سرعت و شتاب در خط مستقیم تنها یکی از مواردی است که علاقهمندان را به سمت خرید خودروهای اسپرت جذب میکند. بااینحال، تماشای سه کوپهٔ اسپرت محرک عقب که در یک مسابقهٔ درگ باهم رقابت میکنند قطعاً سرگرمکننده است حتی اگر این بهطور کامل نشاندهندهٔ پرفورمنس یک خودرو نباشد. حال که سرانجام نیسان Z جدید برای بررسی و آزمایش در اختیار نشریات مختلف قرار گرفته است، باید انتظار انتشار ویدئوهای مختلفی با حضور این «خودروی رؤیایی دستیافتنی» (به قول نیسان!) را داشته باشیم.
یکی از اولین ویدئوها در این رابطه را هاگرتی آماده و منتشر کرده است. این وبسایت نسخهٔ اتوماتیک جانشین 370Z را به دست آورده و آن را در برابر تویوتا سوپرا و فورد موستانگ مکوان قرار داده است. سوپرا هم مثل نیسان دو پدال و شش سیلندر دارد که البته بهصورت خطی چیده شده است اما زیر کاپوت موستانگ یک موتور V8 پنهان شده که البته آنهم به یک گیربکس اتوماتیک متصل است. هر سه خودرو قیمت تقریباً یکسانی دارند. نیسان Z با ۵۱ هزار دلار ارزانترین خودروی این جمع است و پس از آنهم موستانگ با ۵۵ هزار دلار و سوپرا با ۵۶ هزار دلار قرار میگیرند.
مکوان هرچند با ۴۸۰ اسب بخار قدرت قویترین خودروی این جمع است اما با ۱۷۴۶ کیلوگرم وزن، سنگینترین هم محسوب میشود. از سوی دیگر، نیسان ۸۰ اسب بخار قدرت کمتری دارد اما در عوض حدود ۱۰۰ کیلوگرم هم سبکتر است. سوپرا نیز با ۳۸۲ اسب بخار قدرت، ضعیفترین خودروی این رقابت محسوب میشود اما این کمبود را با وزن سبک ۱۵۲۰ کیلوگرمی جبران میکند.
با آغاز درگ، از همان ابتدا نیسان عقب میافتد و موستانگ و سوپرا تا خط پایان پابهپای هم پیش میروند. به لطف ویرایشهای تیم ویدئویی هاگرتی، میتوانیم ببینیم که این دو خودرو دقیقاً همزمان از خط پایان رد میشوند اما بااینحال، جیسون کامیسا اشاره میکند که مکوان در لحظهٔ عبور از خط، حدود ۵ کیلومتر بر ساعت سرعت بیشتری داشته و ۴۰۰ متر را ظرف ۱۲.۱ ثانیه با سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت طی کرده درحالیکه سرعت سوپرا در پایان این مسافت ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت بوده است. نیسان نیز با تایم ۱۲.۳ ثانیه و سرعت ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت در جایگاه سوم قرار میگیرد. البته لازم به ذکر است که Z از لاستیکهای بریجستون استفاده میکند درحالیکه دو خودروی دیگر لاستیکهای میشلن دارند.
در مسابقهٔ بعدی، نیسان Z اتوماتیک در برای نسخهٔ دستی خودش قرار میگیرد. در این درگ، نسخهٔ اتوماتیک نیم ثانیه سریعتر بود و نسخهٔ دستی پس از ۱۲.۸ ثانیه با سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت از خط پایان عبور کرد؛ و در آخر نیز نیسان Z دستی در برابر یک آستونمارتین ونتیج V8 مدل ۲۰۱۰ قرار میگیرد که مشخصات فنی تقریباً یکسانی با کوپهٔ ژاپنی دارد. در این درگ هم کوپهٔ بریتانیایی با اختلاف کمی پیروز شد و ظرف ۱۲.۷ ثانیه ۴۰۰ متر را به پایان رساند. بهطورکلی، نیسان Z جدید در اولین درگ خود با رقبا نتوانست عملکرد خیلی چشمگیری داشته باشد اما به گفتهٔ جیسون کامیسا، اگر این خودرو به لاستیکهای بهتری مجهز شود احتمالاً شرایط آن بهبود خواهد یافت.
مشخصات فنی
موستانگ مکوان | تویوتا GR سوپرا | نیسان Z | |
پیشرانه | ۵ لیتری V8 | ۳ لیتری I6 توربو | ۳ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۴۸۰ اسب بخار | ۳۸۲ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر | ۴۷۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | ۱۷۴۶ کیلوگرم | ۱۵۲۰ کیلوگرم | ۱۶۳۷ کیلوگرم |
قیمت | ۵۵,۵۰۰ دلار | ۵۶,۰۰۰ | ۵۱,۰۰۰ |
BMW/M-POWER
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱با این ویدیو بیشتر خواستن تواناییشون توی ادیت سینمایی فیلم با نرم افزار پریمیر رو نشون بدن تا درگ
کی اون روزو ببینیم این کانال ها و مجله های آب دوغ خیاری از یوتیوب جمع بشن
از نبود لاستیک مناسب روی z بگذریم نمیدونم چرا این وسط فقط لاستیک نیسان رو گرم نکردن خار داشت مگه؟
کیان
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا میخواستم همینو بگم، اصلا درگ به چشمم نیومد ولی کار گرافیکیشون روی درگ و … واقعا خوب بود، حالا انتقاد شما به کنار، ولی من از این کار گرافیکی و افکت و اسلوموشن و فیلمبرداری واقعا خوشم اومد
hssn
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱دوست عزیز اول اینکه توی ویدیو هم گفته شد که کامپیوتر های ماشین این اجازه رو نداد ، یحتمل شما ویدیو رو بصورت میوت دیدی
دو اینکه توی ویدیو درگ ریویان و رپتور و TRX وجی ام سی سایکلون هم که پدال قبلا گذاشته بود همین نوع ادیت رو شاهد بودیم
پس تمامی حرفای شما با کمال احترام قابل پذیرش نیست
شاهین
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱هر نوع فیلمی که کات های زیادی بخوره و نمای دوربینو چپ و راست عوض کنن مشخصه که ادیت خورده و برای ما پخشش میکنن این شگرد سینماییه تازگیا خیلی مد شده
از طرفی هم به سوپرا و موستانگ توجه کن ببین چرا فاصله هاشون انقدر کم و زیاد میشه تو نماهای مختلف؟!
سجاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱بخاطر جعبه دنده این طوری می شه.نه ادیت🤬
BMW/M-POWER
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا توی ویدیو های دیگه و درگ های دیگه شاهد این خواهیم بود که همین z چقد خشگل میتونه برن اوت کنه و دونات بزنه و همه ی این حرف ها که کامپیوترش اجازه نداد و سیستم کنترل لغزش اجازه نداد و … همش بهانه هست
سجاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱شاید توی مدل جدید نمی تونه.😑
Reza Waffen SS
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱با اینکه علاقه زیادی به ژاپنیها دارم ولی انتخابم ماستنگ
دکتر استاپ
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱خدایی خیلی حال کردم با کارش
خیلی با خلاقیت تر و خفن تر از واتسون بود
سجاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱بخاطر قدرت کمش نمی تونست گرم کنه.😐
AMIR / ARMI
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱نیسان Z خیلی بیش
تر از سوپرا ارزش خرید داره
به قول مجری سوپرای Gapanes 😂😂
کافر مقدس
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱درگ چی آخه . هر سه تاشون خوب ن . توربو باشی و وزنت هم کمتر باشه نتونه اسب بخار بیشتر مک وان رو جبران کنه . من یکم شک دارم
درگ اگه u بود باز دوباره اونجا مکوان پیشی میگرفت در واقع اونجا نیسان احتمال داشت بیشتر عقب بمونه. میگم تو هیچ ماشینی در 400 متر درگ دنبال چیزه خاصی نباشید .
بهترین جا برای به چالش کشیدن 0تا 100 ساختار و تکنولوژی و هندلینگ و ترمز ماشین ها جایی نیست جز پیست
BMW/M-POWER
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱با اینکه با شما توی هیچ زمینه ای هم نظر نیستم ولی این یکیو کاملا موافقم
عیار واقعی ماشین توی پیست معلوم میشه
کانفیگ ماشین برای خط مستقیم کار خاصی نداره
توی همین ایران هستن کسایی که پژو پارس و 206 و … تیون شده ای جمع کردن تایم های حتی توی محدوده ی 10 و خرده ای هم زدن
وقتی چند تا آدم ماشین باز که سواد خیلی بالایی هم ندارن همچین ماشینی جمع میکنن به نظرتون این کار واسه یه شرکت خیلی سخته؟
نکتش اینه که همین آدما عمراااا اگه بتونن ماشینی ستاپ کنن که بتونه توی پیست سریع باشه
ماشینی که توی پیست سریع باشه قطعا مهندسی و تکنولوژی پشتشه
Aboalfazl demon
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱نیسان زد عالیه
اما مک وان بدجوری داره دلبری میکنه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱اوف قیمت مویتانگ رو نگاه کن.فکر کن با کمتر از این میسه موستانگ جی تی گرفت.چه بریه به مک وان.فقط انجین موستانگ 50 چوب می ارزه.
