نیسان

تاریخچه نیسان Z؛ کوپه اسپرت ژاپنی با سرنوشتی پر پیچ و خم!

این نوشتار به بررسی تاریخچه یکی از مشهورترین خودروهای اسپرت ژاپنی یعنی نیسان Z اختصاص دارد.


نیسان بیش از ۵۰ سال است که خودروهای اسپرت می‌سازد اما اولین نیسان Z تاریخ در سال ۱۹۶۹ پدیدار شد. این خودرو از سری محصولات داتسون اسپرت و نیسان فیرلیدی مشتق شده بود و اولین محصول اسپرت ژاپنی برای رقابت با رودسترهای بریتانیایی و ایتالیایی زمان خود به شمار می‌رفت. شرکت‌های ژاپنی دیگر از جمله هوندا و تویوتا نیز این مسیر را دنبال کردند و نتیجه کار آن‌ها خودروهای هوندا S500 و تویوتا ۸۰۰ بود. نیسان فهمید که خودروهای اسپرت ارزان‌قیمت بازار پررونقی دارند و تولید چنین محصولی برای رشد کمپانی ضروری است. به همین خاطر بود که ژاپنی‌ها با یاماها به منظور تولید جانشین فیرلیدی همکاری کردند. پروتوتایپ یاماها YX-30 موردقبول واقع نشد زیرا نیسان از عملکرد پیشرانه یاماها راضی نبود. البته این شرکت مالک پرنس موتور بود که اولین اسکای لاین تاریخ را توسعه داد. با وجود تیم مهندسی و توسعه محصول کامل، نیسان خودروی اسپرت پرچم‌داری را ساخت که به دلیل استفاده از قطعات دیگر محصولاتش هزینه‌های تولید و قیمت نهایی کمتری داشت. در اکتبر ۱۹۶۹ اولین نیسان فیرلیدی Z دنیا راهی بازار شد و بازار آمریکا جزو اهداف اصلی آن به شمار می‌رفت.

تاریخچه نیسان Z

نیسان فیرلیدی Z/داتسون 240Z

مدل فیرلیدی Z بازار ژاپن 240Z بازار آمریکا
سال معرفی ۱۹۶۹ ۱۹۷۱
پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری خطی ۶ سیلندر ۲.۴ لیتری خطی
قدرت ۱۳۰ اسب بخار ۱۵۱ اسب بخار
طراحی پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
ویژگی‌های برجسته طراحی فست بک با استایل آیرودینامیک طراحی شیک، تمرکز روی راننده

نیسان فیرلیدی Z با کاپوتی دراز، بخش عقب فست بک و استایلی خاص در سال ۱۹۶۹ معرفی شد. دو پیشرانه متفاوت برای بازارهای ژاپن و آمریکا در نظر گرفته شده بودند. مدل ژاپنی از پیشرانه ۲ لیتری ۱۳۰ اسبی استفاده می‌کرد درحالی‌که مدل 240Z بازار آمریکا به پیشرانه ۲.۴ لیتری با ۱۵۱ اسب بخار قدرت مجهز شده بود و واقعاً محصولی برای راننده بود. خودروی موردبحث به موفقیت آنی در آمریکا دست یافت و در سال اول عرضه به بازار فروش بیش از ۱۶ هزار دستگاهی را ثبت کرد. یک سال بعد هم فروش آن به ۴۰ هزار دستگاه رسید. قیمت 240Z از حدود ۳۶۰۰ دلار شروع می‌شد که به پول امروز چیزی حدود ۲۶ هزار دلار است و بنابراین ارزش بسیار خوبی داشت. نیسان در سال ۱۹۷۴ نسخه به روز شده از اولین Z خود با نام 260Z را معرفی کرد و مدل ۲+۲ آن نیز با چند میلی‌متر افزایش در فاصله بین محورها عرضه شد. پیشرانه ۲.۶ لیتری این خودرو از سیستم تزریق سوخت جدید بهره می‌برد اما محدودیت‌های آلایندگی باعث شدند قدرت آن فقط ۱۳۹ اسب بخار باشد.

داتسون 280Z و 280ZX

مدل 280Z 280ZX
سال معرفی ۱۹۷۵ ۱۹۷۸
پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۸ لیتری خطی ۶ سیلندر ۲.۸ لیتری خطی
قدرت ۱۷۰ اسب بخار ۱۳۵ اسب بخار
طراحی پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
ویژگی‌های برجسته پوشش داخلی مخمل، داشبورد دیجیتال، سپرهای بزرگ‌تر کابین لوکس‌تر
توربو تنفس طبیعی ۱۸۰ اسب بخار (سال ۱۹۸۰)
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک، ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی، ۳ سرعته اتوماتیک

