نیسان

عجیب‌ترین خودروهای نیسان؛ از جوک و فیگارو تا کیوب و پائو

نیسان ژاپن سازنده خودروهای مطمئن و ارزان‌قیمت است اما ما این بار می‌خواهیم عجیب‌ترین خودروهای این برند را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.


محصولات ساده‌تر و عامه‌پسندتر نیسان به فروش چند میلیونی دست یافته‌اند اما تولید اسکای لاین GT-R و Z باعث شد این برند ژاپنی کاراکتر دیگری از خود را به نمایش بگذارد. نیسان همچنان هم جزو برندهای محبوب ژاپنی است اما افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده و هرگز دست به ریسک‌های بزرگ نزده است. در واقع این خودروساز بیشتر به دنبال تولید خودروهای ایمن و بی حاشیه بوده و در این کار موفق هم شده است. علیرغم وجود چنین تاریخچه‌ای، نیسان گاها با تولید خودروهای عجیب همه را سورپرایز کرده و ما هم می‌خواهیم در این مقاله عجیب‌ترین خودروهای نیسان را معرفی کنیم.

عجیب‌ترین خودروهای نیسان

نیسان راشین

اگرچه راشین جزو عجیب‌ترین خودروهای نیسان است اما در واقع جلوتر از زمان خود بوده است. این خودرو اولین بار در سال ۱۹۹۳ و در بازار ژاپن عرضه شد و جزو اولین کراس اورهای آفرود بوده است. همانند اکثر محصولات از این دست، توانایی‌های خارج از جاده واقعی راشین محدود بوده هرچند از سیستم چهار چرخ محرک بهره برده و مدل پایه آن به پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت حدود ۱۰۰ اسب بخار مجهز بوده است. استایل راشین از شاسی بلندهای سنتی الهام گرفته هرچند پلتفرم و ظاهر یک خودروی شهری را به نمایش می‌گذارد. راشین فقط در بازار ژاپن عرضه شد و تا سال ۲۰۰۰ به فروش فراتر از ۷۰ هزار دستگاهی رسید.

نیسان کیکس

این خودرو را نباید با کیکس امروزی اشتباه گرفت. کیکس موردبحث ما فقط مخصوص بازار ژاپن بود و اساساً نسخه ریبج شده از میتسوبیشی پاجرو مینی به شمار می‌رفت. ظاهراً نیسان تلاش داشت مردان میان‌سال را جذب این خودرو کند و امیدوار بود در هر ماه حدود ۳۰۰ دستگاه از آن را بفروشد. کیکس از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ عرضه شد و حتی شایعاتی نیز درباره بازگشت آن به بازار وجود داشت.

نیسان فیگارو

آخرین خودروی رسمی که توسط بخش پایک نیسان تولید شد فیگارو نام داشت و جالب آنکه عادی‌ترین آن‌ها نیز به شمار می‌رفت. البته فیگارو همچنان خودروی عجیبی به نظر می‌رسد و ظاهری رترو را با قوای محرکه مدرن ترکیب کرده است. فیگارو بر پایه خودروی شهری میکرا توسعه یافت و از پیشرانه ۱ لیتری استفاده کرد. تمامی محصولات بخش پایک نیسان در ژاپن عرضه شده‌اند و فیگارو فقط به تعداد ۲۰ هزار دستگاه تولید شده و همچنان هم طرفداران زیادی دارد.

نیسان جوک نیسمو RS

بسیاری از افراد انتظار داشتند پسوند نیسمو RS روی یک خودروی پرفورمنس نیسان بکار رود اما جوک همه‌چیز را تغییر داد. این کراس اور ژاپنی از کیت بدنه جدید، تریم قرمز رنگ و قدرت ۲۱۵ اسب بخار سود برده که بیش از دو برابر قدرت جوک پایه است. اگرچه مهندسان نیسمو روی هندلینگ خودرو کار کردند اما در نهایت ما با یک کراس اور کامپکت طرف بودیم. ایده تولید جوک نیسمو RS بسیار عجیب است چراکه سایر محصولات این برند اولویت بالاتری برای پذیرفتن این نام و نشان داشته‌اند.

نیسان پولسار اسپرت بک

اکثر خریداران خودرو مجبور هستند از بین محصولات اسپرت و سواری، وانت پیکاپ، کوپه یا استیشن یکی را انتخاب کنند اما نیسان پولسار اسپرت بک به آن‌ها اجازه داد نوع خودرو را بعداً انتخاب کنند چراکه این محصول عجیب نیسان از سیستم سقف ماژولاری استفاده می‌کرد که می‌توانست به هر شکلی درآید. با انتخاب سقف بسته، پولسار اسپرت بک به یک کوپه تبدیل می‌شد و حتی امکان انتخاب نسخه‌های استیشن و تارگا نیز وجود داشت. حذف سقف نیز پولسار را به یک وانت پیکاپ بدل می‌کرد. این خودرو از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۰ در آمریکا عرضه شد.

