نیسان جزو شاخص ترین خودروسازان ژاپنی به شمار می رود و خودروی 300ZX نیز بین طرفداران محبوبیت زیادی دارد. در ادامه شما را با رازهای جذاب این خودروی اسپرت آشنا خواهیم کرد.
نیسان سازنده برخی از جذابترین خودروهای اسپرت تاریخ معاصر محسوب میشود. بخش زیادی از چنین خودروهایی به سری Z تعلق دارند و خودروی 300ZX نیز نماینده نسلهای سوم و چهارم آنها به شمار میرود. تولید این خودرو در دهه ۸۰ میلادی شروع شد و سریعاً به موفقیت رسید. نیسان 300ZX عصاره فرهنگ خودرویی زمان خود بود و سواری بسیار هیجانانگیز و جذابی را ارائه میکرد. تولید خودروی موردبحث تا سال ۲۰۰۰ ادامه یافت تا به این ترتیب جزو قدیمیترینهای بازار باشد و میزان محبوبیت آن را نیز نشان دهد.
زمانی که نیسان خودروی 300ZX را توسعه میداد نیمنگاهی به پورشه ۹۴۴ و شورولت کوروت داشت. وجود چنین رقبایی نیسان را مجبور کرد یک خودروی اسپرت فوقالعاده بسازد. تعهد ویژه ژاپنیها به پرفورمنس و راحتی باعث شد 300ZX جزو بهترین خودروهای تاریخ این کشور باشد. دو نسل خودروی موردبحث با پیشرانههای گوناگونی تولید شدند. 300ZX اولین خودروی تولید انبوه ژاپنی با پیشرانه V6 است. علاوه بر ۵ نسخه مختلف از پیشرانه یاد شده، 300ZX با نیروگاه ۶ سیلندر خطی نیز تولید شد. همین پیشرانه آخرین پیشرانه ۶ سیلندر خطی در تمامی محصولات Z نیسان بود.
پیشرانه | ۶ سیلندر خورجینی ۳ لیتری توئین توربو |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۶ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۵۰ |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۰۰/۳۸۶ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی/۴ سرعته اتوماتیک |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۶۱۰ |
طراحی قوای محرکه | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب |
البته محبوبترین پیشرانه برای این خودرو در نسل دوم عرضه شد و تیونرها علاقه ویژهای به آن داشتند. در واقع همین پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربو بین خریداران محبوبیت زیادی داشت و نیازی به گفتن نیست که تیونرها نیز زمان زیادی را صرف ارتقای آن و استخراج قدرت زیاد کردند. اگرچه پیشرانه V6 جزو بهترین گزینهها برای نیسان 300ZX بود اما سایر پیشرانهها نیز قدرت کافی برای یک رانندگی هیجانانگیز را ارائه میکردند. این خودرو در خط مستقیم سرعت زیادی داشت و چابکی و سواری اسپرت جزو ویژگیهای شاخص آن به شمار میرفتند.
بخش زیادی از جذابیتهای 300ZX به فرهنگ مسابقات خیابانی دهه ۹۰ ژاپن مربوط میشود. ارتقای این خودرو راحتتر از سایر رقبا بود و به همین خاطر در موتور اسپرت نیز محبوبیت بالایی پیدا کرد. رکوردهای احساسبرانگیز در پیستهای مشهور جهان جزو دیگر فاکتورهای موفقیت 300ZX به شمار میرود. در سال ۱۹۸۶ و پس از مسابقه به مدت دو سال پاول نیومن با این خودرو پیروز مسابقات ترنس ای ام شد. متأسفانه این تنها موفقیت خودروی موردبحث در مسابقات ترنس ای ام به شمار میرود اما در سایر مسابقات شاهد عملکرد برجستهای بودیم.
یکی از پروتوتایپ های تولیدی با استفاده از پلتفرم و پیشرانه 300ZX که GTP ZX-Turbo نام داشت در مسابقات ایمسا جی تی ۱۹۸۵ شرکت کرد. این خودرو پس از برخی تغییرات در مسابقات سال ۱۹۸۸ نیز حضور یافت و جالب آنکه قدرت پیشرانهاش به حدود ۱۰۰۰ اسب بخار میرسید. محصول اسپرت نیسان در مسابقات ۲۴ ساعته لمان نیز موفقیتهایی کسب کرد. در مسابقات سال ۱۹۹۴ این خودرو پیروزی کلاس GTS-1 و مقام کلی پنجم را بدست آورد. البته با تغییرات قوانین نیسان مجبور شد از پیشرانه ۸ سیلندر در فصل بعدی استفاده کرد و این پیشرانه نیز موفقیتهای زیادی را نصیب ژاپنیها کرد.