javadhy
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی درگ مسخره ای بود الکی nissan z آورده بودن توی درگ که مردم جذب ویدیو شن ببیننش ولی در واقع فقط درگ موستانگ و سوپرا بود مثل این میمونه مسابقه دو بزاریم تو با کفش اسپورت نایک من با دمپایی
شاهین
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱این بیشتر به تیزر فیلم سینمایی شبیه بود تا درگ ریس عادی
انقدر دوربین و چپ و راست میکنن آدم سرگیجه میگیره
اینکه موستانگ اینجا پا به پای سوپرا رفت تعجب نکردم چون اتومات بود قبلا هم توی درگ های قبلی که سوپرا موستانگ رو جا میزاشت بخاطر دنده دستی بودن موستانگ بود و من گفته بودم که دنده اتوماتش غولیه واسه خودش
اینجا هم موستانگ راحت میتونست فاصله رو بیشتر کنه و بره اما نمیدونم چرا هی شل میکرد تا سوپرا بهش برسه، مثلا خواستن هیجان درگو بیشتر کنن از نوع ادیتشون مشخصه
mos
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱شتاب ۴ نیسان زی با وجود این که تا دنده دوم چسبندگی خوبی نداشت واقعا قابل قبوله، حتی موتورترند با گرم کردن تایر ۳.۹ هم ثبت کرد.
این نشون میده با تایر چسبنده مثل میشلن پایلوت اسپورت یا پیرلی P0 و… میتونه به راحتی ۳.۸ یا ۳.۷ ثبت کنه.
اما در کل شتاب تو این ماشینها اهمیت بالایی نداره مهم لذت رانندگی و فان بودنه که همشون تو این زمینه عالی هستن.
پدرام
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱نیسان طراحی اش واقعا تو بخش جلو بده خصوصا وقتی ماشین رو از نمای روبرو می بینی یه جلو پنجره مستطیل انگار با خط کش کشیدن بدون اینکه حتی زحمت به خودشون بدن یه طرحی بهش بدن مگه جونیور هست؟؟
طراحی عقبش خوبه ولی
پارسا
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱اعییی فک کنین اینا ۱.۵۰۰ میشد تو ایران خرید دست دوم هاش هم قیمت دنا چقدر شهر زیبا میشد
Alan.r
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱هر سه تاشونو دوست دارم عالین البته با کمی اختلاف انتخابم موستانگه
ali-mg
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱نیسان z کلا یجوری ساخته شده برای
تیون شدن سوپرا ام که ابهت نسل قبلی شو با این کار از بین برد
R@m!n
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱درگ خیلی جذابی بود مخصوصا از لحاظ تدوین و ادیت یه سر و گردن از کل یوتیوب بالاتر، اون تیکه هاش به سوپرا هم خیلی خوب بود. کلا این چنل خیلی سطح بالاتر از بقیه کانال هاست و ویدیوهاشم نکات فنی زیادی داره.
تو کوپه های اسپرت لذت رانندگی مهم ترین فاکتور هست که فکر می کنم نیسان Z این کارو به خوبی انجام میده حالا 0.2 بالاتر پایین تر اهمیتی نداره.
reza342
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱این چه سمی بود؟!!!!!! نیومده هنوز بدبخت نیسان رو کوبیدن، خیلی هم الکی و بچه گانه ساختن. واقعا خااااااک
Jdm باز
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱نیسان z دلمو برده، چند دهم ثانیه برام مهم نیس دیگه
محمد هادی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱فکرمیکردم نیسان Z عملکردش خیلی بیشتر ازینا باشه!
الان این کدوم نسخه ش بود؟
نسخه پرفورمنس تری هم داره؟
M.rAMK
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱یا شاستین تویوتا سوپرا
من که عشق ژاپنیا رو دارم
کیانوش
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱هر سه به اندازه کافی جذابن. ولی نیسان خداییش از نظر قیمتی رقیب نداره
پوریا
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱نمیدونم چرا هر کاری میکنم این z جدید به دلم نمیشینه
پوریا
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ولی به نظرم طبیعی نمیاد که نیسانه اینقدر عقب باشه
بهتر نبود یه مسابقه برگشت میذاشتن؟