یکی از مشهورترین خودروهای پاول واکر فقید نیسان اسکای لاین GT-R R34 آبی رنگ است که میخواهیم به آن بپردازیم.
علیرغم تولید و پخش فیلمهای سینمایی و سریالهای بیشماری با حضور خودروهای مشهور و نمادین جهان، هیچکدام از آنها نمیتوانند به پای فیلم سینمایی سریع و خشن برسند. این فیلم که تاکنون در ده نسخه تولید شده شامل خودروهای مشهور زیادی است و البته در برخی قسمتهای آن خودروهای بسیار جذابی دیده شدهاند که بیشک شاخصترین آنها نیسان اسکای لاین GT-R R34 پاول واکر خواهد بود.
یکی از شخصیتهای اصلی سریع و خشن برایان اوکانر است که پاول واکر فقید نقش آن را تا قسمت هفتم بازی میکرد. برایان در این فیلم خودروهای زیادی را رانده اما اسکای لاین GT-R R34 آبی رنگ سریع و خشن ۴ به یک اسطوره تبدیل شده و البته جزو مشهورترین خودروهای حاضر در فیلم موردبحث هم به شمار میرود. اگرچه R34 فقط در نیمه اول فیلم سریع و خشن ۴ حاضر بود اما تلاشهای زیادی انجام شد تا ویژگیهای آن باب میل واکر باشند. خودروهای موردبحث پس از اتمام فیلمبرداری سریع و خشن نیز داستان جالبی داشته و اخیراً نیز در حراجی با قیمت قابلتوجهی به فروش رفت. در ادامه به داستان شنیدنی نیسان اسکای لاین GT-R R34 مدل ۲۰۰۰ پاول واکر فقید میپردازیم.
اکثر سکانسهای مسابقات خیابانی سریع و خشن ۴ با حضور نیسان GT-R R34 و شورولت شول SS 70 دومنیک تورتو (وین دیزل) تصویربرداری شدهاند. در واقع رقابت این دو خودرو جزو آخرین رقابتهای خیابانی واقعی در سریع و خشن به شمار میرود و به همین خاطر R34 موردبحث خودروی بسیار ویژهای است. برای آمادهسازی نیسان جهت حضور در مسابقهای واقعی، شرکت کایزو کار ایجاد تغییرات در اسکای لاین و تولید آن بر اساس نیازهای واکر را بر عهده داشته است. کایزو در ابتدا GT-R R34 موردبحث را بدون پیشرانه در ژاپن خریداری و وارد آمریکا کرد. زمانی که پیشرانه ۲.۶ لیتری توئین توربوی RB26 برای این خودرو پیدا شد کایزو آن را به عنوان خودروی کیت ثبت کرد چراکه R34 امکان واردات به آمریکا در آن زمان را نداشت. پیشرانه RB26 سپس روی خودروی اسپرت ژاپنیها نصب شد.
در ابتدا به جزئیات طراحی نیسان اسکای لاین میپردازیم. GT-R R34 سریع و خشن ۴ بسیار یک دستتر و مینیمالیستی تر از سایر خودروهای حاضر در این فیلم از جمله GT-R R34 مدل ۹۹ نقرهای و آبی سریع و خشن ۲ به نظر میرسد. واکر درخواست کرد تمامی برچسبهای وینیل روی خودرو حذف شوند تا رنگ آبی نمادین نیسان بیش از همیشه به چشم آید. او حتی درخواست کرد مه شکن عقب نیز تغییر یابد تا جای رنگ قرمز را رنگ سفید بگیرد. همچنین سپر و رکابهای جانبی نیسمو نیز به خودرو اضافه شدند.
از دیگر تغییرات نیسان اسکای لاین GT-R R34 پاول واکر میتوان به فرمان آلکانترا اسپرت مومو، پدالهای نیسمو V-Spec، رول کیج سفارشی و نبود صندلی عقب اشاره کرد. مانیتور داشبورد سفارشی خودرو جزو گرانترین قطعات جدید بوده که قیمتش در حال حاضر به حدود ۱۱ هزار دلار میرسد. همچنین مهمترین تغییر نیسان اضافه شدن صندلیهای اسپرت و مسابقهای بوده که تا به امروز موقعیت رانندگی پاول واکر روی آن تغییر نکرده است.