نیسان کیوب

یکی از عجیب‌ترین خودروهای نیسان که شهرت زیادی دارد کیوب است که نسل اول آن در سال ۱۹۹۸ رونمایی شد و دومین نسل نیز در سال ۲۰۰۲ از راه رسید. سومین نسل کیوب در سال ۲۰۰۹ ظاهر شد و تا آن زمان ظاهر خودرو به حدی محبوب شده بود که نیسان کیوب در برخی بازارهای دیگر نیز ارائه شد. هر نسل این خودرو ظاهری عجیب‌تر به خود گرفت و تیم طراحی نیسان سومین نسل کیوب را همانند سگ بولداگ روی عینک‌های آفتابی توصیف کرد. تولید کیوب در ژاپن تا سال ۲۰۱۹ ادامه داشت.

نیسان پائو

پائو هم محصول بخش پایک نیسان است که در سال ۱۹۸۹ وارد خط تولید شد و حدود ۳۰ هزار دستگاه از آن به دست مشتریان رسید. با پیشرانه ۱ لیتری ۵۲ اسب بخاری، پائو علاقه‌ای به سرعت نداشت هرچند نظرات زیادی را به خود جلب کرد. این خودرو در ژاپن طرفداران زیادی پیدا نمود و حتی آمریکایی‌ها نیز به آن علاقه‌مند شدند. استایل خاص پائو شبیه هیچ محصول دیگری نیست و کلکسیونرها نیز آن را انتخاب می‌کنند.

نیسان مورانو کراس کابریوله

عجیب بودن پائو به این خاطر است که دلیل خاصی برای تولید آن وجود نداشت اما ریشه محبوبیت آن هم به همین موضوع مربوط می‌شود. پائو تلاش داشت یک خودروی هیجان‌انگیز با بازاری محدود برای طرفداران واقعی باشد نه تلاشی برای ایجاد یک کلاس خودرویی جدید و به همین خاطر هم موفق شد؛ اما نیسان مورانو کراس کابریوله بیشتر هدف دوم را دنبال کرد و در این امر موفق نشد.

نیسان بی وان

اولین محصول بخش پایک نیسان همین بی وان بود که در سال ۱۹۸۷ عرضه شد. استایل بی وان از نیسان میکرا الهام گرفت و نیسان انتظار نداشت به موفقیت زیادی دست یابد و به همین خاطر تصمیم گرفت حداکثر ۱۰ هزار دستگاه از آن را بسازد اما حتی قبل از آن اولین نمونه‌ها به دست مشتریان برسند بیش از ۱۰ هزار سفارش برای آن ثبت شد و نیسان هم تصمیم گرفت سیستم قرعه‌کشی را برای خریداران راه‌اندازی کند. رنگ زرد محبوب‌ترین انتخاب برای بی وان بود هرچند سه رنگ آبی، قرمز و سفید هم در دسترس بودند. موفقیت بی وان راه را برای تولید سایر محصولات بخش پایک همواره کرد.

اوتک زاگاتو استلویو AZ-1

دو شرکت اوتک و زاگاتو برای تولید این محصول بسیار خاص که حتی امروز هم جلب‌توجه می‌کند همکاری کردند. زاگاتو مسئول طراحی بدنه بود و اوتک هم پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری را به قدرت رسمی ۲۸۰ اسب بخار رساند هرچند خروجی واقعی این پیشرانه بالاتر بود اما به دلیل توافق جنتلمن بین خودروسازان ژاپنی، نیسان قدرت واقعی آن را اعلام نکرد. شاسی و سخت‌افزار این خودرو از نیسان لئوپارد گرفته شد و سقف تولید آن نیز فقط ۱۰۰ دستگاه بود.

نیسان S کارگو

در همان زمان که نیسان با زاگاتو و اوتک برای تولید استلویو AZ-1 همکاری کرد، بخش پایک این شرکت مشغول تولید ون‌های کوچک از جمله S کارگو بود. این خودرو در سال ۱۹۸۹ تولید شد و تنها محصول تجاری پایک به شمار می‌رفت. ظاهراً در تولید این ون از سیتروئن 2CV الهام گرفته شده است. طراحی غیرعادی S کارگو باعث شد بسیار کاربردی باشد و کناره‌های تخت آن نیز حالتی ایده آل برای تبلیغات ایجاد می‌کرد. به همین خاطر ون موردبحث بین خریداران شخصی و کسب‌وکارهای کوچک محبوب شد.

نیسان جوک R 2.0

نیسان برای بازاریابی و جلب‌توجه بیشتر تصمیم گرفت جوک را به پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری سوپر اسپرت GT-R مجهز کند. این ترکیب به حدی خوب بود که ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند نسخه جدیدی از آن را در سال ۲۰۱۵ و با نام جوک R 2.0 تولید نمایند. قدرت این مدل به ۶۰۰ اسب بخار می‌رسید و به لطف مهندسی نیسان توانایی زیادی در پیست داشت. با اینکه تنها یک دستگاه از جوک R 2.0 تولید شد اما چندین مشتری ثروتمند علاقه خود به آن را نشان دادند و نیسان نیز مجبور به تولید نمونه‌های بیشتر از آن شد. در مجموع ۴ نسخه رسمی از کراس اور موردبحث ساخته شده و پنجمین نمونه غیررسمی نیز کار شرکتی بریتانیایی بوده است. با قیمت حدود نیم میلیون دلاری، ظاهری عجیب و پرفورمنس قابل‌توجه، بی‌شک جوک R 2.0 عجیب‌ترین خودروی نیسان در تاریخ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1600 ديدگاه)

    نیسان و زاگاتو ترکیب عجیبیه!

    1. amirkhanzadeh

      ۲۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      فیگارو و پائو و زاگاتو جالب هستند
      فیگارو منو یاد فیات های دهه 60 میندازه

      موافقم 11
    2. علی Shelby

      ۲۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (582 ديدگاه)

      فیگارو بنظر من خیلی خوشگله

      موافقم 10
  2. ..Hossein

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    نیسان فیگارو پائو خیلی کیوتن
    فن پیجای خوبی هم دارن تو اینستا

    موافقم 13
  3. hosen

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    نیسان جوک با موتور gt-r از دیوانه وار ترین حرکت هایی که یه کمپانی تاحالا زده بنظرم!

    موافقم 16
    1. آرین

      ۲۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (376 ديدگاه)

      نیسان قبلا
      بچه ها بیاید موتور جی تی آرو بچپونیم تو جوک و 600 اسب بکشیم بیرون
      نیسان الان
      جی تی آرو برقی کنید

      موافقم 16
    2. Taha Ayoobi

      ۲۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4714 ديدگاه)

      حسین به نظرم یه جورایی مثل همون تراک هاوک جیپه

      1. hosen

        ۲۵ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (926 ديدگاه)

        دقیقا
        البته با این تفاوت که اون هیولای همی به گرندچروکی میومد ولی این اصن خود دیوانگیه

        1. Taha Ayoobi

          ۲۵ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4714 ديدگاه)

          👍👍👍

  4. KAIZEN

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (280 ديدگاه)

    بی وان، فیگارو و پائو واقعا جالبن

  5. علی

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    نیسان فقط نیسان آبی و بس….

    موافقم 6
    مخالفم 5
  6. Ace

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید
    توضیحات قسمت مورانو کابریوله صحیح نیست و ظاهرا مال خودرو قبلیه . اگه مایل بودید ویرایش کنید

  7. Cert

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (184 ديدگاه)

    چیز های بدی بودند

    موافقم 1
    مخالفم 9
  8. Mozafar

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    چقدر محصولات بخش پایک قشنگن.

  9. Amirsh

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (209 ديدگاه)

    چه جالب
    من اصلن از محصولات پایک خبر نداشتم
    جای همچین محصولانی ۷یلی خالیه برای نیسان ، مخصوصا الان که خیلیا رو آوردن به طراحی های رترو

  10. علی منصوری

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    فقط کارگو

  11. JaMsHiD_R1988

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3004 ديدگاه)

    یکی از موفق ترین کانسپت های نیسان هم صد در صد MID4-II بوده که بخاطر هزینه تولید ، تولید نشد که می‌تونست یک سبک جدید از خودروی اسپرت ژاپنی رو شروع کنه

  12. Taha Ayoobi

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4714 ديدگاه)

    عجب ماشینای نانازی

  13. Saeed

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    انجین gtr رو جوک؟ عجب ایده خفنی

  14. همایون

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (111 ديدگاه)

    من عاشق سلیقه و محصولات بخش پایک نیسان شدم رفت

  15. JAPAN

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا