نیسان

نیسان نخستین مرکز نمونه اولیه باتری حالت جامد خود را راه‌اندازی کرد

خودروسازی نیسان درماه نوامبر سال ۲۰۲۱ اعلام کرده که به ساخت باتری حالت جامد خواهد پرداخت. این شرکت ژاپنی که می‌خواهد تا سال ۲۰۲۸ از این فناوری در محصولات خود استفاده کند، حال موفق شده تا یک مرکز تولید را به‌عنوان نمونه اولیه راه‌اندازی کند.

این مرکز که خود نقش یک نمونه اولیه از مرکز اصلی و نهایی را دارد در مرکز تحقیقات نیسان در «کاناگاوا» واقع شده است. نیسان می‌خواهد تا سال ۲۰۲۴ یک خط تولید در مرکز خود در «یوکوهاما» راه‌اندازی کند. برای تحقق این امر، این خودروساز پیش از بهره‌گیری از تکنیک‌های خود، مواد، طراحی و روند تولید محصول را در مرکز نمونه اولیه موردبررسی قرار خواهد. تولید این باتری‌های حالت جامد بخشی از برنامه آینده نیسان موسوم‌به «نیسان جاه‌طلب ۲۰۳۰» است.

براساس اعلامیه این شرکت، باتری‌های حالت جامد می‌توانند درحالی‌که حجم یکسانی با باتری‌های عادی دارند، مقدار نیروی بیشتری را در خود جای دهند. باتری حالت جامد درحقیقت تا دو برابر چگال‌تر از باتری‌های متداول کنونی است. این باتری‌ها درکنار بهره‌وری از گنجایش بالاتر، زمان بازشارژ کمتری نیز دارند و به‌خاطر استفاده از مواد ارزان‌قیمت در تولیدشان، هزینه کمتری برای خریدار خواهند داشت. نیسان معتقد است که تا سال مالی ۲۰۲۸، قیمت باتری‌های حالت جامد تا ۷۵ دلار بر کیلووات ساعت کاهش پیدا خواهد کرد.

خودروساز ژاپنی باور دارد که این باتری‌ها مهاجرت مردم به خودروهای برقی را سرعت می‌بخشند و در گستره وسیعی از کلاس‌های خودرویی قابل استفاده هستند؛ حتی وانت‌های سنگین. «کونیو ناکاگورو»، معاون بخش توسعه‌وتحقیقات نیسان، درباره این دیدگاه می‌گوید:

نیسان در حوزه توسعه و فعالیت‌های مختلف تحقیقاتی در زمینه باتری‌های حالت جامد و برقی‌سازی سردمدار بوده است؛ از تحقیق در حوزه مواد موردنیاز برای ساخت باتری سطح مولکولی تا توسعه ایمن خودروهای برقی با عملکرد بالا.

هدف ما شامل استفاده از خودروهای برقی به‌عنوان ذخیره و نیروگاه باتری در حوزه توسعه شهری است.

نیسان تنها خودروسازی نیست که به دنبال ساخت باتری‌های حالت جامد افتاده است تا با استفاده از آن، خودروهای برقی‌اش را بهبود بخشد. تویوتا نیز درحال توسعه فناوری خود بوده و پروه هیوندای نیز با مرکز نیرو واقع در ماساچوست آمریکا همراه شده است تا باتری خود را تولید کند. در سوی دیگر، خودروسازانی نیز چون آئودی وجود دارند که تنها به دنبال ساخت خودروهایی بر پایه این باتری هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (552 ديدگاه)

    منتظر باتریهای هستم که با 10 دقیقه شارژ 3000 کیلومتر پیمایش داشته باشه و برای یک خودرو 2000 کیلویی و 5 سرنشین و بار 200 کیلویی بتونه بدون افت و با سرعت حداقل 160 کیلومتر همان 3000 کیلومتر را پیمایش کنه !

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. Nima

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1659 ديدگاه)

      من به ۱۰۰۰-۱۵۰۰ کیلومتر با ۳۰ دقیقه شارژ هم راضى هستم. کاملا پاسخگو براى نیاز هاى ۹۹ درصد جامعه هست.(تا ۵-۱۰ سال آینده)

      الان رنج معمول ماشیناى بنزینى ۵۰۰-۷۰۰ کیلومتره و توى ۵ دقیقه سوخت گیرى میکنن.

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. شاعر

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (235 ديدگاه)

    نیسان گفته قیمت باتری به 75 دلار بر کیلو وات ساعت خواهد رسید!
    تسلا مدل باتری 75 کیلووات ساعتی روش نصبه این حرف نیسان یعنی قیمت باتریش در میاد 5625 دلار! در حالی که الان قیمتش حدود 13500 دلاره
    آفرین به نیسان

    موافقم 5
    مخالفم 4
  3. Jdm باز

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    خیلی خوبه دیگه
    ظرفیت بیشتر باتری
    ارزون تر
    شارژ سریعتر
    امیدوارم روی محصولات الکتریکی نیسان در چند سال اینده ببینیمش،مثلا مدل اریا

    موافقم 4
    مخالفم 3
  4. محمد

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    پروژه های هیجان انگیز تری هم وجود داره مثل ابر خازن ها که تو چند ثانیه شارژ میشن و تسلا و فولکس واگن تحقیقات خوبی روی این این تکنولوژی انجام دادن نسل اول این تکنولوژی هم روی لامبورگینی سیان نصبه کلا دنیا داره جای خیلی جذابی میشی از هر لحاظ ( البته که ما جزو دنیا نیستیم)

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. akrh78

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    الان ساختن تازه 2028 میخوان رو ماشیناشون بزارن ینی 6 سال آزمایش و عیب یابی و تحقیق و توسعه
    بعد اگه فلان شرکت کذایی بود از هفته بعد بعنوان آپشن 10 هزار دلاری میداد دست مردم اگرم میترکیدن یا میسوختن خود مردم مقصر بودن و میگفت این باطریا در فاز توسعه هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا