فروپاشی مالی نیسان از آنچه همه انتظار داشتند نزدیکتر است و عواقب آن برای دیگر خودروسازان نیز وخیم خواهد بود.
نیسان که با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم میکند، در پی اجرای برنامههای بازسازی خود برای خروج از بحران، ضربههای مالی سنگینی متحمل شده است.
نیسان در آستانه بزرگترین ضرر مالی تاریخ خودروسازی ژاپن
پیشبینیها حاکی از آن است که نیسان در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۴، ضرر خالصی حدود ۵ میلیارد دلار را ثبت کند؛ در حالی که پیشبینی قبلی شرکت زیان ۵۶۱ میلیون دلار بود. نیسان از مذاکرات ادغام با هوندا انصراف داده و در حال بازسازی ساختار کسبوکار خود است.
علل سقوط مالی
-
کاهش ارزش داراییها: نیسان حدود ۳.۵ میلیارد دلار کاهش ارزش داراییهای خود در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا و ژاپن را ثبت کرده است.
-
هزینههای بازسازی: ۴۲۰ میلیون دلار نیز بهعنوان هزینههای اضافی بازسازی شناسایی شده است.
شکست مذاکرات ادغام با هوندا و میتسوبیشی
نیسان در حال حاضر در حال اجرای یک بازسازی گسترده است تا پس از شکست مذاکرات ۶۰ میلیارد دلاری ادغام با هوندا، بتواند به حیات خود ادامه دهد. اگرچه مذاکرات ابتدا امیدوارکننده به نظر میرسید، اما متوقف شد. منابع نزدیک به این شرکتها ادعا کردند که نیسان تصور میکرد بهعنوان شریک برابر وارد همکاری میشود، اما وقتی متوجه شد هوندا قصد دارد آن را به یک شرکت تابعه (زیرمجموعه) تبدیل کند، از ادامه مذاکرات انصراف داد.
اقدامات اضطراری نیسان برای بقا
کاهش ۹۰۰۰ شغل، تعطیلی کارخانهها و کاهش تنوع مدلهای تولیدی، اقداماتی هستند که با هدف صرفهجویی ۲.۵ میلیارد دلار انجام شدهاند. با این حال، نیسان اعتراف کرده که بهتنهایی قادر به ادامه کار نیست و در جستجوی یک شریک جدید است.
علاقه فاکسکان به همکاری (نه خرید سهام)
شرکت تایوانی فاکسکان (غول تراشههای الکترونیک و تولیدکننده محصولات اپل) اعلام کرده که مایل به همکاری با نیسان است، اما قصد ندارد در این شرکت سرمایهگذاری کند.
همکاریبا هوندا در حوزه الکتریکی
اگرچه مذاکرات ادغام با هوندا و میتسوبیشی شکست خورد، اما این سه شرکت اعلام کردهاند که در زمینه توسعه خودروهای الکتریکی و نرمافزارها همکاری خواهند کرد تا در رقابت با خودروسازان چینی بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند.
جمعبندی: آینده نامشخص نیسان
با وجود تمام تلاشها، آینده نیسان همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. آیا این غول خودروسازی ژاپن میتواند با یافتن یک شریک قوی یا اجرای برنامههای جدید، بار دیگر به دوران اوج خود بازگردد؟ پاسخ این سؤال را زمان مشخص خواهد کرد.
آرش وان
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴عمو کارلوس کجایی؟
#کارلوس گون
#کارل گوسن
محمدعلی کاشی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴وقتی قدر دانش کارلوس رو ندونی و نمکدون رو بشکونی این میشه
خلاص کا
Ahmad
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴تیتر عجیب کلا مطلب جدیدی نبود مطالب قبلی رو ورشکستگی نیسان جمع بندی کردین تو یه مقاله اوردین اون شرکت های آلمانی همه دارن ورشکست میشن محصولات برقی پورشه کسی نمیخره فولکس واگن داره ورشکست میشه بنز اس کلاس رو کسی دیگه نمیخره آلمانی ها اوضاع شون خیلی بدتره
حمید
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴جگوار که حیف شد ولی اگر نیسان یک قرارداد ۱۰ ساله با ایران و شورای رفاقت ببنده بعد از چندین مهلت ثبت نام و خالی شدن سایت فروش در عرض ۵ دقیقه تبدیل به ثروت مند ترین خودروساز آسیا میشه
بهنام
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴سالی چهار پنج میلیون خودرو میفروشه ، حتی همین الان هم کلی مدل پرفروش تر از رقبا توی اکثر بازار ها داره خب باز چیه که انقدر اوضاعش وخیمه ؟
اینجوری باشه که همه باید اوضاشون وخیم باشه که…
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴دخل و خرج باهم نمی خونه
تاجایی که من می دونم، تویوتا و هوندا روی هر ماشین که می فروشن، بیشتر از نیسان سود میکنند
فروش بالا به تنهایی نشانه موفقیت تجاری نیست
بهنام
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴درود بر آقای اشتری
این وضعیت حاصل سالها ضرر بخاطر عدم تطابق درآمد با هزینه هاست. خب شرکت به این بزرگی با اینهمه فروش یعنی نمیدونست داره بیش از درآمد هزینه میکنه ؟ مگه میشه ؟
خب تو این دوره زمونه که فقط انواع و اقسام شرکت ها و برنامه های حسابرسی مالی و مشاوره ای هستن یعنی اون مدیران کله پوک نتونستن مشکل کارو تشخیص بدن و براش کاری کنن ؟ قضیه واقعا عجیبه.