البته که بهبودهای پرفورمنس نیز در خودرو رخ دادهاند. در واقع گرانترین تغییرات اسکای لاین به همین بخش مربوط میشوند چراکه کایزو قطعات زیادی را در نظر گرفت تا عملکرد GT-R R34 نیز مشابه ظاهر آن باشد. علیرغم اینکه اکثر بخشهای پیشرانه بهصورت استوک باقی ماند اما قدرت خروجی آن به خاطر افزایش بوست، نصب اینترکولر جدید و سیستم اگزوز NE-1 نیسمو از ۲۸۰ به ۵۵۰ اسب بخار رسید. برای کل فیلم سریع و خشن ۴ تنها یک دستگاه اسکای لاین GT-R R34 اصل مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه این خودرو در بسیاری از صحنهها حضور داشت اما تیم تولید چندین مدل دیفرانسیل عقب غیر توربو GT-T را نیز بکار گرفت. این خودروها به کیتهای بدنه ایست بیر مجهز شده بودند تا مشابه GT-R به نظر برسند. البته باید به این نکته اشاره کرد که امکان راندن GT-T ها وجود نداشت و آنها به سمت جاده رها میشدند تا صحنهها تصویربرداری شوند.
وارد کردن این نیسان به آمریکا قبل از فیلمبرداری نیز یک چالش بزرگ بود چراکه کایزو باید قوانین لازم برای ثبت R34 به عنوان خودروی کیت را رعایت میکرد. درست پس از پایان فیلمبرداری سریع و خشن ۴، نیسان اسکای لاین GT-R R34 پاول واکر توقیف و پس از آن دعوای حقوقی عوامل فیلم شروع شد. دلیل توقیف هم این بود که R34 اساساً خودرویی مونتاژ شده به شمار میرفت و اجازه واردات به آمریکا را به دلیل قانون واردات ۲۵ سال نداشت. البته امروز و به خاطر سن بالاتر از ۲۵ سال خودرو امکان وارداتش به این کشور وجود دارد.
نهایتاً GT-R R34 در سال ۲۰۱۲ از توقیف درآمد و راهی آلمان شد. خودرو از آنجا به موزه موتور ورلد مونیخ فرستاده شد و ۱۱ سال را به عنوان خودرویی نمایشی سپری کرد. مردم سراسر دنیا با حضور در این موزه میتوانستند یکی از مشهورترین خودروهای حاضر در سریع و خشن را تماشا کنند. پس از ۱۱ سال حضور در موزه، نیسان اسکای لاین GT-R R34 مدل ۲۰۰۰ کایزو در می ۲۰۲۳ چکش حراج خورد و نهایتاً به قیمت قابلتوجه ۱.۳۵۷ میلیون دلار فروخته شد تا عنوان گرانترین نیسان اسکای لاین حراج شده تاریخ را به خود اختصاص دهد. به دلیل تاریخچه سینمایی چشمگیر و علاقه زیاد ماشین بازهای سراسر جهان، رکوردشکنی چنین خودرویی در حراجیها قابلدرک خواهد بود. اگرچه قبلاً مدلهای اسکای لاین زیادی با قیمتهای بالا خریدوفروش شدهاند اما فعلاً هیچکدام از آنها نتوانستهاند رکورد قیمت خودروی پاول واکر را بشکنند.
در سال ۲۰۲۲ شایعاتی مبنی بر فروش نیسان GT-R R34 نیسمو تیون Z مدل ۲۰۰۶ با قیمت ۱.۹۸۵ میلیون دلار به گوش رسید اما خرید اسکای لاین اظهار داشت رسانهها درباره قیمت نهایی مبالغه کردهاند. هرچند قیمت نهایی این خودرو مشخص نشد و نمیدانیم که آیا این خودرو رکورد یاد شده را شکسته است یا خیر. در سالهای اخیر مدلهای دیگری نیز حراج شدهاند که از جمله آنها میتوان به GT-R R33 نیسمو 400R کمیاب با قیمت ۸۸۰ هزار دلار اشاره کرد.