دیگر فاکتور موفقیت نیسان 300ZX به تکنولوژیهای متنوع آن مربوط میشود. به دلیل اینکه نیسان میخواست با برندهایی همچون پورشه رقابت کند بنابراین هرچه در توان داشت برای این خودرو صرف کرد. یکی از پیشرفتهترین ویژگیهای 300ZX را میتوان فرمان پذیری چرخهای عقب دانست که باعث میشد در سرعتهای پایین چابکی خودرو افزایش یابد. تکنولوژی دیگر این خودرو فرمان حساس به سرعت بود که در میزان سفتی آن در سرعتهای مختلف تغییر میکرد. همهچیز در این خودرو برای راحتی استفاده طراحی شده بود. صندلی استاندارد 300ZX هم راحت بود و هم برای رانندگیهای اسپرت حمایت کاملی از بدن به عمل میآورد. همچنین تمامی کنترلهای اصلی خودرو به راحتی در دسترس بودند.
موج احیای خودروهای جذاب ژاپنی همان چیزی است که سالهای سال منتظرش هستیم. البته غیبت اسطورههای ژاپنی باعث شده قیمت مدلهای کلاسیک افزایش یابد؛ اما نکته جذاب درباره نیسان 300ZX این است که اگرچه محبوبیت بالایی دارد اما قیمت آن در مقایسه با برخی محصولات دیگر معقول به نظر میرسد. کوپه اسپرت نیسان گزینهای عالی برای کلکسیونرهاست. نمونههای خوب 300ZX نسل اول معمولاً با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار خریدوفروش میشوند و حتی اگر به دنبال مدل ۶ سیلندر توئین توربوی نسل دوم باشید میتوانید با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار آن را خریداری نمایید. از طرف علیرغم قیمت مناسب در بازار کارکردهها، نیسان 300ZX احتمالاً جزو خودروهای کلاسیک آینده خواهد بود. در طول ۱۰ سال گذشته قیمت مدلهای توئین توربو دو برابر شده و بنابراین یک سرمایهگذاری خوب محسوب میشود.
همانطور که گفته شد نیسان 300ZX به مدت زیادی روی خط تولید بود و طرفداران نیز علاقه زیادی به آن داشتند. به همین دلیل است که با شنیدن دلیل خاتمه تولید آن یعنی فروش پایین شوکه میشویم. البته این مشکل فقط گریبان گیر کوپه اسپرت نیسان نبود و در اواخر دهه ۹۰ میلادی و اوایل دهه ۲۰۰۰، خودروهای اسپرت سطح بالا با افت فروش شدیدی مواجه شدند. با افزایش قابلتوجه قیمت خودروها و ظهور شاسی بلندهای جدید، محصولات اسپرت گرانقیمت خریداران زیادی نداشتند و حتی پورشه نیز از این مشکل رنج میبرد. در نهایت باید گفت نیسان 300ZX یک کوپه اسپرت باورنکردنی با تاریخچهای درخشان است که جزو بهترین محصولات صنعت خودروی ژاپن به شمار میرود.
TRD
۱۲ مهر ۱۴۰۲یکی از اسطوره های ژاپنی …
صنعت خودروی ژاپن ازین نمونه ها زیاد داره ؛ یکی دو تا نیست .
نسل قبل این خودرو فیرلیدی مشهور بود که اونم یکی از جذاب ترین خودروهای ژاپنیه .
با تشکر از جناب احمدزاده .
parhamiof
۱۲ مهر ۱۴۰۲یکی از نمادای ژاپنه
6 سیلندر
تند و فرز
در عین حال به اندازه یه نیسان لوکس و باکیفیت بود
Ali
۱۲ مهر ۱۴۰۲این شبیه تویوتا سوپرا هست با سوپرا شبیه این؟اول کی بوده؟
datsun
۱۲ مهر ۱۴۰۲شباهتی ندارن ولی این چهارسال زود تر از سوپرا mk4 معرفی شد
ARIAN
۱۲ مهر ۱۴۰۲با ظهور ماشین های نجس برقی دیگه همچین شاهکار هایی تولید نخواهد شد😞
LAMBORGHINI
۱۲ مهر ۱۴۰۲عالی
Enzo Ferrari 2008
۱۲ مهر ۱۴۰۲عجب ماشین خوبی بود
datsun
۱۲ مهر ۱۴۰۲زمانی که کارلوس گون اومد متأسفانه نیسان سیلویا رو حذف کرد بعد از اون مجبور شدن سطح نیسان زد رو پایین بیارن که یه چیز بین زد و سری s یا همون سیلویا بشه که تو ۳۵۰z که نسل بعد همین ۳۰۰zx کاملا مشهوده
Yasin
۱۲ مهر ۱۴۰۲نیسان Z همیشه یک قدم از زمان خودش جلوتر بود..
