یکی از جدیدترین خودروهای وارد شده به گمرک ایران، نیسان قشقایی ۲۰۲۳ است. این کراساور کوچک، ابعادی مشابه کیا اسپورتیج و هیوندای توسان دارد.
پیشتر، شرکت جهان نوین آریا مسئول واردات و عرضه محصولات نیسان در ایران بود. دو کراساور مشهور نیسان از سری جوک و ایکس تریل توسط جهان نوین آریا به کشورمان وارد شد؛ اما طبق اخبار موجود، هماکنون شرکت نامی خودرو پیشرو، نماینده رسمی نیسان در ایران است. این مجموعه تاکنون ۵ هزار دستگاه نیسان را برای واردات، ثبت سفارش کرده و پنج نمایندگی در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز و آمل دارد.
بیشتر بخوانید:
↵نیسان کیکس ۲۰۲۳؛ قیمت و مشخصات شاسی بلند کوچک در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
ظاهرا خودروهای نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران آماده میشوند؛ چراکه انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، خصوصا ژاپن، مشکلات فراوان دارد. از سویی دیگر، مدلهای نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمیکنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانههای مشترک با دانگفنگ است.
قشقایی (Qashqai) یکی از موفقترین تولیدات نیسان در ۲۰ سال اخیر بوده است. نام این کراساور از ایل قشقایی در ایران گرفته شد تا زندگی و حرکت در طبیعت را یادآوری کند. تولید نسل اول بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳، چنان موفق بود که نهتنها سودآوری بسیار خوب برای نیسان داشت؛ بلکه کلاس بدنهی کراساورهای کوچک را به سبد محصولات دیگر خودروسازان دنیا آورد. باوجود محبوبیت قشقایی در سراسر جهان، این محصول به تعداد محدود توسط پارس خودرو در ایران عرضه شد و برای مردم ما، ناآشنا باقی ماند.
قشقایی از سال ۲۰۲۲ نسل سوم را تجربه میکند؛ اما ظاهرا برای ایران، نسخهی قدیمی از نسل دوم انتخاب شده است! این خودروها از نظر ابعاد، چندان متفاوت نیستند اما طراحی کاملا مدرن و آیندهنگر برای قشقایی ۲۰۲۴ وجود دارد. از نظر ابعاد بدنه نیز در سراسر جهان، مشابه است اما سیستم دو دیفرانسیل برای بعضی کشورها وجود دارد. قشقایی ۲۰۲۳ صرفا توسط کارخانههای چین و انگلیس مونتاژ میشود.
طراحی بدنه و نمای بیرونی نیسان قشقایی
چراغهای باریک و شمشیری شکل، مهمترین المان در طراحی قشقایی هستند. جلوپنجرهی ذوزنقهای و ادوات کروم نیز به تبعیت از دیگر خودروهای پرفروش نیسان، مثل ایکستریل، در قشقایی دیده میشود.
از نکات جالب در طراحی نمای روبرو، میتوان به حذف مهشکنهای سنتی طرفین سپر اشاره کرد که نزدیک زمین و مایل به وسط نصب شدهاند. حسگرهای اولتراسونیک، داخل شیارهای باریک نزدیک گلگیر هستند تا حجمدهی سپر، متفاوت از رقبا دیده شود. خطوط روی کاپوت نیز، در راستای جلوپنجره و فارغ از پیچیدگی هستند.
نمای جانبی، کمی شلوغ و دارای خطوط شکسته است تا ابعاد قشقایی را کمی بزرگتر از آنچه هست، نشان دهد. رینگهای اسپرت ۱۹ یا ۲۰ اینچ و شیب سقف تا انتهای بدنه، حس اسپرت خودرو را تقویت میکنند. همچنین، قاب سیاه پنجرهها و مواد پلاستیکی داخل گلگیر تا رکاب، ارزش لوکس قشقایی را کاهش میدهند.
سپر برجسته و زهوار پلاستیکی در عقب، دیگر المانی است که توی ذوق میزند. حتی ادوات نقرهای رنگ هم کمک چندانی به این قسمت نمیکند. طراحان نیسان برای قشقایی، حفرههای شبیهساز خروجی اگزوز استفاده نکردهاند. به هر شکل، اگزوز و منبع آن به وضوح دیده میشوند که نکته منفی برای خودروی ساخت نیسان است. از سویی دیگر، حجمدهی بدنه، خطوط روی درپوش صندوق، محل قرارگیری پلاک و فرم شیشه عقب، جذاب و اسپرت هستند.