نیسان Z که همچنان با برند داتسون در آمریکا حضور داشت به‌روزرسانی بزرگی را با نام 280Z تجربه کرد تا همچنان بازار خودروهای اسپرت را زنده نگه دارد. این خودرو درست همان چیزی بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند. کابین مخمل، نسخه ۲+۲ و داشبورد دیجیتال جزو ویژگی‌های برجسته‌این خودرو بودند و پیشرانه نیز با حجم ۲.۸ لیتری خود ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در سال ۱۹۷۷ گیربکس ۵ سرعته دستی برای 280Z در نظر گرفته شد. خودروی موردبحث در سال ۱۹۷۸ راهی اتاق عمل شد تا دومین نسل آن با نام 280ZX خودنمایی کند. پیشرانه نسبت به مدل قبلی تغییری نداشت اما قدرت آن به ۱۳۵ اسب بخار کاهش یافته بود. همچنین نسخه توربوی این خودرو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید شد هرچند کمکی به بهبود فروش خودرو نکرد. نیسان در سال ۱۹۸۱ نام داتسون را روانه موزه کرد و آخرین 280ZX نیز سال ۱۹۸۳ خط تولید کارخانه را ترک نمود.

نیسان 300ZX نسل Z31

مدل ۱۹۸۳ ژاپن، ۱۹۸۴ آمریکا
پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری خورجینی
قدرت ۱۶۰ اسب بخار تنفس طبیعی/۲۰۰ اسب بخار توربو
طراحی پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
ویژگی‌های برجسته آپشن کابین ۲+۲، تکنولوژی پیشرفته

سومین نسل نیسان Z با نام 300ZX در سال ۱۹۸۳ راهی بازار ژاپن شد و یک سال بعد نیز در آمریکا ارائه گردید. این خودروی کاملاً جدید همانند 280ZX از کابینی لوکس‌تر بهره می‌برد. 300ZX همچنین پرفورمنس بهتر و تکنولوژی به‌روزتری داشت که این به معنی قیمت بالاتر بود. زیر کاپوت خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری خورجینی با ۱۶۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود هرچند نسخه توربوی خودرو می‌توانست ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. سومین نسل Z به‌صورت دو نفره و یا ۲+۲ در دسترس بود اما وزن بیشتر، قیمت بالاتر و افت فروش خودروهای لوکس در آن دوران باعث شدند تولید 300ZX در سال ۱۹۸۹ متوقف شود.

نیسان 300ZX نسل Z32

مدل ۱۹۹۰
پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری
قدرت ۲۲۲ اسب بخار تنفس طبیعی/۳۰۰ اسب بخار توئین توربو
طراحی پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت مدل توئین توربو ۵ ثانیه
ویژگی‌های برجسته زمان‌بندی متغیر سوپاپ، هندلینگ بهبود یافته

تاریخچه نیسان Z در سال ۱۹۹۰ شاهد یک اتفاق مهم بود و ژاپنی ها بجای تولید نسل جدید Z با ویژگی‌های لوکس بیشتر، Z32 را با پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری نسل قبلی تولید کردند اما این پیشرانه بهبودهای زیادی را تجربه کرده بود تا قدرتش در حالت عادی به ۲۲۲ اسب بخار برسد و هندلینگ و چسبندگی برجسته‌ای داشته باشد. ژاپنی‌ها همچنین نسخه توئین توربو از این خودرو با قدرت ۳۰۰ اسب بخار را تولید کردند تا چیزی کمتر از محصولات سطح بالای آن زمان نداشته باشد. این خودرو علیرغم وزن بالا در ۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسید و سیستم تعلیق خوب آن باعث می‌شد در جاده و پیست عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشد.

نیسان 350Z

مدل ۲۰۰۳
پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری
قدرت ۲۸۷ تا ۳۰۶ اسب بخار
طراحی پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
ویژگی‌های برجسته نسخه نیسمو با قدرت ۳۵۰ اسب بخار، پکیج پیست
قیمت در زمان عرضه حدود ۲۶ هزار دلار

جدیدترین نسل نیسان Z بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ در آمریکا عرضه نشد. شرکت رنو فرانسه در سال ۱۹۹۹ حدود ۴۴ درصد از سهام نیسان را خرید و کارلوس گوسن به عنوان مدیرعامل انتخاب شد. او به دنیا قول داد Z جدید تولید خواهد شد و برای کمپانی سودده خواهد بود. به همین خاطر نیسان از پیشرانه، قطعات و پلتفرم مدل قبلی استفاده کرد و قدرت پیشرانه ۳.۵ لیتری را با برخی تغییرات به ۲۸۷ تا ۳۰۶ اسب بخار رساند. 350Z به عنوان خودروی اسپرت ناب بازگشته بود و قیمتی رقابتی داشت. تریم های متنوعی از این خودرو از جمله نیسمو تولید شدند که این مدل ۳۵۰ اسب بخار قدرت داشت و از آیرودینامیک بهتر، سیستم تعلیق اسپرت تر و ترمزهای برمبو سود می‌برد.

