهترین شکل ممکن نسل جدید Z رو برگردوند و البته هنوز فضای زیادی برای نیسمو و تیونر ها وجود داره که با ترمز های بهتر، تایر گریپی و مقداری کاهش وزن و افزایش قدرت این ماشین رو به حداکثر برسونن.
در مورد GT-R R36 خبرهایی بود که نیسان قراره مثل Z از پلتفرم اصلاح شده نسل فعلی استفاده کنه ولی چند وقت پیش مدیرعامل نیسان تایید کرد پلتفرم کاملا جدید و احتمالا پاورترین هایبرید برای R36 توسعه داده خواهد شد چون GT-R باید سریع ترین در نوع خودش باشه و از تکنولوژی های جدید بهره ببره.
We’re definitely making a new platform,” Nissan CEO Makoto Uchida said, “and our goal is clear: the GT-R has to be the quickest car of its kind. It has to own the track. And it has to play the advanced technology game.”
زنده باد دوازده سیلندر
۱۳ مرداد ۱۴۰۱به نظر من طراحیش بین رقبا یا اولیه یا دومی مخصوصا اگه لاستیکای بیرون زده بندازن روش با رنگ نارنجی بسیار خواستنی و خفن میشه
زنده باد دوازده سیلندر
۱۴ مرداد ۱۴۰۱Z مخفف زاخاره:) زاخار اصلی :)
Hello 1
۱۴ مرداد ۱۴۰۱از مطالب افرودی هم بزارید ممنون
aliakbarkhoei
۱۵ مرداد ۱۴۰۱طراحی خوب + پرفورمنس خوب – ترمز. درکل عالی.
Enayat
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ما فقط! زیبایی می بینیم….🥺