در مجموع، میتوان طراحی نیسان قشقایی را مطلوب و عامه پسند توصیف کرد؛ هرچند که از نمای پشت، چندان متفاوت از کراساورهای چینی نیست. این محصول، با طول۴,۴۲۵ و عرض ۱,۸۳۸ و ارتفاع ۴,۴۲۵ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۶۶۶ میلیمتر عرضه میشود. ابعاد نیسان قشقایی ۲۰۲۳، مشابه کیا اسپورتیج موجود در ایران است.
طراحی کابین و نمای داخلی نیسان قشقایی
کلیدهای پرتعداد و نمایشگر نسبتا کوچک وسط داشبورد، نسخهی وارداتی را کاملا قدیمی نشان میدهد. طبیعتا نسل سوم نیسان قشقایی، کابین زیباتری دارد اما مشتری ایرانی، فعلا مجبور به خرید خودروی طراحی ۲۰۲۱ با ساختار سیلندری پشت فرمان است.
مواد نرم و باکیفیت در سطح بالای داشبورد، دیده نمیشوند. ذسته دنده بزرگ و چند کلید گردان، قشقایی وارداتی را متفاوت از کراساورهای مدرن وارداتی نشان میدهد. نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ برای این خودرو ارایه خواهد شد که البته بهتر از نمونه ۷ اینچ در مدل پایه است.
فرمان D شکل و چیدمان ساده کلیدها روی آن، کلاسیک به نظر میرسند. طراحی صندلیها و مواد نرم داخل تودریها نیز، کیفیت بسیار خوب ارایه میکنند. در مجموع، کابین نیسان قشقایی به عنوان خودرویی از کلاس کراساور کوچک، اسپرت و جوانپسند به نظر میرسد.
در نسخههای محتلف، صندلیهای تمام چرم با خط دوخت ساده وجود دارد.. نیسان قشقایی، ۵۰۴ لیتر فضای صندوق دارد که پس از جمعشدن صندلیهای عقب به ۱۴۴۰ لیتر میرسد.
پیشرانه و تجهیزات فنی نیسان قشقایی
برای ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی انتخاب شده است که ۱۵۱ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتنمتر گشتاور دارد. این محصول با گیربکس CVT، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت دارد. قشقایی موتور ۲ لیتر، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند. فعلا فقط نسخهی تک دیفرانیسیل محرک جلو مجهز به فرمان برقی وارد ایران میشود.
در مدل پایه مجهز به پیشرانه هیبرید، موتور ۱/۳ لیتری توربوشارژ، ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. ارزانترین قشقایی با ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور و گیربکس CVT، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این کراساور، ۶ لیتر در صد کیلومتر است.
نیسان قشقایی e-Power نیز فناوری هیبرید دارد اما همراه موتور سه سیلندر ۱/۵ لیتر توربوشارژ و اینترکولر، ۱۹۰ اسب بخار قدرت ارایه میکند. نهایت گشتاور این مدل، ۳۰۰ نیوتنمتر است و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. قشقایی e-Power، میانگین مصرف سوخت ۵/۵ لیتر در صد کیلوتر و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت دارد.
قیمت نیسان قشقایی در بازار جهانی و ایران
مدل پایه و دنده اتوماتیک نیسان قشقایی ساخت چین، ۲۲ تا ۲۴ هزار دلار قیمت دارد. باتوجه به هزینه خرید خودروهای چینی مثل فونیکس تیگو ۸ پرومکس در ایران، احتمالا نیسان قشقایی نیز برای خریدار ایرانی، ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان قیمتگذاری شود.
برای واردات، هیوندای توسان ۲۰۲۳ نیز ثبت سفارش شده است. این محصول، به عنوان رقیب کرهای نیسان قشقایی، ۱/۷ میلیارد تومان پیشپرداخت دارد و برای خریدار، نهایتا نزدیک به ۲/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
𝐀𝐥𝐢
۸ آبان ۱۴۰۲منطق از قیمت داره میباره
علی
۸ آبان ۱۴۰۲بگه ۱۰۰ میلیون هم پول نداری الکی کامنت ندیید قیمت بالاست والا😏
AMANTE
۸ آبان ۱۴۰۲آره اصلا هم گرون نیست! اصلا هم غیر منطقی نیست! که برای یک ماشین ۲۵ هزار دلاری باید ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار پرداخت کرد.
amir
۹ آبان ۱۴۰۲هر وارداتی که هم باشه با تیراژ بسیار کم و در قیمتی که چینی ها رو تهدید نکنه
و هر چینی که وارد میشه جتی در صورتی که در حد جک جی ۴ باشه قیمتی خواهد داشت که بازار داخلی رو تهدید نکنه
۱۹ اسفند ۱۴۰۲این ننوا دیکیم چی میگه
مزدا
۹ آبان ۱۴۰۲25 هزار دلار با دلار 51 هزار تومن میشه روندش کنیم 1میلیار 300 تومن!