Sina
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴اگرچه نیسان رو دوست دارم ولی بخاطر اختراع و استفاده بیش از اندازه از گیربکس CVT نابود شدنش کاملا مستحق میدونم و پایانش اتفاق خوشایندیه
Iman 007
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴بابت تولید شاهکاری به اسم gtr هم ازش بدت میاد
Amirsh
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴من فنی خیلی سرم نمیشه ، و طبق چیزی که خوندم راجع به cvt به نطر اونقدام بد نباید باشه ، چرا همه از cvt بدشون میاد ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴همه بدشون نمیاد
گیربکس CVT نسبت به دندهای اتوماتیک، تاخیر دهم ثانیه و کاهش شتاب داره ولی استهلاک کمتر، مصرف سوخت پایینتر فراهم میکنه که برای خودروهای اقتصادی و خانوادگی نکته مثبته
افرادی که هیچ وقت هیچ ماشینی نداشتن راجع به کلمات، رویاپردازی میکنن
گیربکس CVT نهتنها هزینه تولید ماشین کم میکنه، باعث کاهش مصرف سوخت هم میشه، مثلا X55 مدیران خودرو با گیربکس CVT وقتی سرعت ثابت داشته باشه در جاده، فقط ۵ لیتر در صد کیلومتر بنزین میسوزونه، همین ماشین با گیربکس اتوماتیک دندهای، حداقل ۲ لیتر در صد کیلومتر مصرفش بالاتره و قیمت برای ایران، ۳۰۰-۴۰۰ میلیون گرونتر میشه
فرشید
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴به لطف گیربکس سی وی تی، توربو و… هست که باعث کاهش قیمت ماشین ها شده و الان تعداد زیادی از هموطن های کشور جهان سومی که توش زندگی میکنیم با حقوق پایه ماهانه 150 دلار در ساعت میتونن ماشین دنده اتوماتیک سوار بشن وگرنه نیسان هم میدونه گیربکس ای تی دبل کلاچ برتره. همین الان اگه نیسان یه ماشین هشت سیلندر با گیربکس مد نظرتون تولید کنه میتونی بخری؟ لطفن گسترده تر و واقع بینانه تر ببینید و از تکرار جملات کلیشه ای بپرهیزید
حمیدرضا
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴جالبه به رقم ها دقت کنید یه شرکتی مثل نیسان تفاوت ورشکستگی و نجاتش در دو سه میلیارده در حالی که توی ایران هر کدوم از این پیر مونتاژ کارها سالانه چند برابر این مبلغ رو هوای از مردم میگیرن تا هر چی دلشون خواست در هر زمان عشقشون کشید تحویل بدن
حسین دهمرد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴مگه میتسو رو قبلا نخریده بود؟چطور الان قاطی مذاکرات و ادغام هنوز اسم میتسو رو هم میارن؟
اشکودا عشق مردم ترکیه
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴علتش غیر از گیربکس cvt چی میتونه باشه
اوسا
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴گیربکس cvt نابودش کرد
تویوتا و هوندا هم بیدار شوند
Mohammad
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴هم وطن حالا دیدی اصالت مهم نیست ؟
ایران چقدر قدمتش از آمریکا بالاتره ؟
ولی کدوم بهتره ؟
شهروند ایرانی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴حیف پولش ندارم وگرنه نیسان میتسوبیشی میخریدم می اوردم ایران اول یه پلتفرم میزدم یه میتسوبیشی لنسر و یه نیسان جی تی ار روش میزدم بعد یه پلتفرم میزدم روش نیسان پاترول نیسمو و میتسوبیشی پاجیرو میزدم یه میتسوبیشی گالانت یه نیسان ماکسیما یه asx و یه نیسان روگ به نظرم نیسان باید از رنو جدا بش و یک اتحاد داخلی با میتسوبیشی تشکیل بده و یه کارخانه واس بازار خاورمیانه و افریقا بزنه جایی که هم طرفدار هم خریدار
Cadillac-V
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴نیسان تمومه دیگه من اواخر ۲۰۲۴ یادمه پدال گفت تا اوایل ۲۰۲۵ وقت داره خودشو جمع کنه چند ماه گذشته و دیگه فایده نداره، شرکت خوبی بود خودرو های باکیفیتی تولید میکرد