نیسان قشقایی ساخت انگلستان به لطف ترکیب قابلیت اطمینان، ارزش در برابر پول پرداختی و نمای زیبا یکی از پرفروشترین خودروهاست. این خودرو رقیبی تازهنفس به نام سئات آتکا را پیش روی خود میبیند، رقیبی که محدودهی وسیعی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی را به همراه طراحی اسپورت و تیز ارائه میدهد. این دو چگونه سرشاخ میشوند؟ خب در ادامه خواهیم دید که هر یک چه در چنته دارند.
استایل و طراحی
احتمالاً یکی از نقاط قوت بزرگ سئات آتکا استایل اسپورت این خودرو خواهد بود. به نظر میرسد که بدنهی گوشهدار این خودرو از هاچبک جذاب لئون به همراه برخی از خصوصیات مهم شاسی بلندها نظیر قد بلندتر، قوس چرخ مربعی و خط سقف مستقیم الهام گرفته است.
قشقایی نیز حس خوبی دارد. جلوپنجرهی بزرگ این خودرو توسط جزئیات کرومی زیاد و چراغهای زاویهدار احاطه شده و نمایی با ابهت را به آن داده است. قشقایی قوسها و انحناهای بیشتر نسبت به سئات دارد اما عناصر پلاستیکی اطراف چرخها و آینههای جانبی بزرگ تضمین میکنند که نمای خودرو خشن است.
در بخش سایز و اندازه، این دو تقریباً یکسان هستند و آتکا تنها ۱ سانتیمتر طویلتر از رقیب خود است اما هیچیک دردسری را در هنگام رانندگی شهری و پارک کردن ایجاد نمیکنند.
نمای داخلی
آتکا کابینی جذاب را با کیفیت ساختی خوب همراه کرده است. شاید اکثر جزئیات این کابین از هاچبک لئون قرض گرفته شده باشند اما هنوز هم حس ممتازی را در هنگام نشستن داخل خودرو ایجاد میکند.
قشقایی شاید فاقد برخی بخشهای پلاستیکی نرم سئات باشد اما این خودروساز ژاپنی در کیفیت ساخت خودروهایش اشتباهی مرتکب نمیشود. طراحی داشبورد سرراست و معقول است و فضاسازی زیادی در بخشهای جلو و عقب صورت گرفته است.
در بخش فضای بار سئات پیش میافتد. بسته به تریم انتخابی، این خودرو فضای بار ۴۸۵ تا ۵۱۰ لیتری را اراده میکند درحالیکه این فضا برای قشقایی تنها ۴۳۰ لیتر است.
سواری
با توجه به شناختی که از ساختههای پیشین برند اسپانیایی داریم، انتظار میرود که آتکا نسبت به رقبای خود اسپورت تر باشد. این خودرو که بر پایهی پلتفرم MQB فولکس ساخته شده از شاسی قوی و سبکوزنی سود میبرد که نتایج استفاده از آن را میتوان در سواری احساسبرانگیز و کنترل کامل حرکات بدنه مشاهده نمود.
اگر یک بخش برای درخشش قشقایی وجود داشته باشد، آن کیفیت سواری و آرامش خودرو است. هرچند این خودرو روی بزرگترین رینگها سوار شده اما بهطور شگفتانگیزی ریلکس و راحت است. ما فکر نمیکنیم که آتکا ناراحت باشد و باید گفت که در مقایسه با انطباق قابلتحسین قشقایی خوب عمل میکند.
آتکا ۵ نوع پیشرانه را پیشنهاد میکند،۲ نسخهی بنزینی و ۳ واحد دیزلی. پیشرانههای ۱ و ۱.۴ توربوی بنزینی به ترتیب ۱۱۳ و ۱۴۸ اسب بخار قدرت تولید میکنند اما انتظار داریم که پیشرانههای دیزلی محبوبتر باشند.
ضعیفترین پیشرانهی دیزلی سئات نسخهای ۱.۶ لیتری با ۱۱۳ اسب بخار قدرت است درحالیکه قویترین نسخه نیز از پیشرانهی ۲ لیتری ۱۸۷ اسبی به همراه سیستم چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه بهصورت استاندارد سود میبرد. این مدل قادر است تا در مدت ۷ ثانیه آتکا را به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.
قشقایی بیش از پرفورمنس روی مصرف سوخت تمرکز کرده است. دو پیشرانهی بنزینی و دو نسخهی دیزلی قابل سفارش هستند که در مجموع بین ۱۰۸ تا ۱۶۱ اسب بخار قدرت ارائه میکنند. واحد کوچک ۱.۲ لیتری انتخاب خوبی است هرچند که مصرف سوخت ۴.۷ لیتری آن در مقایسه با مصرف ۴.۴ لیتری پیشرانهی ۱ لیتری آتکا بیشتر است.