یک میلیارد خورده ای که اضافه تر دارن میفروشن تو جیب کدوم حرام زاده های میره؟؟
حسین
۱۹ اسفند ۱۴۰۲دلار ۶۲ هست و با توجه به تورم باید بیشتر هم بشه
همام محقق
۱۹ اسفند ۱۴۰۲آقا این دیگه تورم نیست دیگه در آستانه ورم کردن رو رد کرده الان در آستانه ترکیدنه ولی ما مردمیم که با دیدن همچین قیمتای بالایی می ترکیم . 👍🇮🇷
علی محمد قشقایی
۸ شهریور ۱۴۰۳سلام و خسته نباشید شماره شرکت رو مخواستم ممنونم از لطف شمابا گمال تشکر قشقایی از ایران
noir
۸ آبان ۱۴۰۲بخاطر اسمش دمشون گرم
amir
۹ آبان ۱۴۰۲نام گذاری های رنو بیشتر تو این بحث هستش
گاس فرینگ
۲۸ اسفند ۱۴۰۲فکر نکنم رنو کلا یدونه کاجار داشت
ولی نیسان مدل آریا هم داره
دوو هم یه کانسپت داشت با نام شیراز
آقای هاشمی
۱۹ اسفند ۱۴۰۲نیسان قشقایی برای ایل قشقایی
علی جردن
۸ آبان ۱۴۰۲هرچی شاسی بلند تک دیفرانسیل هست بریزین کشور نامردا
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ آبان ۱۴۰۲چشم میگم حتما دو دیفرانسیل ۴ میلیارد تومنی وارد کنن
مهدی
۸ آبان ۱۴۰۲داداش میدونی ۴ میلیاردی که به شوخی میگی میشه حدود ۸۰ هزار دلار؟ خودت اینکاره ای،میدونی ماشین های هشتاد هزار دلاری چه غولایی هستن؟ مرسدس cls 450 قیمت پایه اش ۷۵ هزار دلاره،تویوتا سکویا فول آپشن تا خرتناق میشه ۸۲ هزار دلار،جمس یوکان دنالی اولتیمیت با اون عظمت و آپشن های زیاد،فول فول فولش میشه ۱۰۰ هزار دلار،بخدا ۴ میلیارد پول کمی نیست تو دنیا تو ایرانه که ارزشی نداره،طرف تو امریکا با ۵هزار دلار زندگیش از این رو به اون رو میشه،اینجا تو ایران ۵ هزار دلار حداقل پولیه که هر سال باید بذاری رو پول اجاره خونه،در حالی که میانگین درآمد یک دوم این مقدار هست
سالها پیش یکی گفته بود ایرانی ها یا خیلی احمقن یا خیلی پولدار که همچین پولایی بابت همچین ماشینایی میدن،اما یه چیزی رو فراموش کرده بود که اجبار خیلی عامل تعیین کننده اییه
هر چند الان خودم عقیده دارم اگر در شرایط فعلی کسی با ماشین کار میکنه و کسب درامد میکنه اوکی،ماشین خریدنش منطقیه،ولی اگه همینطوری واسه چشم و هم چشمی و بگی من ماشین دارم که خب بگم خلایق هر چه لایق
طرف میره چند برابر ارزش یه ماشین رو پول میده و به اینکارش هم افتخار میکنه که به باجناقش که شبا میره پیشش پز بده بگه بیا بریم دور دور عشق کنیم عزیزم
امیدوارم شرایط جوری جلو بره که این ماشین ها رو به زودی کسی کیلویی هم نخره و شرایطی باشه که بشه بهترین برندهای خودرو رو از دم قسط خریداری کرد،دور نیست اونروز،اونروز تو سر زدن اشک ریختن کسایی که امروز فکر میکنن خیلی زرنگن دیدن داره
به امید اونروز
G87
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ولی آوردن آقای اشتری :)
نیسان ترا اومد .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ اسفند ۱۴۰۲مقاله بررسی نیسان ترا هم نوشتیم و منتشر کردیم
https://www.pedal.ir/nissan/terra-manian-khodro-specs-price/
parhamiof
۸ آبان ۱۴۰۲چینی کش وارد میشود!
parhamiof
۱۹ اسفند ۱۴۰۲الان 3 4 ماه از نظرم گذشته،غلط کردم،هیچی وارد نشد،چینیام که دارن سلطنت میکنن.