اما باید دانست در صنعت خودروی ژاپن که محصولات نمادین زیادی را عرضه کرده، اسکای لاین تنها یکی از محصولات متنوعی است که طرفداران زیادی دارد. با اینکه GT-R R34 پاول واکر رکورد قیمت ۱ میلیون دلار را شکسته اما گرانترین خودروی ژاپنی دنیا نیست و این عنوان به یک تویوتا تعلق دارد. در ابتدا رکورد موردبحث به تویوتا سوپرا ۲۰۱۹ تعلق داشت که در حراجی برت جکسون با قیمت ۲.۱ میلیون دلار به فروش رسید؛ اما در نهایت تویوتا ۲۰۰۰ GT در مارس ۲۰۲۲ با قیمت ۲.۵ میلیون دلار فروخته شد و رکورد گرانترین خودروی ژاپنی دنیا را به خود اختصاص داد.
بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ تنها ۳۵۱ دستگاه از ۲۰۰۰ GT تولید شد تا این خودرو را به یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت خودروی ژاپن بدل نماید. علت قیمت بسیار بالای این تویوتا هم تولید توسط کارول شلبی بوده است. در واقع شلبی سه دستگاه از ۲۰۰۰ GT ها را به عنوان خودروهایی مسابقه تولید کرده بود. پاول واکر جدای از بازیگری کلکسیونی جذاب از خودروها را داشت و در واقع جزو طرفداران پر و پا قرص آنها به شمار میرفت. او مالک ۲۱ خودرو بود و تقریباً از تمامی کشورهای مشهور سازنده خودرو نمایندهای در کلکسیون واکر به چشم میخورد. یکی از مشهورترین خودروهای او را میتوان تویوتا سوپرا نسل چهارم سفید رنگ دانست که برای ادای احترام به او در سریع و خشن ۷ حضور یافت. علاوه بر سوپرا خودروهایی همچون بی ام و M1، فراری ۳۶۰ استراداله، پورشه ۹۱۱ کررا RS و سالین S7 در کلکسیون واکر حضور داشتهاند.
JaMsHiD
۱۴ فروردین ۱۴۰۳🕊️Legend never die🕊️
N2O
۱۴ فروردین ۱۴۰۳خودروهای گران قیمت و کلکسیونی ، نماد خودروسازهای با اصالته . هر کشوری که سابقه طولانی در ساخت خودرو داره ، چند مدل خودروی میلیونی و کمیاب و کلکسیونی هم داره
اما این خودروسازای جدید و بی هویت مثل چین و هند و کره و روسیه و امثالهم ، همچین خودرویی نداشته و ندارند
مهدی گیلانی
۱۶ فروردین ۱۴۰۳خدا رحمتش کنه
جرمی کلارکسون
۱۴ فروردین ۱۴۰۳خدا رحمتش کنه 💔
NAVID۰۰۹۸
۱۴ فروردین ۱۴۰۳ممنون
خدا رفتگان شمارو هم بیامرزه
ایشالله تو خوشیاتون شرکت کنیم
مرگ عزیز سخته ، مرگ داداش سختترترتر😢
جرمی کلارکسون
۱۴ فروردین ۱۴۰۳یجور میگی انگار برادر پل واکری🗿
منم جرمی کلارکسون مجری برنامه تخت گاز و گرند تور هستم
۱۵ فروردین ۱۴۰۳من هم جیمز می هستم 🌛
جیمز می
۱۵ فروردین ۱۴۰۳به هموند و جرمی یادآوری می کنم که یک موقع چیزی راجع به قسمت های جدید اسپویل نکنند.
Behnood
۱۵ فروردین ۱۴۰۳نوید جان نمیدونستم پسرخاله ی مرحوم واکر هستی
froG-driVer
۱۴ فروردین ۱۴۰۳واقعا
𝐀𝐥𝐢
۱۴ فروردین ۱۴۰۳لعنتی اسکای لاین خیلی خوش رخ
Dark Knight
۱۴ فروردین ۱۴۰۳دیگه سریع و خشن های بعد از تو ارزش دیدن نداشت 😔
مجتبی .
۱۵ فروردین ۱۴۰۳آره واقعا قسمتهای بعدش دیگه براماشین بازها نبود وواقعا یک چیزی کم داشت که حظور بازیگر اصلیش بود.