JDM
۱۳ مهر ۱۴۰۲نه اتفاقا نیسان زد تو دوران خودش جز بهترینا بود و فقط سعی داشت بهترین دوران خودش باشه، وقتی رقبا نسل جدید رو میدادن بیرون قشنگ هیچ حرفی نداشت و نیسان نسل بعدی رو عرضه میکرد به ماشینی مثل لنسر اوو یا gtrr35 میشه گفت که از زمان خودشون جلوتر بودن مثلا r35 بعداز 16سال هنوز تو رقابته البته که دیگه واقعا توان رقابت نداره
نشناسی بهتره
۱۲ مهر ۱۴۰۲نسخه لمانش واقعا جذابه👌
🤡🤡🤡
۱۲ مهر ۱۴۰۲اون گوگل سرچ میکنی نیسان همش عکس نیسان آبی های ۷۰ سال پیش نشون میده 😖
gholii
۱۲ مهر ۱۴۰۲یدونه از اینا مشکی سالهاست در پارکینگ یک خانه دو واحدی در غرب تهران افتاده و یکی از سرسیلندر هاش درب سوپاپ نداره.
Homayoun
۱۲ مهر ۱۴۰۲فرمان پذیری چرخهای عقب اونم تو اون سالها واسه یه خودرو اسپرت نه چندان گرون واقعا حیرت انگیزه وقتی فکر میکنم این تکنولوژی چندین سال بعد توسط پورشه و بنز تو محصولات گرون قیمتشون استفاده شد.
واقعا z400 لیاقت جاینشینی z افسانه ای رو نداره
JDM
۱۳ مهر ۱۴۰۲زد جدید اتفاقا عالیه یجورایی نوه 240z هستش و کوپه جذابیه
محمدهادی
۱۶ مهر ۱۴۰۲قدرت کمی داره نسبت به اسم و رسمش
Zجدید علی رغم طراحی درخور توجه و زیباش باید توانی حدود ۵۵۰ اسب بخار میداشت
حالا یا با کمک موتور های الکتریکی،یا خود موتور درونسوزش به تنهایی
واقعا حیفه نامهایی مثل زد یا سوپرا رو بیای با این اعداد و رقم کوچکشون کنی
خدایی دمشگرم باز NSX
تو آخرین نسخه ش چیزی حدود ۶۰۰ اسب بخار ایده آل رو در اختیار میذاره
این تحسین برانگیزه
نیسان و تویوتا هم باید اینو یاد بگیرن،کم فذوشی در نامهای پر افتخارشون اصلن نکن
Arshia m3csl
۱۲ مهر ۱۴۰۲اسطوره ای و زیباست از سوپرا سرتره و بچه سالا نمیشناستش واقعا جذابه نیسان سری z فورد ماستنگ ژاپنی هاست
سامان اذری
۱۲ مهر ۱۴۰۲https://www.autotrader.co.uk/car-details/202309051591741?sort=relevance&advertising-location=at_cars&include-delivery-option=on&make=Nissan&model=300%20ZX&page=1&postcode=NW90BR&price-to=22500&fromsra
parhamiof
۱۳ مهر ۱۴۰۲10 هزار یورو؟
سه ساعته دارم میبینم باورم نمیشه
سامان اذری
۱۴ مهر ۱۴۰۲هفت هزار پوندیش هم بود
مایلجش هم خیلی کمه
محی
۱۳ مهر ۱۴۰۲لامبورگینی دیابلو تو مدل فیس لیفتش از چراغ جلو این نیسان استفاده کرد،دو سه تا دونه هم اومد ایران نیسان zx
ali
۱۳ مهر ۱۴۰۲برای ما که توی ایران این ماشین رو ندیدیم تنها جایی که تجربش کردیم توی بازی بود ، یادمه وقتی Grid بازی میکردم عاشق این ماشین بودم در حالی که در موردش هیچی نمیدونستم و با خودم میگفتم احتمالا فقط منم که از ماشین خوشم میاد چون توی نگاه اول فقط یه ماشین معمولی بنظر میرسه…. ولی ..خاص بود
حالا هم توی فورزا هورایزن تجربش لذت بخشه
18:45
۱۳ مهر ۱۴۰۲به به به سرشار از نبوغ و مهندسی بی مانند ژاپنی 💪💪👑
حتی از چراغهای جلوش تو نسخه فیس لیفت لامبورگینی دیابلو استفاده شده بود!
من تو ژاپنی ها علاقه مند به کمپانی نیسان هستم و بعدش بقیه…
شاسی های جادویی، موتور با دوام و تسلیم ناپذیر، بهمراه طوفانی از پرفورمنس و هیجان بهمراه ظاهر هیجان انگیز و دوام عالی، از خصوصیات جدایی ناپذیر محصولات اسپرت نیسان بوده و هست❤️💯
JaMsHiD
۱۴ مهر ۱۴۰۲بنظرم بهترین گزینه خودروی برقی برای ماشین بازا اینه که رو اسطوره هایی مثل این ماشین موتور برقی ببندند !
بلاخره قانون تغییر میکنه که همه خودرو ها برقی بشن ولی مهم اینه که یه خودروی کلاسیک با ابهت و جذبه زیاد و کیفیت و اصالت سوار شدی
بهتر از bee و دظلا میشه