انتخاب ما در لیست پیشرانههای قشقایی نسخهی ۱.۵ لیتری دیزل است. با قدرت ۱۱۰ اسب بخاری، نیسان ادعا میکند که این پیشرانه در هر صد کیلومتر ۳.۲ لیتر سوخت مصرف میکند و آن را تبدیل به کممصرفترین مدل قشقایی در برابر همهی نسخههای آتکا میکند. کسانی که خواهان سیستم چهارچرخ محرک یا گشتاور اضافی برای کشیدن تریلرها هستند میتوانند پیشرانهی ۱.۶ لیتری را انتخاب کنند اما پیشرانههای کوچکتر به لطف ایجاد قدرت بهصورت خطی، ارزانتر بوده و لذت بیشتری در رانندگیهای روزمره دارند.
ارزش در برابر پول پرداختی
بهای سئات آتکا هنوز اعلام نشده اما انتظار داریم که مدلهای سطح پایه حدود ۱۸ هزار پوند قیمت داشته باشند. نیسان نیز با پیشرانهی ۱.۲ لیتری بنزینی (تریم Visia) 18545 پوند قیمت دارد.
قضاوت نهایی
اولین شاسیبلند سئات بارقههای امید زیادی را ایجاد کرده است. فضای کابین جادار و استایل خارجی تیز باعث شده تا این خودرو از شانس خوبی در بازار برخوردار باشد.
۸.۹ | امتیاز کلی نیسان قشقایی |
۸ | امتیاز کلی سئات آتکا |
[polldaddy poll=”۹۴۴۳۷۷۹″]
Danial
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ما یه دوره خیلی کوتاه 6 ماهه تو سال 88 قشقایی داشتیم از همه نظر خیلی خوب بود خدایش اما به نظر من مهمترین عامل خرید خودرو برای من یکی خدمات پس از فروش اون ماشینه نه چیزه دیگش نه ماشین بله تو هر چیزی که بخوام بخرم اول نگاه میکنم گارانتیش چجوریه و خدمات پس از فروشش چجوریه..
Archi KHAN
۲۴ خرداد ۱۳۹۵بعدش دوست عزیز
قشقایی خدمات پس از فروش نداشت ؟!
کدوم ماشین تو ایران خدمات داره ؟!
همون کره ای ها و ایرتویا و … پای خدمات رسانی که برسه می لنگن
مثلا سمند داره ؟ تیبا داره ؟
لااقل بعضی ماشین ها خرابیش کمتره و بالطبع اعصاب خوردی و …
بنتلی
۲۴ خرداد ۱۳۹۵فک کنم فولکس واگن طراحی بیرونیشو یواشکی از تو کشو مدیرعامل اشکودا ورداشته رفته داده ب سئات،از شوخی بگذریم واقعا خودروی قشنگ و خوبی شده ولی خب رقابت با قشقایی سخته!قشقایی ی جورایی کمری کلاس خودش حساب میشه تو اروپا و مخصوصا انگلیس،البته این نظر منه و ممکنه اشتباه کنم.
احمد باقری
۲۴ خرداد ۱۳۹۵قشقایی رو بگیر حالشو ببر.
حبیب
۲۴ خرداد ۱۳۹۵قشقایی بهتره به نظر من
منصور
۲۴ خرداد ۱۳۹۵سئات رو هم دوس دارم اما نیسان عزیز دله…
احسان(احسان سابق)
۲۴ خرداد ۱۳۹۵هر دو ماشین های خوبی هستن و در نوع خودشون کاربردی و جذاب اما قشقایی رو بیشتر دوست دارم
سهیل
۲۴ خرداد ۱۳۹۵چراغ هاش به شدت شبیه آئودی هستش
نیسان قشقایی نسل قبلش رو دوستم داره حرف نداره انصافا فقط یه نمه شتابش کمه که اونم بخاطر حجم موتور و گیربکسcvtماشینه اما سواریش نرمه
MjM
۲۴ خرداد ۱۳۹۵قشقایی تو هم رده های خودش و در برابر رقیبای هم وطنش مثل روو 4… سوبارو …CX5 ,و … هم خیلی خوبه…..چون جاپونیه!…..البته سئات هم داره احیا میشه و ماشینای خوبی داره
یو اس اس اینترپرایز
۲۴ خرداد ۱۳۹۵نیسان قشقایی خوبه
AMIR
۲۴ خرداد ۱۳۹۵سئات از قشقایی استایل شیک تر و زیباتری داره. این طراحی آدمو یاد آئودی میندازه که دیگه تکلیفش مشخصه.