NR
۱۴ فروردین ۱۴۰۳میدونید چرا این ماشین های قدیمی اینقدر قیمت میخورند؟
چون اینها تنها بازمانده ها وتداعی کننده زمان هایی هستند که همه چی بهتر بود…
ماشین ها روح داشتند…
فیلم ها خاطره انگیز بودند…
و…
فرزند ایران
۱۴ فروردین ۱۴۰۳نیسان اسکای لاین R34
نیسان سیلویا S12
تویوتا سوپرا mk4
مزدا RX7
میتسوبیشی لنسر ایوو
میتسوبیشی اکلیپس
هوندا S2000
نیسان 240sx
تویوتا AE86 و…
ماشینای خاطره انگیز ژاپنی که دیگه هیچوقت تکرار نمی شن💔
Matim
۱۴ فروردین ۱۴۰۳سیلویا و nsx چی پس💔
فرزند ایران
۱۵ فروردین ۱۴۰۳سیلویا که گفتم
NSX هم هست
فقط اون موقعی که نوشتم یادم نمیومد همرو
JaMsHiD
۱۵ فروردین ۱۴۰۳تویوتا سلیکا GT FOUR
سوبارو ایمپرزا
هوندا سیویک و NSX
فرزند ایران
۱۵ فروردین ۱۴۰۳به شدت سلیکا رو حق میگی
میگم چی یادم رفته
کلا سوبارو رو فراموش کردم
چطور تونستم
javad-bmw
۱۵ فروردین ۱۴۰۳هر کدومو که میخوندم ، یه حلالت باشه بهت گفتم فرزند ایران
فرزند ایران
۱۵ فروردین ۱۴۰۳اختیار دارید جواد جان
۱۴ فروردین ۱۴۰۳فکر کن
بری واسه خودت ماشین بخری و باهاش عشق و حال و خاطره داشته باشی
بعد یه عده ادم پرایدتو بعد مرگت بزارن مزایده و حراج
این بنده خدا هم قبل تصادفش عشق و حال میکرد
روحش شاد💔
زیزیگولو
۱۴ فروردین ۱۴۰۳در واقع اسکای لاین GT-R شروعکننده عصر ماشینای اسپرت نیسان بوده و در ادامه ی این سری نیسان تو چهار دهه ماشینای اسپرت فوق العادهای تولید کرد و همین موفقیتا باعث شد تا اسکای لاین GT-R ها نماد این کمپانی بزرگ باشن
Taha Ayoobi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳عاشق اون سکانس توی قسمت اولشم(فک کنم قسمت بود)
+ماشین قشنگیه، مدلش چیه؟
-بیشتر از اون چیزی که بتونی بخری، فراری
blackwing
۱۴ فروردین ۱۴۰۳در واقع آخرین سری جذاب و واقعی این فیلمها تا قسمت چهارم بود و بعد از اون درگیر فروش زیاد شدن و موضوع فیلم کاملاً از چیزی که بود فاصله گرفت ، من قسمت دهم این فیلم رو در حالی که فقط داشتم مسخره میکردم تا نصف دیدم و تلوزیون رو خاموش کردم…
javad-bmw
۱۵ فروردین ۱۴۰۳کاملا درست میگی ، قسمت دهم که کلاً افتضاح بود.
تو سریع و خشن باید مسابقه بدی ، درگ بزنی ، ماشینو تقویت کنی و کُلی کَل کَل ماشینی ، نه اینکه بری با دو تا دوج گاوصندوق بدزدی🤬
Jaysons
۱۵ فروردین ۱۴۰۳یکی از بهترین ها بود و هست و حتی خواهد بود طوری که بعد این همه سال همه عاشقن
mmz2008
۱۵ فروردین ۱۴۰۳خدا رحمتش کنه روحش شاد🖤
از وقتی که پل واکر تو سریع و خشن نیست(یعنی از ۸ به بعد)دیگه مزه خاصی ندارد و جذابیت وین دیزل هم حتی کم شده چون یکی از رکن های اصلی سریع و خشن کل کل پل واکر و وین دیزل بیشتر سر ماشین و چیزای دیگه بود