معلومه که یه سامورایی دست خالی در برابر چینی کمونیست با کلاشینکف شانسی نداره.
Anti Tesla
۲۴ اسفند ۱۴۰۲سامورایی m16 هم داشت،سوراخ سوراخ می شد.
کلاشینکف بهتر از m16 هست.
کوروش
۸ آبان ۱۴۰۲خودرو در برابر نفت! یعنی حداقل نفت و ۴۰ تا ۵۰ درصد پایین تر می خری. برای چین چه معامله ای پر سود تر از این!
amir
۸ آبان ۱۴۰۲چین داره با بازار داخلیش معامله میکنه
ایرلن=سین کیانگ۲
Anti Tesla
۹ آبان ۱۴۰۲هم برای ایران سو داره هم برای چین.
کسی با ما روابط تجاری برقرار نمیکنه همین که چین برقرار می کنه باید ممنون باشیم و پورسانتشونو بدیم.
حسن
۲۷ بهمن ۱۴۰۲تو باج بده ما باج به هیچکس نمیدیم
Ali.Malek
۸ آبان ۱۴۰۲کلا هر چیزِ خوبی با این قیمت ها پشتشون به ماست…
۸ آبان ۱۴۰۲مثل خورشید 😍
محسن
۸ آبان ۱۴۰۲سه خط آخر نوشتین این محصول به عنوان رقیب کره ای نیسان قشقایی! به نظر اشتباه میاد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ آبان ۱۴۰۲هیوندای توسان، رقیب کرهای نیسان قشقایی
من ایرادی نمیبینم
Enzo Ferrari 2008
۸ آبان ۱۴۰۲پیشرانه این خیلی حقه
امین
۸ آبان ۱۴۰۲واقعا زیباست . نیسان طراحی فوق العاده ای داره
۸ آبان ۱۴۰۲این فکنم پول برندشو میگیره چون تیگو هشت پرومکس اپشناش بیشتره ولی شاید کیفیتش از قشقایی ۲۰۲۳ کمتر باشه
نمیدونم چرا یه وانت نیسان هم نمیارم نامردا 😐
مهران
۸ آبان ۱۴۰۲شاید کمتر باشه!!!!!
چیو با چی مقایسه میکنی.اون اپشنای تیگو و اکثر چینی ها واسه دو سه ساله
ارش
۱۰ آبان ۱۴۰۲من پلاک منطقه آزادش رو دارم ماشین خیلی خوبیه اصلا اذیت نمیکنه
amir
۹ آبان ۱۴۰۲قیمتش بخاطر گمرگ هستش و قیمتش هم طوری میزارن هیچ چینی رو تهدید نکنه
ضمنا در خارج مشخصا تیگو برای رقابت ارزون تره تا مردم به سمت اون کشیده بشن
۹ آبان ۱۴۰۲چرا کامنت من قبول نمیشه
Fy
۸ آبان ۱۴۰۲نه بابا از این خبرا نیست ۰۰۰ یِموش کیا و هیوندا وارد کردن آبشناشون اندازه پرایده ، بعد توقع دارین نیسان قشقایی و بنز و… وارد کنن 😐😐😐
Sina
۱۰ آبان ۱۴۰۲چه گیربکس خفنی داره که ضعف این موتور کوچیک رو پوشش میده. ژاپن چی میسازه لامصب
بابک سهرابی
۱۴ آبان ۱۴۰۲ساغول ژاپن
باز هم به ژاپنی ها
مجتبی
۱۸ آذر ۱۴۰۲هیبرید میاد یا بنزین سوز؟
اکبر
۱۷ اسفند ۱۴۰۲خودروهای وارداتی غبر چینی همش سرکاری هست در حد ۵۰ دونه تا ۱۰۰ دونه .فقط تبلیغات هست مثلا کیا k5ماه گذشته ۵۰ تا وارد شد
مصطفی
۱۹ اسفند ۱۴۰۲من جوک پلاتینیوم دارم خدایی خیلی ماشین بی آزار و بی دردسری هست. هزینه نگهداریش از 207 کمتره. خدایی نیسان ماشین عمری هست
امیر جام خانه
۱۹ اسفند ۱۴۰۲لاستیکش از ده تا چینی بهتره 🤙
Keyvan
۲۴ اسفند ۱۴۰۲وقتی قراره بحث بین ژاپنی ها مثل نیسان باشه چرا ی باره چینی هارو میارید وسط