نیسان 370Z

مدل ۲۰۰۹
پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۷ لیتری
قدرت ۳۲۸ اسب بخار (۳۵۰ اسب بخار در نسخه نیسمو)
طراحی پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
ویژگی‌های برجسته پانل‌های بدنه آلومینیومی، نسخه نیسمو
قیمت در زمان عرضه ۳۰ تا ۳۶ هزار دلار

با بررسی تاریخچه نیسان Z به معرفی ششمین نسل آن در سال ۲۰۰۹ می رسیم. این خودرو با پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۷ لیتری که ۳۲۸ اسب بخار قدرت داشت عرضه شد. طول خودرو نسبت به نسل قبل چند میلی‌متری کمتر شد و به دلیل استفاده از پانل‌های بدنه آلومینیومی وزن کمتری هم داشت. صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این نسل Z در کمتر از ۵ ثانیه به دست می‌آمد. با قیمت بین ۳۰ تا ۳۶ هزار دلار، 370Z یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار به شمار می‌رفت و با اینکه مدت زیادی در خط تولید حضور یافت اما قافیه را واگذار کرد. این مدل در قوی‌ترین شکل خود یعنی مدل نیسمو ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

نیسان Z جدید

مدل ۲۰۲۳
پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار
طراحی پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
گیربکس ۶ سرعته دستی، ۹ سرعته اتوماتیک
ویژگی‌های برجسته نسخه نیسمو، ادای احترام به نسل‌های پیشین

فصل جدیدی از تاریخچه نیسان Z شروع شده است. تا مدت‌ها اخبار و شایعات متنوعی درباره تولید نسل جدید این خودرو به گوش می‌رسید و سرانجام ژاپنی‌ها در سال ۲۰۲۳ نسل جدید این خودرو را معرفی کردند. Z جدید از ساختار نسل پیشین 370Z استفاده می‌کند و به همین خاطر بسیاری از طرفداران درباره توانایی‌های آن و رقابت با سایر خودروها نگران بودند اما نیسان ثابت کرد به‌روزرسانی‌های خوبی را به ویژه در بخش طراحی انجام داده است. ظاهر این خودرو در عین اینکه مدرن شده، ادای احترامی به نسل‌های قبلی محسوب می‌شود. زیر کاپوت Z جدید پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت قرار دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۹ سرعته اتوماتیک راهی چرخ‌ها می‌شود. اگر به دنبال بهترین تجربه سواری با این خودرو باشید باید مدل نیسمو را با قدرت بیشتر و هندلینگ بهتر انتخاب کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1695 ديدگاه)

    نسل ۳۵۰z رو بیشتر از بقیه دوست دارم

    موافقم 25
    مخالفم 3
    1. ممد ژانگولر

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (4410 ديدگاه)

      همشون عشقن ولی اون مدل نیسان 300ZX نسل Z32 ی چیز خاص و هیولایی بود زمان خودش . شاید خیلیهاتون طفلی بیش نبودین یا حتی کلا نبودین

      موافقم 8
      مخالفم 1
  2. datsun

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4002 ديدگاه)

    پروتایپ یاماها yx ۳۰ که اینجا بهش اشاره شده و نیسان تو ساخت این پروتایپ با یاماها همکاری کرد و بعد اونو پس زد بعدا همین پروتایپ رو یاماها به تویوتا پیشنهاد میده و تبدیل میشه به تویوتا ۲۰۰۰gt افسانه‌ی که الان یکی از نمادهای اولین خودرو های اسپورت ژاپنیه!!!

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. رضا

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/18-1.jpeg
      دقیقا کپی همین رو تو دیوار تهران گذاشته بودن 2.150 تمیز و فابریک فکر کنم دو ماه طول کشید ولی رو قیمت 1.900 فروخت.

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. datsun

        ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (4002 ديدگاه)

        یه دونه ۲۶۰ زد هم سامان خنجری داشت که توایران با موتور اسکای لاین تیون کرده بود که اون زمان تو کلوپ ۹ ثانیه ی های جهان قرار داشت که بسیار کم بودن الان نمیدونم دیگه اون ماشین وجود داره یا نه

        موافقم 12
        مخالفم 1
        1. رضا

          ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (256 ديدگاه)

          بله میشناختم ایشون رو، الان به جای این عزیزان تو خیابون شاهد 206 های فلک زده با منبع اگزوز هستیم.

          موافقم 12
          مخالفم 1
  3. NIKAN-JAAAAAAAAAAG

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    داتسون ۳۰۰ زد ایکس رو خیلییییییی میخوام.۲۸۰ زد ایکس هم عالیه.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  4. Yaghoob

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    نسل اول از همه قشنگ تر بود. خیلی زیباست

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. Titanium

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (282 ديدگاه)

    نسل اول شبیه جگوار E تایپ نیس؟
    ولی خیلی طراحی بامزه ای داره

    موافقم 2
    مخالفم 6
  6. NR

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    همیشه یکی از ارزو هام رانندگی یا حتی از نزدیک دیدن z350 بوده… چقد خوبه این ماشین… یکی از اندرریتد ترین صدای اگزوز هارو داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا